K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-04-2012, 10:36   #1
MajaSoc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
MajaSoc er ny på vejen
Kontanthjælpsmodtagere søges til interview

Kontanthjælpsmodtagere søges til interview
Kære alle,

Vi er to sociologistuderende, som er i gang med at skrive bacheloropgave på Københavns Universitet. Opgaven omhandler kontanthjælpsmodtagere, inspireret af de seneste måneders debat om personer på offentlig forsørgelse, særligt kontanthjælpsmodtagere, som vi har oplevet som meget hård, uoplyst og unuanceret. Vi er derfor interesseret i at høre den berørte parts side af sagen og søger i den forbindelse personer på kontanthjælp til at deltage i interviews. Vi vil her gerne tale om hvordan livet på kontanthjælp er samt holdninger til den verserende debat.

Selve interviewet vil være meget uformelt og vi sikrer selvfølgelig fuld anonymitet. Vi er derudover meget fleksible med hensyn til tid og sted.

Vi er særligt interesserede i at tale med personer, der har været på kontanthjælp i over to år og som bor i Hovedstadsområdet. Alle skal dog være meget velkomne til at kontakte os, hvis I er interesseret.

Vi håber meget, at der er nogle, der har lyst og vi fortæller selvfølgelig gerne mere om projektet, hvis I skulle have nogle spørgsmål.

Bedste hilsner
Linnea Dahllöf og Maja Thorsteinsson

Maja kan kontaktes på [email protected]
MajaSoc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2012, 10:41   #2
MajaSoc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
MajaSoc er ny på vejen
Vi ved, at dette forum særligt er for personer i flexjob eller på førtidspension. Vi har dog hørt, at nogle af brugerne her er på kontanthjælp. Vi håber derfor, at det er okay, at vi lægger et opslag ud på jeres side.
Vi håber meget, at der er nogle, der er interesseret i at deltage. Vi hører også meget gerne fra folk, som kender en kontanthjælpsmodtager, der kunne have lyst til at blive interviewet.
Forårshilsner Linnea og Maja
MajaSoc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2012, 11:03   #3
MajaSoc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
MajaSoc er ny på vejen
Vi er søde og helt stille og rolige, så tøv endelig ikke med at kontakte os. Vi er nemlig stadig meget interesseret i at tale med personer, der har lyst til at være med i et interview!
Mvh. Linnea og Maja
MajaSoc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2012, 11:19   #4
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Hej

Jeg kunne da godt tænke mig at høre noget mere om jeres projekt, lidt uddybende reklame kunne måske vække folks interesse.

"hvordan livet på kontanthjælp er", er lidt diffust for mig.

Hvad er jeres problemstilling og jeres teser ift. projektet - hvad vil I gerne undersøge?

Hvad er baggrunden for at vælge personer, der har været på kontanthjælp i over to år ift. nyledige?

Og hvad er jeres metodiske grundlag samt overvejelser desangående?
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2012, 12:15   #5
MajaSoc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
MajaSoc er ny på vejen
Kære Hans,

Tak for dit svar. Det har du helt sikkert ret i. Det korte opslag skyldes, at vi ikke ville risikere at miste folks interessere ved at skrive en alt for lang redegørelse om vores projekt.
Vores projekt er særligt drevet af den heftige debat, der har været de seneste måneder omkring borgere på offentlige ydelser og deres manglende indtrædelse på arbejdsmarkedet, her særligt med fokus på kontanthjælpsmodtagere. Der syntes dog at mangle kontanthjælpmodtagerens stemme, selvom det var denne, som debatten handlede om.
Vi syntes derfor, at den stemme skulle høres.
Vi vil derfor høre, hvordan personer på kontanthjælp oplevede det at være på kontanthjælp med alt hvad det indebærer af tanker om sin situation, sit selvværd, fremtid, årsagen til at være på kontanthjælp, tanken om hvad det gode liv er m.m. Yderligere vil vi høre hvordan den verserende debat opfattes af den enkelte, er det berettiget, hvorfor/hvorfor ikke, har det betydning for dig, kan man mærke det komme til udtryk i det daglige liv eller er det mere en debat, der kører op på det højere politiske niveau og derfor ikke har indflydelse på dit eget liv, oplevelsen af (mis)anerkendelse m.v.

Med andre ord er vi interesseret i at belyse kontanthjælpmodtagerens opfattelse og oplevelse af sit liv, status som kontanthjælpmodtager - og altså IKKE alle andres mening og forståelse af dette liv. Vi fokuserer derfor heller ikke på det økonomiske, om man er fattig eller ej. Det skal vi ikke stille os til dommere for og det er ikke der vores vinkel ligger.

Vi har valgt at tage personer, der har været på kontanthjælp i over to år. Det skyldes, at vi ønsker at tale med nogle, som har været i den situation i længere tid og derfor virkelig kan mærke hvilke konsekvenser/situationer/forhold, som det medfører i ens liv (derved ikke sagt, at folk på kortvarige kontanthjælp ikke kan det). Vi valgte, at skellet skulle være to år, da vi fandt det som en rimelige sats.

Mht. metodiske overvejelser har vi valgt at foretage kvalitative interviews. Da vi netop er interesseret i kontanthjælpsmodtagernes egen forståelse og oplevelse af dem selv og deres situation, finder vi det oplagt at anvende kvalitative interview. Vi opnår herved indblik i interviewpersonernes egne overvejelser og refleksioner. Det er ikke muligt at finde frem til en statisk viden eller endegyldig sandhed, men ved brug af enkeltinterview mener vi, at vi kan opnå den bedste viden om det vi vil undersøge; netop kontanthjælpmodtagerens oplevelse af livet på kontanthjælp (med fokus på de førnævnte ting).

Til slut vil jeg sige, at vi endnu er undervejs i opgaven, hvorfor det endnu er svært at præcisere opgaven yderligere. Det som jeg her er skrevet, er udgangspunkt og det som er vores grundlag for at skrive denne bachelor.

Jeg håber, at det kan hjælpe. Ellers så sig endelig til.

Kh. Maja
MajaSoc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2012, 12:31   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
grunden til folk kommer på kontanthjælp mens de søger fleks eller pension
er fordi sygepenge kan man kun få i 52 uger, hvis de ikke kan forlænges
kommunerne prøver alt hvad de kan og få folk over på kontanthjælp, da det er billigere
har selv været uden indtægt snart i 2 år, da jeg netop ikke kan modtage kontanthjælp
men kan ikke arbejde.
det tager også lang tid og få alle lægepapir i orden, da alle behandlingsmuligheder skal være udtømte for at få fleks eller pension. det har taget 3.5 år før kommunen er tilfreds i mit tilfælde
når der sidder en lægekonsulet i kommunen og bestemmer om der er nok oplysninger
er dog snart ved vejs ende, skal dog lige i en arbejdsprøvning, da det er 3 år siden sidst
dog kun på 4 uger.

har selv en højere uddannelse og altid arbejdet, når man så fortæller om systemet i et jobcenter. så tror de fleste snart det er løgn, det man bliver udsat for.

den nye reform vil så bare gøre det langt værre og nogle vil helt sikkert knække helt
men så får de jo fred for evigt.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2012, 13:11   #7
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Tak for svaret

Når jeg spørger, så er det fordi, at mange af brugerne her, har været udsat for halv-/ eller helskjulte dagsordner fra mange mennesker, så derfor er det rart at vide, hvad man nu bliver brugt til.


Af almindelig nysgerrighed, hvad er så jeres teoretiske tilgang til analysen, socialkonstruktivistisk, postmodernistisk, marxistisk (det projekt ville jeg gerne læse eller noget helt fjerde?
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2012, 13:37   #8
MajaSoc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
MajaSoc er ny på vejen
Jamen, det er kun godt, at du spørger! Vi er ikke på nogen måde ude på at narre folk og ingen skal føle sig ubehageligt til mode under et interview. Vi starter ligeledes med altid at fortælle om anonymisering og at hvis der er noget de ikke har lyst til at tale om, så taler vi om noget andet.

Vi anvender en hermerneutisk vidensanskuelse. Det ligger godt i tråd med kvalitative interviews, hvor vi skal opnå en forståelse af kontanthjælpernes holdninger og meninger. Da det er mikrosociologi, som vi har valgt, at denne opgave er baseret på, mente vi, at makroteorierne måtte undlades (sorry Marx )
MajaSoc er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Interview til projekt katrinedebell Alt det andet 1 05-04-2013 10:27
Interview til speciale anne.a.smith Dit og Dat 5 15-06-2012 02:01
Interview med brøkpensionist Marrouas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-06-2010 19:13
Interview: Mangel på fleksjob snr Spørgsmål ang fleksjob 1 14-10-2009 13:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension