K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2016, 21:02   #21
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,
Jeg er helt enige med overståede indlag, pwhm.
Det er egenlæge som erklære din tilstand varig og stationær, dvs, stationær=at blive, ikke kan udvikle og heller ikke kan behandles,
osv...
v.h.eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2016, 20:22   #22
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Har andre nogen mening eller erfaringer med arbejdsløshedskassens kreative udmeldinger?
Sjovt nok, så påstår min a-kasse at det kun er antallet af timer jeg arbejder om ugen, der bestemmer om jeg skal betale til deltidsforsikring eller fuldtidsforsikring.

Alt over 30 timer er fuld tid og alt under er deltid.

Men ...
Ulempen er så når / hvis jeg bliver arbejdsløs og er fuldtidsforsikret så skal jeg søge job op til 37 timer, også selv om jeg med mig selv ved at jeg ikke kan arbejde så mange timer.


Mon DUKH kan hjælpe med en fortolkning af reglerne ????
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2016, 22:00   #23
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, for svar Nørd....

DUKH er et godt forslag.

Hvis man er heltidsforsikret, arbejder over 30 timer/ugen, så skal man naturligvis acceptere at søge op til 37 timer. Trods din beskrivelse.

Men udover dette er der nu påstand om, at den praktiserende læge vil blive kontaktet for en vurdering om hvor mange timer man kan arbejde.

Se det er det nye, som jeg undre mig over.

Umiddelbart er jeg enig, at hvis man er fuldtidsforsikret.... betaler til det gennem lang tid.... indtil en eventuelt fyring..... så er man stadig heltidsforsikret............ uanset hvad arbejdsløshedskassen ønsker af udtalelser fra lægen.

Kun en reel arbejdsprøvning kan vil bestemme hvor mange timer man kan arbejde...... og ikke en eventuel krævet udtalelse krævet af arbejdsløshedskasse.

Arbejdstager har en §56 aftale i hele forløbet.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-06-2017, 00:51   #24
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Stationær, ikke-stationær, lægeligt, arbejdsmæssigt, ikke-stop af SDP.

https://bisidderhjaelpen.dk/sygedagp...re-stationaer/

Både stationær helbredstilstand og stationær arbejdsevne er forudsætninger for stop af sygedagpenge.

Ankestyrelsen har i en ny principafgørelse, nr. 35-17 afklaret praksis for, om udbetalingen af sygedagpenge kan standses, når helbredstilstanden anses for at være stationær, men der fortsat er mulighed for en væsentlig udvikling af arbejdsevnen.

Principafgørelse 35-17
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=191897

Principafgørelsen fastslår:

Arbejdsevnen er det centrale i vurderingen af, hvorvidt en borger kan anses for at være uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand. Der kan derfor ikke udelukkende lægges vægt på de lægelige oplysninger, fx at helbredstilstanden er stationær. Der skal ske en vurdering af borgerens arbejdsevne, og om der er behov for foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet.

At en lidelse lægeligt vurderet er stationær, og der ikke længere kan forventes en bedring, er ikke ensbetydende med, at arbejdsevnen ikke kan udvikle sig. Det er kun en del af borgerens arbejdsevne, der kan begrundes i helbredsforholdene.

Så længe der er mulighed for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles yderligere, og at borger kan vende tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid, kan udbetalingen af sygedagpenge ikke standses efter sygedagpengelovens § 7, stk. 5, 2. pkt., da arbejdsevnen ikke er stationær.

I den konkrete sag var der en forventning om, at borgeren kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid. Borgeren deltog i en optrænende praktik, hvor borgeren havde trappet arbejdstiden op til 22,5 timer om ugen. Der var planlagt yderligere optrapning af arbejdstiden, men forløbet blev afbrudt i forbindelse med ophøret af sygedagpenge. Det var dermed fortsat uafklaret, om borgeren kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid.



Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.

Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.

Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig

Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter en individuel, konkret vurdering af personens arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension.

Sygedagpengene kan iflg. den nye principafgørelse fra Ankestyrelsen nr. 35-17 ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær, men under forudsætning af, at kommunen efter en individuel, konkret vurdering af personens arbejdsevne skønner, at også arbejdsevnen er stationær, dvs. at den ikke kan udvikles yderligere.

Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved revurderingstidspunktet, medmindre en af de syv betingelser for at forlænge sygedagpengeperioden i Sygedagpengelovens § 27 stk. 1 er opfyldt.

Sygedagpengestop.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Hilsen Peter

phhmw

Ja, verdens dygtigste embedsmænd har gjort sig umage for at borgerne ikke forstår lovgivningen første gang denne læser denne.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-06-2017, 05:41   #25
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
https://bisidderhjaelpen.dk/sygedagp...re-stationaer/

Både stationær helbredstilstand og stationær arbejdsevne er forudsætninger for stop af sygedagpenge.

Ankestyrelsen har i en ny principafgørelse, nr. 35-17 afklaret praksis for, om udbetalingen af sygedagpenge kan standses, når helbredstilstanden anses for at være stationær, men der fortsat er mulighed for en væsentlig udvikling af arbejdsevnen.

Principafgørelse 35-17
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=191897

Principafgørelsen fastslår:

Arbejdsevnen er det centrale i vurderingen af, hvorvidt en borger kan anses for at være uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand. Der kan derfor ikke udelukkende lægges vægt på de lægelige oplysninger, fx at helbredstilstanden er stationær. Der skal ske en vurdering af borgerens arbejdsevne, og om der er behov for foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet.

At en lidelse lægeligt vurderet er stationær, og der ikke længere kan forventes en bedring, er ikke ensbetydende med, at arbejdsevnen ikke kan udvikle sig. Det er kun en del af borgerens arbejdsevne, der kan begrundes i helbredsforholdene.

Så længe der er mulighed for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles yderligere, og at borger kan vende tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid, kan udbetalingen af sygedagpenge ikke standses efter sygedagpengelovens § 7, stk. 5, 2. pkt., da arbejdsevnen ikke er stationær.

I den konkrete sag var der en forventning om, at borgeren kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid. Borgeren deltog i en optrænende praktik, hvor borgeren havde trappet arbejdstiden op til 22,5 timer om ugen. Der var planlagt yderligere optrapning af arbejdstiden, men forløbet blev afbrudt i forbindelse med ophøret af sygedagpenge. Det var dermed fortsat uafklaret, om borgeren kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid.



Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.

Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.

Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig

Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter en individuel, konkret vurdering af personens arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension.

Sygedagpengene kan iflg. den nye principafgørelse fra Ankestyrelsen nr. 35-17 ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær, men under forudsætning af, at kommunen efter en individuel, konkret vurdering af personens arbejdsevne skønner, at også arbejdsevnen er stationær, dvs. at den ikke kan udvikles yderligere.

Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved revurderingstidspunktet, medmindre en af de syv betingelser for at forlænge sygedagpengeperioden i Sygedagpengelovens § 27 stk. 1 er opfyldt.

Sygedagpengestop.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Hilsen Peter

phhmw

Ja, verdens dygtigste embedsmænd har gjort sig umage for at borgerne ikke forstår lovgivningen første gang denne læser denne.
Verdens dygtigste embedsmænd er vist en sandhed med modifikationer.

Tænk sig at bo i et land der praler af demokrati og hvor samme lands politikere siger de vil indføre demokrati i Afghanistan ect.

Ja i forhold til Afghanistan og lign har vi et vidunderligt land og jeg vil ikke ikke bytte.

At man så mener man kan undgå terror med flere soldater er idioti, men nu må jeg til mit ærinde.

Jeg er desværre holdt op med at tro på love, der har med hele det sociale og beskæftigelsesmæssige område at gøre.


Når man, som jeg og mange andre er blevet kvalt i Københavns kommunes totale neglisering af landets love og hvor borgmestre og deres embedsmænd og ikke mindst en ankestyrelse lader hånt om menneskers ret, og hvor kun få får ret er det en skamløs behandling af alle i knibe.

En afgørelse i ankestyrelsen kan kun ændres via domstole og vi ved alle, at det er som et nåleøje af flere grunde.

Men stadig fint at du, Peter henviser til diverse love og forordninger, men jeg er stået af, desværre!
Til alle jer der har kræfter, læs dem og gør brug af de gode råd, men start fra den dag i kommer i klemme, for ellers risikerer i at blive ramt af modløshed og blive ramt af endnu flere lidelser end i havde fra start.

søg og vær vedholdende i jeres evt. fagforening og har i ikke en fagforening, så søg hjælp alle tænkelige steder.
Myndighederen kan ikke fordrage følelser, så selvom det er svært, så pak dem væk.
de der oftes får ret er de der formår at holde hovedet koldt, og trods det er bundhamrende uretfærdigt , så gør det.
Når og hvis du har indsigelser, så undgå at skrive for meget på en gang.
skriv dit spørgmål et ad gangen og afvent svar.
Kom først med det næste spørgsmål, når du har modtaget svar.
sagforhandlere og lign. kan ikke forholde sig til flere spørgsmål på en gang.
Det ved jeg i dag, men desværre for sent.

Husk at de fleste der sidder der og afgør din skæbne ser på dig som de ser på deres eget køkken. Du er en ting ikke et helt menneske og de gør jo bare deres pligt.

Nej, de gør ikke bare deres pligt. De gør som deres overordnede vil have det, og for de fleste handler det ikke om penge, fordi alle de åndsvage tiltag som der tages koster kassen.
Det handler om at please en ideologi, hvor der uanset pris, hvor mennesker der ikke er en succes skal trynes akkurat som i det gamle DDR.

Tænk sig at de fleste stemmer på partier der går ind for tortur og de få de kan lide får ret uanset deres funktion.

Jeg kender folk indgående som har f.eks fået tilkendt pension som kan alverdens, og trods jeg under dem det bliver jeg harm. ikke på dem, men på alle os der køres over i et lotto system.
Jeg kender også folk, der arbejder mange timer sort,fremlejer deres lejlighed og bor i kolonihavehus hele året.

De har regnet den ud og de ødelægger det for de mange, men jeg kan sgu ikke få mig selv til at anmelde dem.

jeg kan vel ikke være den eneste og hvor er i?

Sidst redigeret af vasen; 23-06-2017 kl. 05:52.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension