K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2013, 16:56   #1
bachs
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
bachs er ny på vejen
Søge §17

Hej.

Jeg har igennem 6 år efter en arbejdsskade været igennem udredning og behandlinger, nu er jeg færdig udredt.

Rygcentret har lige afsluttet mig.
Der findes ingen behandling, alt er afprøvet. Jeg skal lære at leve med mine smerter/gener, og acceptere hvordan alt har ændret sig for mig.

Med hjælp til at få en bedre kropsholdning, og ved gradvist at øge motion i form af at gå et par minutter mere, kunne klare lidt mere i hverdagen, der er dog ingen garanti for dette.

Hvis jeg er meget heldig kan jeg gå i 4 timer, uden at forværre de konstante smerter jeg har hele tiden, nogle år frem i fremtiden, og det var absolut minimum at kunne, før de kunne finde fleksjob på bare 1 time om dagen som rimelig, da jeg også skal kunne klare noget derhjemme.

De vurderer min medicin har god effekt, da de tager toppen af smerterne, og de syntes ikke der var grund til at jeg skulle proppe mig yderligere, men istedet skulle jeg lytte til kroppen, så jeg ikke overanstrenger mig, for så vil jeg kunne slippe for at smerterne kammer over.

I denne udredning er der kun fokus på min ryg, ligger vi den sammen med piskesmæld, og posttraumatiske følger, så skulle jeg ikke forvente at jeg nogensinde kommer til at kunne varetage et fleksjob, som de sagde.

De mente førtidspension var det bedste, men det måtte de ikke skrive i papirerne. Istedet skrev de:
Der vil være varige skånebehov i forhold til både tunge og rygbelastende arbejdsfunktioner, men også i forhold til antal timer.
Med den lange symptomsvarighed og maglende effekt af forskellige relevante behandlingstiltag, vil man ikke forvente, at patientens tilstand ændrer sig væsentligt.
Patienten virker reelt forpint og besværet i både hvile og aktivitet, og må ikke forvente smertefrihed.

Sammen med lægen skal vi så snakke om hvad hun vil sige, ud fra denne beskrivelse sat sammen med mit piskesmæld og posttraumatiske følger.

Jeg er også testet for om det var psykisk, med beskeden om at det er det ikke.

Jeg er under 40 år, så det er selvfølgelig svært at blive bevilliget FTP (stort set umuligt), men i det mindste får de syn på at jeg har det værre end det de troede.
Jeg har også været i revalideringsforløb som er mislykkede, både fuld og deltid.

Hvor lang tid tager det kommunen om at tage stilling til §17 ?
Og hvad nu hvis de afviser?

Er det en god idé at fremhæve i ansøgningen, om at sagen kører i ASK ?

Håber der sidder nogen derude, som er en del klogere på dette end jeg
bachs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 17:28   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er svært at sige med tiden....for her har de med de nye regler givet sig selv noget mere tid end før...

Først når sagen har været forbi rehab teamet skal sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension og derefter har de 3 måneder...

Det som lægerne har sagt....det stemmer da ikke helt overens med det de har skrevet...

Hvis de mener at du er til en førtidspension....så burde de skrive at der ingen behandlingstilbud er mere og at det er varigt....plus at din funktionsevne vurderes til det ubetydelige...

Men det er jo ikke det de har skrevet som jeg læser det....det eneste de skriver det er at der vil være skånehensyn....både med løft og med timetallet...og det lyder jo som om du har en arbejdsevne....bare nedsat...

Så hvis ikke du har andre papirer end dem...så er jeg svært bange for at de ikke vil bringe dig langt...

Ja det er svært i dag at få en førtidspension....og hvis man endelig opfylder kravene....ja så vil de næsten helt sikkert forsøge sig med at give et ressourcforløb til at starte med...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 17:37   #3
bachs
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
bachs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det er svært at sige med tiden....for her har de med de nye regler givet sig selv noget mere tid end før...

Først når sagen har været forbi rehab teamet skal sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension og derefter har de 3 måneder...

Det som lægerne har sagt....det stemmer da ikke helt overens med det de har skrevet...

Hvis de mener at du er til en førtidspension....så burde de skrive at der ingen behandlingstilbud er mere og at det er varigt....plus at din funktionsevne vurderes til det ubetydelige...

Men det er jo ikke det de har skrevet som jeg læser det....det eneste de skriver det er at der vil være skånehensyn....både med løft og med timetallet...og det lyder jo som om du har en arbejdsevne....bare nedsat...

Så hvis ikke du har andre papirer end dem...så er jeg svært bange for at de ikke vil bringe dig langt...

Ja det er svært i dag at få en førtidspension....og hvis man endelig opfylder kravene....ja så vil de næsten helt sikkert forsøge sig med at give et ressourcforløb til at starte med...
Det hun mener med at jeg kan ændre det lidt, er at jeg måske kan komme til at være mere oppe flere år frem, men ikke nu. At jeg ikke kan arbejde nu, og man ikke kan forvente at jeg kommer til det.
Og så mangler lægen at sammensætte det med mine andre skader, så det håber jeg selvfølgelig hjælper.
Jeg går sygemeldt nu, pga. smerter.
I papirerne er der også lagt vægt på mine dage hvor jeg mister følelse i ben, arm og synet.
At jeg har daglige migræne anfald, samt manglende nattesøvn.
Der er også lagt vægt på de mange fys behandlinger som ikke har hjulpet mig, samt at min tilstand er forværret siden ulykken.
Der er også lagt vægt på at mit revalideringsforløb, som var med skpnebehov forværrede mine smerter og gener.
Der er også lagt vægt på at jeg ikke kan holde mig oppe lang tid af gangen, før smerterne kammer over smertegrænsen.


Jeg ved ikke om det gavner, men håber da, er nervøs for at de skal ødelægge mig mere, siden de satte mig på revalidering, er smerterne klart forværret, har flere dage hvor jeg mister følelsen i benene, arm og synet :/
bachs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 17:48   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Enig med Web.

Men bekymret når du skriver sådan:
Citat:
Oprindeligt indsendt af bachs Se meddelelser
Og så mangler lægen at...
For hvis lægen mangler noget, så er der ingen grund til at søge §17, før man har fået det på plads.

Alt drejer sig om dokumentation !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 18:10   #5
bachs
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
bachs er ny på vejen
Jeg har mange andre papirer, jeg har fra:
2 udvidede ryg undersøgelser
1 Neurolog
flere forskellige læger
Fys forløb
Kiropraktor
Psykolog
bachs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 18:19   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er din arbejdsevne, de skal se på. De skal ikke bare se på dine diagnoser osv...

For at man f.eks. kan få et fleksjob skal alle andre muligheder såsom revalidering være afprøvet (hvis man kan).

Fleksjob skal så også være afprøvet, hvis det er muligt - før førtidspension kan komme på tale.

Vi kan egentlig ikke vurdere herinde, om du ville kunne få førtidspension.

Der er nogen som kun er visiteret til ca. 4 timer om ugen. Og dem der har så få timer har lettere ved at få fleksjob i dag efter de nye regler, fordi det faktisk ikke rigtigt kunne betale sig at ansætte folk i job i den gamle ordning med så få timer.

Nogle kommer i et ressourceforløb, og den er helt individuel. Du kan læse nogen af de nye tiltag ude i højre side på forsiden. Ellers skrev "ressourceforløb" i søgefunktionen.

Jeg har selv en veninde, der er f.eks. er fleksjobber. Hun er kommet i ressourceforløb. Selvom hun er over 40 år. Det er først, når hun har gennemført ressourceforløbet, at de kan snakke om førtidspension.

Ingen sag er ens, så det er svært bare sige "du kan få førtidspension", for det kan vi ikke sige herinde. Håber du forstår.

Jeg tænkte også på, at det vil være godt, at man kan sige fra og til, når man er nået til en grænse, hvor smerterne bliver for meget. Sagsbehandlere kan ikke sætte sig ind i dit sted. Du kender din krop bedst. Husk det.

Sidst redigeret af curls; 18-11-2013 kl. 18:23.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 18:24   #7
bachs
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
bachs er ny på vejen
Jeg ved godt de sikkert afviser, har dog været i revalidering på både fuld og deltid men begge forløb mislykkedes, og dette var med skånebehov, men samtlige undersøgelser har vist at situationen er forværret siden de smed mig ud.

Der vurderes at jeg som min. skal kunne gå i 4 timer før jeg kan fleksjob i bare et par timer om ugen, og nu kan jeg gå i 15-20 min. så der er lang vej.

Men det jeg søger svar på er:

Hvor lang tid tager det kommunen om at tage stilling til §17 ?

Og hvad nu hvis de afviser?

Er det en god idé at fremhæve i ansøgningen, om at sagen kører i ASK ?

Det gode er at jeg ved at søge bibeholder min nuværende indtægt, og forhåbentlig findes der et andet alternativ hvis de afviser. Jeg er blevet rådet til at søge førtidspensionen, af både en SB og min advokat.

Min SB har aldrig villet høre på mig, da jeg skulle snakke med hende første gang forklarede hun om revalidering.
Jeg forklarede det da ville være skønt med en udd. og med en fornuftig indtægt, dog var det et problem at jeg aldrig kan arbejde hverken på fuldtid eller deltid.
Her burde hun så have sagt, at jeg ikke kunne få det, men hun trumfede det igennem alligevel.

kan ikke stå/gå i mere end 15-20 min. så kammer smerterne over, og migrænen kommer så snart jeg bliver træt, men jeg er jo kronisk træt pga. mit piskesmæld, så den kommer et par timer efter jeg er stået op.

Så det ser skidt ud
bachs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 18:40   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af bachs Se meddelelser

Men det jeg søger svar på er:

Hvor lang tid tager det kommunen om at tage stilling til §17 ?

Mener Webmaster har svaret på det.... De skal behandle ansøgningen i løbet af 3 måneder. Hvis du søger § 17 "på det foreliggende", så er det 3 måneder.

Og hvad nu hvis de afviser?

Du kan altid klage over en afgørelse (afslag).
Så er du stadig hvor du er, hvis det er afslag.... Men det kan jo godt være, at de vurderer, at du kan komme i ressourceforløb eller f.eks. skal visiteres til fleksjob.


Er det en god idé at fremhæve i ansøgningen, om at sagen kører i ASK ?

Jeg tror ikke selv, det har noget at sige, at sagen kører i ASK. Det er mest brugbart, hvis det kan være med til at forlænge en sygedagpengesag. Men du kan bare skrive det, det sker der ikke noget ved.


Det gode er at jeg ved at søge bibeholder min nuværende indtægt, og forhåbentlig findes der et andet alternativ hvis de afviser. Jeg er blevet rådet til at søge førtidspensionen, af både en SB og min advokat.

Lyder som om der er tale om sygedagpengeforlængelse, du er ude i? For så er det sikkert en fordel lige at nævne, at du har en sag kørende i ASK.

Jeg ved ikke, hvilket alternativ, der kan være - men hvis det drejer sig om forlængelse af sygedagpenge, så håber jeg du har tjekket K10´s link om sygedagpengestop ovre i venstre side på forsiden. Men som sagt, så kan man klage over et afslag.



Håber ovenstående svar hjælper lidt mere.

Jeg kan ikke helt finde ud af, hvor du er henne i systemet. Får du revalideringsydelse eller sygedagpenge?? Det har meget at sige, hvilken ydelse du er på nu, så vi herinde bedre kan finde rundt i det.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 18:43   #9
bachs
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
bachs er ny på vejen
Jeg er sygemeldt på revaliderings ydelse, vidste ikke dengang de smed mig ud af sygedagpenge at de ikke måtte når der kørte sag i ASK :/
bachs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 19:08   #10
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
fortrudt indlæg
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension