K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2012, 08:10   #11
limaje
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 82
Styrke: 14
limaje er ny på vejen
Øhh Ricky skriver smedesvend ikke netop, at han blrv bevilget flex for 10 år siden.
limaje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2012, 08:24   #12
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Arghhh... Undskyld, søvnen er vidst ikke gnedet helt ud af øjnene...

Men så er det faktisk de samme afgørelser der skal refereres til i klagen da det er ENTEN/ELLER afgørelser, så kan man IKKE holde til fleks, så er det førtidspension...

Husk at man sagtens kan komme med tillæg til en klage...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2012, 19:16   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
@Smedesvend...

Er du sikker på at det er et afslag på førtidspension??

Man kan få to forskellige afslag....jeg forklarer lige...

ET afslag på at man er berettiget til en førtidspension....

Det andet afslag er et afslag på at lade sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...mange tror fejlagtigt at dette er et afslag på berettigelse til en førtidspension...men det er det ikke...da de netop ikke vil lave en afgørelse på spørgsmålet om førtidspension...

Så det sidste er IKKE et afslag på om du er berettiget til førtidspension....men "kun" et afslag på at de vil behandle sagen som en førtidspensionssag...

Så alt efter hvad det er for et afslag du har fået....så har man nogle muligheder...

Er det et afslag på at du er berettiget til en pension....ja så kan du klage som du har gjort nu....

Er det et afslag på at de vil behandle sagen som en førtidspensions sag....ja så vil du stadig have muligheden for at søge en §17 på det foreliggende grundlag...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2012, 20:50   #14
smedesvend
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-10 2011
Lokation: guldborgsund
Indlæg: 20
Styrke: 13
smedesvend er ny på vejen
Rundtosset

Uha det er sgu indviklet at få det man mener man har ret til
skriver lige af fra mit afslag engang.
Det meddeles herved, at pensionsudvalget på kommunalbestyrelsens vegne har givet dem afslag på ansøgning om førtidspension i henhold til til lov om social pension § 20 stk. 2.
Ansøgningen har været behandlet i henhold til § 16 i lov om social pension.
Begrundelsen er at det vuderes at fleksjobmulighederne ikke er udtømte. Ligeledes vuderes de ikke at være fuldt helbredsmæssigt afklaret idet de forsat er i smertebehandling. slut
Den med smertebehandling er jo slut så den er ok de kan ikke hjælpe mig mere, men alt det med paragrafer aner jeg ikke en dyt om, troede det var en § 17 jeg var i gang med nu ser jeg der står § 16 ??
Flere gode råd/info modtages med stor glæde
smedesvend er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2012, 21:10   #15
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er så et afslag på at du er berettiget til en førtidspension du har fået....kan jeg se...

Jeg ville bare lige være helt sikker da jeg har set flere som fejlagtigt har troet at de havde fået et afslag på pension...hvor de kun har fået et afslag på at sagen skulle overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

Da du nu har klaget...så har du gjort hvad du kan med hensyn til det afslag du har fået...

Du skriver at den med smertebehandlingen er færdig og at de ikke kan hjælpe dig...

Har din ressourceprofil været 100% opdateret som den skal være inden de lavede den afgørelse??

Hvis den ikke har...så kan du altid kontakte statsforvaltningen hvor din klage vil blive sendt hen hvis kommunen fastholder deres afgørelse efter du har klaget...

Med hensyn til paragraffer....så er det gået helt rigtigt til....

Du kan selv se paragrafferne som de lyder her https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=132869#K3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2012, 21:16   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er et afslag på førtidspension du har modtaget.

Her er pensionsloven: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=132869

Og her er §16 - §21:
"Kapitel 3

Førtidspension

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort."


Når først man ved hvor man skal finde dem, så er alle de der §'er ikke længere så "farlige".
Øverst på siden her er der et "punkt", der hedder "Nyttige Links", dér kan man finde mange interessante ting.

Som jeg forstår det, så er der ikke lavet en rapport ell.l. fra Valdemar, har du fået et eller andet papir-halløj ang. det du har været igennem på Valdemar.

Alternativt må du kunne bede om aktindsigt hos Valdemar, så du får noget på papir, som du så kan aflevere til kommunen.

Men husk, når du afleverer noget til kommunen, så bed om en kvittering på, at de har modtaget det.
Ting har det med, at forsvinde.

Du kan også gør det, at du skriver til kommunen (så du kan bevise, at du har skrevet), og oplyser dem om, at du har været i smertebehandling på Valdemar og nu er afsluttet dér.
Og så bede dem om, at indhente hvad der er relevant.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2012, 11:31   #17
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Øøøh okay jeg må melde mig under fanerne hos smedesvend, fatter ikke helt forskellen, da jeg sikkert bliver den næste der får et brev, håber bare mit bliver ja 
Jeg kan godt se forskellen på det Web skriver, men jeg FORSTÅR DET IKK 
Kan man evt. skrive det mere langsomt, så selv en banan kan forstå det 
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2012, 18:30   #18
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg forsøger at "skrive" langsomt ha ha

Når kommunen skal køre en Førtidspension's sag....så sker det på denne måde...

Ens sagsbehandler har oplyst hele sagen....sagsbehandleren sender så sagen videre til et slags nævn...det er forskelligt fra kommune til kommune hvad dette nævn hedder...

Det nævn vil så kigge på sagen og se om alt er i sagen som det skal være....altså om sagen er fuldstændigt oplyst...

Dette nævn kan så alt efter hvad de kommer frem til....gøre to ting....

De kan give et afslag på at sende sagen videre til det nævn som skal beslutte om man skal have en pension....hvis nævnet mener at sagen ikke er "god" nok....

De kan også vælge at sende sagen videre til det nævn der faktisk bestemmer om man er berettiget til en pension....dette gør de hvis sagen er "god" nok....

Hvis sagen bliver sendt videre....ja så kigger nævnet hele sagen igennem og beslutter så om borgeren berettiget til en pension...

Hvis borgeren er det...ja så meldes dette til borgeren....

Hvis borgeren ikke er berettiget....ja så meldes der et afslag på pension...

Som du kan se så skal en sag igennem to nævn.....og det er derfor der kan være tvivl om hvad det er for et afslag man har fået....Da man kan få afslag to forskellige steder fra alt efter hvilket nævn der er tale om...

Hvis en borger søger en paragraf 17 på det foreliggende grundlag....så skal sagen sendes direkte til det sidste nævn....som skal beslutte ud fra de papirer og ting der er i sagen på det tidspunkt....om borgeren er berettiget til en pension...

Man går dermed udenom det første nævn der undersøger om alt er i sagen...

Det er derfor man kan....hvis man har fået et afslag fra det første nævn....på at sagen skal sendes videre.....søge en paragraf 17 på det foreliggende grundlag...

Håber at du bedre forstå nu...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2012, 18:48   #19
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Hvis en borger søger en paragraf 17 på det foreliggende grundlag....så skal sagen sendes direkte til det sidste nævn....som skal beslutte ud fra de papirer og ting der er i sagen på det tidspunkt....om borgeren er berettiget til en pension...

Man går dermed udenom det første nævn der undersøger om alt er i sagen...
Lige præcis denne passage, Webmaster, gælder ikke i Københavns Kommune.

Vi - du, Florken og jeg med flere - brugte meget tid på netop det forhold i min "Målløs-tråd" og jeg har efterfølgende undersøgt det.

I Københavns Kommune er der en aftale mellem BIF (Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen) og SOF (Socialforvaltningen), at ALLE førtidspensionsansøgninger (§ 17, § 17 på foreliggende dokumentationsgrundlag og § 18) først går gennem BIF, som så indstiller negativt eller positivt til SOF.

Hvordan det præcist forholder i andre kommuner, har jeg ikke undersøgt.

...blot vigtigt at vide for trådstarter, hvis trådstarter er bosat i København :-)

Sidst redigeret af Carmen; 12-06-2012 kl. 18:52.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2012, 18:53   #20
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skriver
Ligeledes vuderes jeg ikke at være fuldt helbredsmæssigt afklaret da jeg stadig er i smertebehandling.

så længe du er under behandling, kan en kommune ikke træffe afgørelse om pension
Ja du er tilkendt fleks, men til en pension skal din arbejdsevne være ubetydelig og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte
det som du er tilkendt fleks, gælder ikke i en pension sag. da din tilstand er blevet værre og det skal så lægeigt dokumenteres
og det ser den ud til at være.
men alle behandlingsmuligheder skal være udtømte og det er de ikke så længe du stadig er behandling.
ens arbejdsevne kan ikke bedømmes, før alle behandingsmuligheder er udtømte

så det er spild af tid at komme i arbejdsprøvning, hvis ikke alle behandlingsmuligheder er udtømte

Sidst redigeret af MTVRV1; 12-06-2012 kl. 18:57.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension