K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2014, 12:07   #1
Lonnie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2010
Indlæg: 35
Styrke: 14
Lonnie er ny på vejen
Førtidspension med kontrol

Hej K10
Er der nogen der ved, hvordan det forholder sig med førtidspension givet med kontrol givet tilbage i 2011?
Skal den vurderes efter de nye regler pr. 1/1-2013.
Hvad hvis ens tilstand ikke er blevet bedre?
Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe.
Kh Lonnie
Lonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2014, 12:38   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
der har været en del om det her, folk der skal til kontrol får et brev om de er blevet beder, så skriver deres læge nej og så får de fleste deres pension sat til alm pension, så hvis du ikke er blevet rask er der ingen grund til bekymring og skulle du være blevet rask så tillykke med det
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2014, 13:47   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal ikke bruge negative kræfter/tanker..

Kære Lonnie.

Det fremgår sandsynligvis af din afgørelse, hvis det er med REVISION.

Læs lidt om det her:
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...fortidspension

"I ganske særlige tilfælde kan kommunen samtidig med tilkendelsen beslutte, at sagen på et fastsat tidspunkt skal genoptages for fornyet vurdering. Det er i de særlige tilfælde, hvor det ikke helt kan udelukkes at der efter 5 år kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling. Der skal være tale om en alvorlig lidelse med et uforudsigeligt forløb."

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705

Pkt 11 & 31

"Vurderingen, af om nedsættelsen af arbejdsevnen er varig, er helt central og et udtryk for, at førtidspension er en varig forsørgelsesydelse i modsætning til sygedagpenge og kontanthjælp.

Der kan i ganske særlige tilfælde tilkendes førtidspension, selvom det ikke helt kan udelukkes, at der på længere sigt kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling. Der skal dog være tale om personer med en alvorlig lidelse, som betyder, at de på afgørelsestidspunktet vurderes at være ude af stand til at kunne blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde som udgangspunkt inden for en længere periode på omkring 5 år. Sådanne sager skal tages op til ny vurdering på det tidspunkt, hvor det forventes, at der kan gennemføres yderligere behandlingsmæssige foranstaltninger."


"Kommunen kan i sin afgørelse beslutte, at en sag skal tages op til vurdering på et senere tidspunkt, der fastsættes af kommunen. Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Afgørelse om ny vurdering skal meddeles borgeren i forbindelse med afgørelsen om pension."


http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...on-pa-to-mader

Principafgørelse fra Ankestyrelsen.

Ankestyrelsens principafgørelse 119-13 om førtidspension - revision - psykisk lidelse

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

Det er Påske, solen skinner, slap af og nyd livet!

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-04-2014 kl. 14:02.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-04-2014, 14:29   #4
Lonnie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2010
Indlæg: 35
Styrke: 14
Lonnie er ny på vejen
Førtidspension

Kære Peter
Tak for din besvarelse.
Det fremgår netop af afgørelsen, at den er med kontrol.
Jeg er bare ikke klar over om sagen nu skal behandles i forhold til den nye reform? Det er slet ikke muligt at finde noget omkring det..
Kommunen har indkaldt mig til indstillig til rehabiliteringsteam og fortæller at jeg skal indstille mig på at det bliver flexjob eller resourceforløb.
Det kan jeg bare ikke forstå.
Jeg har på ingen måde fået det bedre, og min egen psykiater fraråder enhver form for aktivering eller arbejdsprøvning.
Har du kendskab til om det er den nye reform, der skal bruges i forbindelse med revurdering?
Hilsen Lonnie
Lonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2014, 16:06   #5
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
Jeg vil mene at man skal revuderes efter de samme regler som man er tilkendt, ellers vil der vel reelt være tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft...

Hvis en person på den helt gamle pension (før 2003) søger om forhøjelse fra f.eks. mellemste til højeste, foregår det jo efter før-2003 reglerne...

Hvis din kommunne mener noget andet, ville jeg bede dem (skriftligt) om at henvise hvilken § der giver dem ret til det, og samtidig gøre dem opmærksom på at du i så fald vil anke afgørelsen...

Sørg i det hele taget for at alt foregår skriftligt.
jh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2014, 16:46   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg er af samme mening som JH

Kære Lonnie

Men det er vigtigt for dig at forstå: hvad andre, herunder div SBer siger har ingen betydning, overhovedet.

Derfor er det vigtigt, at DU har aktindsigt i ALT 100%, fra alle.

Læger, speciallæger, hospitaler og kommunen. Du skal vide alt, hvad der nævnes i din kommunale journal.

Naturligvis, da du er hovedpersonen og alle andre er ansat til at servicerer dig iht til lovgivningen.

Men udover det, må du godt nævne alle dine diagnoser, fordi du skal læse Principafgørelsen, som jeg har linket til og vurderer om du kommer ind under denne Principafgørelse.

Den tidligere afgørelse om at din førtidspension: er det en korrekt afgørelse med at den skal til REVISION?

Et lille godt råd Lonnie: begræns dig i al for mange tråde, da meget viden går tabt, hvis vi skal undersøge alle tråde for at danne os et overblik..

Men første skridt er aktindsigt i alt.

I en social sag drejer det sig kun om DOKUMENTATION og intet andet.

I en social sag drejer det sig kun om din ARBEJDSEVNE og intet andet.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-04-2014, 20:40   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
træk nu vejret kender et par stk som har haft med kontrol, da deres tid udløb fik de et stykke papir med til lægen en samtale med en sb og derefter fik de pension uden tidsbegrænsning
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 16:48   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Din sag skal ikke vurderes efter den nye reform.....

De skriver til din læge....og skriver lægen tilbage til kommunen med at din tilstand ikke er blevet bedre....ja så vil du forsætte på din pension....

De kan ikke bare tage din pension alene fordi der er kommet nye regler...

Det er kun i det tilfælde hvor din læge ville skrive at du har fået det væsentligt bedre at de vil overveje at gå videre med din sag....

Din ressourceprofil skal dog opdateres....så du skal op til et møde på kommunen og have dette gjort...

Men er din tilstand ikke blevet bedre...ja så kan du tage det helt roligt....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 11:29   #9
Lonnie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2010
Indlæg: 35
Styrke: 14
Lonnie er ny på vejen
Hej igen
Min sag er desværre ikke kommet meget videre..
Findes der en paragraf i loven, hvor det tydeligt fremgår, at en pension med kontrol tilkendt inden den nye reform, skal behandles efter den lov der var gældende på tilkendelses tidspunktet?
Kommunen er nu ude i, at det er et tolknings spørgsmål, så jeg har brug for at finde noget lovgivningsmæssigt.
Der er indhentet nye lægepapirer og udfyldt den indledende del af rehabiliteringsplanen.
Mit helbred er på ingen måde blevet bedre, desværre..
Håber nogen kan hjælpe.
Bedste hilsener
Lonnie
Lonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 12:16   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Lyder som om, du ikke skal bekymre dig, men forstår godt du gør det. Håber du bliver afklaret.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension