K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2014, 01:47   #21
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Jeg prøver at genforklare ...


Man kan sagtens klage til Post Danmark, hvis man mener postgangen er uregelmæssig og mangelfuld.


Men det tråden handler om, det er bevisførelsen for, at et postomdelt brev rent fysisk er modtaget på modtageradressen.
Hmmm, af trådens første indlæg fremgår det, at tråden handler om, at breve fra kommunen skal sendes samme dag som de er dateret.



Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Og ønsker afsender at kunne føre bevis for at brevet er modtaget, må det være afsenders opgave, at der træffes foranstaltninger til at sikre et sådan bevis (der bør kunne holde i Retten).

For papirbreves vedkommende hedder det et: rekommanderet brev (også kaldet et anbefalet brev), hvor modtager kvitterer for modtagelsen ved Post Danmarks aflevering.

Alt andet er noget bullshit ... hvis altså afsender mener det er vigtig at kunne dokumenterer modtagelsen af et brev (ikke indholdet).
Jamen alt det kan vi da kun være helt enige om.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Eks:

Vovse ... jeg har i går afsendt et yderst vigtig papirbrev som alm. A-post (ej rekommanderet, ej kvittung for afsendelse) til dig med Post Danmark ... det er et krav på, at du skylder mig 1 million EU for svaret i går ... du burde have modtaget det i dag ... og hvis ikke du har betalt senest en 1/2 time efter modtagelsen, så går kravet fluks til incasso :-)

Hvis du nu kommer løbende og bræger op om, at det brev har du aldrig modtaget ... hvordan tænker du så, at jeg står rent bevismæssigt, hvis vi ender i retten, når jeg nedlægger påstand om, at brevet har du modtaget - for jeg har jo sendt det (så vidt jeg husker ... nåh jah ... jo det er nok sendt, det påstår jeg i hvert fald)?
Men fakta er jo, at kommunerne, så vidt jeg ved, meget sjældent sender deres breve vedr. f.eks. indkaldelse til møde, som anbefalet.

Og vi ved jo godt alle sammen, at kommunerne ikke afventer en retssag/klagesag vedr. dokumentation for modtaget/ikke modtaget post, før de smækker kassen i.


Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Men igen: Med E-Boks forholder det sig ganske anderledes ... derfor kan jeg godt se, at forvaltningsmyndigheden på sigt kan se det som en fordel at anvende E-Boks, når der skrives til en borger.
Som jeg ser det må det også være en fordel for borgerne, som ikke risikerer, at deres post lander i en forkert postkasse.


Der hvor jeg boede før boede der en ældre tyrkisk kvinde på 2. sal, en ganske stor del af året opholdt hun sig i Tyrkiet.
Kvinden kunne hverken tale eller forstå dansk.

På et tidspunkt hvor hun havde været væk i ca. ½ år så jeg, at kvinden blev kørt hjem af et af sine børn og de hjalp hende op med hendes kufferter.
Næste dag ringede min nabo på min dør og spurgte om jeg vidste noget om hvordan det kunne gå til, at der pludselig lå en meget stor bunke post på hendes dørmåtte, det var post til hende (min nabo), men noget af det var flere måneder gammelt.

Så var det jo ikke så svært, at lægge 2 og 2 sammen.

Min nabo var på dette tidspunkt på sygedagpenge.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2014, 01:30   #22
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hmmm, af trådens første indlæg fremgår det, at tråden handler om, at breve fra kommunen skal sendes samme dag som de er dateret.
Det er også fint nok at man som princip sender sine breve samme dag som de er dateret ... men hvis de aldrig når frem - fx fordi de alligevel ikke blev sendt eller blev tabt i posten - så skal det ikke komme borgeren til last ... er der en chance for at det vil gøre det, så skal myndigheden selvf. sikre sig at brevet er nået frem.

Og hvordan gør de det?

Sikre sig en kvittering for modtagelsen naturligvis ... hvor svært kan det være ... ellers må myndigheden selv bære "tabet" ... sådan forholder det sig i andre dele af samfundet.

Men det er jo blot endnu et eksempel på, at retsgarantien skrider for de svageste i samfundet ...


Citat:
Men fakta er jo, at kommunerne, så vidt jeg ved, meget sjældent sender deres breve vedr. f.eks. indkaldelse til møde, som anbefalet.
Tjah ... så må kommunen selv bære "tabet" og træffe afgørelse som om borgeren ikke har modtaget deres påståede brevforsendelse.

Igen ... hvor svært kan det være?


Citat:
Og vi ved jo godt alle sammen, at kommunerne ikke afventer en retssag/klagesag vedr. dokumentation for modtaget/ikke modtaget post, før de smækker kassen i.
Men de skal tvinges til at træffe afgørelse på baggrund af bevisets stilling ... og de har ingen bevis for det de evt. påstår, hvis ikke borgeren har kvitteret for modtagelsen - så enkelt er det!


Citat:
Som jeg ser det må det også være en fordel for borgerne, som ikke risikerer, at deres post lander i en forkert postkasse.
Jah ... elektronisk post, herunder E-Boks er en fordel for mange ... herunder et kriminelt væsen med 3 bogstaver og deres kriminelle venner ...

Du ved ... Grundlovens §72 og alt det der efterhånden følger i kølvandet af krænkelser ... selv om Helle T er af den opfattelse, at "vi bliver glade for det i den sidste ende".

Men så er det vel godt, at kineserne sikkert har snablen langt nede i de danske statshemmeligheder og virksomheders og forskningsenheders forsknings overvejelser og resultater ... det bliver vi sikkert også glade for i den lange ende ... de kinesere opkøber jo alligevel langsomt det hele i ind og udland ... (nåh, det var et sidespring ... altså i teksten) ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2014, 10:20   #23
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Det er også fint nok at man som princip sender sine breve samme dag som de er dateret ... men hvis de aldrig når frem - fx fordi de alligevel ikke blev sendt eller blev tabt i posten - så skal det ikke komme borgeren til last ... er der en chance for at det vil gøre det, så skal myndigheden selvf. sikre sig at brevet er nået frem.

Og hvordan gør de det?

Sikre sig en kvittering for modtagelsen naturligvis ... hvor svært kan det være ... ellers må myndigheden selv bære "tabet" ... sådan forholder det sig i andre dele af samfundet.

Men det er jo blot endnu et eksempel på, at retsgarantien skrider for de svageste i samfundet ...




Tjah ... så må kommunen selv bære "tabet" og træffe afgørelse som om borgeren ikke har modtaget deres påståede brevforsendelse.

Igen ... hvor svært kan det være?




Men de skal tvinges til at træffe afgørelse på baggrund af bevisets stilling ... og de har ingen bevis for det de evt. påstår, hvis ikke borgeren har kvitteret for modtagelsen - så enkelt er det!
Jamen, igen kan jeg kun erklære mig fuldstændig enig i, at det er sådan det bør være.

Men desværre ved vi jo, at det ikke er sådan det fungerer.

Og derfor anbefaler jeg, at man klager til postvæsenet hver eneste gang man oplever uregelmæssighed i postomdelingen.

Lige pludselig kan man få brug for, at kunne dokumentere, at man har oplevet fejl i postomdelingen.
Eller måske kan man endda hjælpe en nabo med denne dokumentation.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Jah ... elektronisk post, herunder E-Boks er en fordel for mange ... herunder et kriminelt væsen med 3 bogstaver og deres kriminelle venner ...
Helt enig.

Men hvis man sidder i suppedasen, med en sag i kommunen, hvor man risikerer, at miste sit forsørgelsesgrundlag, så tror jeg ikke lige, at det er disse problemer, der fylder mest i ens liv.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 17:47   #24
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.724
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det kan ikke siges oftest nok...

... når du har en social sag kørende med din kommune, så er det 2 modparter med hver sine interesser og der bliver ikke vist nåde.

Regler er regler, især når det er til kommunens gunst.

Ny dom, som omhandler en borgeres alvorlige sygdom og alligevel bliver der ikke vist nåde.

Borgeren måtte kæmpe i 8 år før en civilretslig dom afgjorde at borgeren havde ret og at MODPARTEN tabte.

http://www.elmer-adv.dk/ankestyrelse...lle-bortfalde/

Vestre Landsret har ved dom af 30. januar 2015 sat punktum i en mere end 8 år langvarig sag. Ved landsrettens dom blev Ankestyrelsen afgørelse om bortfald af retten til sygedagpenge til en kvinde, der ikke havde returneret et oplysningsskema rettidigt, underkendt. Landsretten lagde til grund, at der ikke var ført bevis for, at kvinden havde modtaget skemaet, og der var derfor ikke noget grundlag for, at retten til sygedagpengene skulle bortfalde.

De konkrete omstændigheder
Sagen vedrørte et kvindeligt FOA-medlem, der arbejdede som dagplejepædagog. Kvinden blev en nat i august 2008 ramt af en blodprop i hjernen og vågnede op halvsidigt lammet. Hun blev bragt på hospitalet og var indlagt i tre uger.

Da hun blev udskrevet for hospitalet, led hun under alvorlige følger af blodproppen og sad i kørestol. Der var ingen tvivl om, at genoptræningen ville være langvarig.

Kolding Kommune sendte den 1. oktober 2008 et brev om, at kommunen agtede at træffe afgørelse om bortfald af retten til sygedagpenge, eftersom kvinden ikke havde returneret et oplysningsskema, som kommunen angiveligt havde fremsendt. Kommunen anførte samme dag i journalen, at der 12 dage før var fremsendt et skema til kvinden via kommunens elektroniske sygedagpengesystem.

Dagplejepædagogen reagerede straks, da hun modtog meddelelsen om, at retten til sygedagpenge ville bortfalde, hun ringede til kommunen samme dag og fulgte op med en e-mail. Gennem hele forløbet fastholdt hun, at brevet med oplysningsskemaet ikke var kommet frem, og at hun uanset sin alvorlige sygdom ville have returneret skemaet, hvis blot hun havde modtaget det.

Læs hele historien her

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Til Alle Jer der modtager breve fra kommunen Kiarra Alt det andet 38 25-01-2013 22:35
Skal jeg selv kontakte kommunen? Jasmina Alt det andet 11 28-02-2012 09:55
Skal kommunen arbejdsprøve mig? pn78 Alt det andet 2 16-03-2011 17:00
Skal kommunen betale???? lena Fremtiden for fleksjob og førtidspension 15 19-02-2009 02:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension