K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2013, 12:39   #1
manal
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2011
Lokation: Favrskov Kommune
Indlæg: 25
Styrke: 13
manal er ny på vejen
Må en FP læse enkelt fag på universitiet?

Hej Alle sammen,

Som FP kan man læse enkelt fag på universitiet? og hvordan reglerne for det?


På forhånd tak
__________________
Don`t Quit before you try.....
manal er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 16:11   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja - du må gerne læse historie i din fritid, samtidig med at du modtager førtidspension.

Uddybning:

Førtidspension er en forsørgelsesydelse, som ikke kræver, at du står til rådighed for arbejdsmarkedet. Du har netop fået førtidspension, fordi din arbejdsevne er vurderet til ikke at kunne udnyttes på arbejdsmarkedet i et sådan omfang, at du kan forsørge dig selv.

Kommunen har dog en forpligtelse til at løbende at kontrollere, om du stadig opfylder betingelserne for førtidspension, ligesom du selv har en forpligtelse til at fortælle kommunen, hvis der er sket ændringer i dine forhold, som har betydning for din førtidspension.

Det vil sige, at hvis kommunen vurderer, at din arbejdsevne er væsentligt forbedret, at du er i stand til at udnytte arbejdsevnen f. eks i et fleksjob, kan kommunen frakende dig førtidspensionen.

Hvis kommunen påtænker at træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, vil du være inddraget. Kommunen skal begrunde afgørelsen og oplyse dig om klagemuligheden.

Opsummering

Så ja, du må gerne læse historie med henblik på at højne din livskvalitet, men hvis det bevirker, at din arbejdsevne bedres, så du kan komme i beskæftigelse og forsørge dig selv, kan det have indflydelse på, om du kan beholde din førtidspension.

Jeg vil anbefale dig, at du taler med din kommune om dine planer.

http://www.dukh.dk/netradgivning/for...ion-og-studium
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 16:21   #3
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
når nu de kan tilkende fleks ned på 2 timer efter de nye regler 2013, så er spørgsmålet jo om man tør?

men dem der er tilkendt pension før 2013 er de så under de gamle regler med fleks ved 12,5 timer eller kan de 2 timer også ramme dem? i så fald tør man jo absolut intet..
nensypigen er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 16:36   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det gælder ALLE der er tilkendt førtidspension efter 2003. De eneste der er fredet, er dem fra FØR 2003.

Det er der er nye regler for fleks her fra 2013, betyder såmænd bare, at kommunen har et ekstra værktøj, når de skal se på hvem der kunne tænkes at have en arbejdsevne....

Og nej, jeg skulle heller ikke nyde noget - de har jo sagt at de regner med, at ca 28.000 førtidspensionister forventes at kunne blive delvist selvforsørgende via fleksjob. De har sågar forsøgt at få dem der er fredet før 2003, til at komme over på den nye ordning.....(hvor de mister deres fredning), ved at lokke med flere penge om måneden.

Jeg skrev rundt og spurgte politikerne om det ikke var langt smartere, at lade dem fra før 2003, bare rykke op i kategorien ''højeste førtidspension'' som er det samme beløb vi andre får - hvis det ''bare'' var for at de skulle sidde bedre i det. Men ingen har svaret.

Jeg spurgte også, om jeg som ny førtidspensionist, ikke måtte komme på den gamle ordning, men fik svar om, at det måtte jeg ikke.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 16:58   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg skulle heller ikke nyde noget, efter den nye reform
men kan heller ikke, der er alså en grund til jeg har fået pension
og dem der har fået pension på det sidste, har ingen eller så lille arbejdsevne
at den hedder nul.
snakkede faktisk med en sagsbehandler i dag og hun regnede også med ingen under 40 år skulle tænke i pension. for det kan ikke lade sig gøre. kun for den målgruppe som er skrevet i loven.

men ja husk og snakke med kommunen først

Sidst redigeret af MTVRV1; 28-01-2013 kl. 17:00.
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 19:39   #6
Mr. Bean
Banned
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2012
Indlæg: 140
Styrke: 0
Mr. Bean er ny på vejen
Nu skal vi lige spise brød til ....

Ifølge Pensionsservice på min kommunen jeg snakkede med er der ca. 235.000 førtidspensionister i Danmark.

I gennemsnit får 10-12 personer OM ÅRET frakendt pensionen....ifølge dem er det ikke bare sådan lige at få frakendt pensionen. Der skal virkelig meget til og ifølge kommunen skal man være 100% sikker på at folk bliver selvforsørgende ellers kan frakendelse slet ikke komme på tale.
At man arbejder lidt eller læser er slet ikke nok. Jeg har på skrift fra kommunen at det er helt ok hvis jeg vil prøve mig selv af med evt. noget vikararbejde indenfor en branche og det vil ikke på nogen måde have nogen konsekvenser for min pension. Det fik jeg sort på hvidt .....
Som socialrådgiveren sagde "Vi har alt og vinde og intet at tabe"... "kommer du i arbejde så er det fint og hvis ikke så er der ingen skade sket"
Mr. Bean er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 19:52   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr. Bean Se meddelelser
Nu skal vi lige spise brød til ....

Ifølge Pensionsservice på min kommunen jeg snakkede med er der ca. 235.000 førtidspensionister i Danmark.

I gennemsnit får 10-12 personer OM ÅRET frakendt pensionen....ifølge dem er det ikke bare sådan lige at få frakendt pensionen. Der skal virkelig meget til og ifølge kommunen skal man være 100% sikker på at folk bliver selvforsørgende ellers kan frakendelse slet ikke komme på tale.
At man arbejder lidt eller læser er slet ikke nok. Jeg har på skrift fra kommunen at det er helt ok hvis jeg vil prøve mig selv af med evt. noget vikararbejde indenfor en branche og det vil ikke på nogen måde have nogen konsekvenser for min pension. Det fik jeg sort på hvidt .....

Som socialrådgiveren sagde "Vi har alt og vinde og intet at tabe"... "kommer du i arbejde så er det fint og hvis ikke så er der ingen skade sket"
Det lyder lækkert - vil du evt. i en PB berette, hvilket område/kontor du kunne få sådan en skriftlig forsikring ud af - og hvornår du fik den?
( før/efter 'Reformen'?)

Jeg har nemlig tanker i den retning....
L.S. er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 20:37   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr. Bean Se meddelelser
Nu skal vi lige spise brød til ....

Ifølge Pensionsservice på min kommunen jeg snakkede med er der ca. 235.000 førtidspensionister i Danmark.

I gennemsnit får 10-12 personer OM ÅRET frakendt pensionen....ifølge dem er det ikke bare sådan lige at få frakendt pensionen. Der skal virkelig meget til og ifølge kommunen skal man være 100% sikker på at folk bliver selvforsørgende ellers kan frakendelse slet ikke komme på tale.
At man arbejder lidt eller læser er slet ikke nok. Jeg har på skrift fra kommunen at det er helt ok hvis jeg vil prøve mig selv af med evt. noget vikararbejde indenfor en branche og det vil ikke på nogen måde have nogen konsekvenser for min pension. Det fik jeg sort på hvidt .....
Som socialrådgiveren sagde "Vi har alt og vinde og intet at tabe"... "kommer du i arbejde så er det fint og hvis ikke så er der ingen skade sket"
Jo men nu skriver du jo også i en anden tråd, at du er TVUNGET på førtidspension og at du derfor hele tiden har ytret at du gerne ville have et fleksjob - der er altså en forskel!!

Og de 10-15 personer du henviser til der har får frakendt førtidspensionen pr år, er jo netop ''fortid'' - der er kommet en ny reform som du har bemærket, og der kan de vurderer helt ned til 2 timer om ugen. Igen, stor forskel på det og det gamle udgangspunkt på realistiske 12½ time.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 20:38   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
før den nye reform var det under 12.5 timer om ugen man kunne få pension på
i dag og gælder alle fra 2003 hedder det cirka 2 timer om ugen, så kan man få tildelt fleksjob. men igen stå der ingen steder i loven noget timetal om det hedder pension eller fleksjob
så husk lige den, hvis man ikke snakker med kommunen først.
kan udmærket godt forstå man vil læse lidt om ugen
men krisen og de offentlig udgifter, gør at grænsen hurtig kan rykke sig

ved ikke hvad de har tænkt sig med dem som skånejob i dag og har fået pension efter 2003
det bliver måske de næste som ryger over på fleks
hvis deres mål er at at ca 28.000 førtidspensionister forventes at kunne blive delvist selvforsørgende via fleksjob.

ved godt mr bean har et godt forhold til kommunen, udfra de indlæg der er kommet
åbenbart også TVUNGET på førtidspension af en eller anden grund
det kan man anke over, hvis du ikke ved det
havde 2 muligheder for at klage, inden jeg fik den endelig afgørelse
samt du har mulighed for at komme i et ressourceforløb
så med mindre du er umyndiggjort, så har du alle muligheder for at søge fleksjob

Sidst redigeret af MTVRV1; 28-01-2013 kl. 20:42.
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 28-01-2013, 20:40   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- de har annulleret begrebet skånejob. Nu hedder det job med løntilskud. Og lugter meget af fleks....
Ninja er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på enkelt ydelse.. Antoniette Alt det andet 35 25-03-2012 14:50
Det er svært at læse en bog logikeren Dit og Dat 4 24-06-2011 15:47
Ferieafholdelse enkelt dag/timeregnskab ? Tina N. Spørgsmål ang fleksjob 3 15-04-2011 20:41
Læse videre TylerGirl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-02-2010 00:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension