K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2016, 20:29   #1
Jafeko
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2011
Indlæg: 39
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jafeko er ny på vejen
Efterbetaling fra udbetaling Danmark?

Jeg har her i år 2016 korrigeret min forskudopgørelse til skat, for at min hustru som får førtidspension ikke får et eftersmæk.

Men jeg kan se at jeg har angivet for høj indtægt, og således har hun fået for lidt udbetalt.

Er dette noget hun kan få efterbetalt fra Udbetaling Danmark?

Og hvordan gør man?
Jafeko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 20:33   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Din forskudsopgørelse er jo bare et "sådan tror vi det bliver".
Derefter kommer årsopgørelsen, hvor de siger "sådan endte det med at blive".
Skat skulle også meget gerne, løbende, have videregivet de reelle tal til udbetaling dk, som udbetaling dk så skal bruge til at justere efter.

Kender dog ikke nok til førtidspension, til at vide om de justerer løbende, eller først efterregner sidst på året. Men jeg nægter at tro at de baserer det endelige resultat på en forskudsopgørelse.

Fandt lige dette i pensionsloven:
"§ 39 b. Udbetaling Danmark foretager årligt en endelig efterregulering af pensionen for det forudgående kalenderår, jf. dog stk. 4. Efterreguleringen sker på baggrund af årsopgørelsen og oplysninger fra indkomstregisteret.

Stk. 5. Viser efterreguleringen, at pensionisten har fået for lidt udbetalt i pension, efterbetaler Udbetaling Danmark den resterende pension. Viser efterreguleringen, at pensionisten har fået for meget udbetalt i pension, skal den overskydende pension tilbagebetales til Udbetaling Danmark, jf. dog stk. 6. "

Den lov kan findes her:
http://www.socialjura.dk/content-sto...ionslov/#c8707

Sidst redigeret af MistyMiss; 29-12-2016 kl. 20:39.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 22:21   #3
Jafeko
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2011
Indlæg: 39
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jafeko er ny på vejen
Jeg har opgivet et højere tal i forskudsregistreringen som de har sat førtidspensionen efter. Nu kan jeg se at årsopgørelsen vil vise et noget mindre bruttobeløb.
Jafeko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 22:23   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Som jeg forstår det jeg citerede, så kigger udbetaling dk på de indtægter du løbende har fået i løbet af året (indkomstregisteret), og på årsopgørelsen, og tjekker om hun har fået det rigtige i ftp.
Hvis det så viser sig at hun har fået for lidt, så efterbetaler de det hun har fået for lidt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2016, 11:18   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja korrekt. Såvel FP.udbetaling og fx boligsikring efterreguleres også når året er gået og evt overskydende beløb indsættes på nem-kontoen og for meget udbetalt bedes indbetalt eller reguleres via personfradraget følgende år.

Sker automatisk via UD og evt skat til regulering sker også automatisk oo udløser en ny årsopgørelse.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension