K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-06-2009, 15:08   #1
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Angry Noget for pengene? Aktiveringskursus?

Fik lige dette via nyhedsbrev fra folketinget.

Der kan du læse om hvordan systemet bruger løs af borgernes penge ved at betale *anden aktør* for at ha' kursister for borgernes regning.
For mig at læse et rent spild af penge og spild af tid for de arbejdsløse der reelt intet job får ud af det på sigt. Den der scorer kassen er den private aktør. Men læs nu det skrevne åbne brev til beskæftigelsesminister Inger Støjberg og udvalget.

En smagsprøve:
Alm. del - Bilag 230
Brev til medlemmerne af Arbejdsmarkedsudvalget pdf.pdf (PDF)
http://www.folketinget.dk/samling/20...230/701381.PDF

Til medlemmerne af arbejdsmarkedsudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
18.06.2009

Dette brev er sendt til beskæftigelsesminister Inger Støjberg. Det må efter min mening også være af interesse for arbejdsmarkedsudvalget
Åbent brev til beskæftigelsesminister Inger Støjberg
Om mine netop afsluttede oplevelser af et aktiveringskursus hos Anden Aktør

Kære Inger,
I forbindelse med nye beregninger fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) der viste, at private arbejdsløshedskonsulenter siden 2003 er blevet overbetalt med 1.000.000.000 kroner (ja, 1 milliard), er du blevet citeret for at sige, at pris og kvalitet med tiden er blevet meget
bedre hos de private udbydere, og for at sige: ”Nu får vi noget for pengene og meget høj kvalitet”
(Information, 3. juni 2009). Jeg tror ikke vi kan blive uenige om, at det gælder om at bruge vores skattepenge på en fornuftig måde helt generelt, men her specifikt i kampen mod arbejdsløshed, er det ekstra vigtigt at sikre, at skattekronerne anvendes, så vi får noget for pengene.
Derfor vil jeg gerne fortælle dig lidt om mine oplevelser på det aktiveringskursus jeg netop har deltaget i hos en Anden Aktør med lokaler på Østerbro. Derefter vil jeg bede dig stille dig selv spørgsmålet, om du mener, der er tale om at få noget for pengene og meget høj kvalitet?
Slut på smagsprøven.
Kildested:
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/.../230/index.htm
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2009, 15:16   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Per.
Stor respekt for dit arbejde. Superflot!

Os der har overskuddet skal arbejde på den måde som Per viser. Respekt.

Mange sommerhilsner til dig

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-06-2009, 18:33   #3
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
Ledige på kursus i kedsomhed

Ledige strømmer til de private kursusfirmaer for at lære at finde et nyt job. Men kurserne er stort set intet værd, lyder den barske kritik fra kursisterne.

Rent tidsspilde! Sådan lyder den kontante dom fra ledige HK-medlemmer over de private jobsøgningskurser, som tusindvis af arbejdsløse danskere i øjeblikket sendes på. Det skriver HK-bladet, som udkommer på fredag.

læs mere
http://www.hk.dk/www/aktuelt/nyhedsa...us_i_kedsomhed
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2009, 20:27   #4
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Thumbs up

Tak til dig Peter for den varme sommerhilsen.
På min facebook kan man også læse en hel del Facebook mig!


Og tak til dig bla-bla for det gode link. Gode informationer.

Alle ønskes en fortsat god kamp mod systemet her i sommervarmen
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2009, 10:04   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Sjovt, som alle de ny-fyrede pludseligt finder ud af at systemet ikke fungerer, og sjovt at de var R**HAMRENDE LIGEGLADE med alle dem der sad i det da de selv havde job...

Alle danskere burde på een og samme gang FYRES og smides i systemet i 6 uger som sådan et kursus varer, og så laves en folkeafstemning om at revidere hele systemet bag efter...

...så kunne det være folk FATTEDE hvad det er for et lortesystem de er med til at stemme ind sammen med de borgerlige og alle ignoranterne.
  Besvar med citat
Gammel 25-06-2009, 23:54   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nå, nu kom Jobrådgivernes Brancheforening (c/o Dansk Erhverv, Børsen ) på banen, og har også skrevet til Arbejdsmarkedsudvalget pga. al den kritik, der har været.

De skriver bl.a. følgende:



Citat:
• Det er svært at blive kvalificeret som leverandør til et jobcenter
• Der føres et omhyggeligt tilsyn med aktørens indsats
• Aktøren evalueres løbende i form af tilfredshedsmålinger
• Aktørens resultater er offentligt tilgængelige
• Aktøren aflønnes i det væsentlige efter resultater
Tja... kvalitet osv. har vi "opdaget" her på siden.

Og i dag i TV2 Lorry hørte vi, at Agens ikke var bedre end jobcentret.

http://www.ft.dk/samling/20081/almde...221/699304.PDF

Når ledige "opbevares" og kun lærer at skrive ansøgninger i 6-8 uger og ellers bare kan drikke kaffe osv., så er nedenstående da interessant.

De tjener sgi godt, de private aktører... prøv at tage et hold ledige på 50 personer og gang det med 20.000....SUK!!!

Citat:
Spørgsmål nr. 314:

”Ministeren bedes opgøre enhedsomkostningerne for indsatsen hos hhv. andre aktører og AF/jobcentrene.”





Endeligt svar:

Som en følge af ”Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats” er enhedsomkostningerne for jobcentrene blevet offentliggjort på www.ams.dk.



I 2007 var de statslige enhedsomkostninger kr. 23.039,- og i 2008 kr. 27.265,- for et gennemsnitligt helårsforløb for en forsikret ledig. Enhedsomkostningerne i jobcentrene dækker driftsudgifter (herunder kontaktforløb) samt vejledning og opkvalificering.



Det tilsvarende tal for andre aktører i statslige jobcentre var i 2007 kr. 20.690,- og i 2008 kr. 20.382,-. Tallene dækker ligeledes andre aktørers samlede udgifter til drift og aktivering for et helårsforløb af en forsikret ledig. Tallene er taget fra "Årsrapport 2007 - Beskæftigelsesindsats i statslige jobcentre” og "Årsrapport 2008 - Beskæftigelsesindsats i statslige jobcentre”.





Venlig hilsen









Inger Støjberg
http://www.ft.dk/Samling/20081/almde...0624/index.htm
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 26-06-2009 kl. 00:04.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2009, 00:23   #7
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
Det var da overraskende lidt. 20,000 kroner om året? Det er jo ingenting. Hvis vi siger der er 200 "arbejdsdage" på et år, så er det 100 kr om dagen.

Hvor meget opkvalificering og læring får man for 100 kr? Lad os sige der er 25 personer per hold - det 2500 kroner per dag. Der af skal der betales løn og drift (husleje,el,møbler,internet,osv). Det virker ikke umiddelbart som nogen profitabel ting.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt tror på tallet 20,000 kr for et årsforløb. Der må være lavet en eller anden jonglering med tallene, for det kan ikke løbe rundt for det beløb, med mindre man virkelig skærer ind til benet, og underbetaler sine medarbejdere helt vildt. Men igen, det forklarer måske kvaliteten og det manglende indhold.
Kohai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2009, 00:26   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg tror, det skal bruges til at udsulte kommunerne endnu mere, for den 1. august skal de overtage statens kontrol med a-kasse-ledige.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad fik vi for pengene? Vovse Politik og Samfund 6 26-04-2011 22:14
Overholdelse af skånehensyn i "aktiveringskursus"? Cordulla Alt det andet 11 07-08-2010 10:02
Hvor bliver pengene `? Odenseaneren Politik og Samfund 4 18-05-2010 21:17
Slår pengene til hos ledige? zuza Politik og Samfund 0 21-12-2007 02:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension