K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2012, 08:27   #31
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, for det ligger i lovgrundlaget i den gamle pensionsordning, at den IKKE kan frakendes.

I den nye(e. 2003) både kan og skal den, hvis pensionisten får arbejdsevne.

Kommunerne skal overholde loven, enten folketinget indskriver dette eller ej.

At de IKKE har nævnt og lukket dette hul, gør det til et problem.
Intentioner kan ikke bruges til noget som helst.

Politikkerne postulere jo også at vores klagesystem fungere upåklageligt, ligesom vores sygedagpenge system, herunder at det er for let at få førtidspension.

Så jeg har svært ved at se, at det netop ikke skal bruges til at fratage tilkendte førtidspensioner, medmindre dette klart indskrives.
Jeg tror dog, at de vil se, hvor mange der kan lokkes af frivillig vej, via tilbuddet om at gå fra gamel til ny ordning.
Har de først sagt ja til dette, fanger bordet, at de frivilligt har fralagt den gamle ordning.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 31-07-2012 kl. 08:37.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 08:35   #32
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jo, for det ligger i lovgrundlaget i den gamle pensionsordning, at den IKKE kan frakendes.

I den nye(e. 2003) både kan og skal den, hvis pensionisten får arbejdsevne.

Kommunerne skal overholde loven, enten folketinget indskriver dette eller ej.

At de IKKE har nævnt og lukket dette hul, gør det til et problem.
Intentioner kan ikke bruges til noget som helst.

Politikkerne postulere jo også at vores klagesystem fungere upåklageligt, ligesom vores sygedagpenge system, herunder at det er for let at få førtidspension.

Så jeg har svært ved at se, at det netop ikke skal bruges til at fratage tilkendte førtidspensioner, medmindre dette klart indskrives.

VH Popiae
Iflg ældresagen kan pension før 2003 frakendes, hvis der sker en varig ændring af erhvervsevne eller erhvervsindtægt, medmindre man er fyldt 60 år.

Og dette er fra retsinfo:

Kapitel 39

Ændring af tilkendt pension

Lovens § 44

324. En tilkendt førtidspension kan ændres. Der kan være tale om forhøjelse, nedsættelse eller frakendelse.

Spørgsmålet om ændring eller frakendelse kan rejses af kommunen eller af pensionisten selv.

Se retssikkerhedslovens § 11 c om kommunens mulighed for at indhente oplysninger uden pensionistens samtykke i sager om frakendelse eller overflytning til en anden pensionsform.

Beslutning om genoptagelse

325. Kommunen skal holde sig underrettet om pensionistens forhold. Kommunen skal bl.a. påse, om der fortsat er ret til den tilkendte pension, eller om der er sket ændringer, der begrunder en forhøjelse eller nedsættelse af pensionen. Hvis det er tilfældet, skal kommunen træffe afgørelse om ændring af pensionen.

Kommunen skal være opmærksom på de aldersgrænser, der har betydning for pensionsniveauet. Det gælder fx 60-års aldersgrænsen, der bl.a. har betydning for udbetaling af førtidsbeløb og tilkendelse af højeste førtidspension
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 09:54   #33
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Det er da helt klart at dem der kan arbejde min 2 timer nu som er på førtidspension istedet ryger over på flexjob for man kan jo ikke forskelsbehandle folk ,regler skal være ens for alle så kan man bestride 2 timers job er der ingen førtidspension det er derfor de kalkulere med 28000 flexjob - jeg tvivler dog på de kan finde alle de flexjob så det er kun en spareøvelse for at fastholde folk på den laveste ydelse selv om der står i pensionsloven at der ikke skal tages hensyn til kommunens økonomi i forhold til tilkendelser af førtidspension så er det jo netop det de gør her
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 10:09   #34
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Kun 'gamle' ftp der fyldt 60 år er urørlige!

Citat:
Oprindeligt indsendt af thomas75 Se meddelelser
Iflg ældresagen kan pension før 2003 frakendes, hvis der sker en varig ændring af erhvervsevne eller erhvervsindtægt, medmindre man er fyldt 60 år.

Og dette er fra retsinfo:
Kapitel 39
Ændring af tilkendt pension
Lovens § 44
324. En tilkendt førtidspension kan ændres. Der kan være tale om forhøjelse, nedsættelse eller frakendelse.
Spørgsmålet om ændring eller frakendelse kan rejses af kommunen eller af pensionisten selv.
Se retssikkerhedslovens § 11 c om kommunens mulighed for at indhente oplysninger uden pensionistens samtykke i sager om frakendelse eller overflytning til en anden pensionsform.

Beslutning om genoptagelse
325. Kommunen skal holde sig underrettet om pensionistens forhold. Kommunen skal bl.a. påse, om der fortsat er ret til den tilkendte pension, eller om der er sket ændringer, der begrunder en forhøjelse eller nedsættelse af pensionen. Hvis det er tilfældet, skal kommunen træffe afgørelse om ændring af pensionen.

Kommunen skal være opmærksom på de aldersgrænser, der har betydning for pensionsniveauet. Det gælder fx 60-års aldersgrænsen, der bl.a. har betydning for udbetaling af førtidsbeløb og tilkendelse af højeste førtidspension

Dejligt når udsagn underbygges med klare fakta og paragraffer
- og bemærk mine sidst fremhævede citater omkring Kommunens mulighed/pligt, til at holde sig 'orienteret' om DINE 'forhold' - om rygdækningen ifølge §11c, til at 'indhente oplysninger uden DIT samtykke!!!
(DIT og DINE henvender sig altså her til "FTPensionister Før 2003".)

Det er altså kun FTP på 'gammel' ordning - SOM ER FYLDT 60 år - der er 100% umulige at røre fra Systemets side.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 10:50   #35
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
Det er da helt klart at dem der kan arbejde min 2 timer nu som er på førtidspension istedet ryger over på flexjob for man kan jo ikke forskelsbehandle folk ,regler skal være ens for alle så kan man bestride 2 timers job er der ingen førtidspension det er derfor de kalkulere med 28000 flexjob - jeg tvivler dog på de kan finde alle de flexjob så det er kun en spareøvelse for at fastholde folk på den laveste ydelse selv om der står i pensionsloven at der ikke skal tages hensyn til kommunens økonomi i forhold til tilkendelser af førtidspension så er det jo netop det de gør her
De 28.000 har jeg søgt lidt på.
Her er en beskrivelse af hvor de 28.000 fleksjob kommer fra:

http://avisen.dk/ups-reform-goer-280...re_161392.aspx

Citat:
Både de knap 17.000 fleksjobbere, der lige nu er ledige, og de over 11.000, der hvert år af flere årsager stopper i et fleksjob, kommer til at betale, hvis regeringens forslag går igennem.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 11:27   #36
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Dejligt når udsagn underbygges med klare fakta og paragraffer
- og bemærk mine sidst fremhævede citater omkring Kommunens mulighed/pligt, til at holde sig 'orienteret' om DINE 'forhold' - om rygdækningen ifølge §11c, til at 'indhente oplysninger uden DIT samtykke!!!
(DIT og DINE henvender sig altså her til "FTPensionister Før 2003".)

Det er altså kun FTP på 'gammel' ordning - SOM ER FYLDT 60 år - der er 100% umulige at røre fra Systemets side.

Ok... her er så linket jeg har... nu har jeg læst det frem og tilbage og på kryds og tværs... og jeg kan ikke se at der skulle være sket ændringer for 60 års fredningen af førtidspension om man er på gammel eller ny ordning...
Så vil du godt lige fortælle mig hvor du læser at 60 års reglen kun gælder gamle pensionister fra før 2003 ???

Jeg kan heller ikke få teksten til at passe med det citat thomas75 har postet fra ældresagen er det måske et citat fra et ældre dokument ???

Var da egentligt rart at få opklaret for os over de 60år om pensionen er fredet eller den ikke er


LBK nr 783 af 09/07/2012 Gældende

(Pensionsloven)
Offentliggørelsesdato: 11-07-2012
Social- og Integrationsministeriet

https://www.retsinformation.dk/Forms...d=142132&exp=1

Citat:
§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.

Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.

Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 11:57   #37
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Hej Hexi,
har kun citeret fra Thomas's post - kender det ikke fra egen situation, da jeg er på den nye.

For mig har det handlet om, at få fremhævet den gruppe der rent faktisk ER sikret urørlighed, idét der er så enormt meget usikkerhed og spekulation i mange tråde.

De ville da være dejligt, hvis urørligheden omhandlede alle der fyldte 60, uanset pensionstyper.;-)

Jeg har ikke ressoucer til at undersøge det nærmere lige nu - sidder midt i en anden klemme, men dejligt hvis dine fakta er nyere.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 12:42   #38
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
men dejligt hvis dine fakta er nyere.
Citat:
LBK nr 783 af 09/07/2012 Gældende

(Pensionsloven)
Offentliggørelsesdato: 11-07-2012
Social- og Integrationsministeriet
De kan vel ikke være meget nyere
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 13:56   #39
Mr. Bean
Banned
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2012
Indlæg: 140
Styrke: 0
Mr. Bean er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Klep Se meddelelser
Mette Frederiksen vil gerne øge arbejdsudbudet, så derfor vil hun gerne ha mange flere fleksjobbere. Så kan de også blive ledige og efterfølgende komme på kontanthjælp, altså hvis de ikke er gift, eller sådan noget.

Det vil hun simpelthen fordi, at det er synd for dem som er uden for fællesskabet, og efter 2003 kan man så blive en del af fællesskabet 2 timer om ugen. Ja altså hvis der findes sådanne job? Det er der nemlig ingen der ved?

Venstre vil gerne kikke alle førtidspensionister efter i sømmene, det bliver så ikke i denne omgang, men de har jo nærmest fået carte blanche til yderligere stramninger når de kommer til igen, fordi den nuværende "røde" regering gennemfører sortblå politik, en politik så slem, at venstre aldrig var sluppet fra det!

Massakre på velfærdssystemet galede Mette Frederiksen, Karen Hækkerup og hende der Thorning! Det var så kun lige til de blev valgt, og jeg får simpelthen kvalme af at se de tre falske kællinger, der uden blusel fyldte os med løgn fra ende til anden.

De førtidspensionister som arbejder, vil helt sikkert være dem som først bliver kikket ud til et "frivilligt" fleksjob.

Sjovt nok kender jeg ikke nogen som ikke har fortjent deres førtidspension. jeg kender ingen som ikke gider arbejde hvis de kan. Jeg kender ingen syge som ikke er syge og jeg kender ingen ledige som ikke vil arbejde!

Men enhver på højrefløjen kender alle en eller flere, er det ikke sært? Nå, det er nok de samme 5-6 stykker de bare alle kender...og er man 20 der kender de samme 5 bliver de 5 selvfølgelig til 100, det er da ren logik.

Beklager hvis det blev lidt rodet.......

Kunne ikke være mere enig
Mr. Bean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 14:45   #40
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
[B]Så vil du godt lige fortælle mig hvor du læser at 60 års reglen kun gælder gamle pensionister fra før 2003 ???

Mit indlæg havde ikke omdrejningspunkt i problematikken Gammel versus Ny ordning, men i detaljen omkring urørlighed ved det fyldte 60 år.

Det læste afhænger jo som bekendt, af brillen der læses med
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Job og førtidspension efter 2003 Giser Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-02-2013 22:04
førtidspension efter 2003 bambibo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 04-09-2012 14:46
OM AT FLYTTE TIL USA MED SIN FTP -'efter 2003'-ordning. J3sp3r Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 02-07-2012 12:17
Tilskud når man får FP efter 2003? Ungpige23 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 15-01-2010 11:41
Boligsikring til FP efter regler 1 januar 2003 nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 24-10-2009 17:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension