K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2008, 14:27   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Let depression skal ikke behandles mere

Faldt over denne nyhed - ja, snak med din familie eller naboen, hvis du er ked af det.

Eller med din egen læge, som i forvejen er overbebyrdet og skal have flere og flere patienter. Flot... NOT!!!

Samtaleterapi med en i forvejen stresset læge.

Og endnu et "pragteksempel" på lighedsforvaltning i dagens Danmark.

Det gælder KUN for 18-37-årige. Hedder det ikke aldersdiskrimination? Hvorfor får man ingen hjælp, hvis man er 38?

Men læs artiklen her:

Citat:
Nye regler: Let depression skal ikke behandles mere


Læger bør i fremtiden ikke ordinere medicin eller terapi til lette depressioner. Sådan er de nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Det virker nemlig ikke.
Af Lars Dahlager Send artikel Print artikel
Danskere med depressioner i den lettere ende skal hverken have antidepressive piller eller ordineres terapi hos psykologen.

I stedet skal problemet klares med samtaler med lægen eller vennerne, motion og måske et nyt fænomen: Depressionsskoler.

Sådan lyder nu de officielle retningslinjer, der er lavet af Dansk Psykiatrisk Selskab og publiceret på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Grunden er de efterhånden meget vægtige beviser for, at behandlingerne slet ikke virker på de lette depressioner.
Citat:
Der er intet overblik over, hvor alvorlige depressionerne er hos de 273.000 danskere, der hvert år får piller mod lidelsen af deres egen læge.
Hvis der INTET overblik er, hvordan kan man så lave disse retningslinjer?

Citat:
Fra 1. april bliver det for første gang muligt at få tilskud til psykologbehandling af depressioner - men kun hvis man er mellem 18 og 37 år gammel.

Andre aldersgrupper er af økonomiske årsager indtil videre udelukket fra ordningen, hvad Dansk Psykiatrisk Selskab kritiserer som »useriøst«.
Citat:
Et alternativ til terapien er Psykiatrifondens såkaldte depressionsskoler. Her går depressive danskere i skole for at lære, hvad sygdommen er, og hvordan de selv kan lære at mestre den. Indtil videre er to kommuner med i programmet.
http://politiken.dk/indland/article476747.ece
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 14:37   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Danskere er lykkelige

Jamen, hvis de fjerner hjælp til deprimerede, så får Danmark jo også en "flot statistik".

Ingen lykkepiller, lig med lykkelige mennesker.


Citat:
Vi danskere er verdens lykkeligste – sådan gjalder hurraråbene igen og igen i internationale undersøgelser. Men det glade budskab blegner, når man ser på, at 400.000 danskere er på lykkepiller. Det er i sig selv sørgeligt, ja forfærdende, at så stor en del af os har så ondt i sindet.
Læs mere her:

http://avisen.dk/nix-pille-270208.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 14:41   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ja og forskere har netop fundet ud af at lykkepiller ikke virker og er direkte farlige så lad være med at tage de piller venner...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 14:53   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Uha, Stella... det er vist ikke alle lykkepiller, der er farlige, og nogen har altså glæde af at tage dem.

Men jo, det er ikke uskyldige "bolcher", man bare kan guffe i sig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:06   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
det stod i alle medier i går at lykkepiller ikke virker og kun I nogle meget slemme depressioner virker de lidt.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:14   #6
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, det sagde de både igår og i forgårs, og jeg synes, det er godt, at det bliver undersøgt, hvor stor virkningen er. For de har unægtelig birvirkninger. Jeg har selv taget "lykkepiller" i mange år og vil gerne indrømme, at jeg har prøvet mange, der ikke havde den mindste effekt.

Der, problemet ligger, er at der ikke rigtig er andre tilbud, som det ser ud lige nu. Psykolog kun til man er 37 år, det holder jo ikke. Det har i flere år været kendt, at samtaler i mange tilfælde er mere effektive end medicin, men det nytter jo ikke, hvis det ikke er tilgængeligt - og til at betale..

Jeg har selv været til mange samtaler hos min meget tålmodige læge, men det er jo ikke alle læger, der prioriterer det lige højt..

I sidste ende tror jeg, samfundet ville spare mange penge på at give depressive samtaler. Tænk hvad depression koster i feks tabt arbejdsfortjeneste!

Jeg må dog sige, at det er helt hen i hampen, at det skulle gøre en forskel at tale med sine venner eller kolleger. Der er en grænse for, hvad man vil og kan fortælle dem, og hvor meget pres man kan lægge på omgivelserne. Desuden véd mange slet ikke, hvordan de skal forholde sig til depression. Nej, det må og skal være professionelle, der "holder øje" med os.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:17   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Fra 1. april bliver det for første gang muligt at få tilskud til psykologbehandling af depressioner - men kun hvis man er mellem 18 og 37 år gammel.

Andre aldersgrupper er af økonomiske årsager indtil videre udelukket fra ordningen, hvad Dansk Psykiatrisk Selskab kritiserer som »useriøst«.
Citat:
Useriøst er vist ikke ordet, mon ikke det kan have noget med tiden på arbejdsmarkedet at gøre , hvis man er over 37 så er det begrænset hvor lang tid man har tilbage til arbejdsmarkedet, og hvis man så økonomisk kan sparke til dem og sørge for at de holder fast med det yderste af neglene op et arbejdsmarkedet så går det nok alligevel

kan kun sige en ting til dem der finder på sådan noget IDIOTER !!


Citat:
Et alternativ til terapien er Psykiatrifondens såkaldte depressionsskoler. Her går depressive danskere i skole for at lære, hvad sygdommen er, og hvordan de selv kan lære at mestre den. Indtil videre er to kommuner med i programmet.
he he altså et ord faldt mig ind med det samme jeg så den her ....

AT GRÆDE I KOR

jeg tror nu ikke at det mest motivernede midt i en depressionen er at sidde og vende det og lære at takle det sammen med alle de andre med depressionen, det er utroligt hvad man kan slippe afsted med i Danmark efterhånden der er INGEN respekt omkring det enklte borger overhovdet ...

det er bare synd at befolkningen overhovdet ikke tager det alvorligt før de selv er fanget i fælden ...

og så må vi jo ikke håbe at kommunerne producere flere depressioner end de allerede gør... mange depressioner kunne være undgået hvis ikke man fra kommunernes side pressede folk helt ud over kanten ...
  Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:23   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg tror, man skal skelne mellem dem, der har alvorlig depression og lette depressioner.

De alvorlige depressioner er noget helt andet, og der er det et valg mellem pest og kolera - altså mellem depressionen og bivirkningerne. Sådan er det ofte med medicin.

Det, jeg er imod, er, at man aldersdiskriminerer, og at man vil overbebyrde de i forvejen travle praktiserende læger med samtaleterapi. Hertil naturligvis, at familie og venner ikke ved, hvordan man tackler en depressiv.

Der kan jo være mange årsager til depression, og det er ikke altid, familie og venner kan løse eller finde årsagen, og risikoen for at den depressive bliver "hængende" i depressionen er større.

Problemet med, at alle medier skriver sådan er, at nogle af dem med svære depressioner ikke nærlæser artiklerne og derfor stopper med at spise medicinen med risiko for selvmord og kraftig forværring af depressionen.

Lykkepiller skal også nedtrappes meget langsomt, fordi der også er "bivirkninger", hvis man stopper brat.

Derfor min forsigtighed med at fraråde at tage lykkepiller.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:31   #9
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Zuza jeg er enig ...man skal nedtrappes de er meget farlige piller , men man skal selvfølgelig ikke stoppe dem hvis man syntes man får lagt låg på problemerne, men jeg mener det ikke helbreder noget ...kun lægger låg på og nogle mennesker der har taget dem har følt sig som levende døde med de piller i blodet...og man bliver SÅ afhængig af dem at man skal nedtrappes er da chokerende.

Årsagen til depressionen kommer ikke frem og det er den eneste måde man kan komme ud af det på ...finde årsagen og kurere den på bedste måde så godt som det nu kan gøres så man ikke behøver leve med depression .

Så er jeg enig med dig om den regel der kun kan hjælpe folk under 37 år med depression

Du skriver
Det, jeg er imod, er, at man aldersdiskriminerer, og at man vil overbebyrde de i forvejen travle praktiserende læger med samtaleterapi. Hertil naturligvis, at familie og venner ikke ved, hvordan man tackler en depressiv.


og det idiotiske forslag om at tale med venner og familie er helt ude I hampen da venner ikke kan hjælpe en men en læge eller psykolog er bedre...

At det er aldersdiskriminerende Ja

Sidst redigeret af Stella; 28-02-2008 kl. 15:34.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:37   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er måske en politisk beslutning - læs: økonomisk.

Hvis "ingen" har depressioner mere, kan man heller ikke få udbetalt arbejdsskadeerstatning.

Sådan har man lukket den mulighed for at få erstatning.
Ingen erstatning, kun samtale med familie og venner.

Prøv at læse her... sikken gyser, når man lige har læst ovenstående:

Citat:
Depression kan anerkendes som arbejdsskade


Af Karsten Christensen
ons, 27 feb 2008 15:00:21 CET



Arbejdsskadesager om depression efter længere tids psykiske belastninger kan fremover forelægges for Erhvervssygdomsudvalget. Det har Arbejdsskadestyrelsen besluttet på baggrund af en udredning på området, som ledende overlæge dr.med. Bo Netterstrøm og reservelæge, dr.med. Nicole Conrad fra Arbejdsmedicinsk klinik i Hillerød har lavet for Arbejdsskadestyrelsen.

Udredningen viser, at stress efter længere tids psykisk belastning på arbejdet kan udvikle sig til depression. Belastningen skal være høje krav eller manglende social støtte på arbejdet, eksempelvis i form af hyppige og meget vanskelige deadlines, et konstant stort pres fra meget krævende klienter, indsatte eller manglende støtte fra kollegaer eller ledelse.
http://www.ugebreveta4.dk/Globals/Ny...20080227145859
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Motion hjælper ikke på depression Lunasdatter Politik og Samfund 36 15-06-2012 11:50
40 år som kronisk smertepatient, orker snart ikke mere.Gode råd er mere end velkomne. Roedspaetten Alt det andet 50 02-12-2011 08:07
Depression--frygter en mere! Stressogjag Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 22-07-2011 19:26
Mon kontrollen ikke bliver mere og mere hverdag.... Zastrow Politik og Samfund 13 22-03-2011 17:52
Jeg kan ikke mere.. magter ikke mere.. frhansen Dit og Dat 18 23-11-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension