K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-04-2013, 02:58   #1
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Søgt førtidspension i 15 år.

Jeg vil lige skrive en kort historie om min mor som har søgt førtidspension siden 1998.

Grunden til at jeg skriver er at jeg godt kunne tænke mig at høre folks meninger omkring dette.

Jeg har selvfølgelig kun kigget med på sidelinjen og har selvfølgelig ikke hver eneste detalje, men jeg vil skrive så meget som jeg lige ved.

Hun fik i går den 18/04/2013 et "afslag" på førtidpension.

Hun lider af følgende: fibromyalgi, kroniske smerter i ryggen, slidgigt i hænder og nakke, generaliseret angst, personlighedsforstyrrelse, psykisk nedslidt, migræne.
Listen er længere, men jeg kan snart ikke huske det hele.
Alt hvad jeg har skrevet er diagnoser hun har fået stillet ved fagfolk, som hun selvfølgelig har papir på.

I sommeren 2011 blev hun sidst arbejdsprøvet på Reva.
Efterfølgende har hun nu gået og ventet på en afgørelse. Sidste år skulle der komme en afgørelse, men den blev udsat da de mente af min mors tidligere alkoholproblem havde indflydelse på hendes arbejdsprøvning, trods hun har været tørlagt i mange år.
Hun fik nu et afslag i går da de nu mener at hun faktisk godt kan klare et fuldtidsjob og at hun lyver omkring hendes tilstand, på trods af at hun har flere udtalelser der siger det modsatte.

Min mor fylder 60 år til sommer, hun er fuldstændig ude af stand til at arbejde - og hvorfor prøve at presse en kvinde i den alder, som alligevel snart skal på folkepension?

Problemet er at de absolut ikke VIL give min mor den førtidspension selvom hun er fuldstændig berettiget til den. De trækker konstant tiden ud, samt finder på undskyldninger for at gøre det.

Min mor bor i Esbjerg kommune og man kan til tider tænke at det måske bare ikke er til at få den her.
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 07:16   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Din mor skal klage over det afslag...specielt hvis hun har lægepapirer på alle de ting du har nævnt...

Nu får man ikke pension ud fra nogle diagnoser....men ud fra ens arbejdsevne....

Selvfølgelig har ens diagnoser betydning for ens arbejdsevne....

Du kunne evt hjælpe hende ved at finde ud af hvad der står i hendes ressourceprofil/rehabiliteringsskema...

Hun skulle gerne være blevet partshørt i dette...så hun har papirerne liggende....hvis hun ikke har...så søg aktindsigt...

Kig den profil ordentligt igennem....og se om den giver et klart billede af hende...for det skal den...da der ellers vil være en chance for at der bliver lavet en forkert afgørelse...

Spørg hende om hun selv har godkendt den profil da hun blev partshørt...

Har hun ikke godkendt den eller er blevet partshørt....ja så står i med en god sag....

Men selv om hun har godkendt den....ja så sker der mange fejl i kommunerne i disse tider....så man bør altid klage...så der kan komme nogle nye øjne på sagen...

Det at hun bor i Esbjerg har ikke noget at sige...det er lige svært alle steder efterhånden...

Hvis hun ikke får afslaget eller har fået det....så skal i bede om at få det skriftligt...

Der skal så følge en klagevejledning med som i kan bruge til at klage ud fra...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 08:37   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Din mor skal klage over det afslag...specielt hvis hun har lægepapirer på alle de ting du har nævnt...
Lige præcis.

Og når man skriver en anke handler det om, at pille kommunens påstande fra hinanden, en for en, med henvisning til lægepapirer, ressourceprofil/rehabiliteringsskema, love/§'er og evt. andet, der kan dokumentere ens påstande.
Og så bør man holde følelserne ude af anken.

Skriv evt. kommunens afslag herinde, selvfølgelig uden navne o.l.

Skriv også gerne en kladde til klagen herinde, hvis du/i ønsker andres input.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 12:42   #4
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
..

Tak for svar begge to

Min mor har papir på alt hun fejler.
Kommunen har sendt hende til psykiater 3 gange, til 3 forskellige og hun har udtalelser fra alle 3 som siger det samme, at hun ikke er i stand til at komme på arbejdsmarkedet.
Hun har også en udtalelse fra Reva som siger hendes arbejdsevne er stort set lig nul.

Grunden til at hun har været til 3 psykiatere er at de hver gang har sagt, at nu er den sidste udtalelse for gammel, også skal hun have en ny. Men det er jo udelukkende fordi at de trækker tiden ud, og ja, så bliver ting vel forældet.

Hun har bedt hendes sagsbehandler om at få deres afvisning på skrift, men hendes sagsbehandler understregede også at man højst sandsynligt ikke ville kunne læse noget ud fra den.
Deres begrundelse for afvisningen er at de mener ikke hun fejler noget, på trods af at hun har stakke af papirer som siger det modsatte..

Hun har for flere år siden prøvet at anke et afslag, men det fik hun absolut intet ud af, så spørgsmålet er om hun ville gøre det denne gang.

Ved ikke om man skulle gå til en advokat istedet?
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 12:50   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
En advokat vil sige det samme....klag over afslaget...

Klager hun ikke...ja så får hun da slet ikke noget ud af det....

Selvfølgelig er det ikke sikkert at hun vil få noget ud af at klage....men hvis man ikke forsøger...ja så får man slet ikke noget...

Det at man har laget før og ikke fået noget ud af det....er ikke det samme som at hun ikke vil få noget ud af det...

Men det er selvfølgelig hendes beslutning...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 21:28   #6
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Det værste er faktisk at der er nogle af os der ikke kan overskue at klage eller gøre noget i vores egen sag uanset hvor dårligt vi bliver behandlet af kommunen.

Så har man f.eks ikke nogle der kan hjælpe i familien og ikke penge til privat socialrådgiver eller advokat.

Ja og så kan vi sidde og se på andre der orker at gøre en masse i deres sag.

Ja, så er det også vores egen skyld at vi hænger fast i sytemet eller hvad ?

Er virkelig ikke ude på at støde, kritisere eller fornærme, har bare lige lyst til at komme med en fodnote
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 22:02   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Birkes-musen Se meddelelser
Det værste er faktisk at der er nogle af os der ikke kan overskue at klage eller gøre noget i vores egen sag uanset hvor dårligt vi bliver behandlet af kommunen.

Så har man f.eks ikke nogle der kan hjælpe i familien og ikke penge til privat socialrådgiver eller advokat.

Ja og så kan vi sidde og se på andre der orker at gøre en masse i deres sag.

Ja, så er det også vores egen skyld at vi hænger fast i sytemet eller hvad ?

Er virkelig ikke ude på at støde, kritisere eller fornærme, har bare lige lyst til at komme med en fodnote
Det er jo netop derfor K10 er blevet oprettet....

Så man kan få noget hjælp fra andre ligesindede...

Men der sidder jo nogen derude som ikke engang kan skrive herinde....og de er virkelig på røven...

Selvom man ikke har det store overskud eller har muligheden for at formulere sig...

Så kan man altid bare skrive på et stykke papir....

Jeg vil gerne klage over det afslag

Mere behøver man faktisk ikke for at få den videre til BAN...

Selvfølgelig vil det være bedst hvis man kan komme med nogle argumenter som taler for hvorfor man skal have den ting man nu søger....

Her har man muligheden for at skrive noget herinde og se om der kommer nogen som har nogle forslag til hvordan man kan skrive..

Det kan bare tit godt være et kæmpe problem for os som ikke kender til en person...at komme med ting som taler for en sag....medmindre personen selv har kommet med nogle argumenter undervejs...

Men nej...uanset hvad...så er det aldrig ens egen skyld at man evt hænger fast eller ikke får det man er berettiget til....

Det er og vil altid være kommunens fejl....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2013, 01:00   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Her har man muligheden for at skrive noget herinde og se om der kommer nogen som har nogle forslag til hvordan man kan skrive..
Jeg har set flere gode klager, der er blevet "brygget sammen" på den måde.

Det kræver, at trådstarter giver nogle oplysninger om hvad der står i de forskellige lægepapirer, gerne med dato og lægens stillingsbetegnelse.

Derudover er det en fordel, at se den fulde ordlyd af afslaget.

Min egen erfaring er, at kommunerne, i deres afslag, griber efter et halmstrå, som ofte er nemt at pille fra hinanden, blot ved at henvise til borgerens lægepapirer, eller andet, som er nemt at dokumentere.

Kommunerne gør det sikkert ud fra en erfaring med, at de færreste anker et afslag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2013, 02:24   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er jo også nemt for kommunen...

De kan starte med at give et afslag...selv om personen er berettiget til en ydelse....

Ved et afslag får de nemlig muligheden for at lave deres afslag om igen....så kommunen slipper for at de værste sager kommer igennem til BAN...

Så det er en nem måde at spare penge på....specielt fordi der er så mange der tror at det ikke kan svare sig at klage....og dermed ikke klager...

Jeg har hørt om så mange mennesker der har ringet til deres sagsbehandler for at høre om de kan søge en ting....

Sagsbehandleren giver som regel et afslag allerede i telefonen....hvilket ikke kan lade sig gøre da alle sager kan undersøges individuelt...

Men kommunen vinder meget ved at gøre det på den måde fordi de fleste mennesker trækker på skulderen og tror på at de ikke kan søge den ting...

Hvilket også er derfor man altid skal bede om afslag skriftligt...

Ved at bede om det skriftligt...ja så sikre man sig at de faktisk undersøger om man kan få den ting man søger om...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2013, 10:03   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
De kan starte med at give et afslag...selv om personen er berettiget til en ydelse....

Ved et afslag får de nemlig muligheden for at lave deres afslag om igen....så kommunen slipper for at de værste sager kommer igennem til BAN...
Og min erfaring (med ansøgninger om hjælp til enkeltydelse, og min mors ansøgning om el-køretøj) er, at mange sager slet ikke når til BAN.

Min mor, og sandsynligvis mange andre, undrer sig jo over, at det kan nytte at klage, når det er de samme, der skal kigge på det igen.

De færreste forestiller sig jo, at det simpelthen handler om kassetænkning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har lige søgt førtidspension ( 2013 ) mookmik At søge førtidspension 39 10-02-2013 13:58
Kommunen har søgt førtidspension til mig blyp67 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 10-03-2012 15:42
Mangler personer som har søgt førtidspension AndersHansen Politik og Samfund 3 11-11-2009 18:22
Netop søgt førtidspension. Pusling Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 02-04-2009 17:42
Jeg har jo søgt FP Maj-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 24-02-2009 18:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension