K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2013, 17:22   #21
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Det er jo ikke nogen løsning at stifte ny gæld i en bank for at betale gammel SU gæld... det bliver det da kun dyrere af...
Har du undersøgt det ?

og banken giver da i hvert fald ikke mulighed for eftergivelse...
Nu er der forhåbentlig ingen der stifter gæld med håb på eftergivelse, uanset hvad der er sket siden.
og chancen er der da stadigvæk... og også når/hvis den ender hos skat...

det kommer jo an på hvordan økonomien ser ud om det måske kan lykkes at få eftergivet noget...
Gældssanering er ikke kun for offentlig gæld

Jeg aner ikke om det er lettere eller sværere at låne til en lejlighed når gælden er til det offentlige eller til en bank... måske var det i virkeligheden fordi det var en restance der stod som ikke betalt...
Ja det er netop et problem når der står en offentlig restance

Måske er det bare mig... men jeg ville da egentligt også føle mig lidt fjollet og stå og ville låne penge til en lejlighed eller stifte ny gæld før jeg havde styr på den gamle gæld...
Det er ikke usædvanligt at kunne låne trods gæld. Har man til den tid en ok indkomst, og de kan se man har betalt det som aftalt, så er jeg sikker på banken også er med på den. En eventuel gæld vil på sigt eventuelt kunne indfries via optagelse af lån i ejendom, og så er vi pludselig nede på noget der hedder 3-4% i rente, hvilket jeg har svæt ved at forestille mig at noget offentligt kan følgemed til.

Så jeg mener helt sikkert stadig det er en dårlig ide at blande banken ind i det... selvom skattefogeden helt sikkert ville klappe i sine små hænder over den løsning.... så kan han lukke sagen og hæve sin bonus...
Banken er en butik, de handler med penge, vi vil gerne købe en ydelse, derfor spørger vi banken.
Jeg føler lidt at du betragter det at spørge banken om at låne er som at komme med hatten i hånden. Det er det ikke, banker vil gerne låne penge ud, deter det de levr af, og man kan forhandle med dem
Jeg ville ALDRIG lade stå til og lade min gæld være ved det offentlige hvis der nu skulle være billigere løsninger.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
tror ikke renterne er billiger ved skat end banken, det var i gamle dage, når vi siger banken var det får at kunne få laver afdrag.
Man skal også huske at dere er fradrag for renten i banken, det er der ikke for renten hos skat.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 17:25   #22
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
tak for alle jeres gode råd, jeg må i løbet af næste år snakke med noget gældrådgivning om hvad der er bedst at gøre...

Risa... jeg har heller ingen forbrugsgæld, har dog ikke betalt mere end 200/2md af mens jeg har været på kontanthjælp så måske det meget godt jeg ihvertfald betaler den aftale jeg har lavet pt med su om et år på 1400/2md så har jeg jo vist noget betalings velvilje...

så må jeg se an om jeg tør kaste mig ud i det med skat når året er gået, eller om jeg bare betaler det su forlanger til den tid 2600/2md

men er svært for nogen siger skat er onde og tager kæmpe beløb og andre de er flinke, så lyder lidt som et lotteri hvad der sker med en, så er mere om jeg tør det med min psyke for presser de mig går jeg helt ned. Jeg er bange for at ringe så det med at ringe til skat osv er for svært for mig...

Gizmo... ok hvad var din gæld da den røg til skat? og skulle du ringe og kæmpe med dem for jeg er bange for at ringe og ikke en god forhandler
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 17:34   #23
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Banken og realkredit har ingen adgang til at se tidligere gæld. Det eneste de kan se er den aktuelle gæld du har iflg. Din årsopgørelse. Kan ikke lige se at en gæld på sølle 544 kr. kan spærre for boliglån, det er helt ude i hampen. Forstår ikke hvilken bank det har været.
Den måde realkreditinstitutterne går ind og ser på, 5 år tilbage, når man er førstegangslåner, der ser de OM der er gæld.
Om man har gæld på 25 ører eller 25 millioner, er det tekniske system fuldstændig ligeglad med, der kommer et kryds ved gæld.

Det pynter under ingen omstændigheder at have haft sådan en gæld, men hvis man helst bare vil undgå at høre hvad banken kan tilbyde skal man da endelig gøre det.

Hvis vi taler om bare at betale ti SU er der jo heller ikke noget problem, det jeg taler om er om man skal lade den gå til skat, og der synes jeg at banken er langt at foretrække.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 17:42   #24
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
er det ikke bare et skema, hvor man kan søge nedsættelse/slettet fra skat, vil da prøve, det koster jo ikke noget.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 17:45   #25
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Jo, det er en bunke papirer, man udfylder.

Jeg fik endda beløbet sat yderligere ned, da jeg snakkede med en sød dame i telefonen fra skat. Det første beløb var stadig for højt til, at jeg kunne få det til at løbe rundt - så hun satte det ned. De er nogle gange til at tale ordentligt med.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 18:39   #26
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Jeg ved ikke om SKAT er "onde" men efter loven blev lavet om sidste år kan de faktisk tillade sig at tage op til 3 % ekstra oven i din træk % og det er uanset din indtægt, både min bror på kontanthjælp og jeg selv på pension fik en nydelig note om 450 kr lønindholdlse, og det på trods af at jeg betalte og stadig gør 500 pr md.
Min bror havde også en aftale med dem, og alligevel var der ingen af os der kunne slippe efter de havde set vores budget.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 20:31   #27
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
tror ikke man kan søge med mindre jeg lader gælden overgå til skat??? man kan vel ikke søge og så hvis de er for hårde sige man fortryder og vil tilbage til su...?

hvis de lønindholder en person på kontanthjælp ville de nok også med mig syntes godt nok det groft at lønindholde på en kontanthjælp!
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 21:36   #28
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Mht. lønindholdelse i kh så ligger der en dom fra Landsskatteretten fra september 2013, om henstand ved tilbagebetaling af restskat såfremt borgeren er velfærdstruet. Om jeres økonomi så er det, er svært at vurdere ud fra jeres oplysninger

Link til sagen: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2132024&vId=0

Dommen har så ført til en henvendelse til skatteministeren, fordi han i TV Avisen har udtalt, at han fremover vil ”garantere for, at der ikke er nogen, der kommer i den situation, at de bliver trukket i deres kontanthjælp, fordi de skylder i skat

Link til henvendelsen: http://www.ft.dk/samling/20121/almde...18/1283774.pdf

Så måske der sker noget på den front. Og måske I kan bruge dommen til noget.

Hvor ligger din gæld, Nensy? Økonomistyrelsen?

Som jeg læser §5 i Bekendtgørelse om eftergivelse af studiegæld, så burde det være muligt at søge hel eller delvis eftergivelse også hos dem... Måske du skulle kontakte dem igen og høre om mulighederne...?

Link til Bekendtgørelsen: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=17321
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 21:49   #29
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
min gæld er stadig ved su, og så vidt jeg har forstået så kan man intet søge hos dem, de siger bare at betaler man ikke rykker de to gange og så ryger man over til skat.
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 22:10   #30
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Okay. Ja, så er den jo desværre svær, og der er ikke mange muligheder lige nu. Nu ved jeg ikke, hvordan din økonomi ellers er, og om den kan bære det, men det er en pæn gæld, der komme til at tage lang tid af afdrage. En samtale med en professionel ville nok være det bedste for dig lige nu. Er der noget gældsrådgivning i din by...?

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension