K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2011, 11:54   #301
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bekendtgørelse og Vejledning sidste udgave 2011

Vejledning
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=134311

Bekendtgørelse.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=133324

Hilsen Peter

Vejledning/Bekendtgørelse?
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15990
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 11:04   #302
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Frakendelse af handicapbil

Fra Scleroseforeningens rådgivning.:

http://www.scleroseforeningen.dk/da/...2001%2030.aspx

"Spørgsmål:
Min tidligere kone (det vil sige samboende men ikke gift) har søgt om en handicap-scooter og har fået en bevilget. Dette med det resultat. at de har frataget hende hendes handicapbil og har indrapporteret til SKAT at der skal betales afgift på denne, ca. 200.000 kroner.

Jeg mener, at hun er blevet snigløbet af visitatoren fra kommunen, som jeg også har kontaktet angående anullering af aftaleen. Men denne kunne ikke omstødes.

Bilen bliver brugt af min datter og jeg, når min tidligere kone skal ud og handle, samt på ferier, da hun er ret svær at få ind i en almindelig bil.

Bilen (en VW Multivan 2005) er snart 6 år gammel.

Ekspertens svar:
Frakendelse af handicapbil kan kun ske efter en konkret afgørelse med henvisning til lovhjemmel og med klageadgang. Forinden en sådan afgørelse skal der ske partshøring, det vil sige at der skal gives mulighed for at komme med bemærkninger og kommentarer inden sagen afgøres.

Vær opmærksom på ret til at få kopi af alle sagens akter.

Jeg tænker, at kommunen har vurderet, at din tidligere kones kørselsbehov vil kunne blive dækket med en el-scooter, men umiddelbart lyder det for mig som om, at det kun er i nærområdet og der herudover er behov for at medbringe el-scooter i bilen ved længere ture.

Hvis der ikke foreligger en skriftlig afgørelse på frakendelse af bil er det ikke en lovlig beslutning.
Foreligger der en skriftlig afgørelse, skal afgørelsen som nævnt indeholde oplysning om hvilken lovhjemmel, der er anvendt, begrundelse og klagemulighed. Klagefristen er 4 uger, så vær opmærksom på dette og gør i givet fald brug af den.

Jeg forstår på spørgsmålet, at din tidligere kone ønsker at beholde bilen og i den sammenhæng kan der godt være en afgift til SKAT, forudsat at afgørelse er lovlig.

Det kunne måske være en ide, at I kontakter Scleroseforeningens socialkonsulent, der dækker den pågældende kommune og får hjælp til sagen. Det er dog vigtigt, at I har alle sagens akter og vær stadig opmærksom på klagefristen, som skal overholdes.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 21:44   #303
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hejsa

Ja så fik jeg også afslag på bil.

Nogle der ved hvordan denne her skal forståes

§2 stk.4 I vurderingen af ansøgers daglige kørselsbehov jf. stk 1 & 3, og §1 stk. 1 skal der lægges vægt på, at kørselsbehovet har et sådant omfang at bevilling af bil i væsentlig grad kompenserer for ansøgers nedsatte funktionsevne. Ansøger skal have aktiviteter uden for hjemmet, som medfører et betydeligt behov for kørsel med bil. Aktivitetsniveauet skal som udgangspunkt svare til, hvad der er sædvanligt for en jævnaldrende person uden funktionsnedsættelse med en i øvrigt tilsvarende livssituation.

Jeg syntes det kan læses på flere måder.

At man med en funktionsnedsættelse har ret til et liv med et aktivitetsniveau som en almindelig uden funktionsnedsættelse.

At man skal have et aktivitetsniveau som en person uden funktionsnedsættelse. Og det kan man jo aldrig når man er syg.

Andre der har nogle gode bud?

Jeg har i partshøring skrevet at jeg ikke kan køre på el-scooter i alt slags vejr. Dertil skriver de, at jeg ikke har lægelig dokumentation på at vejret kan skade mit funktionsniveau.

Har talt med lægen om det. Han siger hvad er det de vil have dokumentation på? jeg kan jo ikke måle på en blodprøve eller en scanning at du får ondt når det er koldt (jeg har diskus og slidgigt i lænden)

Nogle gode forslag til hvad jeg skal skrive til det i min klage?

Jeg har skrevet og sendt lægepapirer til dem med min mand har angstanfald. Når de kommer skal han tage medicin og må derfor ikke køre bil. Jeg kan ikke længere køre vores nuværende bil. De skriver stadig at min mand skal køre når han har det godt og de andre dage må vi blive hjemme. Vi har en datter på 5 år.

Jeg skal benytte mig af sydtrafik handicapkørsel skriver de.

Jeg har lavet en udregning. Hvis vi skal have det kørselsbehov vi har nu dækket med sydtrafik koster det 10800 kr. om måneden. Disse udgifter har jeg søgt under § 100. Bare det at skulle aflever og hente vores datter i børnehave koster 140 kr. pr. dag. Hvem har så mange penge til det. Er spændt på afgørelsen af merudgifterne.

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 15:15   #304
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Så fik jeg lavet klage over afslag. De er godt nok hurtigt. De har modtaget den 21. juni og 24. juni ringer der en fys. til mig at de har haft den med på bilmøde. Der er flere tinge jeg har skrevet i klagen der skal undersøges nærmere, så derfor kan de ikke overholde 4 ugers fristen. Men jeg skulle se det positivt i forhold til min sag at de undersøgte disse ting.

Fik sammen med bevilling fra sydtrafiks handicapkørsel besked på, at de ikke kunne opfylde mine behov med lav indstigning og højt sæde. Dette skyndte jeg mig at bede om at få lagt i klagen, for egentlig betyder det at jeg ikke kan komme nogle steder uden bil.

Hun sagde også at jeg meget snart skulle have en afgørelse da jeg har ventet meget længe.

Kryds fingre, jeg håber virkelig det bliver omstødt til en godkendelse.

Venter stadig på svar på merudgifterne.

Annemtte
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2011, 14:11   #305
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mister jeg mit erhvervskørekort hvis jeg får konstateret sclerose

Scleroseforeningen henviser til følgende Vejledning.

Der er udarbejdet vejledning (nr. 10335 af 30.11.2007) om kørekort og neurologiske lidelser, som du kan finde her.:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=114489

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 19:59   #306
40manne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2011
Lokation: Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 2
Styrke: 0
40manne er ny på vejen
Hej alle,

Jeg er ny her på dette forum. Jeg har med stor interesse læst om jeres problemer og succeshistorier mht. det at ansøge om hjælp til bil.

Jeg er alvorligt lungesyg på 3. år, og er stærkt afhængig af bil, jeg er bevilliget vederlagsfri træning 2 x ugentligt hos fysioterapeut og bor 10 km væk. Og har handicap-skilt.
Jeg er gift og mor til en søn på 11. Vi har en bil fra 2009, MEN min mand må cykle eller køre på knallert på arbejde, fordi jeg ellers er låst i hjemmet på landet.

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre for mig at få bevilliget en "kone-bil", så min mand kan bruge vores egen bil.

Har haft hjemmehjælp til rengøring, men det er blevet stoppet fordi jeg har rask ægtefælle i hjemmet. Så nu forsøger jeg at søge om dækning af merudgifter og får besøg fra kommunen om 2 uger, hvor de vil vurdere mig. Han siger at når jeg har fået afslag, kan de heller ikke give hjælp til det. Men jeg kan muligvis få hjælp til vinduespudsning og græsslåning??

Andre her med erfaringer??

Kærlig hilsen Marianne
40manne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2011, 18:19   #307
Dinky67
Elsker at være her på K10
 
Dinky67s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2010
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 63
Styrke: 14
Dinky67 er ny på vejen
Er ansøgning til hadicapbil formuebestemt..?
. mener selv at have læst et eller andet sted at det ikke er firmue bestemt.
__________________
Jeg er lige nu i en lang proces med at acceptere situationen, men håber på sigt ...at lære at leve med det og bruger tid på at lære at acceptere mine smerter..
Førtidspensionist pr. 1 Juli 2011
¸•♥*Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ*♥•.
Dinky67 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2011, 14:41   #308
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Udskiftning af handicapbil/betaling af afgift

http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...2002%2004.aspx

som viser at bevilling af invalidebil ikke er noget man bare får.

Bemærk at spørgeren har sclerose.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-09-2011, 23:03   #309
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...2002%2004.aspx

som viser at bevilling af invalidebil ikke er noget man bare får.
det skal vel da heller ikke bare være nogen man bare giver væk der er jo mange tigner spiller ind desvære tænker de sgu altid øokonomi
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2011, 07:15   #310
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
DF høringssvar ny Bekendtgørelse.....

http://www.handicap.dk/handicap/doku...r-serviceloven

"DH mener ikke, det er rimeligt at kræve et kørselsbehov svarende til, hvad der er sædvanligt for andre familier. Barnets nedsatte funktionsevne taler i sig selv imod at sammenligne aktivitetsniveauet med familier med børn uden handicap. Kørselsbehovet kan sagtens være stort, selvom der ikke er et sammenligneligt aktivitetsniveau i forhold til andre familier og et barn på samme alder. Uden bil kan barnets samvær med og deltagelse i familielivet, herunder muligheden for spontane aktiviteter, imidlertid være betydeligt begrænset.

Andre familiers aktivitetsniveau som grundlag for vurdering af kørselsbehovet er ikke rimeligt og vil afskære mange for at opnå den nødvendige støtte. Derfor må § 4, stk. 2, udgå eller omformuleres."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension