K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2020, 16:32   #601
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Socialrådgivernes fortællinger fra hverdagen

https://socialraadgiverne.dk/publika...fra-hverdagen/

Socialrådgivere er Danmarks mest stressede faggruppe. Derfor har Dansk Socialrådgiverforening bedt medlemmerne om hjælp til at sætte mangel på tid til socialt arbejde på dagsordenen. Flere tusind socialrådgivere har bakket op, og i denne bog har vi samlet knap 250 anonymiserede fortællinger fra socialrådgivernes hverdag.

Nogle af fortællingerne er allerede blevet brugt som eksempler på et presset arbejdsmiljø i pressen, og både beskæftigelsesministeren og socialministeren har modtaget bogen, som også indeholder konkrete anbefalinger til politikerne. Læs den her.


LÆS:

https://socialraadgiverne.dk/wp-cont...-hverdagen.pdf

Socialrådgivere binder velfærdssamfundet sammen. For mennesker ramt af fattig- dom og sociale problemer, for familier ramt af sygdom og for børn udsat for vold i familien eller mistrivsel i skolen er socialrådgiveren et uundværligt anker i tilværel- sen. Sådan bør det i hvert fald være.

Socialrådgivernes arbejdsvilkår hænger tæt sammen med deres mulighed for at hjælpe og støtte de mennesker, der har behov for det. Mennesker i krise har sjæl- dent overskud til selv at nde vej gennem systemet og nde den rette hjælp. Derfor har de brug for socialrådgiveren. Men hvis der ikke er tid til samarbejdet med det enkelte menneske, nde den rette indsats og følge op, så kan socialrådgiveren ikke være det anker, de har brug for.

Med denne samling af fortællinger fra socialrådgivernes virkelighed får du et godt indblik i, hvilke udfordringer det sociale arbejde i Danmark står over for. Noget af det er barsk læsning, men det giver også håb, for bag mange af de rå beskrivel-
ser står socialrådgivere, der vil forandre og forbedre vilkårene for såvel udsatte mennesker som deres eget arbejdsmiljø. Fortællingerne er indsamlet fra november 2019 – januar 2020 som en del af Dansk Socialrådgiverforenings indsats for at for- bedre vilkårene for det sociale arbejde under overskriften ’Tid til socialt arbejde’.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2020, 11:56   #602
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bak op om Dansk Socialrådgiverforening`s debat om en autorisation

DEL, fordi det er vigtigt.

Autoriserede socialrådgivere, tak.

Med personligt ansvar over for loven, som autoriserede sundhedspersoner, læger, sygeplejersker, SOSU-assistenter etc.

Handicappede, syge med familier, skal støtte op om Dansk Socialrådgiverforening.

Støtte op om deres debat, om eventuelle autorisation, med personligt ansvar over for lovgivningen.

Denne debat er vigtigere end vi umiddelbart skulle tro.

Bevidste ulovlige sagsbehandlinger skal stoppes. Tvangsfjernelser af børn skal ikke foregå, som et politisk projekt.

Nogle skal have retten og pligten til at sige og kræve et STOP……… loven følges ikke og jeg siger STOP.

Som alle andre autoriserede faggrupper i Danmark.

I dag findes denne mulighed ikke i sociale sager. Ansvaret er, som et vådt stykke sæbe, uden ejermand.


https://socialraadgiverne.dk/aaben-m...ialraadgivere/

“"Dansk Socialrådgiverforenings hovedbestyrelse har drøftet ”autorisationsmodeller” for socialrådgivere og ønsker, at en åben medlemsdebat skal bidrage til både at oplyse og kortlægge mulighederne og begrænsningerne ved ”autorisationsmodeller”. Baggrunden for at debattere ”autorisationsmodeller” er ønsket om at finde veje til at styrke socialrådgivernes omdømme, styrke anerkendelsen af socialrådgivernes fagprofessionelle indsats og styrke fokus på kvaliteten af den indsats, borgerne tilbydes.””

Med venlig hilsen

Bilag

Autoriserede socialrådgivere, derfor!


http://www.k10.dk/showthread.php?t=19235&page=60
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2020, 20:39   #603
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
HVORFOR autorisation til socialrådgiverne?

Dømt for at slå, sulte og misbruge børn: I dag begynder endnu en retssag mod plejefar

https://www.tv2east.dk/slagelse/ny-r...xPNjIQHQtUvMvQ

Mens det endnu var Københavns Kommune, der havde ansvaret for de fire søstres anbringelse, kom de første indberetninger om plejefamilien.

En af søstrenes klasselærere indberettede, at pigen havde fortalt, at plejefaren ofte slog. Pigen fortalte gentagende gange sin klasselærer, at hun ikke ønskede at bo i plejefamilien, og i begyndelsen af 2002 blev hun flyttet til en døgninstitution, mens hendes søstre blev boende hos familien i Skælskør.

Kommunene reagerede ikke på indberetninger
I sommeren 2002 indberettede en pædagog, der har været ansat i plejefamilien i en kortere periode, at hun var bekymret for, om plejeforældrene gjorde deres arbejde godt nok. I indberetningen skrev hun, at plejeforældrene var grove over for de fire søstre, og at børnene blev "verbalt ydmyget og latterliggjort".

Den sommer skrev pigernes onkel til Skælskør Kommune, fordi han var utilfreds med, at pigerne blandt andet blev kaldt upassende øgenavne af deres plejeforældre. En af pigerne fik ofte at vide, at hun var fed, og derfor havde hun ikke lyst til at spise, når hun var på besøg hos onklen.

I efteråret 2002 skrev en sagsbehandler i Københavns Kommune et notat. Af notatet fremgik det, at en læge havde indberettet til kommunen, at en af søstrene sandsynligvis havde været udsat for et eller flere seksuelle overgreb. Han skrev, at "incest synes sandsynligt".

Kort efter overgik sagen fra Københavns Kommune til Skælskør Kommune, fordi onklen flyttede til Skælskør for at være tættere på sine niecer.

I forbindelse med overflytningen modtog Skælskør Kommune en beskrivelse af alle indberetningerne om plejefamilien. Den indeholdt blandt andet lægens mistanke om muligt seksuelt misbrug af en af søstrene.

Hverken Københavns Kommune eller Skælskør Kommune anmeldte mistanken til politiet.


https://www.tv2east.dk/slagelse/tors..._aLpCe1Y_D0rd0

Skælskør Kommune modtog også flere indberetninger om mulig vold og vanrøgt, mens søstrene boede hos plejefaren fra 1999 til 2005.

Den nye sag mod plejefaren skulle have været for Retten i Næstved i efteråret 2019, men den blev udskudt på grund af et ønske om yderligere efterforskning i sagen
.

phhmw

I disse alvorlige sager, er det et faktum, at ingen, absolut ingen omkrig børn, hvor der er indgivet anmeldelser findes der ikke een enste professionel med en autorisation, med personligt ansvar over for lovgivningen.

Det er årsagen til at gulvet foran håndvasken er tyndsligt.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2020, 18:16   #604
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Anno 2013 Socialrådgivernes fallit. Tilbageblik. Eftertanke.

https://www.denoffentlige.dk/socialr...NdVs7bwnSIejYg

Bør læses incl kommentarerne.

Hvor langt er vi så kommet?

Jo, Dansk Socialrådgiverforening er begyndt at drøfte en eventuelt autorisation, med personligt ansvar over for lovgivningen.

Med deres medlemmer.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2020, 19:10   #605
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fra virkeligheden. Skammeligt

https://www.facebook.com/dagenschili...type=3&theater

Chili Djurhuus, Journalist
· 9. januar ·


Jeg er kommet i besiddelse af et dokument, hvor en sagsbehandler i en børnesag flere steder et dokument bruger et andet navn end forældrens navn.
Dokumentet indikerer, at pågældende sagsbehandler har brugt en skabelon, med præformuleringer omhandlende blandt andet forældrekompetencer. Alternativt har pågældende sagsbehandler kopieret en anden forældres sag ind i min kildes dokument, og glemt at ændre alle navne.

Hvis du har kendskab til lignende dokumenter, hvor der er barnets navn der er forkert eller har du som sagsbehandler psykiater, psykolog i kommunen, familieretshuse, døgninstitutioner ect mm arbejdet ud fra sådan en praksis, og kan du dokumentere det, er du mere end velkommen til at kontakte mig på 53314152 eller på [email protected]

Du er anonym indtil andet er aftalt.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2020, 07:56   #606
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Socialrådgiver: Mette Frederiksen vil være børnenes statsminister - men hun springer

Socialrådgiver: Mette Frederiksen vil være børnenes statsminister - men hun springer over, hvor gærdet er lavest

DEL gerne, fordi det er vigtigt

""Hvis børns sociale rettigheder skal udøves i praksis, er det nødvendigt, at socialrådgivere i kommunerne får mulighed for at iværksætte indsatser på baggrund af deres reelle socialfaglige skøn.""

Så længe socialrådgiverne er underlagt de budgetansvarlige embedsmænds ledelser, vil socialrådgiverne aldrig nå deres mål.

Derfor bør socialrådgivere i tunge sociale sager, herunder børnesager, tvangsfjernelser, anmeldelser, § 50 børnefaglige undersøgelser blive AUTORISEREDE med personligt ansvar for overholdelse af lovgivningen, som andre AUTORISEREDE faggrupper, krævet af samfundet.

AUT.-EL-installatør, AUT.-Kloakmester etc.

Det IKKE borgerne, men Dansk Socialrådgiverforening som i det offentlige rum, påstår at de bliver presset til ulovligheder


https://www.berlingske.dk/kronikker/...dhEEhz0x1-Lh6k

Med venlig hilsen AUT Flymekaniker

Videre:

Marie Skovgaard, socialrådgiver og cand.jur.

Jeg har gennem 13 år arbejdet som socialrådgiver med nogle af de mest socialt udsatte børn og familier i Københavns Kommune. Jeg har oplevet, hvordan det socialfaglige skøn over hvilke indsatser, der bedst kan beskytte børn mod overgreb og omsorgssvigt, ofte må vige for en økonomisk sparredagsorden i kommunen. At socialrådgiveres faglige vurderinger skal tilsidesættes på grund af økonomiske hensyn, er aldrig blevet formuleret fra hverken det politiske- eller ledelsesniveauer i kommunen. I stedet bliver omlægninger af indsatser og sænkning af serviceniveauet til de socialt udsatte børn pakket ind i fine faglige argumenter om, at vi kan og skal arbejde med familierne på andre måder, som beskytter børnene bedre og styrker deres mulighed for at skabe et godt liv.

Anbringelsesområdet er særligt omkostningstungt, og mange kommuner, herunder min egen, har gennem årene søgt at nedbringe antallet af anbragte børn og begrundet ambitionen om dette i socialfaglige, etiske og økonomiske argumenter. Min påstand er, at de socialfaglige og etiske argumenter hurtigt bliver sekundære i forhold til kommunernes økonomiske incitament, og da beslutningen om en anbringelse baseres på skøn, flyder de socialfaglige argumenter nemt i den retning, som kommunens økonomi kræver. Statsministeren fremhævede i sin nytårstale ganske rigtigt, at der er risiko for, at børns rettigheder tilsidesættes for at sikre forældres rettigheder, men lige så reelt er det, at det kommunale selvstyre, som det udøves i dag, også er en trussel mod børns rettigheder.

I kommunen, hvor jeg er ansat, har vi gennem flere år arbejdet med en klar målsætning om at reducere antallet af anbringelser, og det har betydet en introduktion af nye metoder og arbejdsgange. https://www.kk.dk/sites/default/file...0903165-58.pdf Herunder er socialrådgivere blevet frataget kompetence til at afgøre, hvorvidt der er grundlag for at anbring et barn uden for hjemmet i akutte situationer. I stedet er kompetencen tillagt enkelte ledere på øverste plan i kommunen.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2020, 18:46   #607
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vordingborg.... Jobcentret hvor retssikkerheden er en by i rusland...

Med Social- og arbejdsmarkedsdirektør Helle Linnet i spidsen

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

VORDINGBORG.... JOBCENTRET HVOR RETSSIKKERHEDEN ER EN BY I RUSLAND...

Så har jeg haft fornøjelsen af at støde ind i Vordingborg Jobcenter, som dermed blev den 36. kommune, jeg har haft sag i. Og hvilken kommune....

I Vordingborg har man åbenbart sine helt egne regler på såvel sygedagpenge- som retssikkerhedsområdet.

Det er rigtig smart, for så kan jobcentret blot raskmelde sine borgere uden noget som helst lægefagligt belæg herfor.

Og nu står min klient så uden forsørgelse.

Vi har naturligvis taget sagen til højeste sted ved kommunens arbejdsmarkedschef samt borgmester. De afviser begge fejl i sagen.

Så jeg må altså konkludere følgende;

1. I Vordingborg gælder almindelige forvaltningsretlige regler ikke. Heller ikke reglerne omkring tilstrækkelig belysning af en sag forud for en afgørelse, populært kaldet undersøgelsesprincippet.

§ 10 i Lov om Retssikkerhed og Administration på det sociale område, eksisterer ganske enkelt ikke i Vordingborg Jobcenter.

2. Medarbejderne i Vordingborg Jobcenter må være uddannede læger. Ret smart. Så kan man egenhændigt raskmelde en borger på baggrund af 2 lægeattester, der er henholdsvis 4 og 6 måneder gammel.

Min klients oplysninger om stærke helbredsmæssige psykiske udfordringer har ikke givet anledning til at indhente ny lægestatus. Tværtimod bærer afgørelsen tydeligt præg af, at jobcenter mener, der er tale om løgn.

3. I Vordingborg Jobcenter anerkendes psykologer tilsyneladende ikke som en faggruppe, der kan udtale sig om deres patienter gennem 5 måneder.
Så sparer man jo også den udgift til en status...

4. I Vordingborg kan jobcentret stoppe sygedagepenge, SAMTIDIG med at man indrømmer, at sagen ikke er tilstrækkeligt belyst. Og derfor henviser min klient til yderligere udredning ved psykiater på Rigshospitalet i juni 2020.

Hvordan i himlens navn hænger det sammen? Ovenstående stikker fuldstændig af fra al fornuft!

Iøvrigt anfører afgørelsen, at stress og generaliseret angst IKKE er en alvorlig psykiatrisk lidelse.
Dermed sagt. Stik du bare ud på arbejdsmarkedet med din lille ubetydelige psykiske lidelse....

Nu skal vi så vente ml. 4-10 måneder på Ankestyrelsens afgørelse - uagtet vores indsigelser. Og det véd Vordingborg Jobcenter godt.

De gør nemlig som andre kommuner; Tager chancen og håber på at borgeren giver op undervejs, og ikke magter at kæmpe længere....

Men det gør vi så ikke. For der er tale om en regulær svinestreg over for en borger, som jobcentret rent faktisk er forpligtet til at hjælpe.
Ikke hælde ud over kanten ved at optræde så stærkt kritisabelt, som er tilfældet i denne sag!

Til alle, der kæmper derude for at få ret. I skal IKKE give op! Det er kun, hvad nogle jobcentre håber på...


Tak, til Maj Thorsen, socialrådgiver for hendes utrættelige kamp for overholdelse af lovgivningen.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2020, 21:17   #608
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
TAK til Maj Thorsen privat socialrådgiver

Kommuner bør straffes økonomisk, når de krænker udsatte borgeres retssikkerhed

https://www.information.dk/debat/202...-retssikkerhed

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set en lægeerklæring på, at en borger er blevet psykisk syg af jobcentrets pressen på. Kommunerne bør straffes økonomisk, når de krænker syge, udsatte borgeres retssikkerhed, skriver privatpraktiserende socialrådgiver Maj Thorsen i dette debatindlæg

Socialrådgiver Oskar Norrhäll gør med sit indlæg i Information den 1. maj, »4.868 lovændringer på 12 år gør fejl i sagsbehandlingen uundgåelige«, opmærksom på, at det er vanskeligt for socialrådgiverne at udføre deres arbejde godt nok ude i kommunerne.

Jeg har selv en fortid i kommunalt regi som socialrådgiver, men har de senere år arbejdet som privatpraktiserende socialrådgiver. Hvor jeg gennem otte år i det offentlige var ansat til at varetage både systemets og borgernes interesser, varetager jeg nu udelukkende borgerens interesser. Og jeg har travlt. Jeg har rigtigt travlt.

Jeg er fuldstændig enig med Oskar Norrhäll i, at de vanvittigt mange lovændringer kan være problematiske for udførelsen af den kommunale sagsbehandling, men jeg må bare konstatere, at det ikke er lovændringer, der er kerneproblemet.

I hovedparten af mine klienters sager er det helt grundlæggende forvaltningsretlige regler, der bliver overtrådt. Og Forvaltningsloven samt Retssikkerhedsloven hører altså ikke til de love, hvor der er foretaget særligt mange ændringer i de seneste mange år. Der er derimod tale om helt grundlæggende viden for sagsbehandlere og socialrådgivere.

Utilstrækkeligt beslutningsgrundlag
Det er stærkt bekymrende, hvor ofte jeg ser afgørelser, hvor dokumentationsgrundlaget ikke er i orden. Det følger ellers af officialmaksimen, det forvaltningsretlige undersøgelsesprincip, at en sag skal være tilstrækkeligt belyst, førend der kan træffes en korrekt afgørelse. Og at myndigheden selv har ansvaret for at belyse sagen tilstrækkeligt, inden den træffer afgørelsen.

Princippet er lovfæstet i paragraf 10 i Lov om Retssikkerhed og administration på det sociale område og tilhører gruppen af garantiforskrifter. Er en garantiforskrift ikke opfyldt, så er afgørelsen faktisk ugyldig.

Det lykkes mig heldigvis ofte at overbevise kommunen om at indhente de manglende oplysninger i mine klienters sager, så der efterfølgende kan træffes en ny, korrekt afgørelse. Desværre sker det også, at kommunen stiller sig på bagbenene og nægter at indhente yderligere oplysninger. Uden nogen saglig forklaring i øvrigt. Beskeden er da oftest, at nu må Ankestyrelsen se på sagen. Og så må min klient pænt vente mellem fire og ti måneder på Ankestyrelsens afgørelse.

Hvis det blot var mindre ting i mine klienters liv, det handlede om, så kunne det nok gå endda. Men det er ikke småting, det drejer sig om.

Vi taler blandt andet om sygedagpengeafgørelser, der raskmelder borgeren fra den ene dag til den anden. Uden sagligt eller lægeligt belæg herfor. Det betyder, min klient måske står uden forsørgelse og er henvist til kontanthjælp. Medmindre ægtefællen er i arbejde, for så ryger den mulighed. Og min klient er fortsat syg og dermed uarbejdsdygtig.

Fører til helbredsforværring
Problemet omfatter ligeledes de klienter, der bliver tildelt det ene ressourceforløb efter det andet til trods for, at de opfylder betingelserne for et fleksjob eller en førtidspension. Her er vi ude i det helt omvendte, nemlig overbelysning af sagen, fordi jobcentret lige ønsker en praktik mere ud over de fire års praktik, klienten allerede har gennemgået. Eller at jobcentret igen igen tænker, at smerteklinikken kan afhjælpe borgerens omfattende smerter. Jeg kunne nævne et hav af flere eksempler.

Det er i denne type sager, jeg oplever den allerstørste konsekvens af kommunernes indimellem talentløse sagsbehandling, nemlig helbredsforværring. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set en lægeerklæring på, at en borger er blevet psykisk syg af jobcentrets pressen på eller en status fra en psykiater på, at det nu er »kontraindicerende« for borgerens helbred at deltage i jobcentrets indsatser.

Det kan vel næppe siges at være i tråd med god forvaltningsskik.

Så når der henvises til de mange lovændringer som årsag til fejl i sagsbehandlingen, så må jeg gå i rette med den gode Oskar Norrhäll.

Og samtidig lade en anbefaling gå videre til Dansk Socialrådgiverforening om at presse endnu mere på for at skabe grundlaget for bedre kommunal sagsbehandling til gavn for borgerne.

Så længe kommuner kan skalte og valte med borgerens sager og liv, som de vil, uden nogen som helst former for økonomiske sanktioner mod de kommuner, der bryder Retssikkerhedsloven samt grundlæggende forvaltningsretlige principper, så vil det blot fortsætte.


phhmw

Kravet og løsningen er en autorisation til socialrådgiverne, med personligt ansvar over for lovgivningen.

Således at embedsmandsledelsen ikke kan presse til ulovligheder.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2020, 09:31   #609
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vi er blevet et stikkersamfund, hvor forældre dømmes skyldige

https://politiken.dk/debat/kroniken/...n=YdI-91AAPDFw

Underretninger om børn er eksploderet efter overgrebspakken blev vedtaget. Det er på høje tid med et kursskifte.
KRONIKEN 21. MAJ 2020 KL. 15.23

GITTE HASLEBO
Gitte Haslebo er cand. psych. og forfatter

I 2013 vedtog Folketingets partier et lovforslag, der skulle styrke indsatsen mod overgreb på børn. Dette skete på baggrund af en række ulykkelige sager, som de fleste nok genkalder sig som f.eks. Tønder- og Rebildsagen.

Med lovændringen indførtes underretningspligt for alle borgere, som skulle underrette de kommunale myndigheder ved mistanke om eller bekymring for, at et barn er udsat for vold, mistrivsel eller seksuelle overgreb i familien. Alle har underretningspligt, mens fagpersoner såsom lærere og pædagoger har skærpet underretningspligt.

Virker overgrebspakken så efter hensigten? Hvor mange underretninger til kommunen har ført til opdagelsen af børn i dyb mistrivsel? Og hvor mange af disse er kun sket i kraft af netop overgrebspakken? Hvor mange underretninger har vist sig at være grundløse? Osv.

Det triste svar er, at det er der ingen, der ved. Kommunerne skal paradoksalt nok ikke indberette til nogen, hvad de gør med underretningerne. Til gengæld tyder meget efterhånden på, at overgrebspakken har alvorlige negative konsekvenser.

phhmw

Sidste afsnit lader vi lige stå til eftertanke.

Uanset tingenes tilstand findes der ikke een enste professionel autoriseret person, med personligt ansvar over for lovgivningen, i tunge børnesager, tvangsfjernelser, sexmisbrug etc.

Det lader vi også stå til eftertanke.

Ansvaret er, som et vådt stykke sæbe, uden ejermand, når en sag kommer til offentlighedens kendskab.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2020, 08:11   #610
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
2020 Kommune lod børn leve i druk, vold og svigt: Nu rejser politiet tiltale mod foræ

https://sn.dk/Slagelse/Kommune-lod-b...E9VHKVDPKNwyNk

Anklagemyndigheden ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi rejser tiltale mod mor og stedfar. Søstre har i årevis råbt op om svigt, men kommune og system troede trods talrige underretninger mere på forældrene end deres børn.

Sågar er Slagelse Kommune ad flere omgange blevet gjort opmærksom på synlig mistrivsel igennem børnenes barndom. Faktisk er kommunen druknet i underretninger omhandlende samtlige søskende, ligesom de to søstres ene bror heller ikke har lagt fingrene imellem i Sjællandske.

Skolers underretninger, som Sjællandske har modtaget via aktindsigt, belyser ligeledes mistrivsel, men samtidig en lang line i forældrenes favør.

Hvorfor først nu?

Der er nemlig gået adskillige år, før kommunen og dens sagsbehandlere reelt har taget børnenes ord for gode, sandfærdige varer og ikke blot lyttet til forældrenes afvisning af de påståede uhyrligheder. Kommunen har da også undervejs i forløbet betegnet hjemadresser som »uegnede for børn«.
Det ses for eksempel i notat om et uanmeldt hjemmebesøg helt tilbage i 2013, hvor flere børn boede hjemme.
Derfor spørger søstrene sig stadigvæk, hvorfor det først er nu, at der skrides til handling fra systemets side.


phhmw

Ingen yderligere kommentarer fra min side af, udover at en børnefaglig § 50 undersøgelse koster penge.

Ansvaret?......... som et vådt stykke sæbe, uden ejermand.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået genoptaget din ftp-sag, fordi du er 'i bedring'? L.S. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 06-11-2023 14:00
Jeg elsker K10 fordi (hey det rimer ;-)) Enteneller Alt det andet 4 21-08-2012 11:03
i klemme fordi jeg fejler mere end én ting... frup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-05-2012 19:23
Tak fordi I er her alle sammen empowerment Din historie 2 24-06-2010 22:23
Kasseret som socialrådgiver fordi han er handicappet Odenseaneren Politik og Samfund 2 09-01-2009 02:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension