K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2010, 21:58   #11
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
vil også lige skrive at jeg selv sagde til min psykiater at nu måtte han godt skrive til kommunen at jeg var klar til at finde ud af hvad der skulle ske for mig så jeg har ikke på nogen måde fået trukket det ned over hovedet at jeg skulle starte på aktiv sygemeldt, men efter at havde snakket med nogle fra klassen har nogle af de andre ikke haft noget valg .
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 22:25   #12
madsv
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
madsv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
Måske lidt OT, men har nogen af jer mødt en af de byrådsmedlemmer eller politikere, der har været på sygeorlov p.g.a. druk og spritkørsel ude i de tilbud??

Ham her f.eks:

Per Ørum Jørgensen vendte i april tilbage til Folketinget fra en frivillig sygeorlov, efter han tidligere på året blev taget for spritkørsel.

Jeg mener, siden hvornår er det blevet en sygdom at køre spritkørsel, altså medmindre man ligefrem er alkoholiker??
Man kalder det jo sygeorlov, for at det skal lyde saa "paent" som muligt.

Folketingspolitikere, ministre osv er ikke ansatte som saadan. De modtager vederlag og er dermed ikke underlagt samme regler som alle andre. De kan vaere lige saa syge eller hvad de nu er saa laenge de vil indenfor valgperioden.
madsv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 23:57   #13
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
Måske lidt OT, men har nogen af jer mødt en af de byrådsmedlemmer eller politikere, der har været på sygeorlov p.g.a. druk og spritkørsel ude i de tilbud??

Ham her f.eks:

Per Ørum Jørgensen vendte i april tilbage til Folketinget fra en frivillig sygeorlov, efter han tidligere på året blev taget for spritkørsel.

Jeg mener, siden hvornår er det blevet en sygdom at køre spritkørsel, altså medmindre man ligefrem er alkoholiker??

Folketingspolitikere har ikke mødepligt. De kan være fraværende i hele valgperioden , og behøver ikke komme med nogen begrundelse for deres fravær.
Mange folketingspolitikere er permanent fraværende , da de varetager et fuldtidsarbejde ved siden af , f.eks som borgmester eller selvstændige erhvervsdrivende.
Blandt de mere kendte tilfælde kan nævnes vores nuværende statsminister , der stort set aldrig satte sine ben i folketinget mens han var amtsborgmester i Frederiksborg Amt.

Hvis folketingspolitikere for alvor troede at det var sundt at blive aktiveret under sygdom , ville de uden tvivl selv gøre brug af ordningen. Aktiveringsordningen er naturligvis blevet sat i verden for at presse syge så hurtigt som muligt tilbage i job. Det skal helst ikke være "sjovt" at være sygemeldt.
Det samme gælder for de ledige. De bliver også hurtigst muligt aktiverede med begrundelsen det er sundere at blive aktiveret end at gå rundt at kede sig der hjemme ( hvem sagde man behøvede at kede sig ).
Det er selvfølgelig også noget vrøvl. Ordningen blev i sin tid indført for at chikanere de arbejdsløse , idag bliver ordningen også misbrugt til at skaffe billig arbejdskraft , bl.a. i kommunerne.
Igen hvis politikerne for alvor havde troet det var sundt at blive aktiveret under ledighed , havde de selv gjort brug af det.
Men politikerne har selv vedtaget , at mister de deres folketingshverv modtager de ventepenge ( ca. kr. 600.000,- om året ) i 2 år , uden krav om aktivering.
I grunden mærkeligt når de mener det skulle være så sundt for alle os andre.

Folk der tror aktivering er indført for klienternes egen skyld , er mere naiv end loven tillader

Sidst redigeret af halse; 21-05-2010 kl. 00:03.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 01:12   #14
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Grund ideen med syge aktivering syntes jeg er rigtig god, men så stopper min begejstring også, og det gør den fordi:

Der bliver ikke altid hørt på lægerne
Borgerer bliver forsøgt presset op i flere timer end de kan klare
Sagsbehandlere der er totalt ligeglade og sender borgere ud i meningsløse/urealistiske projekter, og som i bund og grund ikke samarbejder med borgeren, men tvinger
Aktiveringsteder der kun er ude efter gratis arbejdskraft (syg eller ej)
Manglende ordentlig opfølgning på om borgeren kan klare det (både fysisk og psykisk)
Syge aktivering bliver brugt forkert, aktivering frem for arbejds prøvning, behandlings forløb. En lovlig grund til at strække sager ud i langdrag så folk havner på KHJ frem for at komme på fleks/FP

Mange af problemerne stammer fra refusionen, men en del stammer også fra besparelsen i at sagerne ikke kommer rigtig/hurtigt videre i systemet.
Dog er fællesnævneren økonomi, eller mangel på samme.

Naturligvis, eller rettere heldigvis, er der sagsbehandlere og direkte hele kommuner, som bruger syge aktivering på den rigtige måde, men vi ved også at kommunerne er pressede på økonomien, og det skaber altså tanke på besparelse via kreative metoder, jo mere pressede kommunerne er, jo flere kreative ideer der dukker op, jo flere kommuner følger efter og jo værre bliver det.

Så specielt i disse slunkne tider er jeg ikke det man kan kalde begejstret.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 02:20   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
VKO elsker jo at bruge pisk i stedet for gulerod.

Hvis man nu lavede det om til et tilbud, hvor man naturligvis fik løn i stedet for sygedagpenge i de timer, man magter, så ville mange sikkert gerne arbejde nogle timer pr. uge, hvis helbredet tillod det.

Der er lavet undersøgelser om, at danskere elsker at arbejde, og danskere er dem, der arbejder MEST pr. husholdning - mænd og kvinder. Danskere har også færrest sygedage i Norden. Hvorfor f.... fortsætter VKO så med piske-metoden?

Så slap man nok også for (noget af) det refusionscirkus.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 08:17   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg er glad for, at jeg ikke er sygemeldt på nuværende tidspunkt.

Og har stor bekrymring for andre i lign. situation.

Eks. Prøvede selv at komme tilbage på arbejdsplads 3gange, på nedsat tid, skånebehov, alt hensyn taget, da det var en aftale med arbejdsskiver alene. Jeg holdt kommunen uden for(2003).

Jeg troede jeg var bedre end det vidste sig, fordi man går hjemme. Skanning vidste senere(5-6 mdr, fordi man først bliver henvidst til skenning efter 4 mdr, hvis problemer fortsætter) at jeg havde ret i mine problemer, diskusprolaps, samt skrøbelig ryg pga manglende brusk, ødelagte rygknogler mv.

Men jeg var ikke udsat for nogen form for tvang, kun vilje til at prøve, men måtte jo erkende, at det ikke var muligt.

Havde det været idag, med trudslen om fratagelse af sygedagpenge, havde konsekvens måske i værste været, - lammelse!

Derfor er jeg dybt imod denne ordning, fordi den selvsagt bliver misbrugt, af pressede kommuner, med den alvorlige konsekvens for den syge, at ydereligere skade opstår, og/eller forværring af tilstand.

Dybt uforsvarligt, trist for de det går ud over. For den syge betaler prisen, uanset hvad.
Sker der først uopretlige skader, rækker en undskyldning, eller medhold i klageinstands, ikke langt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 14:17   #17
Nullemusen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
Nullemusen er ny på vejen
Hvad gør den syge der ikke kan klare at deltage i et sådant forløb, men skal?

Hvor skal personen henvende sig og hvad skal de sige? det lyder som om de steder de går ikke har de lægefaglige kompetencer til at vurdere hvad der er godt eller skidt for den sygemeldte og sådan som det forlyder ikke vil lytte til de lægeudtalelser der foreligger eller lytte til den sygemeldte selv.

Hvad er der dog at stille op!

Jeg synes det godt at være aktiv selv når en person er sygemeldt, så langt så godt, men når den sygemeldtes ressourcer og skånebehov ikke bliver respekteret og anerkendt af personalet i det aktive forløb, må det vel være en form for lov overtrædelse.

Hvad kan den sygemeldte dog stille op?

og hvad skal de gøre under det aktive sygeforløb? så de ikke får det værre end inden de startede i det aktive sygeforløb, og da bruger deres sygedagpengeret '52uger' på aktive forløb der muligvis gør dem mere syge frem for behandle dem og afklare dem, i de 52 uger, for så at sætte dem på kontanthjælp hvor de da også skal aktiveres, jeg troede når man var syg betød det at den syge havde et specielt behov og jo derfor ikke kan passe sit arbejde som før, og derfor bruger sygemeldingstiden på at blive rask, restituere sig og få den behandling de har behov for. For efterfølgende at kunne vende tilbage på deres arbejde som raske og velbehandlet mennesker, som de gennem den høje skat vi betaler, vel har ret til, i dette velfærdssamfund.

Men jeg må have forstået det forkert siden det ikke er det jeg hører, ser og læser mig til foregår.

Sidst redigeret af Nullemusen; 21-05-2010 kl. 14:20.
Nullemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 15:01   #18
laurana
Hvor skulle jeg ellers være
 
lauranas avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2007
Lokation: amager / roskilde
Alder: 46
Indlæg: 113
Styrke: 17
laurana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Grund ideen med syge aktivering syntes jeg er rigtig god, men så stopper min begejstring også, og det gør den fordi:

Der bliver ikke altid hørt på lægerne
Borgerer bliver forsøgt presset op i flere timer end de kan klare
Sagsbehandlere der er totalt ligeglade og sender borgere ud i meningsløse/urealistiske projekter, og som i bund og grund ikke samarbejder med borgeren, men tvinger
Aktiveringsteder der kun er ude efter gratis arbejdskraft (syg eller ej)
Manglende ordentlig opfølgning på om borgeren kan klare det (både fysisk og psykisk)
Syge aktivering bliver brugt forkert, aktivering frem for arbejds prøvning, behandlings forløb. En lovlig grund til at strække sager ud i langdrag så folk havner på KHJ frem for at komme på fleks/FP

Mange af problemerne stammer fra refusionen, men en del stammer også fra besparelsen i at sagerne ikke kommer rigtig/hurtigt videre i systemet.
Dog er fællesnævneren økonomi, eller mangel på samme.

Naturligvis, eller rettere heldigvis, er der sagsbehandlere og direkte hele kommuner, som bruger syge aktivering på den rigtige måde, men vi ved også at kommunerne er pressede på økonomien, og det skaber altså tanke på besparelse via kreative metoder, jo mere pressede kommunerne er, jo flere kreative ideer der dukker op, jo flere kommuner følger efter og jo værre bliver det.

Så specielt i disse slunkne tider er jeg ikke det man kan kalde begejstret.
Jeg kan kun være helt enig med LUM her!!
Jeg har desværre selv lidt for mange dårlige erfaringer med at blive presset ud i arbejde før td og mec konstant at skulle slås med , at de hele tiden prøver at tvinge mig op i tid og til arbejdsopgaer, som jeg ikke længere kan holde til rent fysisk!!
laurana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 19:21   #19
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Det handler om penge/tilskud.

Det handler også om tal i form af hvordan (eller hvor mange) der er på overførselsindkomst.
Folk der bliver aktiveret tæller ikke i statistikken over hvor mange der er på overførselsindkomst.

Den stadige aktivering gør, at flere får brug for pension - måske endda tidligere end ellers. Der hvor jeg går hos anden aktør, er der flere der melder ud at humøret er på vej i kulkælderen. Dette skyldes den udsigtsløse aktivering som alle frygter at hænge på i flere eller mange år.
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2010, 00:33   #20
Nullemusen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
Nullemusen er ny på vejen
@hobby4me

Hvor længe går de da i det aktive forløb og er det lovligt såfremt det bare fortsætter i uendeligheder?
Nullemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktive tilbud til sygedagpengemodtagere Winsof Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 14-02-2013 19:42
vi skal være aktive på bl.a avisen.dk dadi1145 Politik og Samfund 0 10-03-2012 00:24
Aktive - hurtigere tilbage zuza Manglen på Fleksjob 1 08-11-2008 18:40
Debat lige nu på Politiken om bl.a. syge zuza Et godt link! 0 16-07-2007 00:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension