K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2012, 11:21   #1
Hedvig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2012
Lokation: Køge
Indlæg: 11
Styrke: 13
Hedvig er ny på vejen
Statusattest kiksede for min psykiater

Hjælp !
Jeg står overfor forlængelse af SDP, og min sagsbehandler fra Jobcenter fortæller mig i dag ( afgørelse om 2 dage ) at det er problematisk udfra det faktum, at der ikke foreligger enstydige statusattester i sagen.
Diagnoser er psykiske : depression, angst, personlighedsforstyrrelser, tidl. langvarigt misbrug ( selvbehandling ) ( iøvrigt tidl. sygeplejerske).
Mine statusattester, dels fra egen psykiater, dels fra kommunens valgte, peger på, at jeg ikke bør vende tilbage til sygepl.faget eller generelt i branchen ( branchen generelt pga. udtalt skrøbelighed, risiko for stress, depression, misbrugstilbagefald m.m. ), og foreslår revalidering til andet erhverv. Arbejdsevne og - tid er jeg i øjeblikket ved at få afklaret via Erhvervspsykiatrisk Center KBH.
Men ! Min psykiater misforstod mig TOTALT på et tidspunkt, og skrev i en enkelt statusattest ( hun har ialt leveret 4 ), at jeg var velbehandlet og rask nok til alm. arb., uden for meget stress !!
Det førte naturligvis til sygedagpengestop og partshøring. Min psykiater ( ældre dame ) blev meget ked af balladen, og sendte straks en annullering af den famøse statusattest, hvori hun beklagede og bad dem se bort fra denne. Der medfulgte ny statusattest, der som de tidl. pegede på revalidering og dermed forlængelse af SDP. Kommunen blev i tvivl, bad om NY statusattest, som igen blev skrevet : at jeg har det godt p.t. på antidep., er i afklaringsforløb, under ingen omstændigheder må vende tilbage til sygepl.fag eller branche ( altså ej heller steder uden medicin, hvilket de foreslog ved SDP-stop, og derudfra konkluderede, at så var der ikke brug for revalidering )
at jeg formentlig vil kunne profitere af en revalidering. Arbejdsevne og -tid fortsat under afklaring.
Nu er der så 2 dage til ny afgørelse, og min sagsbehandler siger i dag, at når der ikke foreligger entydige oplysninger fra læger m.m. i sagen - den misforståede statusattest - vil de høre deres jurist, om det kan berettige, at de afviser en forlængelse. Men der er jo sendt anmodning om, at de kasserer den - flere gange - og at det er alle de andre statusattester, der bør ligge til grund for vurderingen.
Jeg vil rigtig, rigtig gerne revalideres, og satser på at kunne vende tilbage til ordinært arb.marked, men det kræver nogle år endnu, og jeg kan sikkert ikke arb. fuld tid til den tid, men det må vi så se på. Går som nævnt i afklaringsforløb pt.
Jeg kan slet ikke forestille mig pt. at skulle kunne passe et alm job nu ( er IKKE i fagforening ), da jeg gennem mange år har dulmet min personlighedsforstyrrelse, depressioner og angst via medicinmisbrug, og jeg er først ved at lære nu, hvordan jeg selv fung. uden medicin, og hvad jeg kan magte. Psykiatrifonden støtter op om mig, og har sendt mail til min kommune, men statusattester laver de ikke - det er en socialrådgiver og en psykolg, man har tilknyttet.
Er der nogen, der ved noget om ovenstående ? Har de lov til at afvise min sag om forlængelse udfra " mangel på entydighed ", når den "forkerte " attest endog er annulleret fra psykiaters side ?
Jeg er iøvrigt 45 år, gift, 2 børn, eget hus.
Misforståelsen bundende iøvrigt i, at min psykiater ikke kan forstå de kommunale termer, og jeg havde prøvet at forklare hende, at jeg også skulle fremstå som rask nok til, at det kunne betale sig for kommunen at bekoste en revalidering på mig - det havde min daværende sagsbehandler sagt til mig.
Med hilsen, Eva
Hedvig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 11:23   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Håber for dig, at de relevante facts kommer på bordet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 14:32   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hedvig Se meddelelser
Hjælp !

Jeg står overfor forlængelse af SDP, og min sagsbehandler fra Jobcenter fortæller mig i dag ( afgørelse om 2 dage ) at det er problematisk udfra det faktum, at der ikke foreligger enstydige statusattester i sagen.

Diagnoser er psykiske : depression, angst, personlighedsforstyrrelser, tidl. langvarigt misbrug ( selvbehandling ) ( iøvrigt tidl. sygeplejerske).

Mine statusattester, dels fra egen psykiater, dels fra kommunens valgte, peger på, at jeg ikke bør vende tilbage til sygepl.faget eller generelt i branchen ( branchen generelt pga. udtalt skrøbelighed, risiko for stress, depression, misbrugstilbagefald m.m. ), og foreslår revalidering til andet erhverv. Arbejdsevne og - tid er jeg i øjeblikket ved at få afklaret via Erhvervspsykiatrisk Center KBH.

Men ! Min psykiater misforstod mig TOTALT på et tidspunkt, og skrev i en enkelt statusattest ( hun har ialt leveret 4 ), at jeg var velbehandlet og rask nok til alm. arb., uden for meget stress !!

Det førte naturligvis til sygedagpengestop og partshøring. Min psykiater ( ældre dame ) blev meget ked af balladen, og sendte straks en annullering af den famøse statusattest, hvori hun beklagede og bad dem se bort fra denne.

Der medfulgte ny statusattest, der som de tidl. pegede på revalidering og dermed forlængelse af SDP. Kommunen blev i tvivl, bad om NY statusattest, som igen blev skrevet : at jeg har det godt p.t. på antidep., er i afklaringsforløb, under ingen omstændigheder må vende tilbage til sygepl.fag eller branche ( altså ej heller steder uden medicin, hvilket de foreslog ved SDP-stop, og derudfra konkluderede, at så var der ikke brug for revalidering )
at jeg formentlig vil kunne profitere af en revalidering. Arbejdsevne og -tid fortsat under afklaring.

Nu er der så 2 dage til ny afgørelse, og min sagsbehandler siger i dag, at når der ikke foreligger entydige oplysninger fra læger m.m. i sagen - den misforståede statusattest - vil de høre deres jurist, om det kan berettige, at de afviser en forlængelse. Men der er jo sendt anmodning om, at de kasserer den - flere gange - og at det er alle de andre statusattester, der bør ligge til grund for vurderingen.

Jeg vil rigtig, rigtig gerne revalideres, og satser på at kunne vende tilbage til ordinært arb.marked, men det kræver nogle år endnu, og jeg kan sikkert ikke arb. fuld tid til den tid, men det må vi så se på. Går som nævnt i afklaringsforløb pt.

Jeg kan slet ikke forestille mig pt. at skulle kunne passe et alm job nu ( er IKKE i fagforening ), da jeg gennem mange år har dulmet min personlighedsforstyrrelse, depressioner og angst via medicinmisbrug, og jeg er først ved at lære nu, hvordan jeg selv fung. uden medicin, og hvad jeg kan magte. Psykiatrifonden støtter op om mig, og har sendt mail til min kommune, men statusattester laver de ikke - det er en socialrådgiver og en psykolg, man har tilknyttet.

Er der nogen, der ved noget om ovenstående ? Har de lov til at afvise min sag om forlængelse udfra " mangel på entydighed ", når den "forkerte " attest endog er annulleret fra psykiaters side ?

Jeg er iøvrigt 45 år, gift, 2 børn, eget hus.

Misforståelsen bundende iøvrigt i, at min psykiater ikke kan forstå de kommunale termer, og jeg havde prøvet at forklare hende, at jeg også skulle fremstå som rask nok til, at det kunne betale sig for kommunen at bekoste en revalidering på mig - det havde min daværende sagsbehandler sagt til mig.
Med hilsen, Eva
Ja nogle gange skal de søde læger ligefrem have at vide hvad de skal skrive i forhold til systemet, der er ikke noget at sige til at de indimellem bliver så forvirret.

Nå men tak for den fine besked, selvom jeg ikke er mange sure sild værd pt, kan jeg dog godt give et prej om din sag. Der er dog også andre herinde der er gode på sdp. området, Curls, Popiae og Mtvr1, så lad os håbe at de "kigger forbi" ligeså.

For det første har jeg delt dit indlæg op så alle kan være med på en læser ellers kan det være svært at overskue. Som du nok ved er sygedagpenge en kortvarig ydelse og den er meget snæver i dennes forlængelses regler. Selvom du er blevet partshørt et par gange syntes jeg at kunne forstå at du pt. har været på sdp. i 52 uger og altså står over for den alm. varigshedsbegrænsning?

Du skriver at der også er rapporter fra andre psykiatere end din egen? Hvad siger de?

Har du besvaret de partshøringer du har modtaget i din sag og altså derved dementeret det at kommunen mener at du er rask nok til det ordinære arbejdsmarked?!!

Hvordan går det i din afklaring og hvor lang tid har du været igang hermed? Kan ikke huske om du har skrevet noget herom.

På forsiden af k10 finder du et link til sygedagpenge reglerne: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Kort og godt består de af 7 punkter hvor man i forbindelse med muligheden for forlængelse SKAL kunne komme under et af dem, kan man ikke dette kan man ikke forlænges. Ydermere er det et must at man er stationær i sin lidelse i forbindelse med evt. forlængelse. Du har sikkert set dem før i forbindelse med kommunens partshøringer og varsel af stop af dine sygedagpenge!?:


Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægeligebehandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Du vil så gerne have en revalidering skriver du, dog skal din arbejdsprøvning ligeledes konstatere om det ville være noget du vil kunne være "berettiget til". Skrev kommunen i deres partshøringer noget om hvorfor du evt. ikke kan revalideres og dermed forlænges iht. §27 stk. 1 pkt. 1 eller 2?

Du skriver nogle steder, at du er "uden medicin"!! Er du fast i behandling på medicin nu eller ej og er du stationær i alle dine lidelser?

Det er nok meget godt deres jurist ser på lægepapirerne. I en evt. parthøring over stoppet kunne man evt. foreslå en helt 3 og uvildig special lægeerklæring, hvor kommunen får afklaret deres spørgsmål omkring din helbredsmæssige situation, funktionsniveau og prognose for fremtiden på arbejdsmarkedet!! Er det det endelige stop som skal afgøre om 2 dage?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 21-08-2012 kl. 14:36.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 15:21   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej pyyh det er lidt træls sådan noget....

Det er svært at sige, for et svar på statusattest er jo et svar på de spørgsmål, som kommunen stiller til en læge... Hvis der er tale om "misforståelser", så bør den her læge faktisk skrive det sådan, at det er til at forstå det klart og tydeligt. Men sagsbehandlere kan også selv misforstå, hvad der egentlig forståes....Det er om funktionsnedsættelsen, der bør svares på. Hun bør beskrive din funktionsnedsættelse og ikke "rask osv..." - altså hvis hun jo har nogle diagnoser på dig osv... (f.eks. beskrive ud fra diagnoserne, hvordan de "påvirker" dig).

For at revalideres skal man faktisk have en nedsat arbejdsevne... Bliver der ikke beskrevet om nogen funktionsnedsættelse, så kan de måske tro, at du er helt rask og dermed ikke kan revalideres.

Når man allerede har fået stillet nogen diagnoser, så mener jeg ikke, de kan komme udenom det... Det skal de tage med i vurderingen af din arbejdsevne. Også det at du er i afklaring lige nu hos Erhvervspsykiatrisk - den skal de også tage med i vurderingen af din arbejdsevne. (er der en som "observerer" dig derude og som du føler dig tryg med, kunne du måske høre denne ad, hvad h*n synes om, hvordan det går med dig derude i forbindelse med at vurdere din arbejdsevne - så du ligesom har noget at gå efter - blot en tanke jeg har lige nu.)

Du kan altid komme med egne oplysninger til jobcentret i forbindelse med din sag. F.eks. oplyse noget som du mener, de ikke ved noget om. Også f.eks. beskrive, hvordan du selv har det ud fra de diagnoser, du har. (der er en del herinde som har skrevet dagbog, når de f.eks. har været i praktik/afklaring, beskrive lidt om de smerter de har haft i løbet af dagen eller lignende.)

Håber du får din revalidering... Hvis de vælger at stoppe sygedagpengene alligevel har du dog mulighed for at klage over afgørelsen. Godt du har psykiatrifonden til at bakke dig op...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 19:43   #5
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Hvor nødigt jeg end vil - fordi det er forkasteligt at skulle hyre privat hjælp - til at hjælpe én imod dem som skulle forestille at være her for at hjælpe én! -
så skaf en privat socialrådgiver STRAKS, og gerne en der samarbejder med en advokat.

Har du nul kroner, så googl og find din nærmeste gratis rådgivning - evt denne her: http://www.sr-bistand.dk/

Du må ikke tøve, men skal handle STRAKS.

Jo længere tid systemet kører ud af en forkert tangent, jo længere tid tager det at bringe tingene tilbage på rette spor.

Den ældre psykiaterdame er givetvis sød - men er tydeligvis ikke opdateret på realiteterne - overvej, om det vil være hensigtsmæssigt for dig at skifte til en anden...(nemmere sagt end gjort - jeg ved det...)
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 20:48   #6
Hedvig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2012
Lokation: Køge
Indlæg: 11
Styrke: 13
Hedvig er ny på vejen
Hej og tusind tusind tak for jeres besvarelser.
Det ER 52 ugers begrænsningen.
Mine diagnoser er beskrevet som varige og væsentlige af begge psykiatere, helt konkret er det noget med angst overfor for mange mennesker , depressive gennembrud ved stress/pres og medflg. suicidalimpulser og en forbandet uro, der kan hindre nattesøvn i op til 3 døgn. Samt hyppige psykiske "nedbrud" m. tankemylder og tudeture m.m. Glemmer ting, fx. v. hævning i pengeboks kan jeg gå fra pengene
Stationært ? Der er af begge psykiatere anført varige og væsentlige lidelser. Men også, at jeg pt. har det godt på cymbalta 120 mg.
I forrige partshøring anfører kommunen, at de ikke ser mulighed for revalidering, fordi jeg kan tage job indenfor sygeplejestillinger, hvor der ikke administreres medicin. Men så er der jo de andre ting, angst/dep/uro/stress m.m., så det kan jeg ikke.
Den anden psykiater skriver : " Hun er varigt belastet af sine psykiske vanskeligheder, men det skønnes, at hun kan komme tilbage på arb.markedet m. skånevilkår, fx. nedsat tid for at mindske stress, som er med til at belaste klienten. Hun skønnes også at have udviklingsmuligheder indenfor andre fag end hendes eget fag." Fra samtale af dec. 2011, kommunens valgte psykiater.
Derudover har jeg fået diagnosticeret kronisk lidelse i hofter, en slags gigt som medfører daglige smerter og besværet gang, men det er slet ikke med endnu...
Og jeg HAR taget kontakt til 1) Psykiatrifonden og 2) Privatrådgiver/socialrådgiver Ricky.
Det er træls ja - tuff at komme igennem.
Kom endelig m. flere kommentarer hvis lyst....
Hedvig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 20:53   #7
Hedvig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2012
Lokation: Køge
Indlæg: 11
Styrke: 13
Hedvig er ny på vejen
NB. Det går godt i arb.prøvning, men jeg er kun på 15 timer indtil videre ( dødsfald i familien, datter er kronisk syg - opblussen undervejs i forløb ), så Psykiatrifond har søgt om forlængelse, jeg kan godt komme noget højere op.
Hedvig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 21:03   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Som Curls skriver er det vigtigt at vide hvad din psykiater har skrevet om dit funktionsniveau. Det er dette og primært dette lægerne skal forholde sig til at beskrive.

Funktionsniveauet beskriver hvordan du fungere i din hverdag, derhjemme og med dagligdagens alm. opgaver. Denne beskrivelse kan være med til at give et meget klart billede af din fremtid og evt. forlængelse af sdp.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 21-08-2012 kl. 21:06.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 22:37   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hedvig Se meddelelser
................
I forrige partshøring anfører kommunen, at de ikke ser mulighed for revalidering, fordi jeg kan tage job indenfor sygeplejestillinger, hvor der ikke administreres medicin. Men så er der jo de andre ting, angst/dep/uro/stress m.m., så det kan jeg ikke.

Du bør hurtigst muligt oplyse dine tanker om det til partshøringen. Oplys dem, at du altså ikke kan tage job indenfor sygeplejestillinger... Det SKAL de LIGE tænke over.....

Den anden psykiater skriver : " Hun er varigt belastet af sine psykiske vanskeligheder, men det skønnes, at hun kan komme tilbage på arb.markedet m. skånevilkår, fx. nedsat tid for at mindske stress, som er med til at belaste klienten. Hun skønnes også at have udviklingsmuligheder indenfor andre fag end hendes eget fag." Fra samtale af dec. 2011, kommunens valgte psykiater.
Derudover har jeg fået diagnosticeret kronisk lidelse i hofter, en slags gigt som medfører daglige smerter og besværet gang, men det er slet ikke med endnu...

Har de de oplysninger om ALT vedr. dine ALLE dine lidelser (også gigt og lidelse i hofter?) Hvis ikke, så skriv til dem, hvor de kan få de oplysninger hos...

.
Jeg synes udover ovenstående, at du i kommentar til partshøringen bør skrive nogenlunde (medmindre Ricky allerede er i gang):

At da der allerede er konstateret nedsat arbejdsevne, bør en revalidering i det mindste være en mulighed for at få mig tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg kan IKKE længere arbejde i mit fag pga. min funktionsnedsættelse. Dette er i øvrigt også understreget fra min psykiater. Derfor mener jeg, at i det mindste at revalidering skal hjælpe mig tilbage til arbejdsmarkedet, når jeg ikke engang kan arbejde på fuld tid min min nedsatte arbejdsevne (og funktionsnedsættelse).
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Statusattest Jasmina Alt det andet 15 21-02-2013 01:27
Statusattest christiane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 30-10-2012 12:29
Statusattest Makao Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 21-08-2012 22:20
statusattest mand Alt det andet 0 05-01-2012 17:24
Statusattest Hanna Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 12-11-2010 16:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension