K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2018, 19:01   #1
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Kan ikke komme udenfor

Hejsa

Har et problem som jeg søger råd til

Jeg har en svigermor, der i februar brækkede hofte - fik indsat ny hofte.
Der gik betændelse i såret og hoften måtte fjernes.

Desværre er det ikke muligt at indsætte ny hofte, så svigermor kommer aldrig til at gå igen.

Hun bor alene og har nu været hjemme i 2 mdr. Den første måned i kørestol som hun ikke selv kunne komme rundt og har nu fået en, som hun/vi delvis er i stand til at skubbe rundt - dog med min. 10 besøg at hjemmehjælp m.m. pr dag. Hun kan ikke selv komme på toilet og ind og ud af sengen - lejligheden er på inden måde handicapvenlig.

Hun har nu i en måned bedt om en "rampe" så hun har mulighed for at komme lidt ud i frisk luft - dette burde være en menneskeret.

Har fået af vide at de ikke umiddelbar kan løse problemet, da det så ikke er muligt at lukke døren - så hun må blive indendørs.

Jeg synes simpelhen der er så synd for hende - hun er ikke god til at bede om hjælp og vil helst klare problemerne selv.

Er der nogen, der ved om hvad man kan gøre/hvor man kan klage og om der er ergler om at man skal kunne komme udendørs, som ikke bliver overholdt
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2018, 19:31   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Man taler aldrig med sin kommune om en given for for hjælp, men

... alt foregår skriftligt.

Det sker via borger.dk hvor din svigermor logger på:

https://www.borger.dk/handicap/hjael...-forbrugsgoder

Vælger kommune her og fortsætter ansøgningen om boligændring vs hjælpemiddel:

https://www.borger.dk/handicap/hjael...-forbrugsgoder

.. og fortsætter med at udfylde ansøgningen.

Inden ansøgningen afsendes går du ind på kommunens hjemmeside og søger efter de politisk vedtagne sagsbehandlingstider til afgørelsen normalt skal falde.

Eksempel på en tilfældig kommune:

https://www.aalborg.dk/om-kommunen/o...ndlingsfrister

Alle ansøgninger om hjælp drejer sig om lovgivning og juristeri. Nu fanger bordet for kommunen som nu tvinges til at tage stilling: bevilling så svigermor kan komme lidt ud eller afslag.

Ved afslag anker du til kommunen inden 28 dage.

Hvis kommunen fastholder afslaget skal de fremsende anken til Ankestyrelsen inden 4 uger.

Sådan er loven og spillets regler som alle bør følge. Held og lykke med ansøgningen

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-05-2018, 23:26   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
1000 tak for svar - det bliver fluks givet videre
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2018, 02:07   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der er et eller andet med at af hensyn til brandregler, skal der være rampe, så kørestolsbrugere kan komme ud. Så må de løse det på en eller anden måde.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2018, 06:47   #5
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Du/I skal slet ikke affinde jer med dette "afslag".

Jeg har en bekendt, som ligeledes har fået fjernet hofteprotesen grundet infektion, og heller ikke har fået en ny indsat.

Hun går igen - uden hofte........................

Jeg kender naturligvis ikke din svigermor's fysik m.v. men det kan altså lade sige gøre.

Det, som I gør, er at søge digitalt om:

1. Rampe.
2. Mobiliserende genoptræning/vedligeholdelse af muskulatur, i hjemmet, via fysioterapeut.
3. Ortopædiske forhøjede sko, som specialsyes hos f.eks. Sahva.
4. Rolator
5. Toiletforhøjer samt badestol.

Når der søges om nogle af disse hjælpemidler, afstedkommer det typisk, at der kommer en ergoterapeut i hjemmet, som foretager vurdering af bedst mulige hjælpemidler.

"Bare i gang - den skal kommunen ikke slippe udenom"
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2018, 09:30   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Har fået af vide at de ikke umiddelbar kan løse problemet, da det så ikke er muligt at lukke døren - så hun må blive indendørs.
Hvis det viser sig, at det slet ikke er muligt, at alve en rampe, så må i bede kommunen om, at hjælpe hende til en anden bolig, hvor hun har mulighed for at komme ud.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension