K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2011, 20:38   #1
3xstress
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 8
Styrke: 0
3xstress er ny på vejen
kreditorbeskyttet konto.

Jeg har læst om kreditorbeskyttet konto, men hvornår kan man få det?

Jeg har fået udbetalt 250.000, fordi jeg er blevet tilkendt førtidspension, og jeg har haft en pension hos pbu, da jeg var ansat som pædagog. Jeg har ikke været ude for en arbejdsskade, så det er måske ikke direkte en erstatning.

Jeg har spurgt i banken, men de siger, at de plejer at få brev fra kommunen, hvis kontoen skal være/er kreditorbeskyttet.
Hvem bestemmer det, og hvor kan man læse om det. Jeg har googlet og googlet.

Min bekymring går på, at jeg og min kæreste prøver at sælge vores hus og skal flytte hver til sit. Jeg har oprettet en konto i en anden bank, fordi den vi bruger til alt andet, dels har kontakt med kreditforeningen dels har rådgivet os lidt skidt, så vi har en byggekredit på 160.000, fordi vi pga krisen ikke kunne få yderligere lån i huset, da vi havde istandsat det. Jeg vil meget nødig have, at de kan forlange, at jeg skal bruge "mine" penge, hvis vi må sælge huset med tab....

Så er der nogen, der ved mere om kreditorbeskyttet konto, - eller har andre gode ideer.

PS- Udover det, føler jeg mig simpelthen så heldig (bortset fra at jeg er syg!) fordi jeg i det mindste ikke skal bekymre mig om økonomi.
3xstress er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 20:48   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
hvis beløbet er udbetalt, kan det ikke længere gøres kreditor beskyttet.

Kontoen SKAL oprettes før udbetaling.

du kan læse lidt her

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...ttet+konto.htm

Banken kan/vil bede om dokumentation for den udbetaling du skal have i forbindelse med oprettelse af kontoen, da det kun er forsikringer og erstatninger der kan gøres kreditor beskyttet.

Det er kun dig der bestemmer om du vil indsætte en erstatning eller forsikringsum på en kreditorbeskyttet konto og det er dig der aktiv skal sørge for denne konto er oprettet til formålet før udbetalingen finder sted.

Hvis udbetalingen har fundet sted, kan du glemme alt om kreditorbeskyttelse.

du kan finde lovgivningen i retsplejeloven §513



§ 513. Udlæg kan ikke foretages i erstatning for invaliditet eller tab af forsørger eller i godtgørelse i forbindelse hermed, hvis beløbet tilkommer skadelidte eller den, som har mistet en forsørger. Er beløbet udbetalt, kan udlæg dog ske, medmindre summen ved indsættelse på særskilt konto i bank eller sparekasse eller på anden måde er holdt klart adskilt fra skyldnerens øvrige formue. Tilsvarende gælder om renter og udbytte af kapitalen.

Stk. 2. I krav på godtgørelse for ikke-økonomisk skade, som ikke falder ind under stk. 1, kan udlæg først foretages, når beløbet er udbetalt.

Stk. 3. Udlæg kan ikke foretages i krav på erstatning for tab af arbejdsfortjeneste, medmindre der er forløbet 7 dage fra den dag, beløbet kunne fordres udbetalt.

Stk. 4. Udlæg kan dog foretages i de i stk. 1 og 2 nævnte beløb og krav, efter at kravet og dets størrelse er anerkendt eller fastslået af domstolene, hvis skyldneren under forretningen giver samtykke hertil, eller hvis skyldneren har stillet aktivet som pant for vedkommende fordring.

http://themis.dk/searchinclude/Lovsa...apitel_47.html

Du kan måske være heldig at såfremt du ikke har rørt ved pengene på nogen måde at de måske kan nå og oprette kontoen endnu, dette ved jeg dog ikke nok kontakt eventuelt den lokale retshjælp, eller brug 1000 kr på en advokat time, de penge kan være givet godt ud :-)

Sidst redigeret af sourceful; 08-11-2011 kl. 21:37.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 21:05   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Hvis pengene er sendt ind til banken og står der nu uden du har rørt dem så vil jeg sige der er en lille mulighed tilbage

For du har fået en rigtig dårlig vejledning i banken,det fik jeg også en gang da jeg spurte,fik af vide jeg bare kunne overflytte dem når erstatningen kom.

Da de har sagt til dig at de skal have brev fra komunen ,syntes jeg du skal prøve om ikke i de vil arbejde for at få deres fejl rettet-ved at de sender pengene retur til afsenderen,så kan de sende på ny til en kredit beskyttet konto. Jeg ved det kan lade sig gøre hvis de er kommet på en til fældig konto.

Ellers skal man altid huske at oprette kontoen,så pengen går der ind,altså oplyse den kridit beskyttet konto nr,til dem der skal udbetale.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 21:56   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Hvis pengene er sendt ind til banken og står der nu uden du har rørt dem så vil jeg sige der er en lille mulighed tilbage

For du har fået en rigtig dårlig vejledning i banken,det fik jeg også en gang da jeg spurte,fik af vide jeg bare kunne overflytte dem når erstatningen kom.

Da de har sagt til dig at de skal have brev fra komunen ,syntes jeg du skal prøve om ikke i de vil arbejde for at få deres fejl rettet-ved at de sender pengene retur til afsenderen,så kan de sende på ny til en kredit beskyttet konto. Jeg ved det kan lade sig gøre hvis de er kommet på en til fældig konto.

Ellers skal man altid huske at oprette kontoen,så pengen går der ind,altså oplyse den kridit beskyttet konto nr,til dem der skal udbetale.
Min bank har sagt at de kan oprette en kreditorbeskyttet konto med 2 minutters varsel ogsaa selv om pengene er gaaet ind.

Man kan dog kun saette penge ind paa en kreditorbeskyttet konto 1 gang, man kan altsaa ikke bruge den til opsparing.

Mvh
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 22:04   #5
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
hmm ragdollf lyder meget riski, og det ville jeg få på skrift var jeg så heldig at få en stor sum udbetalt. Jeg er ret sikker på at beskyttelsen kan omstødes hvis, pengene på nogen måde har været i berøring med din egen privat økonomi.

lad os bare sige du får indsat 1 mill og samme dag handler du i netto, hvilke penge tror du så retten vil vurdere du har brugt dem der stod på kontoen eller dine erstatningspenge, eller tror de vil sige de ikke kan skelne og beskyttelsen derfor er frafaldet ?. Man skal være yderst omhyggelig med penge der vedrører erstatning, og altid holde meter tykke mure mellem disse og ens private husholdningspenge. Dette er altid blevet tykt understreget i alle de erhvervsret timer jeg har haft på forskellige studier.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 22:09   #6
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Så vidt jeg er orienteret kan man godt indsætte på kontoen af flere omganeg hvis det hidrører samme skade.
F.eks. har min samlever fået for midlertidig méngrad af ASK, svie og smerte i henhold til erstatningsansvar og méngrad fra forsikring og sat dem på samme konto. Så længe der vises dokumentation til banken at det vedrører samme skade som kontoen er oprettet til.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 23:03   #7
3xstress
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 8
Styrke: 0
3xstress er ny på vejen
Altså lige nu ved min "normale" bank jo slet ikke, at jeg har fået den sum. Jeg har nemlig fået lavet en konto i en anden bank.
Jeg har overført penge fra den igår, - efter jeg havde snakket med banken om kreditorbeskyttelse.

Måske ender det med, at jeg må tage pengene ud og gemme dem i madrassen!

Jeg må prøve at ringe til min pensionskasse, - kunne ikke komme igennem til den rigtige medarbejder i fredags. Og hende, jeg talte med, vidste ikke noget.

I banken foreslog hun, at jeg kontaktede kommunen, og det kan jeg slet ikke forstå, for hvad har de med min pensionsordning at gøre?

Og tak for svar forøvrigt
3xstress er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 11:39   #8
FredeFup
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2011
Lokation: Furesø Kommune
Indlæg: 35
Styrke: 13
FredeFup er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af 3xstress Se meddelelser
Måske ender det med, at jeg må tage pengene ud og gemme dem i madrassen!
Husk at få dem ud igen inden du smider madrassen ud!
FredeFup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 12:52   #9
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Hej, omkring de 250.000kr du har fået udbetalt, kan jeg fortælle dig at hvis det er et engangsbeløb fra dit pensionsselskab, vil det ikke få nogen betydning for førtidspensionen.

Her kan du se mit svar fra Kommunen ang. et engangsbeløb fra Pensam fordi jeg fik tilkendt Førtidspension

"Hvis beløbet udbetales som en løbende udbetaling – skal beløbet medtages i pensionsberegningen,
men hvis beløbet udbetales
som et engangsbeløb med en afgift på 40 procent, får det ingen betydning."
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 14:34   #10
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Te-pigen Se meddelelser
Hej, omkring de 250.000kr du har fået udbetalt, kan jeg fortælle dig at hvis det er et engangsbeløb fra dit pensionsselskab, vil det ikke få nogen betydning for førtidspensionen.

Her kan du se mit svar fra Kommunen ang. et engangsbeløb fra Pensam fordi jeg fik tilkendt Førtidspension

"Hvis beløbet udbetales som en løbende udbetaling – skal beløbet medtages i pensionsberegningen,
men hvis beløbet udbetales
som et engangsbeløb med en afgift på 40 procent, får det ingen betydning."
hvis personen har gæld. kan der gøre indsigelser for gæld. hvis den ikke er kreditorbeskyttet..

ud over det er det fornuftigt. i forskellige investeringer at betalingen kommer fra en sådan konto.. da man så har mulighed for at få et større udkast tilbage ved salg ved ex hus men en partner man går fra..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kreditorbeskyttet konto foetsie Alt det andet 44 12-07-2016 16:48
Erfaring med kreditorbeskyttet konto‏? Erstatning... Anja-10 Alt det andet 40 05-06-2013 16:29
kreditorbeskyttet konto er da ikke så lige til. maja-bell Alt det andet 10 29-03-2011 23:19
Kreditorbeskyttet konto pia9900 Alt det andet 3 09-03-2011 01:25
kreditorbeskyttet konto bimse45 Alt det andet 2 03-11-2010 23:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension