K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-05-2007, 15:19   #1
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
"I lort op til halsen"

Mens jeg skrev et svar i tråden om sagsbehandlernes lægelige kompetencer her: http://www.k10.dk/forum/viewthread.p...thread_id=1284 - kom jeg til at tænke på noget andet, og dog....

Lidt off topic, men prøv bare at læse en tråd på et forum for stomipatienter.

Her har vi en person (af mange), der har mistet sin tyktarm og har fået tyndtarmen ført ud foran på maven.

For at en tilværelse overhovedet kan hænge sammen - er man omfattet af en sikring der fungerer således, at man så på livstid får diverse hjælpemidler til at ikke behøve at have afføring rindende ned ad maven i tide og utide - men finder de RETTE (for en selv. Ikke to stomier er ens) hjælpemidler i form af stomiposer, div. klæbestoffer, første-hjælps-midler hvis huden ikke kan klare den belastning og danner fistler eller sår... Alt dette medfører at man er afhængig af sine "hjælpemidler" hvis man da ikke skal flytte fast ind på lokumet og uddele tøjklemmer til sine gæster og familie til dagligt.

Man får en bevilling og det kører.... men nu er altså mange kommuner sammenlagte lige pludselig og de kommunale sinker fandt ud af, at (også) her må der kunne spares - og opsagde leverandøraftaler med de hidtidige leverandører UDEN at varsko stomisterne, der så lige pludselig står med et rindende, åbne tarmhul i maven og.... i bogstaveligste forstand står "i lort op til halsen", og aner ikke deres levende råd...

Det her nævnte eksempel stammer fra den nye Ny Vejen Kommune... men mon det ikke også sker andre steder...

Det mest "sjove" ved det hele er, at det er meningen at stomi-hjælpemiddel-bevillingen er på livstid. Og at kommunesammenlægningen ophæver IKKE denne bevilling. Alligevel - sidder der malplacerede personer ved skrankerne.... aner ikke en hyllende fis om hvad de roder med - og spreder utryghed og ulykke over dem, der i forvejen er hårdt belastede....

Noget andet er ligeledes, at hvad der fungere for den ene patient - måske absolut ikke fungerer for den anden. Derfor SKAL hver enkel stomi-patient selv afgøre (= eksperimentere sig frem til), hvad vedkommende kan/skal anvende af hjælpemidler...

....og her kommer de kommunalt ansatte til kort og har meget svært ved at opgive den attityde de havde erhvervet sig da de "styrede" en flok bistandsklienter eller andre i et økonomisk afhængighedsforhold til kommunen.... De kan ikke få ind i deres små hoveder, at her er det ikke dem, men STOMIEN der bestemmer - hvad der skal bestilles og leveres, samt hvor ofte og hvor meget....

Læs selv: http://copa.dk/forum/viewtopic.php?t=731

Som I kan se - "spøgelset" nøjes ikke med at rode "kun" med vore liv... men roder også med alle de liv de kan få fingrene i!
  Besvar med citat
Gammel 10-05-2007, 16:46   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: "I lort op til halsen"

hej Metro jeg er chokeret over læsning og ved ikke hvad jeg skal sige ...jeg bliver gal...:@:@:@:@ sådan noget skal bare være I ORDEN FOR F.....
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2007, 20:40   #3
Buller1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2007
Indlæg: 62
Styrke: 18
Buller1 er rigtig godt på vej
RE: "I lort op til halsen"

Kors for en behandling. Det er da at dunke brugerens velbefindende og måske helbredet tilbage til middelalderen.

Ved godt at det er helt uden sammenligning, men jeg har bevilling af specieltsyet fodtøj og har fra den (nu) tidligere leverandør fået brev om, at kommunen pr. 1.1.07 er ovegået til at bruge et litauisk firma, men at jeg naturligvis er velkommeen til fortsat at bruge dem mod selv at betale for prisforskelen. Ha, ha. Har ret til 1 par sko med 18 mdr´s mellemrum, og da dette ikke dækker behovet må jeg købe dobbelt op (2 forskellige str.) Hvis jeg endelig er heldig at finde noget fodtøj jeg kan brug er det som regel dyrt. Hvis jeg så ovenikøbet skal betale ekstra for det meget nødvendige fodtøj jeg bruger mest må jeg vist søge om forhøjelse af ledighedsydelse eller min mands førtidspension.

Men tilbage til stomien. kan kun håbe at vedkommende med hjælp og opbakning kommer til en afklaring på sådan en uholdbar situation, som langt hen af vejen lyder til, at bunde i, at sagsbehandleren (kan vel tilføje: som sedvanlig ikke har en pot begreb om hvad empati betyder) men det ville jo naturligvis hjælpe hvis sagsbehandlerene kendte lidt til gældende regler og love på de områder de er sat til at administrere.

Randi
Buller1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2007, 21:40   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: "I lort op til halsen"

Føj for en historie

Den kommunesammenlægning var virkelig gennemtænkt

Gad vide hvor mange mennesker der sidder rundt om i landet og oplever det samme , syge , handicappet og ældre og børn, sjovt nok de mest sårbare og ressourcesvage man beslutter at spare mest på og sætte ind med flest straffe aktioner, jeg tror sq ikke på at det er en tilfældighed og tror heller ikke på at retningslinjer vil blive ændret i pågældene kommune, næ de vil blive ændret for dem der kan råbe op og dem der ikke formår det de får lov at forgå i stilhed...

Fandeme et velfærdssamfund der vil noget vi har her :@
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension