K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2016, 18:05   #1
Rødkælk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Rødkælk er ny på vejen
Gifte sig m bofælle, som er førtidspensionist /arv??

Hej K10.

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber på at kunne finde svar på her.

Jeg bor til leje hos en gammel ven. Vi er ikke - og har aldrig været- kærester. Det var en stor hjælp for mig, at kunne leje mig ind her efter længere svær sygdom/dårlig økonomi.
Han blev for nogle år siden syg med en alvorlig fremadskridende sygdom og fik førtidspension. Vi har dokumenteret helt separat økonomi, og kommunen har fra start godkendt at vi ikke er samlevende/par.

Hans 2 voksne børn er her sjældent, da de bor i udlandet, så jeg har de senere år taget mig af det meste praktiske. Han har ingen anden familie. Vennerne kommer desværre heller ikke meget.
Han er klar over, at jeg nu er godt brugt, og er meget taknemmelig for at have mig her. Nu har han talt om, om han kan begunstige mig arvemæssigt, som tak for hjælpen. Hans børn arver den faste ejendom, som er langt den største del. Men børn kan ikke arve forældres pension, derfor ville han gerne begunstige mig til denne.
Men ifølge hans tjenestemandspension, skal vi være gift for at dette er muligt.
Hvis vi gifter os inden han skal flytte i beskyttet bolig, vil kommunen så anklage ham for socialt bedrageri/at have levet i ægteskabslignende forhold i alle årene - selvom vi altså har 100 % seperat økonomi, ikke er kærester, lever hver for sig, men at jeg hjælper ham meget i hverdagen.
Og kan kommunen således kræve en del af hans førtidspension tilbagebetalt ??

Jeg kan dokumentere at jeg har fungeret som støtteperson, hjælper, chauffør mmm i de sidste år - og at min hjælp har udsat hans flytning til beskyttet bolig. Så kommunen har sparet rigtig mange penge på min tilstedværelse.

Mange hilsner Rødkælk
Rødkælk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 22:21   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Synes det lyder som en rigtig dårlig ide og er ikke engang sikker på du vil blive begunstiget af hans pension da den er påbegyndt udbetaling.

Jeg ved ihvertfald fra min egen fars tjenestemandspension, at dette ikke længere er en mulighed for ham, at en eventuel kone vil blive blive begunstiget, da han er trådt tilbage og nu på efterløn.

Derudover er der ingen vej uden om at i selvfølgelig vil blive betraget som ægtefolk med alt der dertil hører hvis i vælger at gifte jer.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2016, 10:00   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
de vil nok kikke lidt, men folk kan forelske sig, men tjek lige om der er en udbetaling, hvis det er, måske vil de sige i ikke er ægtefolk, men kun venner, og så dækker den ikke
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2016, 10:59   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja tag fat i tjenestemandsloven og bekendtgørelsen

Fx

§ 11. Den efterlevende ægtefælle efter en tjenestemand eller en pensioneret tjenestemand er berettiget til ægtefællepension, hvis ægteskabet blev indgået,
1) før den afdøde tjenestemand var fyldt 65 år, og
2) før den afdøde tjenestemand var afskediget med ret til egenpension efter kapitel 2, og
3) mindst 3 måneder før dødsfaldet.

Her link til bekendtgørelsen

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=130607#K2

Det er staten og i dag Udbetaling Danmark, der forestår udbetaling af tjenestemandspension.

Sidst redigeret af stampe; 30-12-2016 kl. 11:03.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2016, 22:16   #5
Rødkælk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Rødkælk er ny på vejen
Mange tak for jeres svar -

Mvh R
Rødkælk er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension