K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-09-2009, 14:16   #1
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Dagpenge og Førtidspension

Vores søn har en kronisk sygdom (Morbus Chron) den sygdom gjorde, at han fik tilkendt en førtidspension som 18 årig i 1999 - men efter 12 års medicinsk behandling gik sygdommen fuldstændig i ro og vores søn søgte ud på arbejdsmarkedet på lige vilkår som alle andre. Vores søn fik arbejde og han meldte sig også ind i en fagforening som han har betalt til lige siden - uden problemer - men p.g.a. af den nuværende krise er vores søn blevet arbejdsløs og har for første gang nogensinde brug for at få dagpenge.....men efter kort tid på dagpenge smækkede hans fagforening kassen i - fordi de ikke mente at vores søn kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet på 37 timer når han i 1999 havde fået en førtidspension p.g.a. at hans erhvervsevne dengang var nedsat med 2/3 dele?? vores søn har altid haft en 37 timers arbejdsuge i alle de år han har været på arbejdsmarkedet...så kan det virkelig være rigtig det hans fagforening udsætter ham for nu?? - håber virkelig et der er nogen herinde som ved noget om reglerne m.h.t. dapenge og førtidspension efter de gamle regler før år 2003??.

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 14:45   #2
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Har du set på skrift fra fagforeningen, at det er den rette årsag til dagpengestop?

Jeg synes det lyder helt forkert, at det skulle have nogen indvirkning når/hvis din søn har været på arbejdsmarkedet i flere år efter at have frasagt pension til fordel for fultidsbeskæftigelse, og i øvrigt opfylder de gældende betingelser for at modtage dagpenge:

"Regler for at få arbejdsløshedsdagpenge
For at få arbejdsløshedsdagpenge, skal du:

være registreret som arbejdssøgende i dit lokale jobcenter fra den første dag du er ledig
have været medlem af en a-kasse i mindst ét år
have været beskæftiget som lønmodtager i mindst 52 uger inden for de sidste tre år, hvis du er fuldtidsforsikret.
have været beskæftiget som lønmodtager i mindst 34 uger inden for de sidste tre år, hvis du er deltidsforsikret.
have udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang i en tilsvarende periode
stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det betyder bl.a. at du skal søge og kunne overtage arbejde.
Bekræfte jobsøgning hver uge på Jobnet.dk "


Hvis man opfylder de regler kommer bagefter vurderingen af, at "stå til rådighed for arbejdsmarkedet":

"At stå til rådighed for arbejdsmarkedet:
For at have ret til dagpenge skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet. A-kassen vurderer, om du står til rådighed for arbejdsmarkedet. For at være til rådighed skal du bl.a.:

være i stand til at overtage et arbejde
aktivt søge arbejde med fuld arbejdstid
være registreret som arbejdssøgende og have kontakt til dit jobcenter
oprette et CV på Jobnet.dk, som skal godkendes senest tre uger efter tilmelding på jobcentret. I CV'et skal du huske at skrive jobønsker som matcher hvor på arbejdemarkedet der mangler arbejdskraft.
bekræfte jobsøgning hver uge på Jobnet.dk
have bopæl og opholde dig i Danmark
kunne overtage arbejde dagen efter, at arbejdet er formidlet af jobcenteret eller a-kassen
kunne møde til samtaler og tilbud dagen efter, at du har modtaget indkaldelsen
deltage i kurser og andre tilbud, der øger mulighederne for at få arbejde."


Fra seneste opdaterede regler:

https://www.borger.dk/Emner/arbejdeo...ield2Bookmark0
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 14:57   #3
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Tak for dit svar - vores søn opfylder alle betingelserne for at få dagpenge - men han har aldrig fravalgt sin førtidspension som sådan - den har bare ligget i bero.
Vores søn har på skrift modtaget et brev om standsningen af sine dagpenge indtil hans fagforening kunne tage stilling til om han var berettiget til at få dagpenge eller ej? vores søn har ikke modtaget dagpenge siden den 14.8.09

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 15:12   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Pyyyha, blev lige nervøs for om han havde frasagt sig retten til førtidspension, men glæder mig over at den bare er gjort hvilende.....

Indrømmer at jeg er lost mht spørgsmålene, for jeg véd at der ligger nogle særregler når det drejer sig om dagpenge og førtidspension sat i bero, men det er så sjældent vi har den oppe og vende herinde, at jeg ikke lige husker det. Men jeg prøver om jeg kan finde det frem af gemmerne...ellers er der nok nogle andre der kan huske det.

Men nej, det virker ikke fair! Din søn har kæmpet sig frem og op, det burde bestemt IKKE kunne udmunde sig i 'straf'....nu hvor han pga krisen ikke kan være med mere.

DET system, altså....grrr.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 18:07   #5
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Tak for alle svarene - men mit indlæg handler netop ikke om hvordan man evt. får tilkendt en Førtidspension.

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 18:44   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tulle det ser vildt grotesk ud og jeg ville da klage til hovedeforbundet hvis han opfylder alle kriterier for at kunne få dagpenge og hans sygdom ikke har hindret ham i at arbejde så mange år , så er det jo fuldstændigt latterligt at man nu fra a kassen hævder at han ikke kan få dagpenge fordi han er for syg til det ...

Hvor var de henne med de oplysninger da han var i job og betalte ind til dem, jeg må indrømme at jeg er blank overfor hvordan man anker en afgørelse ved a kassen men det må være muligt ...

At de vælger at stoppe hans dagpenge indtil de har undersøgt hvorvidt han er berettiget er da også så dybt godnat som noget ..

Hvad værre er så er det jo nok ikke sådan at kommunen vil acceptere at fordi han er blevet fyret så vil han pludselig have pension igen , det kan jeg ikke forestille mig , de vil jo sige at han ikke er stoppet med at arbejde pga sygdom men pga fyrerunder ...

Jeg ville helt sikkert skrive til hovedeforbundet og spørger om ikke det her lugter langt væk af KASSE KAMP.... hvorfor skal a kassen betale hvis de kan få kommunen til at betale men som jeg forstår det så er der ikke nogen forværring i din søns helbred der gør at han ikke kan varetage et job hvis der dukker et op ....

Har fagforeningen bedt om at få det på skrift og har han underskrevet en ledighedserklæring ? hvis han har kunne klare 37 timer indtil nu så vil han jo nok også kunne klare det igen hvis jobbet kommer , så den lugter langt væk
Det kunne måske være en ide at gå til lægen og få denne til at skrive en udtalelse om at der ikke er forværring i helbreddet efter fyringen .. hvilke forbund er han i , det kunne være interessant at vide ...
  Besvar med citat
Gammel 27-09-2009, 23:58   #7
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Hvilken?

Hej Tullee.

Hvilken fagforening er din søn medlem af? Hvornår har han fået den besked om at han ikke kan få dagpenge? Hvilken kommune bor I i? hvilken lokalafdeling er han i?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er i 3F i Odsherred hvor jeg har rigtig god kontakt til en af de ansatte i Holbæk-Odsherred afdelingen af 3F.

Hvis din søn er i 3F vil jeg gerne kontakte min kontakt i 3F og få ham til at kontakte din søns afdeling med besked om at de nu er under observation for hvad de gør (min kontakt i 3F ved godt hvad k10 er og hvorfor). Skriv en PM til mig, hvis du altså tør give mig din søns persondata og din søn selv er med på den. Jeg kender til tavshedspligten og hvordan den virker, så intet af dette bliver sendt ud på den åbne hvis I mener jeg KAN hjælpe.

Please, sig at han er i 3F. Jeg vil så gerne hjælpe ham.

til dig og ham. Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)

Sidst redigeret af Viper; 28-09-2009 kl. 00:02.
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2009, 00:48   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis det er 3F så send det pb til Viper hvis det er et andet forum så vil jeg meget gerne vide hvilke og som Viper kan jeg også sige at du kan gøre det i pb (til mig )...

Det lyder som om det er et forbund hvor man springer over hvor gærdet er lavest og mange gange så aner hovedeforbundet ikke hvad lokal afdelingerne laver derfor kan det nok svare sig at gøre noget ved det, jeg tvivler på at det kan være lovligt ...
  Besvar med citat
Gammel 28-09-2009, 08:31   #9
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Viper og Hejdien hvorfor er det lige at fagforeningens navn skal køres i det skjulte.

Et offentligt pres har da den samme hvis ikke mere effekt for Tullee og hendes søn, men giver også sidens andre brugere den mulighed for at fravælge det fagforbund.!!!
Hvis hovedafdelingen ikke sætter afdelingen på plads og udbetaler efter reglerne.


Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2009, 08:45   #10
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Hej Viper.

Tusind tak fordi du så gerne vil hjælpe vores søn/os - vores søn skal til møde med sin fagforening i dag og hans far tager med ham til det møde - for vores søn er ved at løbe sur i alt det med hans fagforening - så efter mødet i dag vil jeg fortælle dig hvilken fagforening vores søn er medlem af p.t. - det er desværre ikke 3 f.

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fra SDP til alm. dagpenge imzadi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 13-01-2012 11:42
Dagpenge thmn Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 13-04-2011 18:55
Ansøgning om førtidspension og dagpenge FSP Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 04-06-2010 23:38
Førtidspension og dagpenge Danskerdude Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 07-07-2009 07:42
Kan man søge førtidspension hvis man ikke er på kontanthjælp eller dagpenge? tbbe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-01-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension