K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2011, 20:37   #1
anonym1600
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Indlæg: 1
Styrke: 0
anonym1600 er ny på vejen
hvilken økonomisk støtte får man mens man går til psykiater for behandling af PST?

Hej alle.

Jeg skriver på vegne af min mor, og håber at der kommer nogle konstruktive svar tilbage.

Kort fortalt har min mor været sygemeldt i et par år på grund af post traumatisk stress. Hun har været i arvejdsprøvning, hvilket gik "nogenlunde" i starten, men så aftog det og hun har ikke været derude i det sidste halve år. hun har været på sygedagpenge i den begrænset periode det er tilladt, og blev derefter sendt på revildering, hvilket hun jo tilsyneladende ikke kan få mere, da man skal have et x antal timer for at kan fortsætte med det. Hun skal i behandling for PST, men ventetiden er lang i dagens Danmark, hvilket er et par i denne sammenhæng.
Mine spørgsmål lyder som følger:
1) kan det være rigtigt at man kommer på kontanthjælp indtil man skal i behandling og mens man er i den. hun har kun fået det værre, men sagsbehandleren sagde at hun skulle søge kontanthjælp?
2) HVIS man så skulle ryge på kontanthjælp men stadig ikke er rask, er der så en paragraf, der siger noget om at man ikke skal aktiveres?

Det skal dog nævnes at vi håber på at hun får tildelt en førtidspension ås hvis der er nogen som har råd omkring det at søge en førtidspension i forbindelse med en psikisk lidelse vil jeg meget gerne høre om det?

mvh anonym1600
anonym1600 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 20:54   #2
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Som jeg har fået fortalt det så tror jeg din mor vil blive ved med at være på kontanthjælp til efter den behandling.
Medmindre hun kan få en midlertidig førtidspension hvor de fastlægger et vist antal år din mor kan få den i og har hun ikke fået det bedre kan de gøre den permanent.

Men i disse tider hvor kommunerne skal spare så tror jeg det bliver meget svært at få en midlertidig førtidspension da det er billigere at holde din mor på en kontanthjælp idet førtidspension kun kan gives når alle behandlings og revaliderings og aktiveringer er forsøgt uden held.

Sådan har jeg forstået det.

Jeg døjer selv med psyken og skal snart søge kontanthjælp og håber også selv at få en førtidspension med tiden

Jeg mener bestemt der er en paragraf der siger at hun ikke må aktiveres hvis hendes sygdom forværres og hvis hun er i behandling.
Men jeg lader lige andre kloge finde den til dig.

Sidst redigeret af Stezu; 21-03-2011 kl. 21:48. Årsag: indlæg lagt sammen - brug evt. redigerfunktion ved tilføjelser
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 01:32   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
I og for sig med at din mor kommer fra en revalidering hvor hun i øvrigt ikke har været i stand til at være der nok til at optjene retten til arbejdsløshedsdagpenge, så er svaret JA

KHJ til hendes sag er afklaret, og hun ryger på en anden hylde.

Og dog så er der faktisk en mulighed for fleks, men der vil hun så gå på KHJ som ledig flekser (fordi det er den ydelse hun kommer fra) så at forsøge det vil din mor ikke få noget ud af økonomisk.

For at få FP SKAL hendes arbejdsevne være afklaret, og ALLE behandlingsmuligheder afprøvede, og det er de jo ikke, så også en hvid pil af den retning = vi er tilbage ved KHJ, desværre.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 10:49   #4
Suzy Jensen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Haderslev
Indlæg: 39
Styrke: 14
Suzy Jensen er ny på vejen
.-.

Så vidt jeg ved så er sygedagpenge et lavere beløb end kontanthjælpen, det var det ihvertfald for mig for fik beløbet af vide selvom jeg ikke kunne få det.

Jeg har selv PTSD som en af mine 5 diagnoser og der er ikke udsigt til behandling heller ikke af alle de andre diagnoser selvom det er skadeligt for mig at vente og gå ubehandlet så længe (PTSDen har jeg allerede haft 3½ år, svær depression ml 10-16 mdr osv) jeg har været sygemeldt på kontanthjælp fra starten af dec 09. Har hele tiden været sygemeldt og derfor ikke skullet i aktivering. Pga min Borderline diagnose får jeg den høje sats kontanthjælp som var jeg 25. Jeg er kun 19, bliver 20 i år men får 10044,- kr før skat.
Suzy Jensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 20:30   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Suzy Jensen Se meddelelser
Så vidt jeg ved så er sygedagpenge et lavere beløb end kontanthjælpen.
Det er ekstrem sjældent.

Sygedagpemgene regnes ud ud fra hvor meget man tjente mens man var i job.


Citat:
Under 25 år
Hjemmeboende - 3.123 kr. (2011)
Udeboende - 6.472 kr. (2011)
Gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.044 kr. (2011)
Med egne børn i hjemmet - 13.345 kr. (2011)
Hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.193 kr.
Du kan max få 13.345 kr. (2011), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.665 kr. (Svarende til 6.472 kr. som udeboende under 25 år + 1.193 kr. - normalbidrag for et barn).

Over 25 år
10.044 kr. (2011)
Med forsørgelsespligt - 13.345 kr. (2011)
Citat:
Sygedagpenge beregnes normalt på grundlag af hidtidige indtægt og kan højst udgøre 103,51 kr. pr. time/3.830 kr. pr. uge
Beregningen er: man tager 90% af ens løn, og der er sygedagpengebeløbet, med mindre altså at man rammer maks.


Dvs Hvis den omtalte mor er enlig og var berettiget til sygedagpenge (hvilket hun ikke er) OG fik max satsen (som altså langt langt de fleste får) vil hun få på den gode side af 15000 før skat pår måned, mens KHJ´en vil lyde på de der 1044 kr.

Som udgangspunkt er KHJ´en altså det laveste af de 2, men igen det afhænger af hvad man tjente før, i det, men regn lidt på det og opdag at for at få mindre end KHJ´en udbetalt som sygedagpenge, og opdag at du i så fald har arbejdet for under 28 kr pr time (i en 37 timers arbejdsuge) Så det er ikke ret mange der får mere i KHJ end i sygedagpenge.

Der hvor forskælden kan komme ind er ved boligsikrinbg børnebidrag og hvad har vi af ekstra ting man kan få på en KHJ, men de er ikke en del af KHJ´en.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Økonomisk hjælp til behandling? Svaninden Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 18 28-07-2011 11:21
hvilken ydelse får man mens pensionssag kører Teletrold Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-05-2011 21:49
Hvilken ydelse skal jeg ha' mens jeg venter? Hygeria Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 26-03-2010 12:15
Økonomisk støtte til kiro/fys mm? Misse76 Alt det andet 1 29-10-2009 12:18
Økonomisk støtte til psykisk syge unge Stella Politik og Samfund 4 28-02-2009 21:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension