K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2014, 17:26   #1
Riprap
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Riprap er ny på vejen
Førtid/flexjob

Hej mit navn er Anders, jeg er 23 år gammel.
jeg laver dette fordi jeg håber der sidder en ligesom mig der ude som det er lykkes for, som måske kan komme med noget som jeg kan bruge.

jeg har ADHD har altid haft det, jeg kan ikke håndterre et arbejde på fuldtid, derfor vil jeg gerne snakke flexjob/førtid.

har Self ADHD men har os fået svær angst, så kan slet ikke håndterre hvis der er alt for mange mennesker, især ikke hvis jeg ikke kender dem! var ved lægen der sad en datter og mor, jeg fik angst anfald fordi jeg ikke kender dem. så slemt er det, kan ikke handle ind eller gøre noget!
det skal siges jeg træner og cykler meget, for at håbe angsten vil gå væk, og prøver at være steder hvor der er mennesker, men får de grimme angst anfald.
lægens medicen virker ikke, den gør mig bare træt og så kan jeg slet ikke tænke, og sidder bare og glor, altså min hjerne sover på det, så hun ved ikke lige hvad vi kan gøre mere ved det. udover træning kunne være godt, derfor jeg går helt amok med det. men intet er blevet bedre.

har tænkt lidt at søge om noget førtid men ved dette vil kommunen ikke hjælpe med, kender flere med ADHD af mine venner, de har førtid og de siger det er meget bedre for dem, og tænkte det måske os var for mig.

Jeg har svært ved at tale med sådan nogen kommune folk, når jeg prøver at tale, taler de over mig, og så skide flink som jeg er lader jeg dem gøre det! de har aldrig gidet høre på mig, og ved virkelig ikke hvad der skal til, før de slår deres øjne op og ser jeg faktisk har et problem, det har jeg altid haft, og det ved de godt! men nu jeg bare sendt videre til et nyt system som hedder "ungenheden" fordi jeg er under 25, og det helt nyt, og ja jeg skal sikkert starte forfra med at fortælle det hele en gang til.

jeg ved hvordan det bliver når jeg ringer der op og får en tid, har aldrig fået en person som faktisk gider at se seriøst på hvad man sidder og siger, de tror man er fuld af lort.

Kan godt forstå at jeg er ung osv, men det jo ikke ens aldere, der gør at man ikke kan det samme som så mange andre, det er ens sygdomme osv.

Håber der en venlig sjæl der vil hjælpe mig, forsæt god dag!
Riprap er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2014, 21:13   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Næ, førtidspension er ikke lige en oplagt mulighed når man er under 40 år, men fleks måske?

Kommunen er ligeglad med hvad du fejler, for de kigger ikke på diagnoserne, kun på arbejdsevnen.

Læge, speciallæge mf skal også kunne dokumentere overfor kommunen, at du har prøvet alle former for behandlinger, terapi, medicin ect, og kunne dokumentere, at du aldrig nogen sinde får en arbejdsevne, ej heller på 1 time om ugen, nogensinde, samt at alle behandlingsmuligheder er udtømte. Hér vil du nok støde ind i mange forhindringer.

Kommunen vil også sætte sine egne væktøjer i sving som fx psykolog, psykiater, terapiformer, arbejdsprøvninger, revalidering, fleks, ressourceforløb osv før end førtidspension kan komme på tale, og det tager rigtig lang tid at nå dertil.

Så du skal i hvert fald være forberedt på, at du bliver nødt til at samarbejde med kommunen, for det er den eneste vej frem. Eller bliver du aldrig udredt. Hvis du er kontanthjælpsmodtager (uddannelseshjælp), så er du på en så billig sats, at kommunen ikke vil sætte dig nogen kniv for struben mht udredning, du koster dem ikke noget særligt, hvorimod en førtidspension vil tynge deres budget.

Hvordan klare du div krav fra kommunen nu - er du sygemeldt?? Og hvilken sats er du på.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2014, 22:04   #3
Riprap
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Riprap er ny på vejen
Hej og tak for svaret, er desvære ikke meldt syg eller noget, har dog en tid hos lægen inden længe, og der beder jeg hende om at give mig en lægeerklæring, har hørt det koster, men har været der længe nu, så det nok på tide og be om sådan en.

og flex job er os helt sikkert vejen frem, men det bliver nok svært for dem at finde et arbejde til mig lige pt, pga at min svær angst, kan slet ikke klare andre mennesker.
men ellers ville jeg vildt gerne ha et flexjob, fordi det kun nogen timer, og det ville da være dejligt at ha noget at stå op til.

uddannelseshjælp hvis jeg søger det, sender de mig så ikke ud på arbejde eller en uddannelse?.

og lige et spørgsmål til uddannelseshjælp, det vel de samme 5000 kr som ved kontanthjælp?.

og så bor jeg med min kæreste, hun får su og har et deltids arbejde, kunne de finde på og skære penge ned på mig? fordi vi kan ikke helt forstå den. tak
Riprap er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2014, 05:20   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
når I er under 25 bliver I ikke ramt af gf så de modregner ikke din kærestes su.

du kan ikke få en lægeerklæring uden nogen har spurt efter den, du er på kh, så du skal snake med din sb om din sygedom og om, at du har brug for hjælp.

Lige nu er du på hk, er du sat som syg der? eller er du bare ledig?

men det er aldrig dårligt at snake med sin læge om fremtiden
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2014, 07:21   #5
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Desværre er det ikke så nemt som det lyder til du tror at få førtidsp/fleks. Du skal igennem en del arbejdsprøvninger - så du skal ud og udfordre din angst. Du skal have behandlet din angst og du skal have en masse lægedokumentation på alle behandlingsmuligheder er udtømte.

Jeg ville ønske jeg ikke skulle skrive det her, men der er virkelig lang vej,kommunen vil afpøve dig og sende dig rundt til diverse læger/psykologer. Jeg vil tror i og med du er så ung som du er holder de dig nok på kh længe, med mindre du selvfølgelig er heldig at få det bedre i og med du får behandling. Der findes jo mange ude på arbejdsmarkedet der kan have job og lign. tros en psykisk lidelse og klarer sig godt.

Jeg håber du får det bedre og du får nogle små sejre med på vejen.
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2014, 12:26   #6
Riprap
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Riprap er ny på vejen
jjsonn tak for svaret, har ingen HK har arbejdet steder hvor der ikke har været brug for den desvære. men mon ikke kommunen vil ha den lægeerklæring?

så jeg står simpelt og nemt at sige, uden noget som helst. har kun muligheden at spørge dem om hjælp på kommunen (ungenheden)

Hej bruger2013, jeg tror ikke det nemt, snakkede meget med min far da han var på det, og han brokkede sig som ja, men jeg ved at jeg ikke kan klare et normalt arbejde, fordi var ude på en virksomhed, hade 3 timer om dagen, men kunne slet ikke forholde mig til det, selvom jeg virkelig gerne ville, og kom os hver dag, men kunne bare ikke holde mig koncentrationen. og var på medicin.
jeg har arbejdet siden jeg var 16 år, fordi skolen ikke var et godt sted for mig, men arbejds market har slet ikke været godt, kom nogen steder hen, men det var ikke et "rigtig" arbejde, vi hade altid nogen over os, det gik fint nok, men hver dag kl 12, efter middag vi har alle fået noget at spise, så virker min hjerne ikke længere, kan slet ikke forholde mig til arbejdet og sådan har det altid været os i skolen, desvære gider ingen på kommunen og høre på mig omkring dette, og vil bare sende mig i skole, som jeg slet ikke kan klare på 8 timer om dagen plus svær angst, synes ikke de særlig gode mod folk som har det svært, men må jo blive ved med at kæmpe.

tak for det, håber os snart det begynder at gå op af bakken for mig, har altid haft det svært pga min ADHD og nu svær angst, det virkelig noget puha hehe, men prøver at holde mig positiv og håber det kan hjælpe mig på vejen frem mod det.

er virkelig taknemlig overfor at i gider sidde her og svare mig på mine problemer, det jeg glad for, fordi jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, min ungdoms vej leder, vil bare sende mig i skole, selvom han ved at jeg har svær angst, og ikke ville kunne klare det, ved virkelig ikke hvordan jeg kan nå ind til de folk der.
Riprap er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2014, 12:57   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
du skal jo have hjælp til din angst? får du det, ellers skal du starte ved lægen og snake med ham, du skal snake med dem på commune om de tanker du har.

hvis du ikke har snakket med lægen om din angst eller fået noget hjælp/ medivcin for det, så er det jo der du skal starte.

du får aldrig fleks før din sygedom er under kontral.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2014, 15:56   #8
Riprap
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Riprap er ny på vejen
ja, tager os tit til lægen og vi snakker om mine ting (angsten) hun ved det er alvorligt, fordi jeg kan slet ikke være der nede, fordi der altid er mennesker, og har det skidt når jeg er inde ved lægen, fik medicin men det gjorde mig til en zombies, altså jeg er virkelig træt, og kan slet ikke funger, så det har vi stoppet, nu tager jeg bare min medicin mod ADHD. og får noget motion som jeg har aftalt med lægen.

jeg må lige følge op på det, har snart en tid som lægen, så kan jeg fortælle hvordan det gik og hvad jeg har fået ud af det.

Nu vil jeg lige undersøge og læse mere omkring uddannelseshjælp, og finde ud af hvordan det hele funger, skal nok skrive hvordan det hele kommer til at gå med foreløbet.

forsæt god dag folkens
Riprap er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2014, 16:19   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
du kan være helt sikker på jobneter siger, medicin/psykolog og hvad der eller er af muligheder før de siger nogen former for hjælp
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2014, 19:58   #10
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
hvem

Hvordan og hvem har du fået diagnosticeret du har ADHD.?
Jeg undre mig også lidt over at hvis din læge ved det er så slemt at hun så ikke sender dig videre til at få behandling på psykiatrisk sygehus?

Mht. medicinen og træthed findes der jo rigtig mange forskellige og nogle reagere dårligt på nogle og godt på andre. Hvorlænge fik du pillerne?

Det handler om at finde det der passer til dig. (og ja - det er en hård kamp.)
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension