K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2008, 22:46   #1
Systeminvalid
Slettet Bruger
 
Systeminvalids avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2007
Indlæg: 44
Styrke: 17
Systeminvalid er ny på vejen
Hjemmeaktivering og andre løjerlige ting

Citat:
Et ny aktiveringstilbud er desuden ved at tage form – hjemmeaktivering.
Dette tilbud er til borgere med så massive problemer at de ikke pt. er i stand til at deltage i
nogle former for aktiveringstilbud.
Tilbuddet tilrettelægges individuelt således at borgeren i eget hjem og med hjælp fra en coach
kan arbejde med nogle af de mest grundlæggende ting der forudsætter at borgeren på sigt
kan opnå tilknytning til det ordinære arbejdsmarked.
Det kan f.eks være at få struktureret sin hverdag med indkøb, madlavning, tøjvask, personlig
hygiegne osv.
Citat:
Omkring matchning af kontanthjælpsmodtagere:
Jobvcentret kan endnu ikke trække statistik over, hvor mange kontanthjælpsmodtagere, der
matches op og ned i målgrupperne. Det er hensigten, at man på sigt kan trække disse
oplysninger fra KMD Opera, men overgang af oplysninger mellem Arbejdsmarkedsportalen og
KMD Opera er endnu ikke helt på plads, og det vil sandsynligvis være vanskeligt at trække
historiske data forud for implementering af samkøring af data.
I praksis er det sjældent, at der omvisiteres i jobcentret fra match 4+5 til match 1-3 i
jobcentret. I stedet går ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere direkte i job eller
uddannelse uden først at være blevet matchet som arbejdsmarkedsparate.
Såfremt jobcentret fulgte målet med at visitere op til match 1-3, ville dette medføre, at der
bliver vanskeligt at opfylde ministerens 3mål om et fald i ledigheden. Rent opgørelsesmetodisk
vil en sådan markant ommatchning føre til, at ledigheden vil stige markant i Slagelse
kommune.
http://www.slagelse.dk/NR/rdonlyres/...ogaktiveri.pdf
Systeminvalid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 14:46   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, det er sgu nok sådan en coach min sagsbehandler prøvede at skaffe mig på halsen da jeg fortalte at jeg ikke kunne arbejdsprøves. Med det samme tilbød hun mig én der kunne komme og gøre rent her, lave mad, ordne indkøb og hente og bringe mig fra hjem til REVA center, og tilbage igen, være behjælpelig med børnene osv. Og som kunne guide mig trygt og sikkert tilbage til arbejdsmarked
Jeg havde nær fået kaffen galt i halsen - havde lige siddet og snakket med en veninde (førtidspensionist på gamle regler - lettere handicappet, dårligt gående, og med kun 1 brugbar arm) og som kun kunne få bevilget 2 timers rengøring hver 14 dag, selv må stå for div indkøb, madlavning (er nu på madordning) og som vitterligt har brug for alle de ting som JEG er blevet tilbudt!!!!! Og som hun hele tiden ligger i krig med kommunen om at få hjælp til.

Så jow! Det må koste hvad det koste vil, hvis bare klienten kan vende tilbage til arbejdsmarked. Men de reelt trængende og berettigede kan ikke få en skid!
Tør væde på jeg også ville kunne få rollator, el scooter, ubegrænset brug af taxabonner og fast daglig hjemmehjælp, hvis bare jeg tager på REVA!!!

Men jeg kan det ikke, om så det bliver mit sidste ord her i livet. Uanset hvad de tilbyder. Eneste realistiske ville være et tilbud om en ny hjerne

Men jeg skal sgu ikke have en coach her hjem. EVER!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 22:41   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
helenekr: det er ikke sådan en coach din sagsbehandler ville prakke dig på.

I artiklen står: Tilbuddet tilrettelægges individuelt således at borgeren i eget hjem

Jeg har prøvet noget ret svarende, altså hjælp til at få styr over min hverdag, jeg bad om det. Og det foregik vitterlig i mit hjem, der var ingen der gjorde tingene for mig, jeg skulle ski stadig selv skifte bleer, sørge for opvasken, nå ind i hjørnet af skabene for at gøre rent, eller stikke snuden ned i bunden af lokummet for at fjerne kalken, pointen er netop at man skal kunne klare hverdagen OG et job med så lidt hjælp ude fra som overhovedet muligt, og for mange i den gruppe der er tale om (personer med massive problemer) formår de knap nok at sørge for at få vasket deres eget tøj, og kan ikke overskue at handle uden at bruge månedslønnen inden for den 1. uge i måneden, kan ikke overskue at få smurt ungernes madpakker, ol... de ting skal man lære før man overhovedet kan tage hjemmefra og passe et job, for kan man ikke overskue hjemmet kan man af gode grunde heller ikke overskue jobbet.

Jeg har ikke fortrudt og kan kun varmt anbefale det til alle der ville kunne have glæde af det, og det kan alle der har svært ved struktur (dvs det vil ikke hjælpe en piskesmæld ramt, som ikke har andre problemer, mens specielt psykisk ramte ville kunne få meget glæde af en sådan ordning)

Jeg har INTET ondt at sige om et tiltag som det, så længe det er stilet til de rigtige, ordene: borgere med massive problemer, dækker desværre ikke kun dem der ville kunne få noget fornuftigt ud af et sådant tilbud, for hvad er massive problemer??? det er ikke kun alkoholmisbrug, angst ol, det er da vel også et massivt problem at være terminal kræftpatient, have en hissig sclerose (staves?) ol men det er ikke givet at de patienter vil have behov for at lære at holde struktur på sin hverdag, ikke givet på samme måde som de andre grupper.
Lige så er det yderst ekstrem sindsygt vigtigt, at den coach man får, er en man falder i hak med, det nytter ikke hvis der er den mindste kurve på tråden, eller hvis klienten er det mindste modvillig, for så er det spild af tid og penge for alle parter. Det er vigtigt at det ikke er noget folk får smidt i hovedet... det skal du, men at det er et tilbud man kan tænke over, og at det bliver penslet meget tydeligt ud hvad det entlig er der skal foregå, det er vigrigt der er tis MASSERE af tid, tag en angst ramt (tager mig selv) fik jeg smidt i hovedet at det skulle jeg ville mine hæle være i, og personen kunne rande mig et vist sted, vedkommende ville komme inden for døren og se mig side i sofaen, med anfald fra h*n kommer til denne går igen, der efter ville den stå på 7 til 14 dage hvor jeg ligger i sengen, kom der så en smugle tillid og jeg absolut ikke kunne se formålet med sådan en idiot, ville denne kunne have nok så mange ideer, intentioner og forslag, jeg ville ikke gøre det mindste, fx vil en form for piktogram garanteret være noget der dukker op, men en vildt fremmed kan ikke lave et piktogram, over et andet menneskes liv, uden mennesket selv deltager, det nytter ikke at der fx på en tavle står at opvasken skal klares fra kl 13 til 13.15 når/hvis klienten nægter at udføre den opgave, eller ikke kan overkomme den opgave, fordi det er nr alt for mange på en dag.
En anden ting er at de vel ikke kan tvinge folk til at være hjemme, man er jo ikke friheds berøvet, og jeg tvivler altså på at en dims gider stå forand folks låste hoveddør (eller i folks køkken hvis de har tvunget sig adgang) mutters alene dag ud og uger ind.

Forslaget, som et TILBUD er ikke noget man behøver være bange for, det er SUPER godt, jeg er kommet langt med den hjælp jeg fik, og jeg fik det oven i af en der overhovedet ikke har forstand på ADHD, eller anede hvordan pokker hun skulle gribe det her and, det fandt vi ud af i fællesskab, hun arbejder normalt kun ud fra børn der er fjernings truende, hvilket så ikke lige var det, det hanlede om her, her hanlede det KUN! om mig og om at få mig til at fungere bedre, men vi fandt ud af det, på en god og positiv måde, en tilgift var at jeg fik min helt private "psykolog" og hjælper med sagsbehandler (jeg kunne læsse en masse af og fik det super hurtigt meget bedre psykisk, hovedsageligt derfor, og når der var problemer med sagsbehandler bankede min "veninde" gerne i boret for mig, nok havde kun ikke en klaphat forstand på lovene og kunne desværre ikke vejlede i min sag, men det mindst brok fra min side mod sagsbehandler og sagsbehandlingen, og hun stod der med det samme) det eneste jeg savnede var en der havde erfaring i at coache, og så ville noget mere vide om mit handicap bestemt ikke have været en sten i maskineriet. Fik jeg et tilbud om at få en coach der har erfaring og lidt mere kendskab til ADHD, ville jeg ikke tøve et halvt sek. jeg ville glædestrålende råbe og skrige jaaa for h..... kom gerne i morgen, dejligt, endelig noget brugbart, og efterfølgende ringe til gud og en hver mand, for at fortælle hvor super heldig jeg har været, dog med den sanktion at vedkommende kan skiftes ud med en anden, på det mindste vink fra mig af, ellers er aftalen dømt ude.

En ide jeg er HELT med på, altså for dem som har behov for den slags hjælp, og som ønsker den slags hjælp, tvang og et forsøg på at hjælpe hvor der ikke er behov for det, kommer man ingen vegne med, ikke med det der i hvert fald. Tvang er YT! men ellers en edder hamrende god ide.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2009, 11:25   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hjemmeaktiverings projekt i jobcenter slagelse

-får den kolde skulder af arbejdsmarkeds styrelsen:

http://www.sn.dk/artikel/8065:Sjaell...er-til-projekt

citat:
"Det konkrete problem består i, at Arbejdsmarkedsstyrelsen ikke anerkender hjemmeaktiveringsprojektet som værende »berettiget til at hente 65% refusion på aktiviteten, da styrelsen ikke mener, at kontrolkravet er opfyldt«."

-surt "sjov" eller hva
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2009, 11:52   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg fandt lige det her

* Borgeren gøres klar til at blive aktiveret uden for hjemmet som et "første skridt”, for på den måde at få borgerens fokus mod de funktioner, de kan i hjemmet og motivationen hen i mod at prøve lignende funktioner udenfor hjemmet, f.eks. som en start i interne aktive tilbud
* Afklaringskonsulent og borger mødes hver uge/ minimum hver 14. dag. Det skal tilpasses individuelt. Borgeren udfylder dagsbogsblade med udgangspunkt i de fokuspunkter der fastsættes individuelt. Borgeren vurderer selv hvor tilfreds han/hun er med sin indsats. Link til fokuspunkter og link til dagbogsblade.
På opfølgningsmøderne sker dels en motivation og en sparring med borgeren i forhold til sidste opfølgningsmøde og i forhold til fokuspunkter. Der aftales ligeledes hvad målet er for borgeren indtil næste opfølgning
* Afklaringskonsulenten vurderer forløbet ud fra opfølgningsmøder, dagbogsblade samt fokuspunkter, der sammenfattes og beskrives. Det vil så vise sig, om borgeren på et tidspunkt er klar til at rykke i beskæftigelsesaktivering, og for de borgere hvor det er urealistisk at de rykker i beskæftigelsesfremmende foranstaltning, evalueres og beskrives forløbet i hjemmeaktivering.

Effekt af tilbuddet: Borgeren bliver afklaret og forberedes til beskæftigelsesaktivering eller indstilles evt. til førtidspension

Varighed af tilbuddet: 1-8 uger


Læg lige mærke til hvad der står til allersidst undet effekt af tilbuddet, som sådan lyder det fornuftigt, forsvarligt og positivt, og måske den helt rigtige vej at gå for afklaring af klienterne



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2009, 12:09   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ragdoll, hvis noget lyder forsvarligt, positivt og fornuftigt, så er det nok derfor projektet får den kolde skulder!!

Tingene må jo helst ikke give mening og hjælpe borgerne....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2009, 14:03   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Derfor....

....forstår jeg heller ikke at det den kolde skulder, det lyder virkelig som om de vil forsøge på at hjælpe borgerne med at bygge deres liv op fra grunden, og hvis det er umuligt at komme så langt som tilbage til arbejdsmarkedet, så enten fleks eller FP.

Hvordan arbejdsmarkedsstyrelsen kan undergrave et sådant tiltag giver ingen mening, men det er der efterhånden ikke meget der gør i Danmark.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2009, 21:24   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
har netop fået at vide at projektet stadig kører -det hedder blot noget andet!

ja ja, kært barn har mange navne
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2009, 08:33   #9
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hej alle. fik ikke lige læst det hele... Gik kold(flov smily)

Vil bare sige, at jeg blev tvunget til og have en 'coach'- en form for hjemmevejleder/ kontaktperson af kommunen. Jeg lider af ADHD, dvs at jeg glemmer basale ting som ungernes sengetider, aftensmad,tøjvask osv.

Det var da et okay 'tilbud'-læs TVANG! fra jobcenteret...

Problemet var bare, at hgan pludselig troede han var her for og styre min økonomi. Han havde nemlig læst, at ADHDere havde problemer med penge, så det havde jeg også...

Men nu er det sådan, at min mand og jeg har fælles økonomi. Dvs han er med ind over alt. så det fungerer. Han siger vi skal have startet på aftensmad, ungernes sengetid er nu osv.

Så hvad nytte var det? det var fordi sagsbehandler(?) havde læst at ADHDere skulle have sådan en- vupti så var de i arbejde... Sådan en gang fis i stedet for og se hvad det enkelte menneske har behov for.
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til....en masse ting! Ninja Hjælp til Forum Brug 39 29-10-2012 16:15
liste over ting FP'er kan få efter §81,85 el.86?? hansemand Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 03-06-2010 18:25
særydelse hjælp til andre ting rolle Alt det andet 2 29-01-2009 00:36
små ting til rygsækken .. nille Spørgsmål ang fleksjob 15 25-02-2008 21:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension