K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-05-2015, 14:14   #1
venterispænding
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
venterispænding er ny på vejen
Question Kvinde på førtidspension - Hvordan med barsel til manden?

Hej
Jeg er kvinde på førtidspension, og jeg er førstegangs gravid.

Hvordan foregår det med "barsel" på førtids pension? Tænker - jeg skal vel ikke holde barsel?? Jeg går jo hjemme alligevel??

Men hvad så med faderen?? Kan han på nogen måde "overtage" noget af det barsel som jeg ikke skal afholde??

Kh. Den nygravide
venterispænding er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2015, 17:45   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm hvad er det man siger når man får et spørgsmål man ikke kan svare på....

Det er et rigtig godt spørgsmål du har stillet...

Måske du kunne kontakte Udbetaling Danmark https://www.borger.dk/om-borger-dk/S...g-danmark.aspx og få at vide hvordan man kan gøre når du er på førtidspension og din mand ikke er...

Som jeg har forstået det så skal man have tilknytning til arbejdsmarked for at kunne afholde barsel...

Du kan sikkert blive klogere på det hele ved at læse loven om det her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=167602

Der findes desuden en vejledning her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31800

Tillykke med graviditeten
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2015, 18:45   #3
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Far kan, hvis han er berettiget til sygedagpenge, holde de 2 uger der er øremærket til far plus de 32 uger, der kan deles mellem mor og far. De uger der er øremærket til mor går tabt.
Det er muligt hans kontrakt/overenskomst tilbyder løn nogle af ugerne.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2015, 19:01   #4
venterispænding
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
venterispænding er ny på vejen
Jeg er 100% ligeglad med det barsel af mit som går til "spilde" - så længe jeg får min norale pension som planlagt...

Men det kunne være rart hvis nu faderen kunne få noget ekstra barsel - så han kunne aflaste mig lidt mere i "opstarts fasen"... Derfor jeg tænker jeg vil undersøge/forhøre mig om sagen, om det kunne være muligt...

For jeg synes 2 uger er meget lidt for faderen hi hi
venterispænding er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2015, 19:36   #5
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Men han kan jo også få 2 uger + 32 uger
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2015, 20:48   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
fra https://www.borger.dk/Sider/Barsel-k...foraeldre.aspx

Citat:

Du er velkommen til at kontakte Udbetaling Danmark, hvis du har spørgsmål om barseldagpenge og ikke kan finde svar her på borger.dk.

Ring på tlf. 70 12 80 64 eller send Digital Post til 'Barseldagpenge'.

Send Digital Post til 'Barseldagpenge'

Udbetaling Danmarks telefoner er åbne:

man-ons kl. 8-16
tors kl. 8-18
fre kl. 8-15

Kontakter du Udbetaling Danmark for at få svar på et spørgsmål, får du svar, senest 15 arbejdsdage efter de har modtaget din henvendelse.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2015, 21:21   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
De 34 uger han kan få er ikke så ringe.. det er mere end jeg havde inden barselsperioden blev fordoblet for nogle år siden.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2015, 21:44   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg tror altså begge forældre skal være lønmodtagere, selvstændige eller studerende for at de kan dele de 34 ugers barselsorlov. Men lad os høre hvad Udbetaling Danmark fortæller dig.

Noget andet er hvis du ikke magter selv at tage vare på dit barn pga årsagen til du har førtidspension. Så er der muligheder for at give faderen orlov til pasning af barnet.

Sidst redigeret af Akvamarin; 22-05-2015 kl. 21:47.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2015, 00:18   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Som jeg læser det kan han tage 14 dage i forbindelse med fødslen, og efter 14 uger kan han så få yderligere 32 uger.
Det kræver blot at han er dagpengeberettiget. Han kan også påbegynde de 32 uger inde i den 14 ugers periode.

http://www.information.dk/telegram/467260

Som Akvamarin nævner er der mulighed for at far kan få yderligere barsel i de 14 uger der normalt er pålagt mor, hvis hun ikke kan tage vare på barnet.

"Stk. 2. Faderen eller medmoderen indtræder i moderens ret til fravær efter stk. 1, hvis moderen dør eller på grund af sygdom bliver ude af stand til at passe barnet."

Noget andet er så om fars arbejdsplads er med på det, eller om det betyder at han skal på jagt efter nyt arbejde.. og hvor afhængige I så er af hans indtjening og hvor glad han er for sin arbejdsplads.

Og om du måske i virkeligheden gerne vil have lidt alenetid med den bette.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=167602

"Stk. 3. En kommende fader eller medmor, der ønsker at udnytte sin ret til fravær efter fødslen, jf. § 7, stk. 3, skal senest 4 uger før fraværets forventede begyndelse underrette arbejdsgiveren herom og om længden af fraværet.
Stk. 4. En lønmodtager, der ønsker at udnytte sin ret til forældreorlov, jf. §§ 9 og 10, skal inden 8 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet underrette sin arbejdsgiver om tidspunktet for fraværets begyndelse og om længden heraf. Såfremt fraværsretten afholdes således, at lønmodtagerens fravær falder i flere perioder, skal underretningen omfatte påbegyndelsen og længden af senere fravær."
"stk. 7. En forælder, der indtræder i moderens ret til fravær efter § 7, stk. 2, skal uden ugrundet ophold underrette sin arbejdsgiver herom og om længden af fraværet."
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-05-2015 kl. 00:33.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2015, 11:56   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Som et lille sidespor er det ret vigtigt at fortælle, at i endelig ikke skal rasle for meget med sablerne, med mindre du virkelig ikke kan overskue opstarten med dit barn. For når man er førtidspensionist, hænger de allerede halvt nede i vuggen for at tjekke og sikre sig, at i/du kan magte opgaven.
Så dét der kan lyde som en dejlig tid mellem far og barn, kan lyn hurtigt klinge negativt i de kommunale ører.....

Der er ikke noget med barsel når du er på førtidspension, og du får nøjagtig samme udbetaling, før, under og efter barnets fødsel.

Barsel har kun noget med den arbejdende Far at gøre.

Men vægt jeres ord nøje. Eller lad være med at fortælle om problemer, underskud, svær opstart mm, det bliver ris til egen røv. Med mindre, i selvfølgelig HAR problemer, manglende overskud og vitterligt ikke kan overskue barn, opstart mm. For så SKAL kommunen selvfølgelig med ind over, for at sikre barnets trivsel.

Men som førtidspensionist, er man altid under overvågning, også når man bliver gravid og får børn.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension