K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2016, 09:14   #1
LauraK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2016
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
LauraK er ny på vejen
Fleksjob eller revalidering??

Hej K10

En kort beskrivelse af mig:
Jeg er 40 år og skadet på hukommelse, indlæringsevne og koncentrationsevne pga. mange års fejlmedicinering. Jeg har været sygemeldt i 3 år, de sidste 2 i ressourceforløb.

Mit ressourceforløb udløber snart men jeg skal for rehabiliteringsteamet mhp. forlængelse.

Jeg starter i praktik snart mhp. afklaring af arbejdsevne. Jeg har en 2 år gammel lægeattest hvori der står at jeg aldrig kommer til at varetage et arbejde igen. Jeg har også en psykologisk vurdering hvor der står at jeg skal afprøves uden stress. Men min situation er blevet bedre, og jeg vil gerne tilbage til det aktive arbejdsliv. Dog tror jeg ikke selv på at jeg nogensinde vil kunne varetage et fuldtidsjob.

Mine spørgsmål er:

1:Skal man igennem revalidering inden man kan få tilkendt fleksjob?
Jeg er skadet på indlæringsevnen, så det virker formålsløst, synes jeg.

2:Er der nogen der har fået tilkendt fleksjob efter Bekendtgørelse af lov om aktiv beskæftigelsesindsats Kapitel 13, § 70, Stk. 2? (se nedenstående)

§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.

Stk. 3. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.


Jeg tænker, at når jeg ikke kan tåle stress vil det være bedre at få tilkendt et fleksjob i 5 år, så jeg kan få fred til at udvikle mig, i stedet for at skulle sendes ud alle mulige steder for at afprøve mig bredt. Det vil gøre mere skade end gavn.

Men i stk. 3 står at ALLE relevante tilbud skal være afprøvet. Hvem afgør hvad der er relevant??

Jeg ser frem til jeres svar

Mvh LauraK
LauraK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 10:21   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
lad mig starte et sted, hvad er der sket i de 2 år du har været i rc forløb?

den tid burde du jo have været afprøvet i.

Når du ikke er arbejdes prøvet, så tror jeg de forlænger, så du kan blive afprøvet og du skal også have nye læge artester, 2 år er alt for gammelt.

under alle omstændigheder virker det underligt, du ikke er afprøvet, ikke har nye læge atester, fik du et rc forløb,hvor du skulle, hvile og komme oven på, eller hvad var planen for de 2 år?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 15:54   #3
LauraK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2016
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
LauraK er ny på vejen
Der er sket meget på de 2 år.
Først tog min læge noget smertestillende fra mig som jeg havde fået i 10 år. Så var jeg lænket til sofaen i et smertehelvede.
Så fik jeg overbevist ham om at sende mig til Endokrinolog (hormonlæge). (Han noterede i min journal at det var et modefænomen at tro at der var noget galt med stofskiftet. Det var så det længste notat han havde lavet på 14 år, hvor han havde afprøvet diverse antidepressiver på mig uden at skrive det ned)

Endokrinologen sagde at jeg nok var fejlmedicineret (men skrev det ikke i journalen) og at min D-vitamin var lav og nok havde været det hele tiden. Jeg skulle bare tage D-vitamin så ville jeg være frisk et år efter og ville kunne trappe ud af antidepressiver når min krop var genopbygget.
Det brugte jeg så 9 måneder på efterfølgende. Jeg blev fulgt af en psykiatrisk sygeplejerske som kommunen havde tilknyttet mig. Det har jeg været glad for.

Til at starte med sov jeg 16-18 timer i døgnet, efter udtrapning er jeg nede på 8-12 timer alt efter hvor meget jeg bliver belastet i min hverdag.

Her i efteråret var smerterne der stadig plus 35 andre symptomer på lavt stofskifte, men jeg blev ikke taget seriøst hos nogen læger, fordi der stod at jeg var manoidrepressiv i min journal (det havde han dog skrevet). Jeg blev bare tilbudt nye antidepressiver mens de kørte TERM-modellen på mig og prøvede at spise mig af med en funktionel lidelse, på trods af synlig forstørret skjoldbruskkirtel.

Nu er det sådan at jeg gik til lægen i 2001 fordi jeg var træt og svimmel og overbevist om at min krop manglede noget. Det var dengang jeg blev startet op på antidepressiver.
Jeg har alle årene været overbevist om at jeg manglede næringstoffer i min krop, men fik at vide at jeg bare skulle spise en vitaminpille, så ville jeg være dækket.

I efteråret fandt jeg en privatlæge, der gerne ville hjælpe mig, og jeg er kommet i behandling for lavt stofskifte og blevet menneske igen.

Så jeg er glad for at jeg har fået 2 år af kommunen til at finde mig selv igen.

Nu står jeg bare i den situation at jeg har fået ny læge (igen) som jeg kun har været hos i forbindelse med mine knæ.
Han skal lave en LÆ265 til mødet i rehab.teamet.

Jeg bad om en ny psykologisk vurdering i samme forbindelse men det mente sagsbehandleren ikke var nødvendigt. Det var ellers den der viste at jeg havde problemer med indlæring, hukommelse, koncentration og nemt blev stresset.

Jeg ved ikke helt hvor jeg står, fordi det virker på sagsbehandleren at hun nu tror, at nu har jeg fået en ny pille og nu er jeg rask.

Hende og sygeplejersken sad og talte forbi mig til et møde, hvor de blev enige om at hvis jeg kunne arbejde et antal timer så jeg kunne opretholde en indtægt der svarer til ressourceforløbsydelsen, så behøvede jeg ikke at være i 'systemet' for så kan jeg klare mig selv.
Der bad jeg så om en praktik først, for at se hvad jeg overhovedet kan klare, og det skal jeg så nu.

Som jeg skrev før, kan jeg ikke se mig selv i en fuldtidsstilling. Jeg kan dårligt få hverdagen til at hænge sammen selv om jeg ikke går på arbejde. Derfor vil jeg gerne være forberedt på hvad jeg skal sigte i mod når nu det næste ressouceforløb udløber.
Første gang var 2 år, men jeg ved ikke hvor længe de vil forlænge det denne gang.
LauraK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 22:13   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Mange kloge hoveder her på k10 har flere gange skrevet om at man bør skrive dagbog under sine arbejdsprøvninger.
Se i følgende link under punktet "Skemaer til at printe ud", her findes forskellige varianter af skemaer der kan bruges.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684

De skriver at man bør begynde at lave dagbogen allerede inden arbejdsprøvningen starter og fortsætte under hele forløbet.
Kommunen skal så have en kopi af dagbogen, måske en uge af gangen, så de i dagbogen får dokumenteret de forværringer der opleves i løbet af arbejdsprøvningen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 21:21   #5
LauraK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2016
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
LauraK er ny på vejen
Hej Nørd

Jeg har læst et stykke tid på K10 og har lavet mig et skema om min praktik som jeg føler jeg kan udfylde og give til min virksomhedskonsulent og sagsbehandler i løbet af praktikken.

Men jeg mangler stadig svar på:

1:Skal man igennem revalidering inden man kan få tilkendt fleksjob?
Jeg er skadet på indlæringsevnen, så det virker formålsløst, synes jeg.

2:Er der nogen der har fået tilkendt fleksjob efter Bekendtgørelse af lov om aktiv beskæftigelsesindsats Kapitel 13, § 70, Stk. 2? (se nedenstående)

§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.

Stk. 3. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.
LauraK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 04:07   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
1. Nej man skal ikke nødvendigvis igennem revalidering for at kunne blive visiteret til fleksjob.

2. Ved det ikke...kender ikke nogen personligt...men måske nogen her på siden har som lige kan give et "pip" med
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 11:09   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Den der § 70 stk 2 er den de bruger til dem de bevilliger fleksjob under 10 timer.

I min bevilling (7 timer) står der at "det ikke kan udelukkes at min arbejdsevne på længere sigt vil kunne udvilkles til et større timeantal". Det brugte de også meget tid på at lægge vægt på da jeg var på rehabiliteringsmødet.

Man skal ikke revalideres for at få fleksjob. Revalidering kommer kun på tale hvis man er istand til at arbejde så meget at det er forventeligt at man vil kunne få ordinær beskæftigelse efter revalideringen. Så de tester ens arbejdsevne først. Hvis den er høj så kan man få tilbudt revalidering. Er den lav er det fleksjob. Og så er der lige det med ressourceforløb som de bruger i håbet om at ens arbejdsevne bliver større.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 13:12   #8
LauraK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2016
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
LauraK er ny på vejen
Tusinde tak for jeres svar

Hilsen LauraK
LauraK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2016, 09:08   #9
LauraK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2016
Lokation: Sjælland
Indlæg: 5
Styrke: 0
LauraK er ny på vejen
Er der nogen der kan anbefale en god privat socialrådgiver i Køge/Stevns/Faxe området??

Jeg har bedt om agtindsigt i min sag, da min sagsbehandler hele tiden laver fejl, og nu har jeg brug for en til at hjælpe mig med at samle trådene.
Jeg har ikke overskud til det selv...
LauraK er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension