K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2008, 01:16   #1
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
ordblind 1 grad

Jeg kender en som er så ordblind at hun ikke kan læse ,hun er på kontanthjælp kan vedkommende få et flexjob ? ,er det handicap stort nok til at det kan lade sig gøre ?,hun har søgt arbejde som pædagomedhjælper og rengøring men får det ene afslag efter det andet fordi hun ikke kan læse særlig godt.de forskellige test af hendes ordblinhed er mig brkendt på sin plads.

gode råd søges til en bekendt ,som er så dårligt stillet at hun ike kan skrive på internettet eller læse særlig meget.

venlig hilsen baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 12:00   #2
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
For mig at se er det et stort handicap at værre så ordblind at mn næsten ikke kan læse men sådan ser kommunerne måske ikke på det
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 14:46   #3
andi1975
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Alder: 48
Indlæg: 148
Styrke: 18
andi1975 er ny på vejen
Arbejdsprøvning

Normal skal man i gemmen 2 – 3 arbejdsprøvning, før man kan blive godkendt til flex-job, det kan tag op til 1 år eller mere !
andi1975 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 15:09   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
At være ordblind er så lige præcis en af de ting som ikke udløser flexjob, fordi der er masser af andre fuldstidsjob den ordblinde kan bestride, herunder kan nævnes fabriksbarbejde, bogbinderier, rengøring, vareopfyldningsarbejde, alm lagerarbejde, renseriarbejde, vaskerier, medhjælpere ( supermarkeder osv) mm. Vores vicevært er også ordblind, han kan SLET IKKE skrive, men han kan da feje, ryde sne, holde pænt og ordne bede, skakte, hjælpe med udskiftning af vandhaner og hvad der ellers høre til af forfaldent arbejde.

Flex har jo noget med arbejdsevne at gøre og selvom man er stærkt ordblind, så er det ikke noget der har noget med selve arbejdsevnen at gøre, så handler det mere om at finde en job den ordblinde kan bestride uden at skulle involvere sig med skrivning/læsning.
Der er heldigvis mange ordblinde i fuldtidsstillinger på forskelligt niveau, noget de gennem tiden har kæmpet særligt stærkt for, da de selv siger at de ikke har et nævneværdigt handicap.
Vi har også mange herboende udlændinge der hverken kan læse eller skrive dansk (og/eller deres modersmål) men de får også fuldtidsstillinger da loven udtrykkeligt siger, at det ikke er et handicap.

Håber din bekendte snart kan få et godt job hun bliver glad for, det er synd hun bliver vraget, for hun kan være lige så god som alle andre - måske bedre på andre punkter.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 17:16   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Baldur.....der findes hjælpemidler til stærkt ordblinde, der skal søges specifikt om det.

Der er opfundet en maskine, hvor man indsætter breve, arbejdsinstruktioner o.a og så læser maskinen simpelthen det skrevne op, det er også muligt at søge hjælp til indlæsning af lydbånd....mange ordblinde under uddannelse får netop hjælp til dette....så det er nok også muligt at din bekendte kan få hjælp til, at arbejdsbeskrivelser bliver indtalt.

Selv meget ordblinde mennesker, kan tage kørekort ved hjælp af lydbånd, så selv om det er et stort handicap, ikke at kunne læse i et moderne samfund, så kan det alligevel være muligt, at have et normalt job....selv helt blinde mennesker, er i masser af stillinger uden problemer.

Jeg håber at din bekendte vil søge den hjælp hun kan få.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 17:44   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg er sikker på, at der findes en skole, hvor vedkommende kan få hjælp til sin ordblindhed. Jeg kender også et par stykker som har været stærkt ordblinde, men senere har lært at kunne takle det.

Kunne godt forestille mig, at man kan bruge personlig assistance til jobbet, altså at hvis meget af jobbet drejer sig om læsning, så kan hun få en personlig assistance til at læse noget op for hende.

Der skal en lang vej og flere processer igennem for at blive fleksjobber.

Kom lige i tanke om, hun kender til den her? http://www.adgangforalle.dk/ Det er virkelig smart, at man kan markere en tekst og så får den læst op...

Sidst redigeret af curls; 29-01-2008 kl. 18:04. Årsag: Ville lige tilføje den her sidste sætning... :-)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 19:32   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
baldur formoder at personen er i kontant med foreingen af ordblinde, der er mange hjælpemidler som vil kunne gør en stærkt ordblind i stand til at vare tage et job på normale vilkår, så jeg tror heller ikke at ordblindhed alene kan gøre det...

jeg har kontant til en der sidder i foreningen af ordblinde og kan godt sørge for kontakt hvis din ordblinde ven ikke allerede er medlem, de kan være rigtig gode til at oplyse om hvilke reger og hjælpemidler der findes
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Me'n grad ? ette74 Alt det andet 2 27-08-2013 08:30
? om men grad. c.l.e.o. Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 07-08-2011 10:31
førtidspension-feriebarn-ordblind rose Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 15-02-2010 12:37
Fastsættelse af mén grad martiniqe Dit og Dat 4 13-02-2009 15:22
Erhvervsevne når man er ordblind og talblind rose Alt det andet 5 24-10-2008 19:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension