K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2011, 12:17   #1
aas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
aas er ny på vejen
Netop opsagt fra flexjob

Hej

Jeg er en fyr fra Odense på 28 som har en kronisk sygdom der giver mig en del uforudsete sygedage der dog som regel kun er en dag ad gangen. Har i de sidste 3 år været i et flexjob på 22 timer (2/3 ordning) hvor jeg arbejder 4 dage om ugen så jeg har en flydende "fridag" der bruges når jeg er syg.

Det sidste års tid har der dog været en forværring af min sygdom så der har været en del ekstra sygedage ud over fridagen hvor min arbejdsgiver self. har fået kompensation.

Jeg har netop i dag modtaget en opsigelse på 1 mdr. fordi jeg åbenbart har ramt 120 sygedage på 12 mdr grænsen. Fik den på brev da jeg har været syg den sidste uges tid, men som regel er jeg ikke syg længere tid af gangen, så det er mange uafhængige sygedage det drejer sig om.

Jeg havde lidt på fornemmelsen at de gerne ville af med mig og nu har de så chancen med forkortet opsigelse, men de har ikke sagt et ord om det eller haft mig til samtale. 120 dages reglen er i min standardkontrakt fra virksomheden. Ville gerne høre et par kommentarer til flg.:

1) Er det normalt at benytte sig af 120 dages regel når det nu er et flexjob med en vis forventelig sygdom selvom det selfølgelig er over det forventede i forhold til i starten.

2) Er det normalt at opsige en flexjobber pga. øget sygdom uden at have en samtale med mig og/eller kommunen om en evt. ændring af ordningen (timetal osv.).

3) Gælder sygdom som "selvforskyldt opsigelse" eller vil jeg få ledighedsydelse uden problemer når jeg nu har arbejdet mere end 9 mdr. Denne virksomhed er den samme som jeg var i arbejdsprøvning i og blev ansat i forlængelse deraf.

Mvh
Martin

Sidst redigeret af aas; 16-02-2011 kl. 15:05.
aas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 12:28   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære aas

Velkommen til k10

Svar på dine spørgsmål :

1) Det er op til den enkelte arbejdsgiver.

2) Det er i hvert fald rigtig dårlig medarbejderpolitik.
Da du er fleksjobansat, mener jeg at kommunen skulle have været kontaktet.

3) Sygdom er ikke selvforskyldt, så din ledighedsydelse er sikret.

Andre kommer nok til med flere ord til dig, så bliv hængende her i din tråd.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 13:34   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Tænker på om du ikke kan hive fat i dig fagforening, de kan hjælpe/rådgive dig
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 15:04   #4
aas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
aas er ny på vejen
Tak for svarene...

Jeg ringer til min flexjobkonsulent i morgen tidlig og så skal jeg på arbejde senere i morgen hvor jeg så må se hvad min arbejdsplads siger. Synes også det er lidt underligt at de ikke har nævnt det med et ord, men nu må jeg se hvad der siger. Fik en mail der sagde at vi lige kunne "snakke om situationen" i morgen.

Er medlem af fagforening så tager nok lige fat i dem når jeg har hørt hvad kommune og arbejdsplads siger.

På den ene side var jeg forholdvis glad for mit arbejde og ville gerne have været med til at udarbejde en plan for et alternativ til opsigelse (f.eks. mindre timetal en overgang til jeg får det lidt bedre eller andet) i samspil med kommune/arbejdsplads men det tyder det jo så på at arbejdsplads ikke har lyst til. Men på den anden side har man måske heller ikke lyst til at arbejde et sted hvor de ikke sætter pris på en (selvom de aldrig har sagt andet end at de satte pris på mit arbejde).
aas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 15:14   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Det lyder godt, du snarest vil kontakte din fleksjobkonsulent og få udredt din situation.

Det er lidt trist, at jobcentret ikke har hjulpet dig fra starten af, såfremt det har været langtids-sygemeldning. De bør kunne være med til at se, om der skulle ske nogle ændringer på arbejdspladsen i form af skånehensyn. De har jo pligt til at følge dig op ved en opfølgning 1 gang årligt ifølge loven. Nogle som har fået forværret deres helbred har f.eks. fået deres timeantal nedsat for at få bevaret arbejdet.

Håber de vil trække opsigelsen tilbage, men håber din fleksjobkonsulent vil hurtigst muligt lave et møde med dig og arbejdsgiver og evt. løse problemerne.

Jeg vil nok anbefale, at hvis man har en langtids-sygemeldning, at man bør kontakte sin jobkonsulent så tidligt som muligt (hvis ikke selv bliver kontaktet), så de kan hjælpe én tilbage til arbejdspladsen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 15:49   #6
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Jeg har altså fået at vide at den der 120 dages regel er fjernet for et par år siden, og det fik jeg at vide da jeg nærmede mig de 120 dage og troede jeg automatisk ville blive fyret.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 19:02   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne2412 Se meddelelser
Jeg har altså fået at vide at den der 120 dages regel er fjernet for et par år siden, og det fik jeg at vide da jeg nærmede mig de 120 dage og troede jeg automatisk ville blive fyret.
Desværre, Susanne2412

Men det skal stå i ansættelseskontrakten, HVIS man er omfattet af den.

http://www.pwc.com/dk/da/nyt/hr/HRS-...s-reglen.jhtml
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 19:58   #8
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Desværre, Susanne2412

Men det skal stå i ansættelseskontrakten, HVIS man er omfattet af den.

http://www.pwc.com/dk/da/nyt/hr/HRS-...s-reglen.jhtml
Det synes jeg lyder lidt mærkeligt da både FOA og HK siger den regel ikke længere eksisterer....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 20:47   #9
aas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
aas er ny på vejen
Ang. 120 dages reglen så er det så vidt jeg ved kun for offentlige den er afskaffet helt. Men hvis en privat virksomhed vil benytte sig af den skal det indgå i medarbejderens kontrakt. Det tror jeg den gør i min men skal lige have tjekket for at være 100% at det står deri.

De fleste af de 120 dage har været uafhængige af hinanden så det drejer sig ikke om langstrækt sygdom. Jeg har dog været syg den sidste uge - 10 dage og også 3 uger i starten af året men ellers er jeg som regel syg 1 dag ad gangen men så normalt 1-3 gange om ugen inkl. weekend. Dette foregående år har der så været flere uger med mere end 1 sygedag.
Jeg burde nok have indkaldt flexjobkonsulenten til en samtale med virksomheden da jeg fik på fornemmelsen at noget var gfalt, men de har som sagt ikke nævnt over for mig at de havde et problem. Der er har været meget lidt kontakt med kommunen. De har lavet deres årlige tjek via telefonen på et par minutter hvor de spørger om det går som det plejer. Den næste samtale er inden for de næste par måneder så har altså ikke snakket med dem næsten det sidste år, hvor sygdommen har været forværret, men kommunen har jo jo kunne se det på de ekstra sygedage der er blevet kompenseret for. Men ville da ønske virksomheden havde taget en samtale med mig om at de var "bekrymrede" for antallet af sygedage og hvad jeg havde af forventinger om evt. forbedring/forværring af sygdommen i fremtiden da den kan være lidt op og ned i perioder (lider forresten af arvelig kronisk pankreatitis).

Men nu må jeg se i morgen....
aas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 20:53   #10
aas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
aas er ny på vejen
Så lige flg:
"120-dages reglen er ment som en undtagelse fra de normale regler om opsigelsesvarsler. Derfor skal det meget specifikt aftales, og det skal forklares tydeligt, hvad konsekvenserne er i kontrakten, hvis reglen skal være gældende. Det vil komme som en overraskelse for mange arbejdsgivere efter den her dom, da man tager det som en nem måde at komme af med syge medarbejdere på, siger juridisk sekretær i HK, Jeanette Hahnemann."
Fra http://hkweb.dk/sw74956.asp

Så tjekker i hvert fald lige kontrakten...
aas er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Netop startet sagsbehandling - brug for råd! cph2011 Spørgsmål ang fleksjob 10 17-11-2011 23:51
er netop blevet tilkendt flexjob:-) Spunken Spørgsmål ang fleksjob 19 03-11-2010 10:30
Opsagt fra flexjob Jayser Spørgsmål ang fleksjob 18 08-10-2010 20:53
Netop søgt førtidspension. Pusling Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 02-04-2009 17:42
Et skønherligt brev er netop modtaget. Juliane Din historie 11 25-12-2007 16:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension