K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-02-2013, 11:46   #1
Michael1966
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Michael1966 er ny på vejen
Hjælp til helt ny FP søgende

Hej

Jeg står virkelig og skal bruge noget hjælp vedr. førtidspension.

Da jeg kun har været i kontakt med systemet i kort tid, ved jeg ikke rigtig frem eller tilbage.

I øjeblikket er jeg i et forløb hos Psykiatrien og har samtidig måtte tilmelde mig
på jobcenteret.

Da jeg fik en Match 3, ved min tilmelding, blev jeg meget hurtigt indkaldt til en samtale. Denne endte op i at Jobcenteret ville indhente en 2. opinion ved en speciallæge, hvilket blev gjort 3 dage efter.
-----
Speciallægen kom frem til følgende :

Hvad angår diagnosen, må denne være
Belastningsreaktion længerevarende/kronisk.
Tilbagevendende depressive faser af svær grad p.t. i remission
Undersøgte forefalder særdeles ringe kognitivt fungerende, når man tænker på hans høje præmorbide niveau. Således mener jeg, at funktionstilstanden er nedsat til det ubetydelige og varigt nedsat. Undersøgte har nok været dårligt fungerende siden sommeren 2011. Undersøgte er nu på vej ud af sin afhængighedsskabende medicin, men jeg tror ikke, at han er blevet meget bedre kognitivt. Nogle af de mere voldsomme depressive symptomer er forsvundet, alt i alt tror jeg, at undersøgte kan have taget skade i sin hjerne, og at det man ser nu i tydeligere form er en hjerneskade.

I hvert fald vil jeg fraråde, at undersøgte presses på nogen måde. Han bør ikke arbejdsprøves. Desværre må jeg udtale, at prognosen nok, hvad angår bedring af funktionstilstanden, er særdeles elendig. Hvad angår prognosen for livet er den god.

Således mener jeg, at alle behandlingsmuligheder ud over de livskvalitetsforbedrende er udtømte. Tilstanden er for længst blevet stationær, det vil sige gennem de sidste 1½ år og ikke længere afgørende behandlingstilgængelig.

-----

Jeg vil gerne høre om forumet ikke mener at dette burde være nok til en førtidspension, grunden er at min sagsbehandler nu vil til at koble mig på alle mulige andre ting, på trods af at jeg går ved Psykiatrien 1 gang i ugen.

Det er svært for mig at se begrundelsen for dette, men kan jeg bare sige at jeg ønsker at søge førtidspension hos sagsbehandleren, eller hvordan foregår dette.
Det undrer mig at hun intet har nævnt om dette, men ikke har villet se mig siden undersøgelsen (2 mdr. siden), jeg ved kun det med hendes andre tiltag, da min hustru mødte min sagsbehandler tilfældigt.

Egentlig ville jeg jo gerne have haft hende til at søge, da det jo er bedre at kommunen gør det, har jeg læst mig frem til. Men da dette åbenbart ikke er tilfældet, må jeg jo gøre det selv.

Så 1. Er der nogen der kan fortælle mig, hvad der skulle være til hindre, med den diagnose?
2. Hvordan skal jeg forholde mig over for sagsbehandleren?

På forhånd tak for hjælpen.
Michael1966 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 09:36   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal sørge for at alt foregår på skrift, dvs at selv telefonsamtaler, møder og andet, bør du efterfølgende sende feks mail, hvor du kort ref. det aftalete og andet vigtigt.
Herunder spørge ind til feks mærkelig informationer, oplysninger mv.

Derudover kan du skriftlig anmode om et møde hvor din situation skal afklares for videre forløb.
Når du aflevere skrivelser på kommunen skal du sørge for stempel, og kopi med dette til dig selv.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 09:58   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal også huske på, at de er fuldstændig ligeglade med diagnoser - om man har 2 eller 50 er uden betydning for sagen.

De er KUN interesseret i din arbejdsevne.....så det er den de vil teste, hvis ikke nu, så senere. De er ben hårde på området.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 12:38   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Michael1966 Se meddelelser
I hvert fald vil jeg fraråde, at undersøgte presses på nogen måde. Han bør ikke arbejdsprøves. Desværre må jeg udtale, at prognosen nok, hvad angår bedring af funktionstilstanden, er særdeles elendig. Hvad angår prognosen for livet er den god.
Det, som jeg har markeret, skal kommunen respektere.

Hvis kommunen vil sende dig i arb.prøvning ell.l., så sig, at du vil snakke med din læge om det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 13:58   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeps enig med vovse, og få lægen til at uddybe hvorfor det er 'BØR ikke arbejdsprøves'' - måske kan lægen komme nærmere ind på om du ikke MÅ/KAN og om der er fordi det er kontraindiceret....

Det der ''bør'' kan jo gå begge veje - man bør heller ikke gå over for rødt, men gør det måske alligevel osv. Lidt fjoget eksempel......men ordet er for svævende. Der skal en understregning til, ellers reagerer kommunen ikke.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 14:48   #6
Michael1966
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Michael1966 er ny på vejen
Det lyder godt nok uhyggeligt......

Man skulle ikke tro i vi befandt os i en socialstat og også betaler til denne.
Jeg takker, så var det ikke nok at det kostede mig ægteskabet og jobbet.
Michael1966 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 14:59   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Michael, når man bliver syg og får brug for hjælp, så vil man meget hurtigt opdage, at man er ''mistænkt'' fra begyndelsen (men man får ikke at vide hvorfor!), man skal ligeledes kæmpe for hjælpen, man skal kunne dokumenterer at man har brug for hjælpen. Ens læge kan pludselig erstattes af speciallæger DE udpeger, og alt hvad ens læger skriver, kan de ofte lægge nye historier og fortolkninger ind i....og oven i dét, så mister man retten til at kunne tænke selv - de skal nok tænke det der skal tænkes.
Og hvis man bare PRØVER at komme til orde, du ved, som et voksent menneske...så føles ofte som om man er det lille barn der er snuppet med fingrene i kagekrukken.
De hører bare ikke efter. Man er ikke nogen, ud over et personnummer der skal passe ind i et bestemt skema og som ikke må koste samfundet noget. Og hvis man så kommer til at koste samfundet noget, så vælger de den billigste løsning - også selvom det er den forkerte for borgeren......

Dog er der naturligvis også en del sager der går rigtig nemt, men man står altså med hånden nede i lodderne, og aner ikke om man trækker en nitte.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 15:35   #8
Michael1966
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Michael1966 er ny på vejen
Tak igen.

Jeg er bare for rystet til at tænke fornuftigt lige nu, men skyldes jo nok den hjerneskade jeg har fået.
Men grunden til at jeg spurgte var naturligvis også at jeg havde fået en mistanke. Man kan jo kun håbe at disse personer, kommer i samme situation en dag, men de har nok sørget...nej nu bliver det useriøst.
Michael1966 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 15:51   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Bare tag det et skridt af gangen - nu siger du til sagsbehandleren at du gerne vil søge førtidspension. Og så må du se hvad der sker - du har jo RET til at søge.
Om det kommer til at gå let, eller ej, må vi se hen af vejen. Og opstår der noget du er i tvivl om, så kom her ind, for så er der muligvis andre der enten kender regler, love eller som selv har stået i situationen...

Nu er dit første skridt, at få søgt den førtidspension! Så må du se hvad din sagsbehandler siger til dét, og så tage den derfra. Måske skal der indhentes yderligere papirer fra læge/speciallæge mf som lægefagligt kan udelukke du har en arbejdsevne.

Må jeg spørge hvor gammel du er - eller bare, er du over eller under 40 år? For der opereres med to sæt regler.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 16:13   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
En ting man skal huske på i dette system...det at når og hvis en kommune gør eller eller er mistroisk over for en...ja så er det ikke personligt....

Der er rigtig mange derude som oplever de mærkeligste ting....og ting de skal igennem før kommunen mener det er nok...og der kan ligge en masse bevæggrunde bag...trække en sag...sagspres på sagsbehandleren....

Så man skal aldrig tage det de siger eller gør personligt...

Nogle tænke på dette som et spil....du siger....kommunen siger...du siger 10 timer.....kommunen siger 20 timer...osv osv..

Men det er noget af et chok man får når man kommer fra et helt alm liv med arbejde osv

For de fleste tror jo at der er nogen til at gribe dem hvis de er så uheldige at falde...blive kørt ned eller bare når de bliver syge...

Så de fleste forstår slet at systemet kan være som det er...når nu de har betalt ind til det igennem det meste af ens liv...

Når alt dette er sagt...ja er det langt fra alle sager som der går ged i....flertallet af sager går heldigvis glat igennem....man kunne godt få en anden ide når man sidder og kigger på alle de historier herinde...

Men det er jo som regel kun de sager der går ged i som vi ser herinde..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Helt ny med Bistandshjælp, hjælp/råd søges Kio Alt det andet 15 11-04-2012 15:37
Hjælp til gennemskulighed af systemet, er helt på bar bund. ping Alt det andet 2 24-05-2010 12:50
Hjælp - er helt alene mantrordetikke Alt det andet 34 28-02-2010 13:14
job søgende dortewehrs Din historie 1 04-02-2007 22:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension