K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2014, 11:22   #1
Mortil3børn
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
Mortil3børn er ny på vejen
Indstillet til fleksjob :o) Men hvad nu?

Hej allesammen

I torsdags blev jeg indstillet til fleksjob af et enigt rehabiliteringsteam.

Mødet var en super rar oplevelse - meget uformelt...

Nu afventer jeg bare den endelige godkendelse fra pensionsudvalget/chefen eller noget.. Men det skulle være en formsag sagde rehab-teamet...

Nu giver det så anledning til nye spørgsmål

Jeg går udfra at jeg skal melde mig ud af a-kassen, såsnart jeg skriver under på ansættelses-kontrakten på fleksjobbet? (Har et job på hånden, det hvor jeg var i arbejdsprøvning)

Er der nogen der ved, om man kan blive ansat på funktionærlignende vilkår som fleksjobber under 10 timer ugentligt?? Tænker nemlig om det kunne være en god ide med fast månedsløn, løn under ferie osv. Det er ihvertfald det jeg er vant til, da jeg var på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår...

Tænker også om man kan forhandle sig til den 6. ferieuge, omsorgsdage eller lign. ??

Altså min løn fra arbejdsgiver bliver jo ikke vanvittig høj, da mit timeantal er lavt, så derfor tænker jeg om jeg ville "få mere ud af det", hvis jeg kunne gøre noget ala det ovenfor..?

Er der andet jeg skal tænke over nu??

Mange solskinshilsner herfra...

Sidst redigeret af Mortil3børn; 26-04-2014 kl. 11:23. Årsag: mærkelige smileys :o)
Mortil3børn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2014, 11:36   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Skillegrænsen for funktionærjob er 8 timer, på eller under det timetal kan der ansættes på funktionærlignende vilkår.

Men hvad det betyder for udregning af tilskud osv ved jeg ikke..

Men du kan læse lidt om det her..

http://www.ka.dk/overenskomst/samarb.../#.U1t-YoGKVNc
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 26-04-2014 kl. 14:59.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2014, 13:40   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Du kan melde dig ud af a-kassen så snart de har papirer på at du er bevilliget fleks, for du vil alligevel ikke kunne modtage dagpenge som flekser.

Men det er en god ide at blive i fagforeningen af hensyn til arbejdsvilkår, løn m.v.

Du skal også tage stilling til en evt. Efterlønsopsparing som fx kan overføres til dit pensionsselskab eller udbetales.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2014, 13:50   #4
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 11
henrikb er ny på vejen
Først tillykke med en afklaring det skal nok give mere glæde og energi i dit liv
jeg tror ikke du skal bekymre dig om det går igennem eller ej du står i bedst tænkelige sitution med en afklaret arbejsprøvning en enig kommune og et flexjob der venter
dvs mindst mulig udgift for kommunen.
Med det samme du er godkendt så melder du dig ud af a kassen men behold nu fagforeningen de kan være nyttige at have med i baghånden
Skille grænsen er vist ikke 8 timer men 9 timer for funktionær men under der skal du bare ansættes på funktionær ligende vilkår
det nemmeste med lønnen er at få fast månedsløn så slipper du for at dit tilskud fra staten hopper op og ned afhængig af helligedage osv
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2014, 20:48   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Loven er helt klar:

Ansatte i fleksjob, som arbejder 8 timer eller derunder ugentligt, og som udfører funktionærarbejde, ansættes hos
arbejdsgiveren på funktionærlignende vilkår. Ved funktionærlignende vilkår forstås i denne sammenhæng, at
funktionærlovens vilkår som helhed skal gælde for ansættelsesforholdet.
Funktionærstatus efter funktionærlovens regler er betinget af, at den pågældende beskæftiges hos arbejdsgiveren
gennemsnitligt mere end 8 timer ugentligt og i øvrigt udfører funktionærarbejde. Varierende arbejdstider, der gennemsnitlig
udgør mere end 8 timer ugentligt, er tilstrækkeligt til funktionærstatus. Det er således muligt at arbejde mere den ene uge
og mindre den anden uge.
Funktionærloven sikrer funktionærer en række minimumskrav i relation til blandt andet barsel, løn under sygdom, varsel
ved opsigelse og beskyttelse mod usaglig afskedigelse.
Ansatte i fleksjob, som udfører funktionærarbejde, og som arbejder 8 timer eller mindre om ugen, har de samme
rettigheder, som hvis de havde været direkte omfattet af loven.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 11:46   #6
Mortil3børn
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
Mortil3børn er ny på vejen
Hej allesammen

Tusinde tak for jeres svar - så er jeg mere "klædt på", til selve samtalen om løn og vilkår...

Tænker nu også at min fagforening kan hjælpe mig med kontraken mv.

Er der nogen af jer der ved, om hvordan det kommer til at foregå når jeg skal holde sommerferie?? Altså jeg har jo et feriekort fra tidligere arbejdsgiver på 16,5 dage som gælder ferieåret 2014/2015.

Hvis jeg så holder 16,5 dages sommerferie, vil jeg så blive trukket for tilsvarende 16,5 dage i løn og fleksjobtilskud? Min tidligere løn var ret høj, så den overstiger helt sikkert fleksløn samt tilskud...

Og hvad så hvis jeg gerne vil have lidt ferie igen senere på ferieåret?? Bliver jeg så bare trukket i løn og fleksjobtilskud også, og så er det bare mit uheld at jeg ikke har mere på Feriekonto? Eller kan jeg få feriepenge af sygedagpengene, som jeg jo også fik i år 2013?

God dag til jer alle
Mortil3børn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 11:59   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kan ikke helt huske reglerne for hvor meget ferie du kan få det 1 år, det er nemelig ikke 5 uger.

men de dage du har ferie penge til, får du naturligvis penge andre steder fra, altså du får ikke ledigheds ydelse i de dage du har ferie penge til.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2014, 17:54   #8
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Stuen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mortil3børn Se meddelelser
Hej allesammen

Tusinde tak for jeres svar - så er jeg mere "klædt på", til selve samtalen om løn og vilkår...

Tænker nu også at min fagforening kan hjælpe mig med kontraken mv.

Er der nogen af jer der ved, om hvordan det kommer til at foregå når jeg skal holde sommerferie?? Altså jeg har jo et feriekort fra tidligere arbejdsgiver på 16,5 dage som gælder ferieåret 2014/2015.

Hvis jeg så holder 16,5 dages sommerferie, vil jeg så blive trukket for tilsvarende 16,5 dage i løn og fleksjobtilskud? Min tidligere løn var ret høj, så den overstiger helt sikkert fleksløn samt tilskud...

Og hvad så hvis jeg gerne vil have lidt ferie igen senere på ferieåret?? Bliver jeg så bare trukket i løn og fleksjobtilskud også, og så er det bare mit uheld at jeg ikke har mere på Feriekonto? Eller kan jeg få feriepenge af sygedagpengene, som jeg jo også fik i år 2013?

God dag til jer alle
Nu ved jeg ikke på hvilke vilkår du ansættes, om det er på timeløn eller funktionær ansat med fast månedsløn og ferie med løn. Sidstnævnte kender jeg ikke noget til, kender kun til timeløns-ansættelse.

For mit vedkommende er jeg ansat på timeløn (startede i job 4. november 2013), og har optjent 3,9 dage sidste år som jeg kan bruge her i år. De dage får jeg fleksløntilskud men ikke løn fra firmaet (fordi jeg jo har feriepenge og ikke er på job de dage)
De øvrige dage jeg holder ferie, får jeg ferieledighedsydelse, og i de feriedage kan jeg IKKE samtidig få fleksløntilskud og selvfølgelig heller ikke løn, fordi jeg jo ikke er på arbejde de dage. Mik16 forklarede mig at man ikke kan få to offentlige ydelser på samme dag. Så de dage hvor jeg får ferieledighedsydelse får jeg KUN det, ingen andre tilskud eller noget.

Vildt forvirrende....synes jeg.

Det er en anden historie hvis man er funktionæransat hvor man får ferie med løn. Det område kender jeg ikke noget til.
__________________
Fleksjobber
Lyt til andre men mist ikke din egen stemme...

Sidst redigeret af Stuen; 28-04-2014 kl. 17:56.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension