K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-07-2013, 13:10   #11
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det aller billigste for kommunen er, at give afslag på både fleks og førtidspension, og lade folk strande på kontanthjælp......

Næst billigst er det, at få trukket folk ind i fleksordningen, hvor udsigten til et job er håbløs. Så kan de syltes på ledighedsydelse på kontanthjælpssats.....

Vi har i øjeblikket 17.000 uden fleksjob.

Kommunerne skal selv betale den største bid, hvis folk tilkendes førtidspension. De fleste kommuner har ikke råd (de lavede reglerne om her pr 1 Januar!).

Det er langt billigere for dem at give tilskud til en fleksjobber med få timer, end det er at tilkende en førtidspension.

Så når alt kommer til alt, så handler det ofte KUN om kassetænkning.
Har du noget konkret vedrørende det med refusion til kommunerne..eller hvor jeg kan finde det?

Jeg er på fuld ledighedsydelse og 50 år. Har måtte opgive et virkeligt godt fleksjob, fordi jeg ikke kunne holde til det..og har selv haft store planer om, hvor mange timer jeg nok skulle kunne klare..desværre har realiteterne indhentet mig og jeg måtte i min selvfundne virksomhedspraktik(i noget der må kaldes et drømmejob for mig) desværre gå ned fra 12 til 9 timer og 3 dage i stedet for 4 dage/uge. Alligevel kunne jeg knap nok slæbe mig hjem i min bil..og min nødvendige træning ved min fys på fridage måtte ofte droppes.. Det har nu vist sig, at jeg har fået endnu en diagnose på listen, kronisk træthedssyndrom, oven i alt det andet l...

Det groteske er jo lidt, at sidste år ville jeg være kandidat til en førtidspension, men sidste år var min erkendelse ikke nået dertil..nu hvor jeg efter indlæggelse er begyndt at fatte hvad vej det peger, så er det nærmest umuligt..

Jeg kan sikkert godt holde til at være langtidsparkeret på ledighedsydelse..jeg synes bare, det er utroligt mange ressourcer det offentlige skal bruge på møder med mig og forsøg på at finde et fleksjob..men så er der da arbejde til nogen
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 11:44   #12
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Uden at vide noget på forhånd tror jeg, at om et par år så kan man ikke være langtidsparkeret på ledighedsydelse.

Når de for regnet på alle dem som er godkendt til mini fleksjob som ikke findes - er det en for dyr løsning. Der vil højest sandsynlig komme en begrænsning på ligesom på dagpenge med f.eks maks. 2 år.

Som reglerne er idag vil kommunen modtage størrer refusion fra staten til ledige fleksjobbere der er i aktivering mindst 10 timer ugentligt, end til ledige som "går" hjemme.

I efteråret skulle der komme en ny reform af refusions systemet.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 13:49   #13
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej jasch

Hvor kan man se/læse hvad kommunen får i refusion som betingelserne er i dag ved forskellige ydelser og tiltag.? Med det mener jeg:

1) Hvad får kommunen refunderet når en flekser er i aktivering mod at gå hjemme..?
Er der kun refusion for aktivering over et vis antal timer.?

2) Og hvad får kommunen i refusion ved førtidspension.?

3) Og hvad får de i refusion i forhold til henholdvis sygedagpenge og kontanthjælp.?

Tænker også som du og sannemus, at det at have folk gående hjemme på ledighedsydelse ikke er en holdbar løsning på længere sigt.

sannemus - du skriver du har haft et rigtigt godt fleksjob - vil du kunne vende tilbage til det fleksjob eller lign fleksjob, med kun en eller to arbejdsdage om ugen af 3 timer pr gang, som din arbejdsevne er nu - ville det være et ønske scenarie for dig, - eller ser du at en fp er mere realistisk i forhold til dit sygdomsmønster.?

Sidst redigeret af simsons; 04-07-2013 kl. 13:52.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 17:19   #14
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hejsa igen, jeg har kun lige kunnet finde denne her vedr. refusion er ikke helt frisk pt. til at læse rigtig meget:

http://ams.dk/da/Viden/Indsatser/Syg...grefusion.aspx
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 19:22   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her er lovstoffet...

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144385

Og her er lidt ekstra læsning om refusion mm

http://www.sm.dk/data/Dokumentertilp...stem/kap07.htm
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 19:29   #16
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af simsons Se meddelelser
Hej jasch

Hvor kan man se/læse hvad kommunen får i refusion som betingelserne er i dag ved forskellige ydelser og tiltag.? Med det mener jeg:

1) Hvad får kommunen refunderet når en flekser er i aktivering mod at gå hjemme..?
Er der kun refusion for aktivering over et vis antal timer.?

2) Og hvad får kommunen i refusion ved førtidspension.?

3) Og hvad får de i refusion i forhold til henholdvis sygedagpenge og kontanthjælp.?

Tænker også som du og sannemus, at det at have folk gående hjemme på ledighedsydelse ikke er en holdbar løsning på længere sigt.

sannemus - du skriver du har haft et rigtigt godt fleksjob - vil du kunne vende tilbage til det fleksjob eller lign fleksjob, med kun en eller to arbejdsdage om ugen af 3 timer pr gang, som din arbejdsevne er nu - ville det være et ønske scenarie for dig, - eller ser du at en fp er mere realistisk i forhold til dit sygdomsmønster.?
Hej Simpsons.
Jeg vil ikke kunne vende tilbage til det fleksjob...men meget gerne til et lignende..tror ikke jeg kan holde til 3 timer, hvis det indebærer en halv times transport i bil hver vej..skal til at søge handicapbil, da jeg bl.a. har brug for automatgear for at aflaste arm og ben..kan huske jeg var totalt udmattet efter virksomhedspraktikken.

Jeg er optimistisk anlagt og håber hele tiden på en forbedring af mit helbred. Desværre synes min krop ikke det samme..jeg bliver nemt udmattet..og nogle dage er jeg udmattet fra jeg står op.

Den ene dag tænker jeg: jeg finder sikkert et fleksjob, der passer til mig.
Næste dag: jeg burde søge en pension..

Det skal nævnes at begge mine forældre blev førtidspensionister, da de var på min alder..og de gik totalt i stå..tror min modstand mod pension stammer fra de erindringer.Men på den anden side så er jeg måske bare ved langsomt at tage livet af mig selv med alle de stressreaktioner, jeg efterhånden har haft..

jeg synes ikke det er nemt..bare man kunne se ind i fremtiden..
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 20:04   #17
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg tror ikke man må - kan og skal sammenligne sig med ens forældre, medmindre der foreligger en arvelig sygdom som gør en uarbejds dygtig.

Folk med samme diagnose er vidt forskellige nogle er mere hårdt ramt end andre, men håber da bestemt du finder frem til den løsning der passer bedst til din helbredsmæssige tilstand så det er holdbart.

Omvendt kan man jo sige, at man kan prøve og går det bare ikke, jaa så er det nok en anden vej/løsning der skal til.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 21:31   #18
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Jeg tror ikke man må - kan og skal sammenligne sig med ens forældre, medmindre der foreligger en arvelig sygdom som gør en uarbejds dygtig.

Folk med samme diagnose er vidt forskellige nogle er mere hårdt ramt end andre, men håber da bestemt du finder frem til den løsning der passer bedst til din helbredsmæssige tilstand så det er holdbart.

Omvendt kan man jo sige, at man kan prøve og går det bare ikke, jaa så er det nok en anden vej/løsning der skal til.
Nu var det nu også mere min angst for selv at blive førtidspensionist, jeg refererede til Jeg ved det er arbejdsevnen, der vurderes på..og jeg prøver alt hvad jeg kan at leve op til de krav der stilles..fordi jeg inde i mit hoved har en kæmpestor arbejdsidentitet, der slet ikke kan udfyldes i et lille bitte job..

Jeg håber som sagt stadig på et mirakel..at jeg bliver frisk og den gamle mig, med 37 timers job, en ordentlig indkomst og indhold i tilværelsen
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 21:45   #19
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeps sannemus det var osse den fornemmelse jeg havde af dig, at du gerne vil drive det længere end dine forældre.

Idag med alle de nye reformer og tiltag har man ikke så meget selv, at skulle have sagt. Det er bare med at makke ret, kæft trit og retning for at modtage sin forsørgelse uanset og man kan eller ej.

Det vil først vise sig en del år senere at deres ellers så fine snak om at ingen må tabes på gulvet, ingen skal være parkeret på perronen hvor toget for længst er kørt, alt deres ordkløveri at alle skal bidrage, der er brug for alle er en fejlslagen politik.

Ja uha det man kunne frygte er at V sidder som regent og disse undersøgelser aldrig vil komme frem i lyset.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vejl. til bek. om beskrivelse, udvikling, vurdering arbejdsevne revaliering og fleks gunvor Et godt link! 2 13-07-2011 13:06
Dømt til personlig udvikling / At skabe en klient bla-bla Politik og Samfund 3 03-03-2010 16:54
Støtte til udvikling af kompetancer Psychocowboy Alt det andet 1 09-10-2009 09:09
Arbejdsevnen ?? lone t Spørgsmål ang fleksjob 4 01-11-2008 02:13
Udvikling af arbejdsevne - i ressourceprofil zuza Er det overhovdet til at få fleksjob? 4 13-10-2007 22:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension