K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2017, 23:28   #11
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Har du været i arbejdsprøvning ?

Hvis de bare vil sende dig i alm praktik og mener at du kan arbejde, kan du evt søge en førtidspension på det foreliggende grundlag.

Det får du ikke tilkendt uden arbejdsprøvning osv, men det tvinger dem til at tage stilling til din erhvervsevne og komme med et bud på hvad der fremadrettet skal ske.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 23:31   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Har du været i arbejdsprøvning ?

Hvis de bare vil sende dig i alm praktik og mener at du kan arbejde, kan du evt søge en førtidspension på det foreliggende grundlag.

Det får du ikke tilkendt uden arbejdsprøvning osv, men det tvinger dem til at tage stilling til din erhvervsevne og komme med et bud på hvad der fremadrettet skal ske.
Så skal man vel også sikre sig at de lægepapirer kommunen har "smidt væk" kommer med i den ansøgning, så de bliver tvunget til at tage stilling til dokumentationen på manglende arbejdsevne
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 23:40   #13
Essaon
Profil inaktiv pga inaktiv mailadresse. Kontakt Web
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2017
Indlæg: 26
Styrke: 8
Essaon er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Har du været i arbejdsprøvning ?

Hvis de bare vil sende dig i alm praktik og mener at du kan arbejde, kan du evt søge en førtidspension på det foreliggende grundlag.

Det får du ikke tilkendt uden arbejdsprøvning osv, men det tvinger dem til at tage stilling til din erhvervsevne og komme med et bud på hvad der fremadrettet skal ske.
Ja... men det var før jobcenteret behandlede min ansøgning om førtidspension .. og det var før jeg blev syg.. og jeg måtte meldes ud eftersom det var for stor en belastning med at være på arbejdspladsen p.g.a min aspergers diagnose... de sidste 11 år er jeg blevet sendt i beskæftigelse og jeg er blevet syg af det... men jobcenteret er ligeglade og vil fortsat sende mig i beskæftigelse og straffer glædeligt med sanktioner... jeg syntes det er vanvittigt. Jeg er blevet så syg af det at jeg p.t stort set ikke kan gå udenfor huset...
Essaon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2017, 01:56   #14
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at du måske kan hente noget hjælp via en forening. De har ofte tilknyttet mentorer, der kan hjælpe´.

http://www.aspergerforeningen.dk/asp.aspx?id=5&aid=3
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2017, 05:50   #15
Essaon
Profil inaktiv pga inaktiv mailadresse. Kontakt Web
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2017
Indlæg: 26
Styrke: 8
Essaon er ny på vejen
Jeg kan prøve at skrive til dem.. hvad siger loven specifikt om at jobcenteret sanktionere syge mennesker og må de presse mig i beskæftigelse?
Essaon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2017, 06:23   #16
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Der er en ting der er vigtig, og det er at man ikke får tilkendt førtidspension på baggrund af diagnoser. Det tilkendes på baggrund af arbejdsevne.

Har jeg forstået det korrekt at det alene er din egen læge du konsulterer? Hvis ja, har du været hos psykolog(er), psykiatere - andre - der underbygger diagnose, behandlingsmuligheder, arbejdsevne?
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2017, 10:26   #17
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Essaon Se meddelelser
Jeg kan prøve at skrive til dem.. hvad siger loven specifikt om at jobcenteret sanktionere syge mennesker og må de presse mig i beskæftigelse?
Hvis du er på kontanthjælp/uddannelseshjælp:
"aktivloven §13
"Stk. 7. Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever hjælp som uddannelses- eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 5, hvis

2) den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, "

"§ 39. Hjælpen nedsættes efter § 40, hvis en person

1) uden rimelig grund ophører med sit arbejde,

2) uden rimelig grund afviser tilbud om arbejde,

3) undlader at give meddelelse om sygdom til jobcenteret eller arbejdsgiveren, jf. § 13, stk. 2, nr. 4, eller stk. 3, nr. 4,

4) uden rimelig grund undlader efter krav fra jobcenteret at søge konkrete job, jf. § 13 a, stk. 1, 2. pkt.,

5) uden rimelig grund undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den ledige er indkaldt til en jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning, jf. § 13, stk. 2, nr. 5, eller stk. 3, nr. 5

6) uden rimelig grund ophører med en uddannelse, der er påbegyndt på baggrund af et uddannelsespålæg, jf. § 21 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 16 a,

7) uden rimelig grund har undladt at overholde aftaler om jobsøgning, jf. § 13 a, stk. 4, 2. pkt., eller

8) uden rimelig grund har undladt at registrere sine jobsøgningsaktiviteter i jobloggen på Jobnet inden for den frist, som kommunen har fastsat, jf. § 13 a, stk. 4, 3. pkt., eller uden rimelig grund har undladt at dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter som aftalt med jobcenteret, jf. integrationslovens § 26, stk. 3."

"§ 35. Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af hjælpen efter §§ 36-41 er betinget af, at kommunen samtidig med henvisningen til arbejde, afgivelsen af tilbud, indkaldelsen til samtale m.v. skriftligt har informeret ansøgeren eller modtageren af hjælp om konsekvensen for hjælpen, hvis en person uden rimelig grund afslår arbejdet, afviser eller udebliver fra tilbuddet, ikke møder til samtalen m.v., og om, hvilke skridt en person, der afslår m.v., skal tage for igen at blive berettiget til hjælp. "

De må gerne tvinge dig i aktivering, så længe du ikke får det værre af det.
De må gerne sanktionere for fravær "uden rimelig grund". Dvs hvis de sender partshøring ang sanktion, skal du argumentere for at du havde rimelig grund (sygdom) til fraværet.

Og HUSK at melde dig syg HVER dag du ikke kan møde op pga sygdom, da de må sanktionere for manglende sygemelding
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2017, 11:00   #18
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
hej Essaon.

Når jeg læser din tråd, og samtidig læser på Aspergersforeningens hjemmeside,s å virker det som om det pt. er op ad bakke for dig at fokusere på førtidspension, samt sagsanlæg mod kommunen.

men din frustration forstår jeg .

som de andre skriver så får man IKKE førtidspension på grund af diagnoser, uanset hvor meget din læge hopper og danser, så længe at din arbejdsevne IKKE er DOKUMENTERET nedsat til ingenting. Og det er den tilsyneladende ikke ud fra det du skriver.

Når man kigger på Aspergerforeningens hjemmeside så har de en hel del der handler om hvordan man tager en uddannelse , samt hvilke job man kan bestride med en diagnose som din, .så diagnosen alene gør ikke at man havner på førtidspension. så som de andre skriver kontakt foreningen og bed dem hjælpe dig, meld dig ind i foreningen hvis du ikke allerede har gjort det.

det er ikke nok at man har været i en arbejdsprøvning/praktik. hvis du fx. mange dage blev væk( det siger jeg ikke du gjore, blot et eks. ) kan de ikke beskrive din arbejdsevne.

hvis du igen kommer i praktik, er det vigtigt at møde op hver dag, og når du ikke kan klare at være der længere( måske allerede efter 5 min. ) så går du hjem, og skriver dagbog hvordan din dag er før, under og efter praktikdagen er afsluttet. denne dagbog aflevere du til din sagsb. på jobcentret, det er din dokumentation for hvordan dit liv er , hvis du er på arbejdsmarkedet.

hvis jeg var dig, ville jeg koncentrere min energi om at få dokumentation for din arbejdsevne, og hvis din læge mener det er direkte skadeligt for dig at komme i nogen form for aktivering, så beder du ham om IGEN at skrive dette til jobcentret, så der IKKE er nogen tvivl om hvad din læge mener. Jeg ville også bede min læge om at skrive til jobcentret, at hvis de sender dig ud i noget på trods af lægens advarsler ,så bærer jobcentret ansvaret for dit helbred.

og så bør du søge agtindsigt i din sag på jobcentret så du kan se hvilke dokumenter de har i din sag, bla. om det fra din læge ligger der.

alt godt til dig, håber du snart kommer ud af dette system,det er opslidende at være i.
vh sortepigen
førtidspenionist pr. 2013
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2017, 12:57   #19
Essaon
Profil inaktiv pga inaktiv mailadresse. Kontakt Web
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2017
Indlæg: 26
Styrke: 8
Essaon er ny på vejen
mistymiss, hvad menes der med rimelig grund og hvad er en rimelig grund...? hvis man er blevet syg af jobcenterets behandling med stress og angst er det så en rimelig grund til at melde afbud?

sortpigen, jamen hvordan dokumentere man at man ikke har nogen arbejdsevne? hvis det ikke er nok hvad lægen skriver... og hvis arbejdsprøvninger ikke har bragt mig tættere på arbejdsmarkedet... hvad skal man så gøre for at dokumentere det? sagen med min førtidspension ligger pt. hos ankestyrelsen så jeg kan vedlægge dokumentation omkring min arbejdsevne mens sagen blive behandlet...

jeg er også meldt ind som "aktivitetsparat" i jobcenteret også selvom jeg ikke er parat til nogen former for aktiviteter

Sidst redigeret af Essaon; 15-02-2017 kl. 13:01.
Essaon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2017, 13:02   #20
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Essaon Se meddelelser
mistymiss, hvad menes der med rimelig grund og hvad er en rimelig grund...? hvis man er blevet syg af jobcenterets behandling med stress og angst er det så en rimelig grund til at melde afbud?

jeg er også meldt ind som "aktivitetsparat" også selvom jeg ikke er parat til nogen former for aktiviteter
Rimelig grund kan f.eks. være sygdom.

Men lad os sige at en var indkaldt til møde, vedkommendes arm er brækket. Det forhindrer jo ikke vedkommende i at tage til det møde.
Medmindre vedkommende ikke har mulighed for transport der hen, som følge af at armen er i gips.

Så rimelig grund er svær at sige specifikt, da det er en vurdering i hvert tilfælde.

På kh er der disse kategorier:
Jobparat: klar til arbejde inden for 3 mdr
Aktivitetsparat: ikke klar til arbejde inden for 3 mdr.

På uddhjælp er der disse kategorier:
Åbenlyst uddannelsesparat: klar til at starte i udd under alm vilkår med det samme.
Uddannelsesparat: Klar til at starte i udd under alm vilkår inden for 1 år
Aktivitetsparat: Ikke klar til at starte i udd under alm vilkår inden for 1 år

Så syge er aktivitetsparate, selvom de ikke er klar til aktiviteter
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension