K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-12-2014, 14:36   #1
Odine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Odine er ny på vejen
Beregning af sygedagpenge under løntilskud

Hejsa

Min kæreste er ansat i løntilskud, og er blevet sygemeldt med 3. diskusprolaps.


Det er i et flyttefirma, og derfor er det et varierende timetal pr uge, dog med et md gennemsnit på 25 timer pr uge de første 3 md, så 30 timer pr uge, og derefter 35 timer pr uge.

Arbejdsgiver blev oplyst af JC at fra 1 sygedag, skulle der udregnes et gennemsnitligt ugentligt timetal, ud fra de opgaver der stod i min kærestes arbejdskalender for den kommende md.

Det gav kun et timetal på 25 timer for den md, da der selvfølgelig ikke blev tilføjet flere opgaver i hans arbejdskalender når han var sygemeldt.

Normalt bliver der løbende tilføjet opgaver, så jeg mener at beregningen er forkert, og burde beregnes ud fra de 2 foregående md.


Arbejdsgiver vil gerne rette hvis muligt, men han skal jo have godkendelse fra JC for at kunne få refusionen for alle timerne.



Er der nogen der ved hvor jeg kan finde lovtekst for beregning af sygedagpenge for denne type ansættelse?





Jeg har et spørgsmål mere:

Da han blev sygemeldt, vidste han ikke at det var endnu en diskusprolaps, og efter scanning m.m. siger egen læge at det er en arbejdsskade.


Som jeg forstår lovgivningen, så er det kommunen der skal betale for en evt arbejdsskade når man er i løntilskud, er det korrekt?

og er der nogen der ved hvor jeg kan læse mere uddybende om disse regler?



På forhånd mange tak :-)
Odine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2014, 15:09   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man skal vide mere om din kæreste før man kan svare ordentligt....men du kan da få reglerne og så selv læse dig igennem det...

Ifølge denne side om løntilskudsjob http://www.gladsaxe.dk/Default.aspx?ID=12239 ja så vil man være omfattet af lov om dagpenge ved sygdom

Den finder du her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30131

Reglerne om ansættelse med løntilskud finder du her https://www.retsinformation.dk/Forms...d=164698#Kap12

Som jeg lige hurtigt kan skimme ja så er alle i løntilskud ifølge § 59 omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere.

Citat:
§ 59. Personer, der ansættes med løntilskud, er i øvrigt omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...d=164698#Kap12

Men se det selv lige igennem...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2014, 15:57   #3
Odine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Odine er ny på vejen
Tak for svar :-)

Hvad har du brug for at vide? Har forsøgt at forklare så kort som muligt, så det er lettere at læse og evt svare :-)

Som jeg læser det, så er det den løn han ville have fået, MEN, hvis han ikke var blevet sygemeldt, så ville der løbende være indført flere arbejdstimer den 1. måned han var sygemeldt, og dermed ville han reelt have arbejdet gns 35 timer pr uge.


Jeg mener derfor ikke at det er retvisende, at lave en beregning kun ud fra hvad der var booket i hans arbejdskalender, men baseret på hvad var og ville blive booket i hans arbejdskalender den måned.

Samt baseret på hvad timetal der står i aftalen, og lønudbetaling de foregående måneder.
Odine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2014, 16:42   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Hvis vi forudsætter at sygdom i et løntilskudsjob behandles efter samme regler som for en ordinær ansat, så skriver Vejle:

Hvor meget kan jeg få i sygedagpenge?
Sygedagpenge beregnes normalt på grundlag af den indtægt/timer, som du skulle have haft, hvis du ikke havde været syg. Højeste sats er 110,14 kr. pr time brutto, dog maks 37 timer pr. uge (sats opgivet pr. 06.01.2014).
Har du skiftende arbejdstider eller varierende løn, beregnes sygedagpengene på grundlag af din gennemsnitlige arbejdstid/timeløn for de seneste 4 uger før dit fravær.


http://www.vejle.dk/Borger/Job-og-ud...modtagere.aspx

Sidst redigeret af mik16; 08-12-2014 kl. 16:44.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2014, 17:51   #5
Odine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Odine er ny på vejen
Det er også hvad jeg kommer frem til, så når der er udbetalt løn for 35 timer pr uge, så burde sygedagpenge være beregnet efter dette, og ikke 25 timer ud fra hvad der var sat i arbejdskalenderen, INDEN sygemelding, da arbejdskalenderen bliver opdateret fra dag til dag.

Dette har ikke været muligt, da man selvfølgelig ikke ligger arbejdsopgaver ind i en til en der er sygemeldt :-)


Mht arbejdsskade, så kan jeg læse mig til, at man selv skal anmelde en arbejdsskade hvis det er sket i tilbud om vejledning og opkvalificering:

http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/A...ingssager.aspx

I formularen henvises der til lov om aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 10 og 11

Når jeg så søger på dette, så er der forskel på bekendtgørelse om aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv beskæftigelsesindsats.

I bekendtgørelsen står der løntilskud under kapitel 10, men det står under kapitel 12 i lov om... jeg er forvirret.

Hvem skal udbetale en evt arbejdsskade?

Da min kæreste var i virksomhedspraktik i samme firma, fik han diskusprolaps nr 2. Men han havde ikke så meget valg i dec 2013, da kommunen blev ved med at hænge i bremsen, og GF nu var lige om hjørnet, og vi fejlagtigt havde fået oplyst at han ville miste sin kontanthjælp.

Aftalen blev løntilskud i 3 md, og at han skulle skrive en ansøgning om revalidering som de så gav afslag på.....

Begrundelse: Vi ser ingen hindring i at du kan fuldtidsforsørge dig selv på lige vilkår med alle andre....

Det er f.me. op ad bakke....
Odine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2014, 19:42   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som jeg forstår det så er det kommunen der skal udbetale erstatning hvis man har været i virksomhedspraktik...

Se her http://cabi-lw.lovportaler.dk/showDo...ek20131645#k15

Citat:
Erstatning
Arbejdsskader ved deltagelse i tilbud
§ 107. For personer omfattet af § 1, nr. 1-5, 7 og 9-13, yder kommunen erstatning m.m. for følger af arbejdsskader ved deltagelse i tilbud om vejledning og opkvalificering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt virksomhedspraktik, herunder nytteindsats, efter lovens kapitel 11.
Stk. 2. Sager om erstatning m.m. efter stk. 1 behandles efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring med de ændringer, der følger af §§ 107, 109 og 110.
Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse ved tilbud om vejledning og opkvalificering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis personen efter andre regler er berettiget til erstatning m.m. efter lov om arbejdsskadesikring.
Citat:
§ 109. En arbejdsskade skal anmeldes, hvis
1) skadelidte anmoder om det, eller
2) skaden antages at kunne begrunde krav på ydelser efter lov om arbejdsskadesikring.
Stk. 2. Anmeldelsen skal foretages af den skole, uddannelsessted, praktiksted, virksomhed m.m., hvor skaden er indtruffet.
Måske du kan bruge det til noget...det er svært at finde rundt i...og kommunerne gør det bestemt ikke nemmere for en..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension