K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-08-2013, 13:22   #1
seifert
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2013
Alder: 65
Indlæg: 3
Styrke: 0
seifert er ny på vejen
Question Spørgsmål vedr. psykolog

Jeg har lige været i et 7 ugers afklaringsforløb mhp. førtidspension/fleksjob.
På grund af ryg smerte har jeg ikke været der så meget som kommunen gerne ville have haft, og ved det afsluttende møde kom sagsbehandleren med den kommentar at både hun og deres læge mente at jeg kunne klare mere end jeg havde. Nu har jeg her i dag modtaget følgende mail fra hende.

"Jeg har drøftet dig med vores læge der anbefaler for en sikkerheds skyld at du taler med vores psykolog, for at få afdækket om dine mange smerter også skyldes psykologiske årsager. Samtalen er med vores Psykolog Camilla. Jeg er ikke til stede men hvis sætter dig og venter i gangen, vil Camilla komme og hente dig."

Kan det være lovligt at de vil have at jeg skal snakke med deres psykolog, uden at give mig et frit valg.

Samtalen skal være på onsdag, så det er meget kort varsel.

Jeg håber der er nogle af jer kloge mennesker der kan hjælpe mig.
seifert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 14:02   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Du skal ihvertfald være opmærksom på, om de forsøger at gøre din fysiske sygdom om til psykisk. Om det er lovligt?

Så vidt jeg ved, skal de tilbyde tre forskellige - og så må du selv vælge.
Du kan google vedkommende, og se om psykologen er kendt for noget.

Jeg ville først og fremmest spørge sagsbehandleren hvad formålet skulle være med psykolog samtalerne, og om hvad der ligger til grund for, at de har truffet den beslutning at det er nødvendigt med psykolog samtaler.

Hvis du har et godt forhold til din sagsbehandler, så vil hun nok gerne uddybe hvad der ligger til grund for det.

En indledningssamtale sker der intet ved. Psykologen lærer dig at kende, og du kan lære hvad psykologen har til opgave for. Så jeg syntes at du skulle tage til den første samtale, og fiske efter hvad hendes formål er. På den måde, kan du hurtigt gøre op med dig selv, om du føler at du kan kommunikere med psykologen, eller om du evt kender en anden psykolog som du mener kan gøre det bedre.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 16:52   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
En indledningssamtale sker der intet ved. Psykologen lærer dig at kende, og du kan lære hvad psykologen har til opgave for. Så jeg syntes at du skulle tage til den første samtale, og fiske efter hvad hendes formål er. På den måde, kan du hurtigt gøre op med dig selv, om du føler at du kan kommunikere med psykologen, eller om du evt kender en anden psykolog som du mener kan gøre det bedre.
Som jeg læser er der tale om en intern vurdering i jobcenteret... om man kan stille krav om en anden psykolog til det, vil jeg stille tvivl ved.

Jeg ville gøre hvad jeg kunne for at have en bisidder med... på mig minder det lidt om et baghold hvor man skal stille op hos en psykolog uden at kende det nøjagtige formål, og der ville jeg ærligt talt ikke føle mig tryg.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 19:52   #4
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Husk af følg om det er den rigtige psykolog du går ved. Hvis det ikke er så stop med det samme. Jeg har gået ved 2 den første var det ikke særlig godt at gå ved så hende stoppede jeg ved. hende jeg går ved hjælper mig med at kommer videre
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 23:03   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
For nogle år siden blev det helt almindeligt, at mennesker med fysiske problemer lige skulle omkring en psykolog inden der blev tilkendt fleksjob.

I min egen sag var en psykolog-samtale også det sidste der skete, før tilkendelse af fp.
Psykologen lavede forskellige tests, for at vurdere min hukommelse, koncentration o.l..
Efterfølgende skrev psykologen en rigtig god rapport til kommunen, som slog fast, at mine helbredsproblemer var udelukkende af fysisk karakter, at det var mine fysiske problemer, som gjorde, at min arbejdsevne var nedsat til det ubetydelige.

Så en psykologsamtale behøver ikke, at være noget skidt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 23:08   #6
seifert
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2013
Alder: 65
Indlæg: 3
Styrke: 0
seifert er ny på vejen
Jeg er ikke bekymret over det skulle være noget skidt med den samtale, det der går mig lidt på er det faktum at det åbenbart er en psykolog der er ansat af kommunen og tilknyttet deres kompetence center
seifert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 08:57   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kunne også(husk skriftlig) be kommunen indhendte svar fra din speciallæge/læge vedr dette spørgsmål, da en psykolog jo ikke kan sætte diagnoser, eller har fagkompentance til dette.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 09:04   #8
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg blev sendt til psykolog da jeg var sygemeldt. Det var kommunens egen og jeg frygtede det også.

Der var ikke noget at frygte. Vi snakkede om min situation og hun spurgte ind til om jeg følte jeg havde brug for samtaler, for bedre at takle mine smerter. Jeg takkede nej - sagde at jeg hellere ville bruge smerteklinikken.

Jeg fik en udtalelse om at der ikke var akut brug for psykolog og så var den ikke længere.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 09:30   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Den psykolog ser jeg de gerne vil bruge som undskyldning for den nedsatte arbejdsevne.

De bør istedet rette henvendelse til lægen, som er den eneste der kan svare relevant på om timerne stemmer med de fysiske diagnoser/problemer.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 09:45   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har tidligere fået opfattelse, at, at når kommunen bad om en psykologundersøgelse af en borger med udelukkende fysiske problemer, så har det været for, at udelukke psykiske problemer, sådan, at der ikke kunne gives afslag på fp, begrundet i manglende udredning af det psykiske.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål vedr kontanthjælp jensen79 Alt det andet 17 11-02-2010 23:30
spørgsmål vedr. § 18. Buller1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 04-02-2010 12:48
Spørgsmål vedr pensionberegning. jose At søge førtidspension 3 15-02-2009 15:30
Spørgsmål vedr. opsigelse Perl Spørgsmål ang fleksjob 5 12-03-2008 21:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension