K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-06-2012, 11:57   #1
Muffin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
Muffin er ny på vejen
Cool sygedagpengeophør -- førtidspension

Jeg skal mødes med SB på mandag ang partshøring om varighedsbegrænsning. Mine sygedagpenge blev stoppet uden varsel 1. maj og der blev ikke iværksat nogen form for arbejdsprøvning i den forbindelse. Jeg har fået en resourceprofil som jeg ikke selv har været med til at udfærdige. Min depression er blevet behandlet af 3 forsk psykiatere men lægekonsulenterne er ikke tilfredse, de mener ikke min tilstand er stationær, og de er meget uenige om, hvorvidt jeg kan arbejde efter 39 uger, 2x 52 uger eller slet ikke. De mener også at jeg skal have anden medicinsk behandling en den, min psykiater har fundet frem til og som jeg fungerer rimelig godt på.
Jeg har allerede skriftligt protesteret mod resourceprofilen både til SB og Borgerrådgiveren.

Men jeg er ved at opgive systemet nu, for uanset hvad jeg siger og gør, så har de et svar det er modsatrettet.

Derfor overvejer jeg at blive indstillet til førtidspension på mandag. Hvis de alligevel anser mig for at være for syg til at arbejde, så må det jo være førtidspension jeg skal have.

Det passer også fint med de kognitive gener jeg har fået efter at have været deprimeret siden 2005.

Hvad synes I jeg skal gøre?
Muffin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2012, 12:08   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Muffin

Citat:
Min depression er blevet behandlet af 3 forsk psykiatere
Og hvad konkluderer disse ?

Lægekonsulenten må IKKE ændre på speciallægernes behandling.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2012, 18:19   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er ked af at sige men
så længe kommunen ikke vurdere din tilstand stationær og du ikke har været i arbejdsprøvning.
så glem alt om pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2012, 23:10   #4
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Du kan klage over ressourceprofilen. Bliv her og hold modet oppe, der skal nok melde sig nogen der har styr på præcis hvordan du gør. Du skal nemlig være med til at skrive den, og du skal også godkende den ved at skrive under. Har du ikke gjort det er din sag ikke forløbet korrekt.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2012, 01:43   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Mine sygedagpenge blev stoppet uden varsel 1. maj
Det er absolut ikke lovligt de SKAL! varsle stansningen senest 2 uger før stansningen træder i kraft http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Desværre SKAL man klage over stansningen inden der er gået 4 uger, men efter som at du ikke har modtaget det brev der oplyser dig om stansningen har du heller ikke modtaget en ankevejledning, så du er ikke blevet vejledt om at du skal klage inden 4 uger, og har derfor heller ikke kunne vide det.
På det grundlag syntes jeg alligevel du skal gøre forsøget med at klage over stansningen, du får i hvert fald ikke lov at slippe i gennem med den hvis du ikke prøver *ss*

Citat:
der blev ikke iværksat nogen form for arbejdsprøvning i den forbindelse
Her på k10 oplever vi i tiden en tendens til at folk tror at en arbejdsprøvning er en betingelse for at sygedagpengene kan stanses (jeg gad nok vide om tv har sagt noget der giver folk den ide??) Det er ikke korrekt, en arbejdsprøvning har intet med sygedagpengene at gøre.
En arbejdsprøvning er beregnet til at måle borgerens ENDELIGE arbejdsevne, dvs at sætte en arbejdsprøvning i værk på en borger hvis tilstand ikke er stationær, og hvor der stadig er behandlings muligheder vil være spild af tid, og penge, for så vil den jo ikke vise den endelige arbejdsevne, du vil ikke kunne bruge det til en fløjtende fis.

Citat:
Jeg har fået en resourceprofil som jeg ikke selv har været med til at udfærdige.
Også det skal du nævne i din klage, jeg er desværre ikke ligefrem en knag til at huske hvilke love der har hvad og da slet ikke hvilken §, men der plejer at være en venlig sjæl som er sød til at "rede" mig på det punkt... jeg ved der står et eller andet sted at den SKAL laves i samarbejde med borgeren, og det er den jo ikke blevet.

Dog hvis du har skrevet under på den (uanset årsagen til du har skrevet under) så fanger bordet, så siger systemet at du har været med til at lave den, så har du skrevet under får du intet ud af at klage over det.

Lige så må de ikke stanse dine sygedagpenge uden en godkendt (underskrevet) ressourceprofil, så det skal du bestemt også have med i din klage (også her må jeg tikke bedre hukommelser om lov og §)

Citat:
Min depression er blevet behandlet af 3 forsk psykiatere men lægekonsulenterne er ikke tilfredse, de mener ikke min tilstand er stationær, og de er meget uenige om, hvorvidt jeg kan arbejde efter 39 uger, 2x 52 uger eller slet ikke.
Noget tyder på de 3 psykiatere er kommet med 2 stik modsigende udtalelser til din kommune, en siger du bliver rask, en anden siger du aldrig bliver arbejdsdulig, og hvem er det så lige kommunen skal tro på??
Det er temmelig uheldigt for din sag at de er SÅ uenige, for, for at systemet kan vurdere hvad næste skridt er, er det nødvendigt at lægerne er nogen lunde enige i hvor du er i forhold til din sygdom, når de er SÅ uenige kan og må kommunen vælge den udtalelse de bedst syntes om, og tro mig de vælger den der er billigst for dem.

Dog er skik og brug at de skal bruge den seneste udtalelse (så vit jeg ved er det desværre ikke lovfast) men netop fordi udtalelserne er SÅ langt fra hinanden, er det umuligt for systemet at finde ud af hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

Derfor tænker jeg at det vil være en ide for dig at bede om at komme til en uvildigspeciallæge undersøgelse, den vil kaste et, set med systemets øjne, mere troværdigt lys over hvor du er, og hvor du er på vej hen lægeligt, det er ikke sikkert det vil løsne knuden, men det løsner intet ved ikke at prøve.

Er det det du vil, bør du skrive en ansøgning om at komme til en uvildig speciallæge undersøgelse, du skal gøre det tydeligt at det er en ansøgning, og det er vigtigt at du skriver at du forventer en skriftlig reaktion, for et skriftligt afslag kan du anke.

Citat:
De mener også at jeg skal have anden medicinsk behandling
Hvis en af dine 3 behandlende psykiatere eller din egen læge har nævnt den medicin lægekonsulenterne nævner i en rapport til kommunen, er den udtalelse fra lægekonsulenternes side af helt i trit med bogen, så inden du kaster dig over at klage over det er du nød til at se dine sagsakter i gennem for at se om det er nævnt.

Citat:
Jeg har allerede skriftligt protesteret mod resourceprofilen både til SB og Borgerrådgiveren.
Super, det gør du opmærksom på i din klage, sammen med bilag der beviser at du har gjort indsigelser (uden noget skriftligt kan du ikke bevise, kan du ikke bevise lyver du... ikke min holdning *ss* sådan fungere systemet)

Citat:
Derfor overvejer jeg at blive indstillet til førtidspension på mandag
Det får du intet ud af, du vil få afslag og spilde både din og kommunens tid.
For at man kan tilkendes FP skal ens arbejdsevne være vurderet til at være ubetydelig (arbejdsprøvning og det har du ikke) ens tilstand skal være varig (det er din ikke dokumenteret til at være af lægerne) tilstanden stationær (dvs at din tilstand uanset behandling ikke kan blive bedre, og det har du heller ikke i din sag) og ikke mindst skal samtlige behandlingsmuligheder være udtømte (og det er de heller ikke i din sag) Du opfylder ikke en eneste af de kriterier der er.

Ved fleks er det nøjagtigt de samme problematikker, forskellen er bare at din arbejdsevne skal være nedsat i stedet for ubetydelig, så at forsøge med det vil du heller ikke få noget som helst ud af.

Hvad du skal gøre?? se af i en fart at indstille dig på at du kommer til at leve på KHJ til alle behandlingsmuligheder er udtømte og til flere læger er enige om at din tilstand er som den er og at den ikke bliver bedre uanset hvad der gøres.

For at finde ud af flere ting jeg her over skriver, er det nødvendigt at du har dine sagsakter så du kan se efter om din underskrfit er på profilem, hvad lægerne har sagt til kommunen osv osv, har du ikke aktindsigt bør du få det, du kan finde en formular til det under en af de grønne faner "nyttige links" som er i toppe af denne side.

Lige så gør du klogt i at tage en besidder med til samtlige møder og lægeundersøgelser, som har relation til kommunen, og har med din sag at gøre. Der ud over vil det være fornuftigt af dig at droppe telefoniske samtaler med kommunen.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2012, 19:21   #6
Muffin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
Muffin er ny på vejen
sygedagpenge slut

Tak Lum. Det var rart at høre en mening jeg kan bruge mandag formiddag til mødet med SB. Nu skal jeg bare ha' samlet alle paragraffer sammen og anbragt dem der, hvor de hører hjemme.
Når jeg nævnte FP var det fordi jeg har forstået, at det kunne trække sagen lidt i langdrag. Og jeg har også forstået, at man blev arbejdsprøvet mens man søgte.
Det lyder ikke godt med kontanthjælp fremover for jeg har lidt penge i banken og får så bare lov til at betale selv.
Nej, jeg bliver nok nødt til at raskmelde mig og sige at jeg er klar til arbejde. Og så håbe, at jeg ikke får noget, for jeg kan reelt ikke passe mit gamle job.
Men jeg skal leve af noget.
Muffin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengeophør/varighed Adi_k Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 28-04-2011 00:07
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension