K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2009, 02:11   #161
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Og her engang for prins knud så alle ved hvad det er at Zuza mener med plan...

I retssikkerheds loven står der:


Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Kilde: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

Sygedagpenge er en erhvervsrettet foranstaltning og således skal de bruge ovenstående...

Skulle kommunen hævder at sygedagpenge ikke er en erhvervsrettet foranstaltning, så passer dette ikke. Det kan man læse af denne principielle afgørelse fra ankestyrelsen af: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=D-14-03
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2009, 06:54   #162
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Det er jeg oprigtig ked af på dine vegne, Hyanna.
(og )



Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2009, 10:05   #163
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Det er ligegodt utroligt Hyanna, hvad den s**** kommune har gang i eller mangel på samme.

Håber sq godt nok kommunen får sådan en over næsen, og nu må der politikere (flere) på banen.( Det er jo kommunalvalg)

Sender dig et kæmpe . Selvom det ser svært ud, så skal du ikke lade dem vinde over dig. Du har fuld opbakning herinde fra.

Ang det med posten.....har de selv været ude med den, for posten kommer da ikke så sent en lørdag. KLAG, KLAG over afgørelsen.

Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2009, 11:05   #164
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Må indrømme, at jeg er stum og dybt forfærdet over den behandling du får og har fået af din kommune. Tænk at de kan slippe godt fra det. Det får jo en til at miste troen fuldstændig på at der er noget der hedder retfærdighed i dette land. Føj siger jeg bare.

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til dit forløb andet end, at du er sateme sej og et kæmpe forbillede for os andre sådan som du kæmper!

Masser af herfra med håbet om at du snart får noget VELFORTJENT medvind.

Heidi
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab

Sidst redigeret af hla72; 25-10-2009 kl. 11:31. Årsag: stavefejl
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2009, 11:25   #165
Julcha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Lokation: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 196
Styrke: 15
Julcha er ny på vejen
Åhh hyanna. Jeg vil også bare lige give et læs herfra. Hvor er det bare så uretfærdigt. Og hvor er det bare latterligt det hele. Jeg kan slet ikke finde på noget at sige, eller jo det kan jeg, men så tror jeg at webmaster får travlt med at censurere hvad jeg har at sige.

Og ja som en anden skrev, (kan ikke huske hvem) nu sidder de sikker og gnider sig i hænderne over at have syltet endnu en borger. Uha vi må håbe at de er rigtig stolte af dem selv
Julcha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2009, 13:19   #166
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kære alle ....

Søde Huldra: Ja, den med at jeg skal afklares på kontanthjælp og ikke på sygedagpenge er også den der undrer mig; men da manipulerer sagsbehandleren med datoer i min ressourceprofil, så det ser ud til at jeg først er blevet afklaret i september, selvom resultaterne af de undersøgelser sagsbehandleren brugte som undskyldning for at trække min sag ud, allerede forelå pr. 1. juli .... samme dag, som han sender mig varslet med sygedagpengestop.

Sagsbehandleren skriver nemlig først noget om de resultater sidst i september, og på en måde så det fremstår som sprit-nye oplysninger!

Skønne Zuza: Ja, det er nærmest farceagtigt, for når han begrunder afslagene i de forskellige punkter under § 27, fremstår det som om, jeg både er afklaret og under et andet punkt er jeg ikke afklaret. Gud ved om Beskæftigelsesankenævnet æder hans badutspring råt?

Det jeg også undrer mig meget over, er at jeg jo søgte FP efter § 17; men i meddelelsen om afslag, står der kryds i rubrikken "Du er ikke berettiget til førtidspension jf. lov om social pension, § 20 stk. 2."

Det er hèr,jeg føler mig dum, for når jeg læser bagsiden af afslaget står der "Uddrag af lov om førtidspension", og så listet op med § 16, § 18, § 19 og § 20 ... alle med forklaringer; men hvor blev § 17 af, som jo var den jeg søgte FP efter

Forstår du den?

Den argumentation , du bringer i dit indlæg, brugte jeg allerede i min indsigelse i begyndelsen af juli og med henvisning til netop retssikerhedsloven § 7.a

Kære Web: Vi indskrev § 7.a i min indsigelse (beg. af juli); men den har han jo aldrig svaret på, da han jo ikke havde læst den, før han sendte den endelige afgørelse om sygedagpengestoppet ... nemlig samme dag!

Lige sådan hvad angår § 27, stk. 1, nr. 4. Den har han først forholdt sig til den 7. oktober med et nyt badutspring. Det har taget ham 13 uger! ... Og, og, og, tusinde tak for linket til afgørelsen om sygedagpenge som erhvervsrettet foranstaltning ... den vil jeg bruge

Kære Mella: Jeg havde nu ikke forventet andet end afslag, efter jeg, i det sidste års tid for alvor, har lært min kommune at kende

Søde Suncil: Takker for kram og opbakning ... Jeg fik nu post om lørdagen kl. 11, så det var fredag, jeg var så sent ude og tjekke den tomme postkasse ... Jeg burde nok have skrevet (fredag) ved siden af tidsangivelsen i indlægget, så det må du undskylde jeg ikke fik gjort.

Kære hla72: Jeg var, i begyndelsen, så rystet og chokeret over den måde, jeg blev/bliver behandlet på, at jeg skiftevis var et tudefjæs og en rasende furie; men sidste gang, jeg sad og tudede og alle på K10 bakkede op og opmuntrede mig 'til at komme op på hesten igen', tabte jeg en tube sekund-lim ud over 'krikkens' ryg, og så håber jeg det holder!

Søde Jucha: Jamen de er stolte af sig selv, for kommunen skal jo spare .... Det kommer bare ikke frem, hvordan de gør det i de artikler, der bliver skrevet i vores lokale sprøjte. Det medførte at jeg skrev et læserbrev til samme avis; men jeg tvivler på at det gør en forskel .... menneskenes hukommelse er kort!

Jeg takker endnu en gang for jeres råd og opbakning, for det hjælper og luner i en kold tid, hvor der skal kæmpes ....... til jer alle fra Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 25-10-2009 kl. 16:20.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2009, 20:20   #167
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Det jeg også undrer mig meget over, er at jeg jo søgte FP efter § 17; men i meddelelsen om afslag, står der kryds i rubrikken "Du er ikke berettiget til førtidspension jf. lov om social pension, § 20 stk. 2."

Det er hèr,jeg føler mig dum, for når jeg læser bagsiden af afslaget står der "Uddrag af lov om førtidspension", og så listet op med § 16, § 18, § 19 og § 20 ... alle med forklaringer; men hvor blev § 17 af, som jo var den jeg søgte FP efter

Forstår du den?
Øh... prøver om jeg kan...

Der står sådan her i loven:

Citat:
Kapitel 3

Førtidspension

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126569

Så fremhæver jeg lige §20, 2, som beskriver:

Citat:
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.
Tja... Så er vi tilbage til min kæphest om planer...

Har kommunen beskrevet helt KONKRETE ARBEJDSFUNKTIONER, som UMIDDELBART eller VED EN NÆRMERE ANGIVET INDSATS kan gøre dig selvforsørgende?

Eks. kan du passe et kontorjob med skånebehov på fuld tid?

Eller kan du gøre rent 8 timer dagligt?

Eller kan du ved revalidering blive selvforsørgende? (Der skal angives hvilken)

Og HVORFOR hulan har man IKKE beskrevet det, MENS du var på sygedagpenge, som man skulle?

Det er OGSÅ i arbejdsevnemetoden angivet, at der SKAL være en plan med KONKRETE JOBFUNKTIONER osv. i ressourceprofilen. SUK!!!!

Men HUSK - PLANER, PLANER, PLANER!!!!

Og hvis det er under revalidering, så hedder det JOBPLANER.



Vedr. §17, så handler den primært om, at det er dig selv, der søger pension, og ikke kommunen, der søger på dine vegne.

Afgørelsen om tilkendelsen af pension kan læses i de andre paragraffer, eks. om at du naturligvis ikke kan få pension, hvis du kan arbejde, og at det skal være undersøgt på alle leder og kanter, om du kan, før du kan få pension.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 25-10-2009 kl. 20:23.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2009, 23:10   #168
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Tak skønne Zuza, TUSINDE TAK

Jeg prøver jo at følge med, efterhånden som jeg bliver udsat for den ene prøvelse efter den anden og §§, så nu gælder det bista....... , øh, nå nej kontanthjælp, som jeg var i Fårevejle for at søge idag

Ja, jeg fatter heller ikke de manglende planer, for det er sådan noget udflydende noget, som jeg også har med i anken, jeg er igang med; men det vil jeg vende tilbage til, når mit hovede er til det, for jeg blev kørt der ned af Viper, som tog nogle timer fri fra skole, da jeg ikke nærmer mig et jobcenter uden bisidder samt 'livrem og seler'

Og så måtte jeg ellers sidde og vente i 3 kvarter på at få toget hjem, vade ned i Borgerservice efter skema til ansøgning om boligstøtte og så vade hjem .... Phuh, er død træt ... og så vil de ha' jeg skal arbejde

Men nu skal jeg jo så til at lære kontantshjælpsreglerne at kende, så jeg skal sq nok nå at blive bedre til det end jeg er nu med jeres hjælp

Varme hilsner fra Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2009, 00:25   #169
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
næste gang søde Hyanna, så spørger du lige om vi har tid at køre dig,, ikke!!!!

eller du kan låne transporteren... selvom man får f..ondt af at hive i rattet på den.. men til korte ture. går det måske..
ellers må du sku søge om taxihjælp..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2009, 21:38   #170
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Søde Huldra, TUSINDE TAK for tilbudet, men den med transporteren kan du godt glemme, da jeg ikke har kørt bil i flere år pga nakken (skal jo vende hovedet i slowmotion, og orker ikke en sur mandlig bilist planter hornet i bund, fordi, jeg reagerer for langsomt), og der er altså også noget med den venstre fod (her kaldet koblingsfoden), som ikke er som det skal være

Jeg er da frisk på at du kører mig, men så skal du sq også være bisidder, for jeg nærmer mig ikke det 'flopcenter' uden 'livrem og seler' .... Tjah, jeg vil gå så vidt, at jeg dårligt nok vil betro konsulenten i SL at være min bisidder

Hmmm, og ved du hvad, har også opdaget at sagsbehandler har taget oplysninger med, som er efter den dato, hvor jeg søgte FP efter § 17???!!

Viser lidt om niveauet i sagsbehandlingen, ikk'?
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt til dem der vil vide lidt mere om merudgifter Pyt Den nyttige viden vi alle har 5 13-08-2014 11:28
Lidt om mig ziggy Din historie 20 16-03-2011 11:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension