K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2014, 13:10   #11
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
Har nu været til lægen og sidder med en udtalelse om at deres initiativer vil virke forstyrrende på den behandling han er igang med, at jeg skal have fred og ro og at han tager hånd om min behandling, samt at samtaler er indledt og at der med samtaler menes samtaler i hans regi.
Det må de da kunne forstå
Han kendte iøvrigt godt det forløb de ville sende mig igennem om mente ikke det ville gavne mig

Tak for hjælpen allesammen, jeg er godt stresset af det her og var det jo ligesom i forvejen. Nu vil jeg køre ned og aflevere udtalelsen personligt i kommunen så jeg kan få en kvittering og så vil jeg nok bruge endnu en uge på ikke at få min nattesøvn fordi de sikkert koger et efterspil sammen
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 13:11   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er nu engang arbejdsgiverne, der ansætter sit personale og afvejer om vedkommende har de rette kompetencer. En uddannelse i sig selv behøver ikke sige så meget og må over for trediepart være en del af den enkeltes integritet.
Brug det skyts, den pågældende situation kræver og som giver den enkelte det bedste resultat. Her er ofte dialog i øjenhøjde at foretrække. Noget om, at man ikke skal skyde gråspurve med kanoner.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 13:33   #13
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
Ja men hvis jeg har en læge som siger det ene ben skal saves af og en socialrådgiver som siger det andet ben skal saves af, så ved jeg godt hvor den retslige sympati ligger
Jeg har en pligt til at blive rask hurtigst muligt - det bliver jeg ved at gøre som min læge siger

Det du siger svarer til at have en arbejdsgiver som nægter at en ansat er gravid helt indtil barnet popper ud, uanset hvad læge, scanninger og jordmødre foruden patienten selv ellers gik og mente om tilstanden. Der er altså kun læger til at stille lægelige diagnoser og udskrive behandlinger det må "arbejdsgiveren/sygedagpenge kontoret" rette sig efter.
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 14:17   #14
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du har helt ret. Man skal altid holde sin læge tæt til kroppen.
Har aldrig hørt om en arbejdsgiver, der nægter at anerlende, at en ansat er gravid. Det bevidner vedkommendes vandrerjournal fyldetsgørende. Til gengæld har en ansat ppligt til at informere om en graviditet og den termin overholdes ikke altid.
Selvfølgelig sker der fejl i det sociale system. Heldigvis mennesker, der er ansat. Men sker der ikke fejl, er det lovgivningen, der skal forsøges ændret.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 21:56   #15
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,
Jeg har lige været i sådan situation og jeg kan forklare kort hvad jeg har selv klage over. I din klage skal du tage punkt for punkt kommunens argumenter for hvorfor er du ikke berettiget til en eller anden forlængelse muligheder set ud fra sygedagpenge paragragraf 27 stk 1-7.
Du skal F.eks kommune i sin afgørelse skriver eller vurdere at min arbejdsevne er nedsat og varig, ... Eller hvad mere de vurdere/ konkludere i din afgørelse.
Så efter kan du komme med dine argumenter som: i paragraf 27 stk 2, stk4, eller hvad forlængelse muligheder passe i din sag, står der at kommunen skal ...
Du skal tage hensyn til hvad kommunen,s argumenter er for at ikke forlænge din sygedagpenge og komme ind med hvad der i sygedagpenge står.
Husk at ikke kommentere sagsbehandler arbejde du skal kun argumenter afgørelsen set ud fra lovgivning.
Som jeg kunne læse kommunen har heller ikke vejleder dig angående at du skal selv kan søge førtidspension på forelligende dokumentation. Det pligt har kommunen set ud fra rettighedslov 7a.
Skriver punkt med punkt alt hvad kommunen har besluttet og kommentere det fra lovgivning. Husk din klage er over det afgørelse og ikke over andre ting... M.v.h eln. En tung hvis din sygedagpenge er ikke afsluttet endnu søger førtidspension på forelligende dokumentation. Så få du forlænget sygedagpenge.
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2014, 10:49   #16
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det kan nok ikke være kommunens opgave at informere om at man skal søge en fp på foreliggende grundlag, hvis de ikke mener, det er realistisk at være i målgruppen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2014, 10:58   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Stampe.....

... naturligvis er det kommunens pligt til at vejlede borgeren om muligheden for at søge førtidspension iht §17, på det forliggende grundlag.

Det er ikke alene en pligt men en skærpet pligt, uanset hvad kommunens repræsentant, SB mener eller er presset til at mene.

Aldrig er der fundet en kommune som mener at det er en god ide at borgeren bruger sin ret til at søge "på det foreliggende grundlag"

Især ikke i slutningen af et budgetår, hvor ledelsen kan finde på at udsætte afgørelse, for at beskytte budgettet.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-06-2014, 11:07   #18
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
PÅ den anden side kan det ikke være op til borgeren at vide hvor længe man er syg. Hvis man har været syg sygedagpengeperioden ud og muligvis er syg resten af en arbejdsliv (hypotetisk mulighed) så bør man vel få førtidspension. Så det må være logisk at få dette vurderet, informerer kommunen ikke om den mulighed så er det ensbetydende med at de har taget stilling til at muligheden ikke foreligger uden sagsbehandling eller at de har en holdning til hvornår patienten er rask hvilket er en lægelig vurdering. Desuden må det være en afgørelse, som så skal meddeles skriftligt og som skal medfølges af klagevejledning
Bare min sølle mening - jeg har ikke forstand på det
Men jeg ved at de i mit tilfælde skulle informere om at når jeg var syg på udd. ydelsen og den ophørte så kunne jeg søge om arbejdsmarkedsydelse (akutpakken), det glemte alle i systemet flot og sendte mig ud i kæmpe ballade og stress

dette var et svar til Stampe - på den anden side Stampe....
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2014, 12:01   #19
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
phhmw
Ikke hvis det ligger helt uden for dagsordenen .- det var min generelle pointe.
Fx skal kommunen heller ikke oplyse om, at der er mulighed for at få håndsyet fodtøj, hvis man ikke har problemer i den retning.
Er det relevant at søge en §17 stk 2, så skal der orienteres, men hvis begrundelsen udelukkende skulle være en forlængelse af sygedagpenge, er det nok ude i gråzonen og nok heller ikke lovens intention.
Selvfølgelig skal man orientere om andre muligheder - men rimeligt at holde sig til de realistiske.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2014, 16:28   #20
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
I får lige en opfølger og et spg. hvis nogen ved det:

Min læge lavede en erklæring igen igen igen til sagsbehandleren. Også denne gang brugte han over en halv time på mig og var også denne gang urokkelig omkring hvad jeg havde brug for og hvad om var den bedste behandling.
Han skriver bl.a. at det vil være forstyrrende for behandlingen af min stress hvis jeg bliver sendt ud i de foreslåede terapiformer og samtaler og at han tager hånd om min behandling.
Så skriver sagsbehandleren gudhjælpe mig at hun stadig vil sende mig ud i terapi/samtaleforløbet fordi lægen ikke skriver at der er en lægelig årsag til at jeg ikke kan deltage.
Det er ren chikane og nu vil jeg klage over hende for ellers giver hun mig aldrig den ro jeg har brug for. Hun må være bindegal at gøre så meget ud af at stresse en stresset og at modsige min læge så mange gange, der må være en grænse for hvad hun kan tillade sig - er der nogen som ved hvor jeg skal klage hen uden at det tager 100 år at få hende væk fra mig? på forhånd tak
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension