K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2011, 12:00   #1
FacingTrouble
Elsker at være her på K10
 
FacingTroubles avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Lokation: Sjælland
Indlæg: 68
Styrke: 14
FacingTrouble er ny på vejen
Neurologisk undersøgelse - erfaringer søges

Jeg er igang en udredning, da jeg er syg og har været det i mange år. Jeg har mange forskellige symptomer, og derfor har lægens startet med at sende mig til neurolog, men vi er begge enige om, at jeg bestemt også skal forbi en reumatolog.

I den forbindelse er jeg blevet sendt til en neurolog - jeg har ikke helt sat mig ind i, hvad jeg kunne forvente, hvilket nok var en fejl, fordi jeg var i den grad uforberedt på, hvad der ventede mig.

Kan det passe, at sådan en undersøgelse fra man kommer til man går alt i alt tager 18 minutter? Selv havde jeg den fornemmelse, at jeg nærmest var "afskrevet" allerede inden jeg fik åbnet munden. Jeg blev lidt overrumplet over måden undersøgelsen foregik på. Neurologen havde forberedt sig ved at læse mit brev vedr. symptomer.
Det hele gik så hurtigt - jeg blev spurgt hvorfor jeg kom......det synes jeg at brevet fortalte, men prøvede så at forklare lidt om mine symptomer. Jeg nåede faktisk ikke rigtig at kunne forklare mig ordentligt, da neurologen havde travlt med at komme igang med undersøgelse. Selve undersøgelse var nåleprik, "finger til næse"-øvelser, hoveddrejeøvelse, et kig i øjet osv. Intet ubehageligt over det bortset fra at det gik sindsygt hurtigt, og indimellem synes jeg ikke rigtig, at jeg forstod hvad han mente, men det hele gik dog alligevel.
Afslutningsvis synes han ikke, at jeg fejlede noget inden for hans område, hvilket jeg jo synes er helt dejligt......men han nævnte at mine symptomer jo er noget, "som alle oplever"..... min fornemmelse er, at han ikke rigtig troede på mig, og bare havde travlt med at få mig videre ud af døren - overbevist om, at jeg intet fejlede.
Han mente dog, at jeg nok var en person der "spændte" meget......øhh ja - der kan jeg jo kun være enig (med alle mine muskelkramper og spændinger). Men det bunder højst sandsynligt noget fysiologisk, og det var det, som han skulle hjælpe mig videre med at finde frem til.

Jeg undrer mig over, at han ikke lægger mere i tingene - jeg har f.eks. haft en del hævelser på led i kraniet, særligt kæbeleddet. Jeg oplever også at brusken inde i øret vokser. Derudover har jeg haft tryk i øre, høreforstyrrelse og øjenforstyrrelser. F.eks kan det blinke det i udkanten af synet, bl.a. når jeg børster tænder.....udover mange nakkesmerter så får jeg indimellem også brændende, brusende, prikkende fornemmelser ned over skuldre/øverste del af ryg. Jeg har mange flere symptomer
.
Men:
Hvordan kan en neurolog på det foreliggende så hurtigt konkludere, at det ikke er noget galt?
Er der nogen, som sidder inde med erfaring med lignende undersøgelse.

Det er altså på ingen måde fordi at jeg "vil" fejle noget, men jeg bliver nervøs, når jeg oplever de forskellige symptomer. Min tilstand er på ingen måde "normal" vil jeg mene, så hans indstilling kan jeg jo ikke helt tilslutte mig. Men jeg er en "klaphat" til at få sagt og gjort ting i nuet, så derfor sidder jeg nu her bagefter og undre mig.

Jeg tager gerne imod nogle erfaringer fra jer andre......
FacingTrouble er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 12:14   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Har du fået lavet et røntgenbillede af nakken.... et sammenfald i halshvirvlerne kan jo give nogen af de symptomer, hvis de trykker på nerverne af og til pga pladsmangel...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 12:23   #3
garage50
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Indlæg: 63
Styrke: 14
garage50 er ny på vejen
Hej

Jeg tror vi er mange herinde der kan nikke genkendede til din situation, at vi syntes at lægerne har for travlt, og at de ikke høre hvad vi siger.

Jeg har selv lige været hos en læge for at klage over smerter imellem skuldrene, smerter som når de er værst går over i brystet, og nærmest tager luften fra mig.

Jeg syntes heller ikke læge hørte efter, men han sagde han troede det hele stammede fra nakken og jeg er så lige blevet MR scannet i nakken og venter svar.

Jeg vil lige fortælle dig at jeg er operet i nakken for 2 diskus. Jeg er stivgjort over 3 led. Men jeg har også de symptomer du snakker om: Prikkende og brændende fornemmelser hen over det øveste på ryggen. Jeg kan f.kes. ikke særlig godt have en jakke på, da det så brænder mere. Jeg har fået at vide at det er nerveskader i nakken, og så er det jeg tænker om ikke der sidder en udbuling (diskus) og trykker på nogle af dine nerver i nakken. Kan faktisk slet ikke forstå i ikke talte om det, da du nævnte dine symptomer.

Mange hilsner Garage
garage50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 12:38   #4
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
Har neurologen afsluttet dig ??? ellers burde du spørge om du ikke kan få lavet en MR scanning af hoved og nakke.

De undersøgelser han lavede på dig, er de almindelige inden for det neurologiske for at afklare hvorvidt du har føleforstyrrelser, sitren i øjnene, balanceproblemer osv.

Men en reumatolog lyder også fornuftigt, de kan også henvise dig til MR eller røntgen for at se om du evt. har slidgigt eller diskus.

Men du kan evt. lave et stykke papir hvorpå du skriver alle de symptomer du oplever, ligegyldigt om du tror det har noget med det at gøre eller ej. Bare skriv alt ned, hvor du beskriver så godt som muligt hvordan det føles. Og aflever så dette til den læge du skal til, evt. før du møder op, så de kan se hvordan du har det, for det er tit svært at nå og forklare hvordan vi rent faktisk har det og glemmer også tit nogle symptomer, fordi de så begynder at tale om noget andet.

Er en metode jeg har brugt og syntes det virker meget godt, for jeg får aldrig sagt det hele. Også fordi jeg syntes det lyder som en frygtelig jammer hvis jeg skal remse alt op
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 13:00   #5
FacingTrouble
Elsker at være her på K10
 
FacingTroubles avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Lokation: Sjælland
Indlæg: 68
Styrke: 14
FacingTrouble er ny på vejen
tak for jeres hurtige respons

nej der er ikke taget et røntgen billede....
Og ja - det var vist en standard test jeg kom gennem.

Heldigvis skal jeg snarest til en kropsscintigrafi og få tjekket knoglerne, da disse jo hæver - det er specielt fingre og kæbeled. Min læge kunne tydeligt mærke de forandringer der er i kæben (det som jeg har råbt op om i næsten 5 år), nu er der igen skred i tilstanden og derfor bliver det nu mærkbart og tydeligt, så der ikke er tvivl omkring den fysiologiske del. Håber det viser noget.....

Uden tvivl ville en reumatolog være den som jeg ville have været startet hos, men lægen valgte altså en neurolog til at starte med. Jeg har først tid hos en reumatolog til august, men det er for mig "lang tid" at vente. Jeg har nemlig lige haft en forværring, hvor ledene/knogler virkelig har vokset - igen.

Men jeg havde nok forventet en mere dybdegående tale omkring symptomerne hos neurologen.
Jeg tror nemlig også at disse "føleforstyrrelser" der kommer indimellem har at gøre med "noget" som trykker - det kunne være noget hævelse indefra - og måske fra de hævede led og brusk.

Lægen overbeviste mig om at en neurolog kunne afklare nakken, men han kiggede ikke engang på den....han konkluderede blot ud fra sine prik osv. at jeg ikke havde føleforstyrrelse - men det har jeg jo heller ikke hele tiden. Og slet ikke da han undersøgte mig.

Jeg må gå ud fra at han afsluttede mig....jeg fik ikke en ny tid, men fik at vide at jeg ikke fejlede noget inden for neurologien!
Men da jeg har symptomer der ligger inden for området, så undrer det mig egentlig bagefter at han ikke valgt at skanne eller røntgenfotografere ligesom I spørger til.

puuhhh - jeg er bare ikke god til den lægeverden - jeg er så autoritetstro og "lille", og tør slet ikke stille krav. Det kommer jeg til at skulle lære.....

Jeg håber at min tilstand stabiliseres fra nu af, og indtil jeg kommer til reumatologen. Det må bare ikke hæve mere nu.........
FacingTrouble er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 13:49   #6
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg har været hos 8 forskellige neurologer - og havde det faktisk lige som dig : burde jeg have sat mig ind i hvad det var jeg skulle hos en neurolog ....... En enkelt neurolog havde mig under luppen i 17 minutter førend jeg havde 5 recepter på virkelige stærke sager !!!!

Som du kan læse i min tråd om min historie så startede mine smerter også i ansigtet - på min side kan du også læse mere om mine symptomer !

Jeg har været igennem nærmest hele sundhedsvæsenet med mine smerter - og har været medicineret i øst og vest - været udsat for mistro og mange undrende blikke. Jeg havde hele tiden selv en fornemmelse af at mine smerter stammede fra mit bid / tænder - og har heldigvis fundet en tandlæge der støtter mig 100 % - en scanning viste nemlig en skævhed i mine kæber der tricker hele nervesystemt - men men men : der er først efter 5 års kamp det nu er blevet anerkendt !

Du skriver at dine led hæver ! - det gør mine også i perioder og ligner nærmest noget der er betændelse i ! Konklusionen lige nu hos mig er : trigeminusneuralgi / nerveskade ukendt årsag samt føleforstyrrelser / motoriske forstyrrelser ( det sidste er under udredning som bivirkning af overmedicinering !)

Håber du finder kampgejsten frem og får spurgt dig til en masse svar ! Jeg var lige som dig temmelig autoritetstro - men efter 37 speciallægeerklæringer så bliver man hærdet ! Langt de fleste erklæringer kunne være skrevet af mig selv - og kunne have været meget mere udførlige ....! Men få lavet en scanning hurtigst muligt - i tilfælde af at det udvikler sig er det nemlig rigtig godt at have scanninger fra flere faser i forløbet !

Og ikke mindst : i sådan svingende tilstande er det formidabelt at kunne henvise til en dagbog hvor du anfører hvornår hvad optræder ! Det kan fjerne lidt af den diffuse opfattelse af din sygdom og kan vise udviklingen af din sygdom på sigt ! Og er rigtig god i forbindelse med at få opfølgningssamtaler til at foregå efter din plan !!!

Pøj pøj
KH
Vibbe

Sidst redigeret af Vibbe; 13-05-2011 kl. 14:01.
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 14:28   #7
Mila
Hvor skulle jeg ellers være
 
Milas avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 105
Styrke: 15
Mila er ny på vejen
Kan sige det slet ikk ligner det besøg jeg havde hos neurolog på Århus Sygehus - det varede 2 timer og var meget grundigt.

Det var forsikringsselskab som havde bedt om speciallægeudtalelse og den var så efterfølgende på 7 tætskrevne sider . Det var ved overlæge H. J Hansen.
__________________
-----------------------------------
Venlig hilsen

Mila..
Mila er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 15:03   #8
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej FT

Da jeg var til Neurolog første gang med konstante føleforstyrrelser i begge ben (op til navlen) tog det 10 dage, med undersøgelser, at komme frem til at det måtte være en virus.(hvilket ikke var sandt)

Hos selve neuroligen var det stort set det samme som du har prøvet idag, de spurgte også om jeg havde ryg problemer, så de scannede ryggen, for at se om det kunne være en discusprolaps, men det var det så heller ikke.

6 måneder senere, fik jeg en synsnervebetændelse (dobbeltsyn), også denne gang blev jeg testet af neurologen, krafter i ben og arme, finger på næsen, gå på line osv.

Denne gang var MR scanningen og rygmarven så mere afslørende end første gang, det var sclerose.

I mit tilfælde var de hurtige til at få meg scannet, min far måtte vente i over 15 år med føleforstyrrelser i armene og smerter i ryggen før han blev scannet, 4 discusprolapser blev det til, hvor 2 af dem kan ses med det blåtte øje -av-.

Det undre mig dog, at du ikke er blevet undersøgt nærmere, når det er nakken du døjer med. Måske reumatologen sender dig til scanning, så de kan se om der er noget galt, det håber jeg.

Venligst

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 21:49   #9
FacingTrouble
Elsker at være her på K10
 
FacingTroubles avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Lokation: Sjælland
Indlæg: 68
Styrke: 14
FacingTrouble er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af garage50 Se meddelelser
Hej

Jeg tror vi er mange herinde der kan nikke genkendede til din situation, at vi syntes at lægerne har for travlt, og at de ikke høre hvad vi siger.

Jeg har selv lige været hos en læge for at klage over smerter imellem skuldrene, smerter som når de er værst går over i brystet, og nærmest tager luften fra mig.

Jeg syntes heller ikke læge hørte efter, men han sagde han troede det hele stammede fra nakken og jeg er så lige blevet MR scannet i nakken og venter svar.

Jeg vil lige fortælle dig at jeg er operet i nakken for 2 diskus. Jeg er stivgjort over 3 led. Men jeg har også de symptomer du snakker om: Prikkende og brændende fornemmelser hen over det øveste på ryggen. Jeg kan f.kes. ikke særlig godt have en jakke på, da det så brænder mere. Jeg har fået at vide at det er nerveskader i nakken, og så er det jeg tænker om ikke der sidder en udbuling (diskus) og trykker på nogle af dine nerver i nakken. Kan faktisk slet ikke forstå i ikke talte om det, da du nævnte dine symptomer.

Mange hilsner Garage
ja - sundhedssystemet er efter min mening ikke det sjoveste at løbe ind i - jeg undværede gerne...
det kan bestemt være skræmmende hvis man møder en "uengageret" læge - jeg er ihvertfald ret ked efter min oplevelse....og sur på mig selv over, at jeg i situation ikke fastholdte mine teorier, og insisterede på yderligere undersøgelser. Men det må jeg bare gøre bedre fremover.

Sjovt at du lige nævner det med skulderen - min historik i symptomer er bl.a. også stærke bryst-skuldersmerter..(som heldigvis er aftaget igen, de kommer kun som små påmindelser nu) .....men dengang blev der også talt om de øverste nakkehvirvler hos fysioterapeuten, så han gik igang med at manipulere med nakken, hvorefter jeg udviklede de vildeste smerter i ...ja netop nakken.
Derfor har jeg indimellem bildt mig selv ind, at det måske kunne være fra dengang, men jeg ved det jo ikke. Samtidig med havde jeg nemlig ondt i hals med feber over meget lang tid og havde stivhed i nakken. Jeg fik noget stærkt antibiotika, og under indtagelse af denne begyndte mine led at hæve. Idag kan jeg kun gætte om det var manipulation af nakken, allergi eller en virus der har igangsat kæbeledshævelserne. Det mærkelige er, at det fortsætter med at hæve - i perioder altså.

Mine føleforstyrrelser kommer gerne ifmm belastning og brug af nakken (f.eks motion, foroverbøjede stilling, pc-brug). I det hele taget får jeg det bare bedre, når nakken har været i hvile......

Men neurologen var så sikker på at der ihvertfald ikke var tale om noget med en diskus.....men han undersøgte ikke rigtig noget (jeg skulle dreje hovedet til siderne, hvilket jeg sagtens kan - dog knaser det meget til den ene side)

.... jeg undrer mig altså meget, at jeg slet ikke skal undersøges ved f.eks scanning eller røntgen.......

Held og lykke med dit scanningssvar - jeg håber at den viser noget "godt".
FacingTrouble er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2011, 22:08   #10
FacingTrouble
Elsker at være her på K10
 
FacingTroubles avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Lokation: Sjælland
Indlæg: 68
Styrke: 14
FacingTrouble er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af engager Se meddelelser
Har neurologen afsluttet dig ??? ellers burde du spørge om du ikke kan få lavet en MR scanning af hoved og nakke.

De undersøgelser han lavede på dig, er de almindelige inden for det neurologiske for at afklare hvorvidt du har føleforstyrrelser, sitren i øjnene, balanceproblemer osv.

Men en reumatolog lyder også fornuftigt, de kan også henvise dig til MR eller røntgen for at se om du evt. har slidgigt eller diskus.

Men du kan evt. lave et stykke papir hvorpå du skriver alle de symptomer du oplever, ligegyldigt om du tror det har noget med det at gøre eller ej. Bare skriv alt ned, hvor du beskriver så godt som muligt hvordan det føles. Og aflever så dette til den læge du skal til, evt. før du møder op, så de kan se hvordan du har det, for det er tit svært at nå og forklare hvordan vi rent faktisk har det og glemmer også tit nogle symptomer, fordi de så begynder at tale om noget andet.

Er en metode jeg har brugt og syntes det virker meget godt, for jeg får aldrig sagt det hele. Også fordi jeg syntes det lyder som en frygtelig jammer hvis jeg skal remse alt op
Ja jeg tror at han afsluttede mig - det fik jeg bestemt indtrykket af....
det med symptomlisten er et super godt råd - men jeg brugte faktisk i dette tilfælde netop denne strategi. Og alligevel gik det galt.
Neurologen skyndte sig at indlede med, at jeg ikke behøvede at fortælle noget. Han havde jo læst det hele....grundigt.....
Han spurgte så derefter, hvorfor jeg var kommet til ham......og der knækkede snoren vist for mig. Spørgsmålet overraskede mig. Og jeg fik vist sagt noget med, at min egen læge havde sendt mig afsted, fordi hun vurderede det rigtigt.
Så snakkede han og gik hurtigt igang med at "undersøge". Det gik som sagt sindsygt hurtigt. Efter testen var han hurtigt til at meddele, at jeg ikke fejlede noget i hans regi...... og så var jeg igen overrasket. Måske gør jeg heller ikke det, men jeg undrer mig, om han har undersøgt nok til at kunne udtale sig med så stor sikkerhed.
Jeg spurgte netop til nakken og mine symptomer, men han mente, at mange af mine symptomer var sådan lidt "allemandsagtig". Noget som alle oplever i ny og næ......puha....det vil jeg da ikke håbe at alle gør. Men i så fald gør det mig også til noget af en kylling, hvis jeg ikke kan holde distansen.....
Omkring min hævelse i halsen, der fik jeg kommentaren, at det vist da ikke var så slemt (han hentydede vist til, at jeg ikke er en lille tynd spirevip). Det var medvirkende til at jeg blev noget tavs.

Men neurologen sagde, at jeg bestemt skulle være glad for ikke at fejle noget hos ham, da han kun havde "grimme" sygdomme. Og det har han jo på sin vis ret i.....
Jeg var lidt overrasket over hvordan tingene havde udviklet sig på så kort tid, og jeg fik slet ikke bygget et forsvar op til at kunne insistere på noget som helst.
Jeg tror vist, at jeg gik noget naivt til det lægebesøg eller hvad.......

Jeg er lidt i vildrede nu, jeg vil så gerne have en scanning af nakken og kæbeleddene. Men jeg har egentlig ikke lyst til at blive udredt hos denne neurolog. Mon min praktiserende læge kan henvise til en scanning...eller er det kun speciallægen som kan det.....?
Der er immervæk nogle måneder til min tid hos reumatologen......som jeg iøvrigt må forberede mig lidt bedre på.
FacingTrouble er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaringer søges. BSR Alt det andet 66 02-03-2012 09:31
Erfaringer med CSV søges onmyway Alt det andet 6 29-10-2011 12:26
Neurologisk undersøgelse Hvidtjørnen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 12-10-2011 23:15
Piskesmæld - Neurologisk undersøgelse via Arbejdsskadestyrelsen Anitadp Din historie 7 11-02-2011 17:51
Søges, personer med erfaringer §84 Jens Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 04-12-2005 17:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension