K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2010, 22:13   #11
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, der er magen til det, som andre personer under 40 år fremover vil tilbudt for at undgå en førtidspensionering
Det er denne sætning helene der er ildevarslende for allerede førtidspensionister under 40
Altså de får ikke frataget pensionen men skal følge et forløb... et forløb som så er frivilligt at følge for pensionister over 40...


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 23:22   #12
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Jeg tror nu at Helene har lidt ret her og vil gerne se det fra en anden kilde. For dels skal gældende lov laves om, hvis de gamle fp'er før 03 ikke længe skal have ret til førtidspension - Og det drejer sig om flere love end pensionsloven...

Dels vil det krævne enorme ressourcer at skulle give alle et tilbud - Og endelig, hvis der ikke følger sanktioner med - og det er der jo ikke lagt op til iflg. teksten... Så kan folk bare udeblive

For mig er der derfor ingen tvivl om at det vil blive sådan, at kommunerne får pligt til at give nuværende førtidspensionister under 40 et tilbud - som de så kan afslå eller tage imod uden risiko...
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 23:49   #13
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
På vegne af de førtidspensionister der ikke får ørene i maskinen med den gode fortolkning håber jeg da du og helene har ret superhoax


man kan jo så i den anden fortolkning som er mere stram begynde at regne på hvor mange førtidspensionister der skal til for at udfylde et fuldtids kantinemedhjælperjob hvis de har een time ugentligt hver...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 23:53   #14
Lost10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2010
Indlæg: 71
Styrke: 15
Lost10 er ny på vejen
Den ny reform gælder det også dem som er førtidspensionister efter 03 ?? skal man deltage i udviklings forløbet?? eller man bestemer selv ?
__________________
Førtidspensionist per d. 1/7 2010.
Lost10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 00:28   #15
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Det er altså noget sludder det i siger.

http://bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pressem...itiativer.ashx

Citat:
Regeringen foreslår, at nuværende førtidspensionister under 40 år skal have mulighed for at deltage i et udviklingsforløb, uden at de mister deres førtidspension.

Muligheden gælder kun, hvis kommunen vurderer, at der er en realistisk mulighed for, at de på sigt kan få en øget tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det er frivilligt for førtidspensionisterne, om de vil benytte sig af muligheden. Førtidspensionisterne modtager førtidspension under forløbet.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 00:32   #16
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@Logikeren,

Nu siger vi jo ikke allesammen det samme

Men supergodt spottet og også rart at være enige til en afveksling
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 09:21   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen det er der jo ikke noget 'tvang' i.....man får MULIGHEDEN og kan benytte sig af den hvis man vil, hvilket jo er SUPER fedt for dem som gerne vil!!

Der er da en hel del der (bla herinde) ofte spørger om de må gå på HF/universitet/arbejde/tage højskoleophold/uddanne sig osv selvom de får førtidspension. Så der er jo helt klart mennesker der kan have rigtig god gavn af sådan et forløb.

Hvis man ikke kan, jamen så kan man ikke. Iøvrigt er det ingen nyhed, men en gammel kending som jeg også selv fik tilbud om. Tilbudet handlede om at jeg kunne få støtte til at vidreudvikle mig via job, skånejob, praktik osv, men jeg kunne også få lov at deltage i terapi mm. Det lød faktisk rigtig interessant, pjesen hed noget i stil med førtidspensionist, hvorhen og af hvilken vej. Jeg kunne også få hjælp og støtte til alt muligt andet som fx livsstilsændringer (her under kost, træning og rygestop), eller hvis jeg gik rudt og 'drømte' om noget særligt, så ville de gerne hjælpe mig videre mod målet, MED pensionen som sikkerhed og ingen hævede øjenbryn hvis ikke jeg kunne gennemføre.

Det der hentydes til er mere fremadrettet, for de nye ansøgere. Men at der, for at ret skal være ret, også kan tilbydes noget lignende til de nuværende førtidspensionister under 40 som har en reel mulighed for at kunne rykke sig. Det bliver jo i praksis ikke så mange, men for dem der gerne vil, er det jo en oplagt mulighed.
Så vi taler altså ikke om tvang! Dog kan kommunen hvis de VED at nogen førtidspensionister i forvejen har arbejdet lidt, forsøgt at uddanne sig eller på anden måde vist interesse for et liv lidt udenfor den normale kategori af førtidspensionister, godt forsøge at få vedkommende ind i et forløb, og det synes jeg da må være dejligt for pågældende pensionist!

Så jeg ser altså det hele som en række af muligheder istedet for en række af straffe og tvang. Og jeg sidder da og tænker, GID jeg dog selv var blevet grebet, GID der havde været sådan nogle tilbud den gang jeg selv stod som 18 årig og psykisk syg, og det eneste tilbud var enten sygemelding eller tvangs aktivering. MÅSKE havde mit liv set anderledes ud, hvis jeg kunne have været med i noget mere målrettet, istedet for at være tilknyttet en kommune uden rummelighed og hvor jeg mere skulle aktiveres pga loven, end pga mig og mine senere muligheder. Tænk om tilbudende havde været lavet specielt TIL MIG, wooow. Og ikke blot var tilbud fra kommunen, for kommunen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 09:28   #18
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Smukt sagt , Helene
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 09:36   #19
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det jeg kan frygte lidt når man kender dette system
hvis man tager et udviklingsforløb kan kommunen jo vudere man har fået det bedre
så ryger man alså over på flex
især når tonen hedder 1 time om ugen så hedder det flexjob
der er intet i loven som forhindre kommunen i det
skulle i hvertfald ikke tage i mod tilbudet uden en skriftlig garanti på ens FP ikke kan fratages.

det er kun for at spare penge denne nye reform
der bliver ikke flere tilbud eller behandling, for hvor skulle kommunerne finde pengene henne
det er kun flotte ord fra v og k

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-12-2010 kl. 09:47.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 09:47   #20
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jyllandsposten har en fornuftig leder om emnet http://jp.dk/opinion/leder/article2265366.ece
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan ASK ændre sin afgørelse pga. den nye førtidspensionsreform PeaJay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 10-04-2013 20:38
Bettina post i stærkt fejlagtigt forsvar for mette frederiksens førtidspensionsreform Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 8 29-03-2012 13:36
Enhedslisten ude af førtidspensionsreform Webmaster K10 Nyheder 0 14-03-2012 11:40
Førtidspensionsreform boowam Politik og Samfund 6 28-02-2012 00:20
Ellen Ryg Olsen bl.a. om evaluering af førtidspensionsreform zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 1 28-07-2007 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension