K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-02-2012, 12:00   #1
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Flertal: Ja til at tvinge unge i arbejde

taget fra dr 1 hjemside
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen(S) har befolkningens opbakning til at tvinge unge på kontanthjælp i arbejde eller til at tage en uddannelse, når hun inden sommerferien skal forhandle en kontanthjælpsreform.

En ny Rambøll Management analyse, som er lavet for Jyllands-Posten, viser, at 82 procent siger ja til at bruge tvang over for kontanthjælpsmodtagere under 30 år, mens 15 procent er imod. Tre procent har svaret ved ikke.

Knapt 47.000 unge, der endnu ikke er fyldt 30 år, får i dag hjælp uden at arbejde eller uddanne sig.

Mette Frederiksen siger, at det er positivt, at et flertal af danskerne synes, at de unge skal ud af kontanthjælp.

- Det høje tal for et ja siger meget om ret og pligt, siger beskæftigelsesministeren til DR Nyheder.

- Tallene bekræfter, at vi skal passe på hinanden og stille tydelige krav. Det betyder, vi skal stille skrappe krav til de unge, som kan arbejde. Mens vi skal tage store hensyn til de unge, der har andre problemer end ledighed
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 13:28   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
synes da også det er helt i orden at de skal det
det nytter ikke noget af man har unge på 25-30 år som dårligt har været på arbejdsmarkedet eller gider og tage en uddannelse.

Når det er så er sagt, så skal kommunen bare ikke begynde og sende psykisk syge i nogle forløb. Hvis en psykiater siger stop eller anden læge
det er her denne reform kan gå helt galt, hvis kommunen bare sender unge som slet og ret ikke har muligheder for at klare det pågrund af sygdom
for det kan simplethen gå hen og give flere selvmord og det må Mette Frederiksen
stå til ansvar for hvis det sker

Men hvem skal vurdere om en ung kan sendes ud
kommunen med deres lægekonsulent eller kun et jobcenter
eller ens psykiater eller anden læge

det gad jeg godt og vide
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 14:08   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Det er billig arbejdskraft og konkurrenceforvridende... Skab nu hellere nogle rigtige jobs til dem, der ingen problemer har, og hjælp dem, der har problemer videre Har spekuleret lidt over, om dem der bliver sendt ud og fx. skovle sne er dække af ulykkesforsikring som fx en alm lønmodtager vist er...?

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 11:27   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg er enig i at SUNDE RASKE ARBEJDSDYGTIGE skal til at få sig en uddannelse, eller få gang i et job af en art og dermed gøre økonomisk plads til at de svage, syge og uarbejdsdygtige.....som jo dårligt MÅ være svage syge og uarbejdsdygtige, fordi der ikke er penge nok i kassen pga ovenstående gruppe.

Jeg er også enig i at hjælpen skal være målrettet og erkender, at vi ikke længere har råd til at nogen dovner den uden egentlig at fejle noget.

Kontanthjælp må aldrig blive en hvilepude de arbejdsdygtige kan blunde på, for det får simpelthen konsekvenser for dem som vitterligt ikke KAN og som desperat har brug for hjælp.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 11:56   #5
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Det er ikke konkurrence forvirrende...
...hvis alt der bliver solgt i Ti-kroners-butikker blev lavet her i landet af den passive arbejdskræft, så skulle i se som landets økonomi steg.
Vi skal da ikke importere billigt bras fra slavearbejde i østen, hvis vi selv har ledige hænder.

Mit eksempel på hvad man kan give folk af arbejde, for arbejde forestille være slid og slæb...
Der kunne være folk der fik den fornemme opgave at gå hjem til de syge og de gamle hyggesnakke og bede dem vippe lidt med fødderne for at holde blodomløbet igang... i griner, men det ville faktisk give en stor samfundsøkonomisk besparelse.
Selvom det ikke er sundhedspersonale, for sundhedspersonalet skal selvfølgelig også skulle tilse de gamle og syge, så kunne min foreslåede spinkle indsats faktisk afhjælpe både hjemmeplejen og hospitalerne fordi folk ikke bliver syge og ensomme.
Hospitaler og hjemmepleje kunne så bruge deres tid mere intensivt og sætte hurtigere ind overfor dem som fik brug for hjælp.

I projektet om at vippe med tæerne, kunne der snit være 5000 reelle arbejdspladser på landsplan.

Det kunne også ansættes ufaglærte til at gå rundt på sygehusene og følge gamle fru Hansen ned til kiosken, eller køre hende der ned i kørestol.
Til at snakke om løst og fast med folk der bare ligger og til at gå rundt med en kurv med strikkegarn så dem der ønsker det kan holde hænderne igang imens de er indlagt.

Jeg mener bare at når folk alligevel får statens penge, så kan de lige så godt lave noget som hjælper staten.

Ovennævnte stillinger kunne så fint være stillinger hvor man var i en tide, og som vekslede med perioder med KVALIFICERET undervisning.
Vel at mærke til samme løn som når man gik ude i funktionerne som jeg nævner.

Jeg er enig i at ingen som er ledig pga. andet end ledighed, de skal presses, og siger en læge nej, så betyder det nej !
Omvendt, så er der rigeligt med job som kunne besættes af syge, og folk med andre problemer, hvis man udvider horisonten og opfinder arbejde der burde udføres.
Fakta er bare ved at være et miljø omkring arbejde her i landet, hvor man intet er hvis man ikke nærmest er akademiker.
Dette er en psykologisk faktor der holder mange ude af arbejdsmarkedet.
Vi må tilbage til et samfund hvor vi ikke smider folk på møddingen fordi de ikke kan alt.
Det kan bestemt ikke være lykken for nogen at føle sig kasseret i forhold til at hjælpe samfundet med at holde sig igang.

Sidst redigeret af §ABC; 18-02-2012 kl. 12:04. Årsag: stavefejl
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 12:08   #6
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
PS
ovennævnte stillinger må på ingen måde grib ind i plejen, altså skal kommunerne end ikke bede nogen af disse medarbejdere om at sætte så meget som et stykke plaster på.
Sker det, er der allerede sket et skred i meningen med arbejdet, fordi det er andre som er kvalificeret og uddannet til det. Og disse kvalificerede skal jo gerne blive i de stillinger som de har.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 14:32   #7
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
I projektet om at vippe med tæerne, kunne der snit være 5000 reelle arbejdspladser på landsplan.

Det kunne også ansættes ufaglærte til at gå rundt på sygehusene og følge gamle fru Hansen ned til kiosken, eller køre hende der ned i kørestol.
Til at snakke om løst og fast med folk der bare ligger og til at gå rundt med en kurv med strikkegarn så dem der ønsker det kan holde hænderne igang imens de er indlagt.
Det var det man i 70'erne kaldte blomsterpiger, hvor unge piger efter skoletid tjente lidt lommepenge med den slags opgaver. I dag bliver dét lavet af frivillige besøgsvenner...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 16:15   #8
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Det var det man i 70'erne kaldte blomsterpiger, hvor unge piger efter skoletid tjente lidt lommepenge med den slags opgaver. I dag bliver dét lavet af frivillige besøgsvenner...

Det bliver IKKE udført af frivillige besøgvenner, en gjorde det det, så var der jo ingen der var frivilligt ensomme eller ikke fik besøg på sygehusene !!!

Regner det offentlige med at disse opgaver er varetaget må de tro om igen !!!
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 16:39   #9
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Fandt bare lige hurtigt dette: http://svendborg.drk.dk/sw45743.asp

Jeg har et familiemedlem, der arbejder som frivillig både på sygehus og hos demente på et plejehjem. Så jo, det findes skam.

Og det du beskriver med lette omsorgsjobs til kh-modtagere findes også. Eller gjorde det i alt fald. Har selv været hhv. 1/2 år på plejehjem og så 1/2 år i børnehave på kh, fordi jeg fik et afbræk i min uddannelse, da jeg skulle opereres. Lavede nøjagtigt det samme som de uddannede fastansatte, men til minimum den halve løn og uden de rettigheder, de havde Det er 21 år siden, og vi er ikke kommet videre i diskussionen...

Kernen i det er, at kh (på papiret i alt fald) er en midlertidig ydelse. De arbejdsløse skal hjælpes hurtigst muligt videre med afklaring og praktik til ordinære jobs og uddannelse og ikke fastholdes på kontanthjælp ved aktivering i jobs, der egentligt burde ordinære jobs. Der skal ikke spekuleres i systematisk og målrettet at oprettede jobs, der skal redde velfærden på discount...


Sidst redigeret af Risa; 18-02-2012 kl. 16:55.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 17:39   #10
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Fakta er at det arbejde jeg foreslår, ikke blive udført, det er i den henseende ligemeget hvem der IKKE udfører det.
Jeg kan ikke bruge det til noget at begrebet besøgsven findes, hvis det stadig er sådan at der er mennesker der er ensomme og bliver imobile af ikke a have samvær med andre.

Du misforstås min tanke, du fortæller at du var i et tilsvarende job og lavede det samme som de andre.
Men hvis du lavede det samme som de andre, så var det arbejde du varetog ikke det samme som det jeg foreslår.
At du blev brugt til arbejder i forhold til løntrykkeri, er jo ikke ensbetydende med at reelle job, hvor man selv ikke behøver at fungere optimalt for at udføre dem, ikke skulle kunne tilbydes efter min plan.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flertal i mod Fp reform Mella Politik og Samfund 4 27-01-2012 17:15
Unge skal arbejde for kontanthjælp Vej86 Politik og Samfund 2 12-01-2012 10:41
Må man det?? Kan arbejde tvinge en til at arbejde på ens fridage?? MetteMusen Spørgsmål ang fleksjob 7 23-06-2011 10:15
Kan samfundet tvinge os til at arbejde på trods af smerte? ihogåh Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 19-01-2010 11:04
Unge førtidspensionister tilbage på arbejde FlemmingLeer Midlertidig Førtidspension 90 05-08-2008 17:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension