K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-12-2009, 22:11   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er det man skal tilbage til loven her


Stk. 3. Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved arbejdsprøvning, arbejdspraktik m.v. Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse.


Hvis så de finder ud af at man kan arbejde ti timer om ugen og man siger fint så skaf mig det job ...

Jamen så står man til rådighed , man beder jo om at de kigger på om der er belæg for en pension man nægter ikke at arbejde , og hvis det var sådan at man fordi man søger pension i deres øjne nægter at arbejde , og ikke står til rådighed jamen så er man vel heller ikke berettiget til kontanthjælp for der gælder rådigheds reglen også .. kan du følge mig ??

Man skal så heller ikke glemme at der er lavet en undersøgelse der viser at over 50 % af de pensions sager som rejses af borger på forliggende grundlag er så oplagte at det burde være kommunen der rejste dem...

Så det kan jo være en god spareplan for kommunen , lad borger rejse en sag om pension og stop deres ledighedsydelse ...

jeg er igang med at finde ud af det og få det sort på hvidt men det er ikke nok at jeg kun har to eller tre trusler på skrift jeg skal bruge flere så man kan se at det er et landsdækkende problem og ikke kun en enkelt svipser i ny og næ ....
  Besvar med citat
Gammel 21-12-2009, 22:35   #12
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg tager hatten af for din kamp gejst,og venter spændt på resutatet ...
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2009, 22:48   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det ligner jo den gamle diskussion om antal timer på fleksordningen.

Man kan teoretisk visiteres til fleksordningen med en arbejdsevne på een time pr. uge.

Så måske man skulle vende det på hovedet og "forlange" et min. timeantal, hvor man visiteres til fleksordningen. Eks. 12 timer.

Og så gøre det til en principiel afgørelse for Ankestyrelsen i disse sager.

Så er der måske nogle kommuner, der trækker følehornene til sig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2009, 15:18   #14
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Jeg har fundet følgende på denne side.

http://www.vanfoerefonden.dk/fileadm...netversion.htm

Om I kan bruge det til noget ved jeg ikke.

Førtidspension

Personer, som på grund af en varig nedsættelse af arbejdsevnen ikke kan forsørge sig selv, har ret til en offentlig forsørgelsesydelse i form af førtidspension. Det er en forudsætning for at få førtidspension, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved optræning, revalidering eller behandlingsmæssige foranstaltninger. Udgangspunktet er nemlig, at alle skal have mulighed for at føre et selvstændigt, aktivt liv i tilknytning til arbejdsmarkedet.

I pensionsmæssig sammenhæng defineres arbejdsevne som evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver. Der er altså tale om en vurdering af den enkeltes kompetencer sammenholdt med de krav, der stilles på det aktuelle arbejdsmarked.

Det er kommunen, der vurderer, om en person er berettiget til førtidspension. Vurderingen sker på baggrund af alle relevante oplysninger om personens helbredsforhold, uddannelse mv. Hvis arbejdsevnen samlet set er nedsat med mindst 2/3, tilkender kommunen førtidspension. Pensionsydelsen svarer til højeste niveau for arbejdsløshedsdagpenge (se side 23), hvis modtageren er enlig og 85% af dagpengeniveauet, hvis modtageren er gift/samlevende.

Hvis kommunen giver afslag på ansøgning om førtidspension, skal kommunen dokumentere, at ansøgeren kan varetage konkret angivne arbejdsfunktioner eventuelt efter optræning, revalidering eller anden indsats. De arbejdsfunktioner, kommunen angiver, skal eksistere i rimeligt omfang på arbejdsmarkedet.

Disse regler for tildeling af førtidspension er regler, der er vedtaget efter en reform af førtidspensionsområdet i 2001. Reformen træder i kraft i 2003 og kommer til at gælde for førtidspension, som bevilges fra 2003 og frem. Efter de gamle regler var førtidspensionens størrelse afhængig af pensionistens resterende erhvervsevne. Indtil førtidspensionsreformen træder i kraft, opereres således med 4 niveauer for pensionen. Den nye pensionsordning er både en betydelig forenkling og et økonomisk fremskridt for den enkelte førtidspensionist. Med reformen af førtidspensionsområdet i 2001 er det blevet tydeligere, at førtidspension er et forsørgelsesgrundlag, mens de udgifter, der evt. udspringer af pensionistens behov for praktisk hjælp, kun kan dækkes efter reglerne om dette.

Førtidspensionen bortfalder, når man bliver 65 år. Herefter overgår man til folkepension, en pension staten udbetaler til alle over 65 år uanset formue og helbredsforhold. Folkepension ligger dog på et økonomisk lavere niveau end førtidspensionen.
__________________
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "

- Albert Camus -
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2009, 23:27   #15
Gitte63
Føler sig hjemme på K10
 
Gitte63s avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-09 2008
Indlæg: 31
Styrke: 16
Gitte63 er ny på vejen
Hejsa Hejdien .-)

Ja se jeg var til møde idag med min rådgiver ang. jeg har gået 15 mdr. nu på ledighedsydelse og venter på at komme igang på jobkonsortiet. Der skal jeg starte d 4/1-10, fik jeg lige af vide idag. så kom jeg ind på omkring det og stå til rådighed på ledighedsydelse og vist jeg nu ikke kunne klare og arbejde mere? Om hvad der så skete.. Jeg fik svaret at enten kunne det blive førtidspension eller kontanthjælp!! sagde at det var da og straffe mig, for jeg har da ikke selv bedt om og blive syg!! Men hun sagde at der lå jo nogle varige begrænsninger hos mig, så det kunne man jo ikke vide?? sagde at jeg da heller end gerne ville arbejde 60 timer som jeg engang kunne end og være syg!!
Jeg har lige fået konstateret fibromyalgi oveni alt det andet, og jeg fik fleksjob -visitationen hurtigt igennem, men har også skiftet mange arbejdspladser efter jeg fik min uddannelse i 2005.
Men hvor jeg synes det er træls og have sådan en hængende over hovedet, at vist man ikke kan klare fleksjob? ja så kan det ende med kontanthjælp..
Gitte63 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2009, 01:12   #16
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gitte63 Se meddelelser
så kom jeg ind på omkring det og stå til rådighed på ledighedsydelse og vist jeg nu ikke kunne klare og arbejde mere? Om hvad der så skete.. Jeg fik svaret at enten kunne det blive førtidspension eller kontanthjælp!!
Jeg synes du skal sende hende en mail og spørge om du har forstået hende korrekt, at man som flex'er kan ryge på kontanthjælp hvis ens sygdomme på et tidspunkt bliver forværret i en grad så man ikke længere kan klare et flex-job, og hvordan det kan lade sig gøre.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2009, 01:16   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Skummel læsning.

Tænk, hvis kommuner kan tilrettelægge opfølgningen/rådighedsvurderingen af fleksere så barsk og UDEN hensyn til skånebehov osv., og så kalde det "manglende rådighed for fleks".

Sikke et refusionssystem, som presser kommuner og syge/handicappede.

Sikke en måde at behandle samfundets svageste.

Sikken julemåned med spekulationer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 14:27   #18
Gitte63
Føler sig hjemme på K10
 
Gitte63s avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-09 2008
Indlæg: 31
Styrke: 16
Gitte63 er ny på vejen
Svar fra rådgiver..

Ja nu har jeg fået svar fra rådgiver omkring det spørgsmål som jeg stillede hende til mødet og har fået det skrifteligt, med at vist jeg ikke kunne klare og arbejde på fleksjob og hvad der så ville ske? (Skal på jobkonsortiet til afklaring d. 21/2) Hvor hun sagde at enten røg jeg på kontanthjælp eller måske pension?
Har lige spurgt til det idag og fik svaret:
Jeg vedhæfter AKL. § 74 b - som er forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse. Der henvise til § 74 b, stk. 3.

Og der står noget om kapitel 10 & 11 i den lov, og fandt frem til at det fx. kunne være arbejdspraktik eller danskundervisning.
Så jeg kan da overhovet ikke se hvordan jeg skulle kunne ryge på kontanthjælp med mindre jeg ligefrem ikke møder op overhovedet..
Kan jo ikke se hvorfor jeg skal straffes fordi mit helbred er blevet værre siden jeg blev tilkendt fleksjob
Gitte63 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 17:23   #19
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gitte63 Se meddelelser
Ja nu har jeg fået svar fra rådgiver omkring det spørgsmål som jeg stillede hende til mødet og har fået det skrifteligt, med at vist jeg ikke kunne klare og arbejde på fleksjob og hvad der så ville ske? (Skal på jobkonsortiet til afklaring d. 21/2) Hvor hun sagde at enten røg jeg på kontanthjælp eller måske pension?
Har lige spurgt til det idag og fik svaret:
Jeg vedhæfter AKL. § 74 b - som er forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse. Der henvise til § 74 b, stk. 3.

Og der står noget om kapitel 10 & 11 i den lov, og fandt frem til at det fx. kunne være arbejdspraktik eller danskundervisning.
Så jeg kan da overhovet ikke se hvordan jeg skulle kunne ryge på kontanthjælp med mindre jeg ligefrem ikke møder op overhovedet..
Kan jo ikke se hvorfor jeg skal straffes fordi mit helbred er blevet værre siden jeg blev tilkendt fleksjob
Hej så hun henviser til den her lov:

§ 74 b
. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,

1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,

2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,

3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde,

§ 74 b stk. 3 siger bare, at man skal tage imod rimeligt tilbud for at du kan komme tilbage til arbejdsmarkedet.

De skal faktisk give DIG et rimeligt tilbud. De skal jo ikke give et tilbud, som du IKKE kan klare, sådan at du ryger på kontanthjælp eller lignende! De skal tage hensyn til dine skånehensyn, når de giver dig et tilbud.
Så jo det kan godt være som du nævner noget som dansk undervisning, hvis det kan forbedre ens jobmuligheder.

Det er for dårligt at de her sagsbehandlere "truer" folk på ledighedsydelse om at ryge på kontanthjælp....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2010, 19:50   #20
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Så er det man skal tilbage til loven her


Stk. 3. Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved arbejdsprøvning, arbejdspraktik m.v. Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse.


Hvis så de finder ud af at man kan arbejde ti timer om ugen og man siger fint så skaf mig det job ...

Jamen så står man til rådighed , man beder jo om at de kigger på om der er belæg for en pension man nægter ikke at arbejde , og hvis det var sådan at man fordi man søger pension i deres øjne nægter at arbejde , og ikke står til rådighed jamen så er man vel heller ikke berettiget til kontanthjælp for der gælder rådigheds reglen også .. kan du følge mig ??

Man skal så heller ikke glemme at der er lavet en undersøgelse der viser at over 50 % af de pensions sager som rejses af borger på forliggende grundlag er så oplagte at det burde være kommunen der rejste dem...

Så det kan jo være en god spareplan for kommunen , lad borger rejse en sag om pension og stop deres ledighedsydelse ...

jeg er igang med at finde ud af det og få det sort på hvidt men det er ikke nok at jeg kun har to eller tre trusler på skrift jeg skal bruge flere så man kan se at det er et landsdækkende problem og ikke kun en enkelt svipser i ny og næ ....
Ja, det må jo være præcis sagen i en nøddeskal!

Må sige at debatten om dette kringler sig, så tilgiv hvis jeg ikke liiiige har fanget pointen MEN vil da kort sige som Hejdien: så giv mig det job på x antal timer INCL skånehensyn!

Vil da sige at det var netop det som min mand sagde og VANDT sagen på i Statsforvaltningen.

Han var netop IKKE uvillig til at påtage sig et job(hellere end gerne) MEN han kunne ikke sige hvor mange timer han kunne klare SAMT forlangte han at SAMTLIGE skånehensyn blev "overholdt" -ifl lægernes udsagn!

Summa sumarum: DU/sagsbehandler/kommune skal FINDE et sådan job til mig = ellers hvad?

Konklusionen fra Statsforvaltningen var jo også netop dette: Kære sagsbehandler -ER DU SIKKER PÅ AT HAN STÅR TIL RÅDIGHED FOR ET FLEXJOB?

Altså, tilbage igen til kommunen og lade DEM træffe en beslutning om dette var muligt(mon ikke dette hedder at de skal løfte bevisbyrden?)

Håber ikke jeg bringer mudder ind i debatten og jeg har gjort mig så forståelig som muligt
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Miste retten til ledighedsydelse hvis afslag på førtidspension? Stuen At søge førtidspension 3 19-05-2013 11:37
Mister man altid sygedagpengeret ved afslag på FTP ? bumblebee Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 17-12-2012 15:59
Mister man sin ledighedsydelse vist.. Mulle63 Alt det andet 0 20-01-2012 09:57
Hvis jeg mister mit fleksjob Humlebi07 Spørgsmål ang fleksjob 11 04-01-2012 15:57
Mister jeg kontanthjælp ved afslag på førtidspension? Solnedgang Alt det andet 32 27-07-2011 12:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension