K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2012, 13:33   #1
piamus2002
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2011
Indlæg: 11
Styrke: 13
piamus2002 er ny på vejen
spørsmål ang træk i kontanthjælp

har lige et spørsmål:
Min man røg for sygedagpenge og det samme gjorde jeg og vi røg på kh og vores sagsbehandler der udbetaler kh kunne godt se at det kan vi ik leve af med 4 små børn, men vi kan hverkend få det ene el anden hjælp, han valgte at sende os til en økonomirådgiver og det gav da lidt luft, men for 2 måneder siden fik jeg rippet alle vores penge (ved godt det var dumt at gå med) samt min mobil, så vores økonomirådgiver sage vi skulle søge enkelt ydelse til husleje og lys, det fik vi også men på den baggrund de træk 1000 kr om måneden,vi var ikke tilfreds men kunne ikke gøre noget!
Så spørsmålet er må kommunen godt trække 1000 trods de kan se vi ik har nok penge om måneden?
piamus2002 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2012, 14:08   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det må de desværre godt, specielt hvis i har indgået en aftale, og at aftalen lød på, at de ville trække jer 1000 kr.

Der er rigtig mange der får trukket pænt store beløb over SKAT pga offentlig gæld, hvilket betyder flere hundrede kroner mindre udbetalt i kontanthjælp. Kedeligt, men ikke ulovligt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2012, 17:20   #3
kiwimor
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Lokation: herlev
Indlæg: 108
Styrke: 13
kiwimor er ny på vejen
jeg skyldte/skylder kbh kommune 14000 kr .. de ville have jeg skulle afdrage med 700 kr om md ,det var det mindste de kunne gå med til , sagde at det kunne jeg slet ikk få til at hænge sammen økonomisk. han sagde så han ville sende den videre til skat .hvor jeg kunne lave en afdragsordning med dem.

snakkede så med skat og damen sagde at de ikke ville trække noget fordi jeg var på KH , så jeg skulle føst betale når jeg begyndte at tjene penge ?
kiwimor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2012, 17:46   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Piamus2002

Nuer dette område ikke en af mine spidskompetencer (hvis noget område er ), men det er min opfattelse at der er obligatoriske tilbagebetaling, dvs. de tilfælde hvor kommmunen skal kræve beløbet tilbagebetalt, bla. v. svig.

Og så er der fravigelig tilbagebetaling, dvs. de tilfælde hvor kommunen kan kræve tilbagebetaling. Som jeg vil betragte jeres tilfælde.

Hvis I/du har underskrevet en tilbagebetalingsordning bør du samtidig have fået en oplysning om mulig anke for afgørelsen på 4 uger.

Yderligere skal der tages hensyn til beløbets str. og jeres families udgifter. Her skal laves en individuel vuredering, dvs. på baggrund af familiens samlede udgifter:

Citat:
§ 93. Kommunen kan træffe beslutning om tilbagebetaling, når der ydes hjælp,

1) fordi modtageren har udvist uforsvarlig økonomi,

2) fordi modtageren ikke har givet nødvendige oplysninger til andre offentlige myndigheder, private m.fl., der har betydning for modtagelse af anden offentlig forsørgelsesydelse, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven m.v.,

3) fordi modtageren eller ægtefællen er indblandet i en kollektiv arbejdsstrid, eller

4) når der på det tidspunkt, da der søges hjælp på grund af økonomisk trang, foreligger forhold, der viser, at den pågældende i løbet af kortere tid vil være i stand til at tilbagebetale hjælpen.

Stk. 2. Kommunen skal senest ved udbetaling af hjælpen oplyse modtageren om, at hjælpen skal betales tilbage og med hvilken begrundelse.

Stk. 3. Kommunen kan ikke træffe beslutning om tilbagebetaling efter stk. 1 af den hjælp, som en person modtager under tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven og engangsbeløb efter § 25 a.
Citat:
444. Kommunen har efter § 93, stk. 2, pligt til senest ved udbetaling af hjælpen at orientere modtageren om, at hjælpen ydes med tilbagebetalingspligt, herunder efter hvilket nr. i stk. 1, der anvendes, og baggrunden herfor.

Kravet om orientering er en betingelse for gyldigheden af tilbagebetalingskravet. Det betyder, at kommunen skal kunne dokumentere, at modtageren er tilstrækkeligt informeret. Denne dokumentation kan fx ske ved, at kommunen beder modtageren om at underskrive en tilbagebetalingserklæring. En tilbagebetalingserklæring skal som hidtil opfylde formkravene i forvaltningslovens §§ 22 og 24.

Det forhold, at en modtager underskriver en tilbagebetalingserklæring, afskærer ikke den pågældende fra at klage over tilbagebetalingspligten til det sociale nævn.
Citat:
§ 95. Kommunen gennemfører tilbagebetalingskravet ved en betalingsordning, som fastsættes under hensyn til, hvad den pågældende kan betale uden at komme til at mangle det nødvendige til sit eget eller familiens underhold.

Stk. 2. Hvis en person, som har betalingsevne, ikke overholder en betalingsordning efter stk. 1, kan kommunen inddrive gælden efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter.

Stk. 3. Når der er ydet hjælp med tilbagebetalingspligt, indtræder kommunen for et beløb, der svarer til den tilbagebetalingspligtige hjælp, i retten til udbetaling af overskydende skat og arbejdsmarkedsbidrag med godt-

gørelse og renter samt tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55. Dette gælder, selv om der er fastsat en tilbagebetalingsordning efter stk.1.

Stk. 4. Tilbagebetalingskravet bortfalder, når der er gået 5 år efter hjælpens ophør, uden at der efter reglerne i stk. 1-3 har været økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.

Det nødvendige til underhold

447. Tilbagebetalingskravet gennemføres efter § 95, stk. 1, ved en betalingsordning, som kommunen fastsætter ud fra en vurdering af, hvad modtageren kan betale uden, at den pågældende kommer til at mangle, hvad der må anses for nødvendigt til sit eget og familiens underhold.

Som udgangspunkt kan kommunen vurdere modtagerens tilbagebetalingsevne ud fra, hvad den pågældende ville være berettiget til i kontanthjælp. Det betyder, at kommunen som altovervejende hovedregel ikke kan fastsætte en tilbagebetalingsordning, hvis skyldneren fortsat modtager kontanthjælp, medmindre den pågældende har et væsentligt større rådighedsbeløb end andre, der modtager kontanthjælp, fx på grund af et fremført skattemæssigt underskud eller en meget lav boligudgift.
Mine understregninger.

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8700 og vejledning: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=87006

Spørgsmålet er derfor om I endnu kan nå en klage over afgørelsen ( 4 uger frist), som kunne være inddelt i overorndet: ingen tilbagebetaling og underpkt. hvis tilbagebetaling, så med vurdering af et beløb, som I kan overkomme med jeres nuværende budget.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2012, 18:36   #5
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Det er muligt at få henstand ved skat, hvis du ikke har midlerne til at betale, jeg har jeg selv, og har haft det i flere år.

Så smut ned til skat, med dokumentation for indtægter og udgifter, så de kan se at der ikke er penge til det, så får du henstand indtil din indtægt bliver bedre.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2012, 07:29   #6
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Det er muligt at få henstand ved skat, hvis du ikke har midlerne til at betale, jeg har jeg selv, og har haft det i flere år.

Så smut ned til skat, med dokumentation for indtægter og udgifter, så de kan se at der ikke er penge til det, så får du henstand indtil din indtægt bliver bedre.
Kan skat give hen stand når der er indgået en afatale med komunen,det trivler jeg på.

Men tænker om man evt. kan søge § 100 enkelt ydelse til denne tilbagebetaling,jeg ville prøve.Samtidig med at forhøre sig hos skat om det er lovligt og hvis det er om det er muligt at få stoppet det træk der foregår .

Men ofte så er det jo sådanne at man har udgifter som man ikke tager hensyn til i beregningerne.Og derfor bliver hårdt remt i tilbage betalingen.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2012, 09:05   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
>Enkeltydelse hedder §81.


Tror IKKE at det er lovligt at kommunen kræver afdrag(aftale eller ej), så længe i er på kontanthjælp.
Det er KUN SKAT der må fratrække i ydelse, OG lave betalingsevnevurdering.
. Ny lov efter 2008.

Ring og hør skatteministeriet eller SKAT.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2012, 09:11   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
§100 mener jeg bestemt jeg har fået tænder på ,men det muligt jeg tager fejl,jeg kunne ikke lige finde de papir jeg har det på.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2012, 10:05   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja skat står i dag for al inddrivning - det er netop kommunernes problem, at de ikke er effektive nok. Selvfølgelig efter input fra kommunerne.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2012, 07:54   #10
piamus2002
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2011
Indlæg: 11
Styrke: 13
piamus2002 er ny på vejen
1000 tak for jeres alles svar!
Jeg sendte i mandags en mail til sagsbehandler og fik svar retur om han skulle betegne dette som en klage, vilket jeg skrev ja til.
Han oplyste mig så om de 4 uger jeg havde vilket var overskredet, men han kunne se jeg ikke havde fået klage vejledning med, så de tog den ind for en klage!
Jeg vil prøve at ringe til skat i dag, for at hører om de evt kunne hjælpe mig, for når alle udgifter er betalt har vi til 6 mennesker 700 om ugen og det er lige fra wc papir til mad
piamus2002 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
spørsmål ang træk af skat piamus2002 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 09-01-2013 15:03
Træk i løn elller kontanthjælp stampe Alt det andet 29 21-08-2012 19:07
spørsmål om erstatning når jeg får ledighedsydelse c.l.e.o. Alt det andet 14 08-01-2011 10:29
spørsmål om avslag Randers_nø Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-04-2009 21:09
bare et spørsmål anetta Dit og Dat 1 07-04-2007 17:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension