K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-03-2013, 17:03   #11
smutti
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2013
Indlæg: 17
Styrke: 12
smutti er ny på vejen
hej snittepigen

Det er godt nok også uforståeligt når du ikke kan arbejde mere end 7,5 timer om ugen. Jeg kan ikke være oppe mere end time ad gangen så skal jeg med og.ligge igen ellers knækker jeg sammen. Og hold da op det er svært når man har mand og børn. Mine børn er 7&11 år.
Jeg fik min arbejdsskade i 1996 og blev førtidspensionist i 2001 så jeg er på den gamle før 2003. Jeg har prøvet at arbejde frivilligt i en genbrugsbutik i 2 timer om ugen og det gjorde at jeg ikke kunne være nogle steder flere dage efter.
Selvom det er så mange år siden jeg kom til skade så syntes jeg stadig væk det er svært at få hverdag til at fungere med familien. Syntes tit jeg har enorm dårlig samvittighed overfor dem. Alt det man gerne vil kan bare ikke rigtig realiseres

smutti
smutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2013, 23:21   #12
Snittepigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2012
Lokation: Gribskov
Indlæg: 43
Styrke: 12
Snittepigen er ny på vejen
hej igen

Ja det er ikke rart, at måtte give afkald på en masse ting, når man nu gerne vil

Det er da også en skam for dig, at du også skal lide af den betændelses tilstand
Og ikke kan få noget smertestillende.

Jeg har også ligesom dig haft konstante smerter . Mit siden 2007., og skal leve
Med det , da der ingen bedrings muligheder er.

Også bare det at skulle have hjælp til eks. påklædning, der skal man lige sluge nogle kameler. Mit er dog kun i perioder, og kun sko eller strømper, eller få hjælp til, at komme op af en lænestol.

Men listen er jo lang.....

Bare det at skulle lave aftensmad. Mand og børn kan jo hjælpe, men alligevel vil man jo gerne. Jeg har købt en frisørstol der kan pumpes ret højt op. Så ser sidder jeg nogle gange og vender deller på panden.

Bare det at skifte gear i bilen går lige op i ryggen. Har måtte købe biler herefter med automatisk gear.

At sidde , stå og gå for længe af gangen er heller ikke godt.

Nervesmerter rundt om hofterne og ned i lår, snurren brænden osv ned i benet.



Av jeg ku blive ved...

Har du evt nogle gode ideer til en slags hjælpemidler i
hverdagen hører jeg gerne om dem.

Hvordan tackler din familie det?. Svar kun hvis du har lyst. Ellers kan vi skrive i en privat besked hvis du har lyst.

Kram og lune tanker fra Snittepigen
Snittepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2013, 06:55   #13
smutti
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2013
Indlæg: 17
Styrke: 12
smutti er ny på vejen
Hej igen.

Jeg syntes det er rigtig god ide at vi fortsætter i privat beskeder Jeg svarer lige dig i privat beskeden

Knus smutti
smutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2013, 21:01   #14
mille74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 10
Styrke: 12
mille74 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af smutti Se meddelelser
Hej alle. Jeg er ny herinde og vil høre om der er andre der som jeg er invalideret af modic forandringer i ryggen?

Smutti
Hej smutti.

Jeg er også meget invalideret af modic 1 og slidgigt i lænden , jeg har lige fået at vide at de desværre ikke kan gøre mere for mig :0(
mille74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2013, 21:07   #15
mille74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 10
Styrke: 12
mille74 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Snittepigen Se meddelelser
Hej Smutti

Ja, det har jeg, type 1, også efter en arbejdsskade i 2007..

Det er et helvede, at have og ikke sjovt.

Desværre har de tre reumatologer jeg har været hos, nærmest tilsidesat denne lidelse, en sagde endda det var noget "popsmart" noget der var fundet på .

Med udfra alt det jeg kan læse om det er det præcis de symptomer jeg har.

knus
Hej

Ja giver dig ret i at det er en helvedes sygdom , jeg har også fået en arbejdsskade for 8 år siden og siden da er det kun gået ned af bakke , og for 1½ år siden gik det helt galt kunne ikke gå eller selv komme på toilettet og fik kort tid efter konstanteret Modic 1 og slidgigt i lænden. De fleste af lægerne har været søde, syntes også jeg har været danmark rundt ang special læger men ingen ved hvad de skal gøre jeg har 75% volume Modic 1 og dette ses ikke så ofte , men syntes det er en forfærdelig sygdom som er meget invaliderene :0( . Håber på det bedste for jer alle der har Modic
mille74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 21:25   #16
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Antibiotika kan være kur mod rygsmerter

http://www.dagensmedicin.dk/videnska...od-rygsmerter/

"Danske forskere finder sammenhæng mellem bakterier i bruskskiven og rygsmerter."

Gen- og vedligeholdstræning.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Ryghistorier.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Teddy Øfeldt træningsmetoder, bla under Sundhedslovens §79 stk.3

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15141

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 13:47   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information

http://www.modicklinikken.dk/velkommen

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-10-2019, 22:54   #18
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tandbørstning vs Modic forandringer

https://www.facebook.com/iabdm/photo...type=3&theater

Opfanget på Facebook:

Karina Malmquist God mundhygiejne som i hyppige tandbørstninger og brug af tandtråd/mellemrumsbørster o.l. Er ifølge Hanne Albert også årsag til at den modicforårsagende bakterie fra mundhulen kommer ind i blodbanen og videre ind i diskus hvis man har en prolaps under opheling.

Grundig tandbørstning forårsager ofte bittesmå rifter i tandkødet, hvis man enten giver den gas med skrubbebevægelserne og/eller bruger en tandbørste der ikke er blød.

Jeg spurgte Hanne om hvorvidt man kunne konkludere noget ift sammenhængen mellem tandbørstevaner og ændret risiko for modic efter prolaps ift generel risiko for Modic efter prolaps (bakteriel modic) og der svarede hun, at dette ikke er dokumenteret endnu. Hanne er jo typen, der ikke udtaler sig om noget modicrelateret uden at kunne underbygge det fagligt/videnskabeligt.

Derfor ændrede jeg mit spørgsmål og spurgte på ny: "hvis du fik en prolaps, ville du så gøre noget anderledes ift dine tandbørstningsvaner?", hvortil hun svarede, at hun personligt hellere ville lade være med at børste tænder på normal vis, men i stedet være ultra-forsigtig ved kontakten med tandkødsranden, og så hellere risikere nogle cariesangreb for at minimere risikoen for at påføre tandkødet de mikrorifter som tandbørstning giver alle mennesker, som normalt er harmløst, men som er adgangsvejen for modicbakterien til blodbanen og videre til diskus."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-01-2020, 21:40   #19
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Verdens førende Modic-forsker kæmper fortsat for sine patienter - både i Danmark og i

Verdens førende Modic-forsker kæmper fortsat for sine patienter - både i Danmark og i udlandet

https://viborg-folkeblad.dk/artikel/...-og-i-udlandet

Odense: Helt inde i centrum af den fynske hovedstad ligger Modicklinikken. Det eneste sted i landet, hvor folk med sygdommen Modic-forandringer kan blive behandlet.

Modicklinikkens ejer, lægen Hanne Albert, er landets og med stor sandsynlighed verdens førende forsker i sygdommen.

Faktisk var det under arbejdet med hendes ph.d. om diskusprolapser, Hanne Albert opdagede en sammenhæng mellem store rygsmerter og Modic-forandringer.

Før hendes forskning var den gængse holdning nemlig, at Modic-forandringer ikke gjorde ondt.

- Det helt store problem er, at da Modic beskrev forandringerne for 31 år siden, skrev han: Modic-forandriner gør ikke ondt, fordi de er så hyppige. Det var en beslutning, der var taget, uden at han havde talt med en eneste patient, og det er en sætning, der har haft stor betydning for rygpatienter verden over, fortæller Hanne Albert.

Ifølge forskeren og de mange patienter, hun har behandlet, gør forandringerne nemlig frygteligt ondt.

- Stort set ingen af vores patienter sover en nat igennem. De kan ikke bøje sig, binde deres sko eller løfte deres børn. Det er en frygtelig sygdom. Mit hjerte bløder for de her patienter, siger Hanne Albert og fortsætter:

- Det er en gruppe, der bliver tabt på gulvet, og som vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe. Modic-patienter har ikke ondt i ryggen. De lider af ondt i ryggen.

De vigtigste karakteristika:

1. Patienterne har konstante smerter. Morgen, middag og aften uden undtagelse.
2. Når patienterne træner ryggen, som de altid bliver anbefalet, bliver smerterne værre.

3. Patienterne har især ondt om natten og vågner, hver gang de vender sig.

- Hvis ikke patienterne har de tre ovennævnte karakteristika, så er der ikke tale om Modic-forandringer, slår landets førende forsker Hanne Albert fast.

Bakterier i munden
Modic-forandringer er knogleforandringer i ryghvirvlerne. De opstår ved mikrobrud i knoglerne, eksempelvis ved en diskusprolaps, hvor der kan trænge bakterier ind, og de laver en infektion i ryghvirvlerne.

Det skaber en hævelse, der giver patienterne voldsomme smerter.

Det er dog langt fra alle med diskusprolaps, der får Modic-forandringer. Det afhænger af en helt bestemt bakterie, som lever i vores mund.

- Indtil nu kan vi ikke sige, hvem det rammer, men vi ved, det har noget at gøre med de propioni akne-bakterier, folk har i munden, forklarer Hanne Albert.

Der findes tre grene af Modic-forandringer. Den reumatologiske, den mekaniske og den bakterielle. Det er kun bakterielle Modic-forandringer, som bliver behandlet i Modicklinikken hos Hanne Albert.

Patienterne skal til en start igennem en 100 dages antibiotikakur for at slå bakterierne ihjel. Herefter får de laserbehandling, som kan gøre helingsprocessen hurtigere samt gøre knoglerne stærkere efterfølgende. Samtidigt nedsætter man også smerterne med laseren.

Efter antibiotikakuren får patienterne et specielt øvelsesprogram, der skal styrke det indre korset. Når rygpatienterne kan alle øvelserne, bliver de sendt videre til fysioterapeuter og fitnesscentre til almindelig genoptræning.



Modicklinikken Bør studeres.

https://modicklinikken.dk/hvad-er-modic-forandringer

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-01-2020, 20:19   #20
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Strid om antibiotika for kroniske ryggplager

https://www.dagensmedisin.no/artikle...DLzT-DXvVeqrIo

Norske forskere konkluderte nylig i en studie at antibiotika ikke har effekt for kroniske ryggplager. En dansk forsker som sto bak den opprinnelige studien av disse pasientene, er kritisk til hvordan studien er gjennomført.

I tidsskriftet British Medical Journal publiserte flere norske forskere en dobbelblindet og randomisert studie på bruk av antibiotika for å behandle kroniske ryggplager hos 180 pasienter. Studien har navnet Antibiotics In Modic changes (AIM).

AIM-studien fant ingen klinisk effekt av å bruke antibiotikapreparatet amoxicillin på pasientene som hadde kronisk smerte i nedre del av ryggen – eller såkalte modic-forandringer.

– Vi fant ingen klinisk effekt av å bruke antibiotika for å behandle kroniske ryggplager sammenlignet med dem som fikk placebo, sier førsteforfatter og doktorgradsstipendiat Lars Christian Haugli Bråten ved Forsknings- og formidlingsenheten for muskel og skjeletthelse ved Oslo universitetssykehus (OUS).

– Heller ikke for en undergruppe av pasienter med en type modic-forandringer det var knyttet spesielt håp til – type 1 modic-forandringer – fant vi noen effekt.


https://www.bmj.com/content/367/bmj.l5654.full

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Patientnetværk for Modic forandringer phhmw Et godt link! 7 14-02-2021 09:10
Ondt i ryggen - ny side om modic mollys Et godt link! 7 24-03-2011 16:37
Fremtidsudsigterne med Modic andi1975 Dit og Dat 6 28-10-2007 12:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension