K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-10-2008, 08:05   #51
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
jura mv

Kig her for yderligere omkring §100;

http://www.social.dk/ministeriets_om...il_voksne.html

Så langt så godt.

Så er problemet jo lige omkring kommunernes sagsbehandling, hvor nogen kryber let og elefant udenom. se her;


http://www.social.dk/ministeriets_om...nemetoden.html

http://www.social.dk/ministeriets_om...taleskema.html

DISSE MANGLER NOGLE GANGE;

http://www.social.dk/ministeriets_om...taleskema.html

http://www.social.dk/ministeriets_om.../Haandbog.html
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 16:09   #52
Antropocent
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Nyborg
Alder: 42
Indlæg: 6
Styrke: 0
Antropocent er ny på vejen
§ 100 må ikke kompensere

Hvis man har fået decideret almindelig rengøring dækket via § 100, så sidder man i en kommune som ikke har styr på lovgivningen....

Det står klart og tydeligt, at alle andre muligheder skal være udtømte før noget kan medregnes i § 100 OG at der ikke kan kompenseres for niveauet i anden social lovgivning.
Bare fordi kommunen bevilger rengøring hver 14.dag som hjemmehjælp, så kan man altså ikke få § 100-tilskud til at købe sig til rengøring den uge man mangler. Det ville jo udhule hele idéen med hjemmehjælp (§ 83).

Så til jer der får dækket almindelig rengøring via § 100: Skynd jer at søge ALT via § 100, for de har tydeligvis ikke læst lovgivningen. :-)


Citat:
Oprindeligt indsendt af majs Se meddelelser
Hej bartop

Du er heldig at få det dækket over §100. Her i Thisted siger de at al hjemmehjælp skal dækkes af den spinkle kommunale hjemmepleje.
Jeg har tit tænkt på om der er forskelle fra kommune til kommune / region til region og forsøger at finde et billede over det. I hvilken landsdel bor du?

og hvor i landet bor I andre?

Er der nogle i Nordjylland der får rengøring dækket af §100?

mvh
majs
Antropocent er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 12:27   #53
barop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 8
Styrke: 0
barop er ny på vejen
Ang. §100

Hej Antropcent du skriver Hvis man har fået decideret almindelig rengøring dækket via § 100, så sidder man i en kommune som ikke har styr på lovgivningen....

Jeg ved ikke lige hvad du mener med det.

Min socialrådgiver søgte i 2007 om hjemmehjælp til mig. Det fik jeg så afslag på da jeg er gift. Trods det at min mand på grund af arbejde kun er hjemme i weekenden.

Konsekvensen af afslaget var at jeg selv ansatte et hjemmeservice firma til rengøringen og selv betalte for det.

Da jeg så i April 2008 søgte om egendel af medicin og rejsen en gang måndlig til speciallæge betalt over §100 kom rengøringen med ind under §100, da de skønnede at rengøringshjælpen var en nødvendighed på grund af min funktions nedsættelse.

Så hvad er der lige kommunen ikke har styr på.
barop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 13:03   #54
Antropocent
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Nyborg
Alder: 42
Indlæg: 6
Styrke: 0
Antropocent er ny på vejen
Jamen når kommunen giver afslag på § 83 (hjemmehjælp), så nytter det jo ikke noget at de bare istedet giver det via § 100. Så kompenserer de jo for niveauet i en anden paragraf, som endda er i samme lov (Serviceloven).

Og med decideret rengøring mener jeg, at det ikke er alle ydelser der er omfattet af hjemmehjælpens kvalitetsstandard. F.eks. vinduespudsning er en ydelse som et eller andet sted sagtens kunne udføres af en hjemmehjælper, men det må de ikke så uanset om behovet er der, vil det ikke blive givet via § 83. Dér kan man istedet indregne et tilskud i § 100 til betaling af vinduespudser.

Men f.eks. at give tilskud i § 100 til støvsugning og maskinvask, det er simpelthen hul i hovedet når det netop er hjemmehjælpernes område.
Antropocent er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 13:16   #55
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Fokusområder

Se evt. http://www.social.dk/ministeriets_om...somraader.html


evt her;

https://www.borger.dk/Emner/handicap...forvoksne.aspx

Citat:
Hjælp til rengøring, snerydning osv.
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 13:19   #56
barop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 8
Styrke: 0
barop er ny på vejen
ang.§ 100

Jamen nu er det sådan at man ikke kan få hjemmehjælp hvis man er gift ifølge paragrafferne der afgør om man kan bevillges hjemmehjælp.

Og så er det vel §100 træder i kraft da den lov jo lige netop er lavet til at folk med fuktionsnedsættelse skal sidesættes med folk uden. Således at de kompenceres for den merudgift de har på grund af funktionsnedsættelsen via § 100.
barop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 13:27   #57
Antropocent
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Nyborg
Alder: 42
Indlæg: 6
Styrke: 0
Antropocent er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af barop Se meddelelser
Jamen nu er det sådan at man ikke kan få hjemmehjælp hvis man er gift ifølge paragrafferne der afgør om man kan bevillges hjemmehjælp.

Og så er det vel §100 træder i kraft da den lov jo lige netop er lavet til at folk med fuktionsnedsættelse skal sidesættes med folk uden. Således at de kompenceres for den merudgift de har på grund af funktionsnedsættelsen via § 100.
Man kan sagtens få hjemmehjælp selv om man er gift. Det afhænger af om ens samlever er sund og rask.
Og § 100 skal på samme måde forvente at en husstand klarer de opgaver der er.
Og igen: hvis § 100 blot skulle bruges som skraldespand for alle de ydelser kommunen ellers kunne levere, så kunne folk lige så godt møde op hos den § 100-ansvarlige og få udbetalt ét samlet tilskud til køb af pædagogisk støtte, behandling, praktisk hjælp, aflastning osv. og så kunne alle de øvrige afdelinger i kommunen spares væk.

Når man får afslag i én paragraf, så kan man klage over det. Men bare fordi man får afslag, betyder det ikke at § 100 skal gå ind og dække over dét. § 100 skal kun tage sig af de områder øvrig lovgivning ikke er ansvarlig for, såsom transport til fysioterapeut som ingen anden lovgivning tager sig af. Selve udgiften til fysioeterapeut tager Sundhedsloven sig af. Og dette er princippet i § 100, hvis ikke din kommune vidste det allerede.
Antropocent er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 13:28   #58
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Denne ligger på folketingets hjemmeside

http://www.folketinget.dk/samling/20.../33/602375.PDF

kan ikke kopierer teksten ind, - men den er relevant omkring nuværende forhandling om §100
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 13:42   #59
barop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 8
Styrke: 0
barop er ny på vejen
Ang. §100

Nu er det jo ikke sådan at man bare kan møde op på kommunen og hente en sæk penge.

Man gennegår faktisk en vurdering af sin funktions nedsættelse og om den er af indgribende karakter for ens hverdag.
Og der bliver vurderet om det man har behov for er nødvendig for at man kan opretholde et rimeligt liv i forhold til sin funktionsnedsættelse.

At kommuner tolker §100 forskelligt er jeg bekendt med, at jeg så er heldig at bo i en kommune der tolker den på den her måde er jo så bare dejligt for mig.
barop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2008, 13:48   #60
Antropocent
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Nyborg
Alder: 42
Indlæg: 6
Styrke: 0
Antropocent er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af barop Se meddelelser
Nu er det jo ikke sådan at man bare kan møde op på kommunen og hente en sæk penge.

Man gennegår faktisk en vurdering af sin funktions nedsættelse og om den er af indgribende karakter for ens hverdag.
Og der bliver vurderet om det man har behov for er nødvendig for at man kan opretholde et rimeligt liv i forhold til sin funktionsnedsættelse.

At kommuner tolker §100 forskelligt er jeg bekendt med, at jeg så er heldig at bo i en kommune der tolker den på den her måde er jo så bare dejligt for mig.
Præcis, det var også min pointe. Ikke mange kommuner har styr på § 100, så det er jo super for dem som det kommer til gode. Hvilket også var grunden til at jeg skrev du skulle prøve at søge en masse mere:
- egenbetalingen for evt. medlemsskab af Danmark
- transport til kontrol på sygehuset
- køb af speciallavede sko
- materialeudgiften til årlig renovation af huset
- udgift til håndkøbsmedicin og alternative kosttilskud

:-)
Antropocent er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§100 - praksisundersøgelse om håndsrækninger zuza Nyt om loven 4 11-02-2010 19:20
Praksisundersøgelse - hovedstaden zuza Nyt om loven 4 10-12-2009 14:08
Praksisundersøgelse - fleksjob zuza Nyt om loven 4 05-07-2009 20:55
Sygedagpenge - praksisundersøgelse zuza Nyt om loven 0 30-12-2008 13:30
Praksisundersøgelse om fleksjob zuza Er det overhovdet til at få fleksjob? 5 14-08-2008 21:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension