K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2008, 10:30   #21
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Despina...det er også økonomisk betinget, eftersom man SKAL have merudgifter for 500 kr. pr md. for overhovedet at få § 100, har man udgifter for 499 kr. eller derunder så opfylder man ikke de økonomiske betingelser. 6000 kr om året er faktisk ret mange penge at nå op på, men det er jo bare at søge, og det er bare med at anke et afslag.

Det er ikke altid folk skal kæmpe for en § 100, min gik lige igennem og jeg har ikke sukkersyge....det kan godt betale sig at søge § 100, også selv om man næsten ved man får afslag....fordi kommunerne så bliver tvunget til at se efter, om der evt. skulle være andre hjælpemuligheder i lovgivningen end lige en § 100.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 15:59   #22
Despina
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: 7000
Indlæg: 50
Styrke: 17
Despina er ny på vejen
Ja, den side af økonomi ER jeg klar over Men jeg forstod på kommunen, at det også afhang af ens personlige økonomi og ikke bare det, man skulle op på pr. måned.

Hvad med f.eks. transport? For eksempel kan jeg ikke blive hentet af min mand, da jeg er på fleksjob, og derfor tager bussen hjem fra arbejde. Tror I, man tager hensyn til det?
Despina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 17:27   #23
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Hej Despin

Kan se at du er hjertepatient, går du til specil gymnastik for hjertepatienter, så kan du også skrive det på, eller varmvanstræninge det kan også skrives på,
Jeg har selv en §100 og det er nogen af de ting som jeg har med i min bevilling, samt medicin, og måske kosten men skriv det hele på, de skal nok selv tage det fra som de ikke mener at du er berettiget til, jeg skrev f.eks uld undertøj på da jeg også har gigt men det ville de ikke bevillige så det tog de fra, så skriv alt på du har i forbindelse med din sygdom.
Så snyder du ikke dig selv.

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 17:49   #24
Despina
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: 7000
Indlæg: 50
Styrke: 17
Despina er ny på vejen
Nej, det gør jeg så ikke. Det har jeg aldrig tænkt på
Despina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 15:13   #25
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
gode links

http://www.social.dk/ministeriets_om...somraader.html

http://www.social.dk/ministeriets_om...taleskema.html

http://www.social.dk/ministeriets_om.../Haandbog.html
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2008, 08:44   #26
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
oooooooooh solo mio

har bare lige lyst til at synge fra morgenstunden (undre mig over min mand løber skrigende væk)

Citat:
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

L 15

Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Merudgiftsydelse og øget fleksibilitet ved pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom).

Af velfærdsministeren (Karen Jespersen).

Spørgsmål 1

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. oktober 2008 fra Pia Mortensen, jf. L 15 - bilag 2.





På udvalgets vegne





Christian H. Hansen

formand
her er henvendelsen;

Citat:
Kære alle;



Vi sender denne mail, da vi håber på en forståelse af, at Lovforslag L 15 (Merudgiftsydelse og pasning af nærtstående) ikke bør vedtages.

Det er i særdeleshed merudgiftsydelsen vi hæfter os ved. Og det er denne del vi her skriver om.

Grunden hertil er følgende:



Vi er de personer der omtales i Servicelovens § 100, vi er også de personer der rammes af, at loven ikke er skrevet således at den ikke kan tolkes.

Dertil kommer, at vi hører til de personer, der ikke er blevet oplyst om denne paragraf, og vi er de personer der får afslag på afslag.

Med andre ord, vi er dem der ved hvordan det reelt står til med denne paragraf.

Vi er mange der har skrevet til velfærdsministeren i håb om, at hun ville kunne se, at formålet med denne paragraf, ikke er tilstede.

Måske er det en af grundene til, at velfærdsministeren har ønske om at gøre noget.

Men det lovforslag velfærdsministeren her kommer med, er langt fra godt nok. Tværtimod!

Der kan og vil stadig blive tolket, og de generelt tolkede afsnit og sætninger, er ikke blevet rettet i dette lovforslag.



Her er i kopi den gældende § 100:

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.



Og her er hvad der står om § 100 på velfærdsministeriets hjemmeside:

Hvornår kan man få dækket sine merudgifter?
Hvis udgiften er en følge af nedsat funktionsevne, kan merudgifter blive dækket efter servicelovens § 100.

Udgifter, som den pågældende selv ville have afholdt, hvis der ikke havde foreligget særlige omkostninger ved den daglige livsførelse på grund af den nedsatte funktionsevne, skal afholdes af den pågældende selv.

Hvem kan få dækket sine merudgifter?
Personer mellem 18 og 65 år, samt personer, (der har opsat udbetalingen af folkepension) efter § 15a i lov om social pension med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er omfattet af servicelovens § 100.

Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.

Er der nogen, som ikke kan få dækket sine merudgifter?
Personer, der modtager førtidspension tilkendt efter de indtil 1. januar 2003 gældende regler, er ikke omfattet af servicelovens § 100 medmindre de også har fået bevilliget en hjælpeordning efter servicelovens § 96.

Hvem træffer afgørelse om dækning af nødvendige merudgifter?
Det er kommunen, der træffer afgørelse om dækning af nødvendige merudgifter. En sådan afgørelse vil altid bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Kommunens vurdering baseres på en særlig sagsbehandlingsmetode: ”Funktionsevnemetoden.” Der findes information om funktionsevnemetoden på Hjælpemiddelinstituttets hjemmeside: www.hmi.dk

Hvad er formålet med at yde dækning af merudgifter?
Formålet med at yde dækning af merudgifter er at medvirke til, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dennes familie kan leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation.

Sigtet med tilskud til merudgifter generelt er at give modtageren mulighed for selv at tilrettelægge, hvordan hans eller hendes behov bedst kan dækkes.

Hvordan måler man merudgifter?
Merudgiftsydelsen efter servicelovens § 100 udmåles ud fra størrelsen af den enkelte ansøgers sandsynliggjorte, nødvendige merudgifter som følge af funktionsnedsættelsen.

Der laves et overslag over de sandsynliggjorte merudgifter. Overslaget over merudgifterne fastlægges ud fra kendskabet til niveauet generelt for de omhandlede udgifter.

Merudgifterne vedrører såvel løbende udgifter som enkeltudgifter.

Når man ansøger efter denne lov, gives der afslag med begrundelser som:

"Du er ikke omfattet af personkredsen" eller "Det vurderes, at din sygdom ikke er af så indgribende karakter, at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse."



Velfærdsministerens udspil til en forbedring af denne lov er, efter vores mening, slet ikke brugbar.

Der er ikke ændret et komma i de sætninger der gør, at socialrådgivere og sociallæger i landets kommuner, stadig kan tolke og give afslag på ansøgning.

Vi mener derfor at der skal ændres i følgende understreget:



Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.



En problematisk formulering, nemlig "hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse". Problemet er at kommunerne/Nævnet vurderer hvad der er indgribende for borgeren. Dette mener vi retteligt er umuligt for kommunen at se, idet forskellige personer har forskellige opfattelser af hvad der er af indgribende karakter. Formuleringen er simpelthen ikke sort/hvid nok, og det er umådelig vanskeligt at klage/anke over et kommunalt skøn, da et skøn altid er farvet af personen bag.



En alternativ vending kunne være "Med varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig lidelse, hvis konsekvenser, af borgeren anses, for at have indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der ofte må sættes ind med hjælpeforanstaltninger, for at kunne opnå en tilnærmelsesvis normal hverdag".

Der bør, i bekendtgørelsen til § 100, beskrives konkret hvilke "indgribende karakter" og hvilke "hjælpeforanstaltninger" der er tænkt på.

Ligeledes bør der i bekendtgørelsen præciseres hvad begrebet; "indgribende karakter" er, samt en præcisering af "hjælpeforanstaltninger".



Der skal der være en meget præcis beskrivelse af personkredsen.

Som loven er nu, er der end ikke nogen der ved hvad denne personkreds beskrives som. Derfor er det nærmest umuligt at anke en afgørelse, der er truffet med disse afslag.

Denne præcisering bør specificeres i selve loven eller i bekendtgørelsen.



Vi vil som berørte borgere ligeledes gerne gøre indsigelser mod at der udfærdiges vejledninger. De vejledninger vi har set, har indholdsmæssigt været gode, men i og med at det er vejledninger, vælger nogle kommuner bevidst ikke at bruge dem, med begrundelsen; "det er ikke gældende lov". For os som borgere er vejledninger - uanset de gode intentioner bag - bare ikke det stykke papir værd de er skrevet på. Vi har således erfaring med at "vejledning om sociallægers rolle" og "vejledning 5 til serviceloven", blankt fejes af bordet med begrundelsen, at det ikke er gældende lov. I en sag har en sagsbehandler direkte udtalt, at for at få §100 pga. fysiske bevægebegrænsninger skal man have muskelsvind med behov for respirator. Samme sagsbehandler ville ikke - trods opfordring hertil - bruge vejledning 5 til serviceloven. Samme sagsbehandler undlader bevidst brug af håndbogen vedr. god forvaltnings skik.



Det er derfor vores håb, at I alle vil være med til at forbedre de syge og de handicappedes liv, således at vi kan få en tilnærmelsesvis normal tilværelse.

Stem derfor nej til Lovforslag L 15, og gør opmærksom på at der skal rettes betydelig, før et sådant lovforslag kan vedtages.



På mange syge og handicappedes vegne



Venligst



Pia Mortensen

socialrådgiver
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...pm/1/index.htm
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2008, 10:59   #27
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er bare så godt bedrevet at pia

Er spændt på svaret og om der er nogen måde KJ kan sno sig uden om den
  Besvar med citat
Gammel 20-10-2008, 11:10   #28
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej...

Jeg har ikke haft kræfter til at sætte mig ind i § 100 - har hørt om det et par gange og folk har sagt at jeg skulle prøve at søge for at få rengøringshjælp. Kan man det? Har også fået og vide at det afhænger af vores hustandsindkomst, men det kan jeg næsten forstå på jer at det gør det ikke?

Hvordan kan jeg læse hovedreglerne ol? Noget om hvor der står hvad man kan få dækket osv.?

Håber nogen af jer vil hjælpe...

Hilsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2008, 11:43   #29
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Helene her er hvad der står om §100


Citat:
Dækning af nødvendige merudgifter

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger og fritidsaktiviteter.

Stk. 3. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr. pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr. måned, når de skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned. Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.

Stk. 4. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betingelserne herfor.

Stk. 5. Personer, der modtager pension efter § 14 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter § 96.
Du kan finde den her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20938

Bekendtgørelse af lov om social service

Hvorvidt du kan få hjælp til rengøring ved jeg ikke, det burde jo kunne dækkes af anden lov (hjemmehjælp) men samtidig mener jeg at der er nogen der har fået det, så det er altid værd at søge ...

Lige pt er der så stor usikkerhed om §100 fordi ankestyrelsen har lavet en afgørelsen der gør at mange har mistet deres hjælp efter §100 og kommunerne kan tolke loven helt derhen at du ikke behøver hjælp hvis og så frem du kan holde en kniv og gaffel


Men det er ganske rigtigt ikke en § der er afhængig af indtægt men skulle være en § der kunne bruges for at hjælpe kronisk syge mennesker der har udgifter ud over det normale pga deres sygdom...

Der er en del her som får den har fået den og kender meget til den, så mon ikke en af dem kommer på banen med noget oplysning ...

MHT rengøring har du haft fat i kommunen for at få undersøgt muligheden for hjemmehjælp ?
  Besvar med citat
Gammel 20-10-2008, 11:50   #30
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej

Ja jeg har fået en brochure om hjemmehjælp, men har ikke turde og ringe føler mig så dum, er kun 26 og kan ikke gøre mit eget hjem rent, det er min mand der skal ordne alt.

Hende jeg fik den af troede ikke jeg kunne få noget hjælp til det, da min mand skal tage over, men jeg skulle ringe og snakke med dem om det.

HIlsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§100 - praksisundersøgelse om håndsrækninger zuza Nyt om loven 4 11-02-2010 19:20
Praksisundersøgelse - hovedstaden zuza Nyt om loven 4 10-12-2009 14:08
Praksisundersøgelse - fleksjob zuza Nyt om loven 4 05-07-2009 20:55
Sygedagpenge - praksisundersøgelse zuza Nyt om loven 0 30-12-2008 13:30
Praksisundersøgelse om fleksjob zuza Er det overhovdet til at få fleksjob? 5 14-08-2008 21:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension