K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2011, 19:20   #1
KLUMPFODEN
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 99
Styrke: 13
KLUMPFODEN er ny på vejen
Spørgsmål vedr. arbejdsprøvning/flexjob

Jeg har et nogle spørgsmål angående flexjob - da jeg føler mig fortvivlet over den kommune jeg bor i..... Jeg har været til 2 speicallæge undersøgelser og de beskriver begge følgende i konklusionen:

"Faldet i X har reduceret arbejdsevnen varigt i væsentlig grad og i henhold til ovenstående prognose findes der ikke yderligere behandlingsmuligheder der kan øge arbejdsevnen og det er derfor svær at forestille sig at patienten fremover kan klare et normalt arbejde på fuld tid, selvom alle skånehensyn bliver opfyldt".

Derudover så har egen læge skrevet, han er fuldstændig enig i de 2 speciallægeerklæringer og han finder det realistisk med en arbejdsdag på cirka 3 timer dagligt.

MEN på trods af disse for mig klare udtalelser fra speciallægerne og fra egen læge alligevel kommunen tvivler på mig, når jeg er til møde deroppe og de har nu bedt lægen om en ny attest og jeg føler hun kommer med nogle underlige bemærkninger engang imellem som gør jeg føler, hun ikke tror på mig - det er rigtig træls at have den følelse, nemlig at de ikke tror på en.....

De ting jeg gerne vil spørge om er følgende:

Nummer 1:
Min sagsbehandler har sagt til mig, jeg skulle tænke på, det ville være lettere for mig at få et arbejde, hvis jeg tog nogle flere timer hver dag end de 2-3 timer som jeg for øjeblikket kan klare, for så virkede jeg mere attraktiv for en arbejdsgiver, men jeg kan jo ikke bare tage flere timer på end min krop kan klare det - så hvad gør jeg i en sådan situation? Det er jo ikke fordi, jeg ikke vil, men jeg kan virkelig ikke klare det.

Nummer 2:
Jeg er sendt i arbejdsprøvning og det er fair nok (da jeg regner med, det er for at finde ud af hvor meget jeg "kan" arbejde). Men jeg føler kommunen både direkte og inddirekte presser mig til at øges i tid, men kan de forlange, at jeg "bare" skal øges i timer? Samt er der et minimums timetal, jeg skal op på, før de kan og vil bevilge mig flexjob?
(Og samtidig må jeg indrømme, at jeg tænker meget på om kommunen inddirekte forsøger at presse mig over et bestemt timetal, så de kan "undgå" at give mig flexjob. Det lyder måske dumt, men jeg kan ikke lade være med at tænke den tanke).

Nummer 3:
Når to speciallæger og egen læge direkte skriver, jeg ikke kan arbejde fuld tid og min arbejdsevne er nedsat varigt og i væsentlig grad, kan en kommune så alligevel vælge at træffe afgørelse om jeg godt kan arbejde på fuld tid og dermed tilsidesætte 3 lægers konklussion? Dvs. kan jeg ende i en situation hvor kommunen "tvinger mig på fuld tid" og hvis jeg ikke accepterer det, så ender jeg på kontanthjælp?

Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig - på forhånd tusind tak for en super god side (altså k10)
KLUMPFODEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 20:56   #2
bmp24
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 247
Styrke: 14
bmp24 er ny på vejen
hej Klumpfoden

Jeg tror altid kommunen vil prøve at presse en op i tid.

Det der er vigtigt er at du tager den arbejdsprøvning og så arbejder det du kan magte - hverken mere eller mindre.

Herudover vil jeg råde dig til at skrive en dagbog over din dag - som du efterfølgende sender til din sagsbehandler f.eks. en gang om ugen - den skal indeholde både hvordan du har det på arbejdet og hvordan du har det når du kommer hjem.

Da jeg statede i arbejds-prøvning skulle det ende op med en arbejdstid på ca 30 timer - det endte med en førtidspension.

Så prøv om du kan se ud over deres krav - og gør det du kan - men husk at sige fra når du ikke kan mere. (jeg ved godt det er meget svært når man er vant til at passe sine ting - men det er vigtigt)

Pøj pøj herfra - der kommer sikker meget mere fra de søde mennesker herinde.
bmp24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 21:35   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Nummer 1:
Min sagsbehandler har sagt til mig, jeg skulle tænke på, det ville være lettere for mig at få et arbejde, hvis jeg tog nogle flere timer hver dag end de 2-3 timer som jeg for øjeblikket kan klare, for så virkede jeg mere attraktiv for en arbejdsgiver, men jeg kan jo ikke bare tage flere timer på end min krop kan klare det - så hvad gør jeg i en sådan situation? Det er jo ikke fordi, jeg ikke vil, men jeg kan virkelig ikke klare det.

Ingen tvivl om at du vil være mere attraktiv for en arbejdsgiver, hvis du havde flere timer i dig, men det skal du ikke bekymre dig om nu, du skal kun klare det du kan, og ikke presse dig selv til mere end det!

Nummer 2:
Jeg er sendt i arbejdsprøvning og det er fair nok (da jeg regner med, det er for at finde ud af hvor meget jeg "kan" arbejde). Men jeg føler kommunen både direkte og inddirekte presser mig til at øges i tid, men kan de forlange, at jeg "bare" skal øges i timer? Samt er der et minimums timetal, jeg skal op på, før de kan og vil bevilge mig flexjob?

Man siger populært at minimum på fleks er omkring 12½ time, for ellers taber en evt. arbejdsgiver på at have dig. De kan på INGEN måde forlange at du skal hæves i timer. Kan du så er det fint, kan du ikke så er det ligeså fint... BASTA!!!

(Og samtidig må jeg indrømme, at jeg tænker meget på om kommunen inddirekte forsøger at presse mig over et bestemt timetal, så de kan "undgå" at give mig flexjob. Det lyder måske dumt, men jeg kan ikke lade være med at tænke den tanke).

Du skal helt op på ca. 20-25 timer uden skånehensyn for at din fleks er i fare, så der er du sikker...

Nummer 3:
Når to speciallæger og egen læge direkte skriver, jeg ikke kan arbejde fuld tid og min arbejdsevne er nedsat varigt og i væsentlig grad, kan en kommune så alligevel vælge at træffe afgørelse om jeg godt kan arbejde på fuld tid og dermed tilsidesætte 3 lægers konklussion? Dvs. kan jeg ende i en situation hvor kommunen "tvinger mig på fuld tid" og hvis jeg ikke accepterer det, så ender jeg på kontanthjælp?

De kan ALDRIG tvinge dig på fuld tid! Som du fremlægger din sag er den lige til højrebenet, hvis du ellers er stabil i din arbejdsprøvning...
[/QUOTE]
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 22:10   #4
KLUMPFODEN
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 99
Styrke: 13
KLUMPFODEN er ny på vejen
Tak for de svar som allerede er kommet - dem er jeg glad for (men modtager selvfølgelig gerne flere kommentarer/svar)........... men de svar jeg har fået, de har dog givet mig nye spørgsmål:

1. Hvad mener du med, hvis jeg er STABIL i min arbejdsprøvning?

2. Samt når du skriver at sagen ligger lige til højrebenet, mener du så at når 2 speciallæger og egen læge skriver de ting de gør, at så kan en kommune ikke være ligeglad og bare træffe en helt anden afgørelse?

3. Kan man nogensinde ende i en afgørelse der hedder "du er for rask til flexjob", men du er ikke dårlig nok til at få førtidspension - så vi "smider dig ud af systemet" (spørger da jeg også har børn og dem står jeg alene med)
KLUMPFODEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 22:43   #5
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KLUMPFODEN Se meddelelser
Tak for de svar som allerede er kommet - dem er jeg glad for (men modtager selvfølgelig gerne flere kommentarer/svar)........... men de svar jeg har fået, de har dog givet mig nye spørgsmål:

1. Hvad mener du med, hvis jeg er STABIL i min arbejdsprøvning?

2. Samt når du skriver at sagen ligger lige til højrebenet, mener du så at når 2 speciallæger og egen læge skriver de ting de gør, at så kan en kommune ikke være ligeglad og bare træffe en helt anden afgørelse?

3. Kan man nogensinde ende i en afgørelse der hedder "du er for rask til flexjob", men du er ikke dårlig nok til at få førtidspension - så vi "smider dig ud af systemet" (spørger da jeg også har børn og dem står jeg alene med)

Stabil betyder, at du ikke har mange sygedage, og ender med at ligge på et fast og stabilt timetal uden de store udsving.

Kommunerne gør nogle gange hvad der passer dem, MEN når du har den gode vægt af speciallæger og egen læge bag dig, får de svært ved at sno sig uden om...

ja, det er sket at de har vurderet det sådan, men de må de ikke! Og ankenævnet er efterhånden ved at indse dette, så der kommer færre og færre af den slags afgørelser. regelen er, hvis du er for god til pension så er det fleksjob, og er du for dårlig til fleks så er det pension...

Men nogle gange skal man lige bokse lidt med kommunen...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 10:40   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Stabil betyder, at du ikke har mange sygedage, og ender med at ligge på et fast og stabilt timetal uden de store udsving.
Det er bedre, at møde op og går hjem før tid end, at blive hjemme og sygemelde sig.

Mød op hver dag, så vidt du overhovedet er i stand til det.

Hvis sb, eller andre, kræver mere af dig end du kan klare, så skal du sige til dem, at du rigtig gerne vil, men at du desværre ikke kan.

Der er jo forskel på, om man ikke kan eller, om man ikke vil.

Det kan være en god idé, at give deres forslag en chance, for så har du vist dig samarbejdsvillig, men samtidig bør du så beskrive konsekvenserne i din dagbog.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 11:38   #7
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KLUMPFODEN Se meddelelser
Jeg har et nogle spørgsmål angående flexjob - da jeg føler mig fortvivlet over den kommune jeg bor i..... Jeg har været til 2 speicallæge undersøgelser og de beskriver begge følgende i konklusionen:

"Faldet i X har reduceret arbejdsevnen varigt i væsentlig grad og i henhold til ovenstående prognose findes der ikke yderligere behandlingsmuligheder der kan øge arbejdsevnen og det er derfor svær at forestille sig at patienten fremover kan klare et normalt arbejde på fuld tid, selvom alle skånehensyn bliver opfyldt".

Derudover så har egen læge skrevet, han er fuldstændig enig i de 2 speciallægeerklæringer og han finder det realistisk med en arbejdsdag på cirka 3 timer dagligt.

MEN på trods af disse for mig klare udtalelser fra speciallægerne og fra egen læge alligevel kommunen tvivler på mig, når jeg er til møde deroppe og de har nu bedt lægen om en ny attest og jeg føler hun kommer med nogle underlige bemærkninger engang imellem som gør jeg føler, hun ikke tror på mig - det er rigtig træls at have den følelse, nemlig at de ikke tror på en.....

De ting jeg gerne vil spørge om er følgende:

Nummer 1:
Min sagsbehandler har sagt til mig, jeg skulle tænke på, det ville være lettere for mig at få et arbejde, hvis jeg tog nogle flere timer hver dag end de 2-3 timer som jeg for øjeblikket kan klare, for så virkede jeg mere attraktiv for en arbejdsgiver, men jeg kan jo ikke bare tage flere timer på end min krop kan klare det - så hvad gør jeg i en sådan situation? Det er jo ikke fordi, jeg ikke vil, men jeg kan virkelig ikke klare det.

Nummer 2:
Jeg er sendt i arbejdsprøvning og det er fair nok (da jeg regner med, det er for at finde ud af hvor meget jeg "kan" arbejde). Men jeg føler kommunen både direkte og inddirekte presser mig til at øges i tid, men kan de forlange, at jeg "bare" skal øges i timer? Samt er der et minimums timetal, jeg skal op på, før de kan og vil bevilge mig flexjob?
(Og samtidig må jeg indrømme, at jeg tænker meget på om kommunen inddirekte forsøger at presse mig over et bestemt timetal, så de kan "undgå" at give mig flexjob. Det lyder måske dumt, men jeg kan ikke lade være med at tænke den tanke).

Nummer 3:
Når to speciallæger og egen læge direkte skriver, jeg ikke kan arbejde fuld tid og min arbejdsevne er nedsat varigt og i væsentlig grad, kan en kommune så alligevel vælge at træffe afgørelse om jeg godt kan arbejde på fuld tid og dermed tilsidesætte 3 lægers konklussion? Dvs. kan jeg ende i en situation hvor kommunen "tvinger mig på fuld tid" og hvis jeg ikke accepterer det, så ender jeg på kontanthjælp?

Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig - på forhånd tusind tak for en super god side (altså k10)
Hej KLUMPFODEN

Hvilken slags arbejde lavede du i arbejdsprøvningen ?
Var der noget arbejde du bedre kunne klare end andet ?


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 20:36   #8
KLUMPFODEN
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 99
Styrke: 13
KLUMPFODEN er ny på vejen
Jeg har ikke været i arbejdsprøvning så længe, så det har jeg svært ved at udtale mig om (svar til Ekseleven) - men jeg prøver at gøre tingene så godt jeg kan......... udfra de skånehensyn jeg har!


Jeg tænkte dog på, noget RickyM skrev og det var at nogle afgørelser endte med man var for rask til førtidspension, men ikke syg nok til førtidspension - hvad gør man så, hvis man ender i en sådan situation? (Nu skal man jo ikke tænke dårlige tanker, før det er nødvendigt, for det kan jo være kommunen træffer den rigtige afgørelse), men jeg har børn så vil jo nødig stå helt uden penge..........

Dernæst også tak til Vovse for rådet, om det er bedre at møde op selvom man er dårlig og så hellere gå tidligt hjem, hvis det bliver nødvendigt! Og samtidig er jeg også helt enig med dig Vovse - selvfølgelig vil jeg give SBs forslag en chance, for ellers vil de helt sikkert sige, jeg ikke er samarbejdsvillig og så må jeg jo finde ud af om jeg kan klare det eller ej! Men Vovse, kan jeg godt, hvis de sætter mig op i tid efter et stykke tid gå ned i tid igen, hvis jeg har fået det dårligere pga. den øgede arbejdsmængde!

Derudover blev jeg foreslået at lave dagbog og det vil jeg helt sikkert gøre (godt råd), men har min hverdag her hjemme nogen indflydelse på kommunens afgørelse - dvs. kan jeg forlange at min arbejdsprøvning ikke ødelægger min hverdag herhjemme med mine børn?
KLUMPFODEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 21:02   #9
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
1. du kan ikke være for syg til flex OG for rask til FP.
hvis du er for syg til flex hedder det FP.

2. ja du kan godt blive sat op i timer og så gå ned igen.

3. Det er meget vigtigt at du skriver din dagbog så den også handler om det derhjemme. Din arbejdsprøvning må ikke ødelægge dit "hjemmeliv" som sådan, for det handler jo om at finde det timetal og den belastning du kan klare i et fremtidigt flexjob.

til gengæld er der ikke noget mininmumstal for timer i flexjob, dvs du kan godt blive godkendt til flexjob med bare en enkelt time om ugen. Men efter 12 (eller 18 md?) på ledighedsydelse skal din flexjob bevilling tages op til overvejelse igen. Så ofte er det sådan at et flexjob er et skridt på vejen til en FP - hvis man altså er så dårlig.

Korriger mig gerne - hvis jeg skriver noget vrøvl

Maja
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 22:09   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KLUMPFODEN Se meddelelser
Jeg har ikke været i arbejdsprøvning så længe, så det har jeg svært ved at udtale mig om (svar til Ekseleven) - men jeg prøver at gøre tingene så godt jeg kan......... udfra de skånehensyn jeg har!


Jeg tænkte dog på, noget RickyM skrev og det var at nogle afgørelser endte med man var for rask til førtidspension, men ikke syg nok til førtidspension - hvad gør man så, hvis man ender i en sådan situation? (Nu skal man jo ikke tænke dårlige tanker, før det er nødvendigt, for det kan jo være kommunen træffer den rigtige afgørelse), men jeg har børn så vil jo nødig stå helt uden penge..........

Dernæst også tak til Vovse for rådet, om det er bedre at møde op selvom man er dårlig og så hellere gå tidligt hjem, hvis det bliver nødvendigt! Og samtidig er jeg også helt enig med dig Vovse - selvfølgelig vil jeg give SBs forslag en chance, for ellers vil de helt sikkert sige, jeg ikke er samarbejdsvillig og så må jeg jo finde ud af om jeg kan klare det eller ej! Men Vovse, kan jeg godt, hvis de sætter mig op i tid efter et stykke tid gå ned i tid igen, hvis jeg har fået det dårligere pga. den øgede arbejdsmængde!

Derudover blev jeg foreslået at lave dagbog og det vil jeg helt sikkert gøre (godt råd), men har min hverdag her hjemme nogen indflydelse på kommunens afgørelse - dvs. kan jeg forlange at min arbejdsprøvning ikke ødelægger min hverdag herhjemme med mine børn?
Jeg skrev ikke at man kunne ende mellem de 2 ting... Jeg skrev at kunne du ikke få fleks, så skulle man pege på førtidspension, og omvendt
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål vedr. revalidering?? e77 Alt det andet 16 12-09-2011 20:48
spørgsmål vedr. arbejdsprøvning og fleksjob Nana M Spørgsmål ang fleksjob 26 27-06-2011 22:53
Flexjob og spørgsmål vedr.: svartider tinaovergaard Spørgsmål ang fleksjob 1 23-12-2010 15:32
Spørgsmål vedr. kommunens ret sydfyn5700 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 03-03-2010 09:43
spørgsmål vedr. § 18. Buller1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 04-02-2010 12:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension