K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-06-2009, 09:20   #1
Lilli Susanne
Elsker at være her på K10
 
Lilli Susannes avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2009
Lokation: tilflytter til Slagelse
Alder: 66
Indlæg: 68
Styrke: 15
Lilli Susanne er ny på vejen
Tænk dig om før du bliver whistleblower

Tænk dig om før du bliver whistleblower
Socialrådgiveren nr. 11, 4. maj 2009

http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=2297

Socialrådgivere skal blive bedre til at sige fra, når loven overtrædes. Omvendt skal man tænke sig godt om, før man går til medierne som whistleblower, for prisen kan være høj, siger jurist og lektor Bente Adolphsen, der selv har prøvet det.

Af Jens Holdgaard, journalist

- Vi har for få whistleblowers i den offentlige sektor. Alt for få. Og det har alvorlige konsekvenser for de allersvageste i samfundet, for resultatet er, at de ikke får den sagsbehandling eller de ydelser, de har lovkrav på. Omvendt skal man tænke sig godt om, før man bliver whistleblower, for prisen kan blive høj.
Lilli Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 10:18   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
PRÆCIS, lige mine ord: Alt har en pris her i livet!

Specielt er jeg begejstret for teksten:
"- Kommunerne har pligt til at handle lovligt, og socialrådgivere og alle andre offentlige ansatte har pligt til at sige fra i forhold til ulovlig praksis. Får vi som offentligt ansatte en lovlig ordre, skal vi udføre den. Men situationen er præcis den modsatte, hvis der er tale om en ulovlig ordre. Så har vi en klar forpligtelse til at sige fra, og det er faktisk strafbart ikke at gøre det, fastslår hun – og henviser til straffelovens §156 og 157."

-det viser jo hvad jeg efterhånden(men nu altid har vist) er overbevist om: du må holde vedkommende personlig ansvarlig og ikke systemet, for det er Davids kamp mod Goliath!

Det kunne jo være interessant at se hvad der reelt ville ske på den front hvis alle som fik forkerte oplysninger, afgørelser mm -STRAKS holdt vedkommende personligt ansvarlig!

Mon der så ville være så mange der havde lyst til det job?
tja, blot min mening

PS: i min måske naive verden, skal man gøre sig fortjent til respekt og den er en stor mangelvare i systemet i dag -eller er det måske kun mig der har oplevet dette?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 07-06-2009 kl. 10:21.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 11:39   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Men her på k10 har vi da taget de første spæde spadestik til at kunne holde de ansvarlige, tja...ansvarlige. Både ved at medbringe bisidder, optage samtaler og få alt på skrift!
Der er kun én ting at gøre - BLIV VED!!!
Sæt spørgsmålstegn, bed om dokumentaioner (love og §§) ect.

Da de i sin tid sagde jeg SKULLE arbejdsprøves, spurgte jeg også HVEM der var den ansvarlige for dét, HVEM min familie kunne kontakte såfremt jeg begik selvmord under forløbet osv - samt at jeg ville have det på skrift, så jeg kunne vedlægge det i min journal hos psykiater, læge og familie.

Jeg hørte IKKE mere om arbejdsprøvning. Det blev MEGET hurtigt vurderet efterfølgende, at det var kontraindiceret!!!

Der var INGEN der turde være den ansvarlige. Men havde jeg ikke råbt op, så var jeg da blevet sendt afsted, ulovligt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 12:21   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Kommunerne har pligt til at handle lovligt, og socialrådgivere og alle andre offentlige ansatte har pligt til at sige fra i forhold til ulovlig praksis. Får vi som offentligt ansatte en lovlig ordre, skal vi udføre den. Men situationen er præcis den modsatte, hvis der er tale om en ulovlig ordre. Så har vi en klar forpligtelse til at sige fra, og det er faktisk strafbart ikke at gøre det, fastslår hun – og henviser til straffelovens §156 og 157.
Flere af mødedeltagerne så overraskede ud over, at der er en strafferamme, der går fra bøde til fire måneders fængsel for offentligt ansatte, der nægter at gøre eller undlader at opfylde en pligt. Og at det kan give samme straf at medvirke til ulovlig administration, herunder at undlade at sige fra. Bente Adolphsen kunne dog berolige med, at risikoen for at se socialrådgivere i fængsel i den sammenhæng må anses for stort set ikke-eksisterende, for der har aldrig været rejst en sag i forhold til medarbejdere, der medvirker til ulovlig praksis.
Det at der aldrig har været rejst en sag er jo igen udtryk for at de mennesker der bliver udsat for overgrebene er i en svær situation, og ikke har det overskud der skal til for at få rejst sådan en sag...

Men ingen tvivl om at det er en god praksis for den enkelte at få dokumenteret alt hvad der sker i ens sag... og at få optaget de samtaler man deltager i...

Beviser er altid gode at have i baghånden uanset hvad man har kræfter til at foretage sig med dem


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 19:43   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
TAK.

Vil gemme dette, da min kommune i meget skjult 'tilstand' er ved at spare milli, millioner på udsatte børn & voksne.
Jeg har snakket med DUKH og når jeg (desværre) får mere at vide om, hvad de allerede er gået i gang med, så kommer der forhåbentlig en topjurist på.

En meget træt & ked
Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2009, 17:11   #6
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Så er jeg vistnok den første som vil bruge disse 2 §'er, for det er en så stor besparelse, at de ikke undgår at overskride rets og serviceloven.
Det kan få fatale konsekvenser for bland andet os, der har støtte/kontaktpersoner.
De kalkulerer med flere indlæggelser, men der kan desværre ske noget meget værre.

Har mailet til lederen af socialpsykiatrien og et byrådsmedlem indtil videre.
Når jeg finder ud af mere fra deres næste møder i voksenudvalget og byrådet, tror jeg, at jeg kontakter dem alle.
De skal ikke endnu en gang, kunne brede armene ud i Venstrebladet og sige:' det kunne vi ikke vide'.
Eller: 'det kunne vi ikke forudse'.
Jeg skriver også et testamente, så jeg selv i min død kan holde dem ansvarlige via disse 2 §'er - i sær at det kan give samme straf, at medvirke til ulovlig administration, herunder at sige fra.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2009, 19:29   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Mella, jeg synes det er utroligt godt gået, at du har overskud til at gøre dem opmærksom på, hvad det er de er på vej ud i.

Hold ud og hold fast, ja, faktisk synes jeg du skulle "gå efter struben"

De skal netop holdes fast på deres beslutninger og præcis hvilket ANSVAR de i tidernes morgen har skrevet under på, i deres kontrakter!

Flot Mella og lad os da lige høre om du får en respons fra dem
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Whistleblower søges........... phhmw Politik og Samfund 121 22-08-2022 09:18
whistleblower ? SÅrdnok! Politik og Samfund 1 26-01-2015 03:48
Nyt fleksjob, tænk dig om.... Te-pigen Fremtiden for fleksjob og førtidspension 19 09-03-2012 01:15
Whistleblower-ordning:Frederiksberg først buster Politik og Samfund 0 13-01-2011 13:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension