K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2012, 00:18   #51
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Så har jeg sendt en mail til Sb hvor jeg spøger om jeg kan hente ressourceprofilen ved skranken i jobcentret senest torsdag og at jeg gerne vil have svar tilbage på mail. Så nu må jeg se hvad der så sker.

Skal jeg forstå det sådan, at hvis Sb ringer i morgen eller en anden dag, så skal jeg ikke svare?

Der er noget jeg har tænkt over.

Er det ikke meningen når man har søgt en § 17 på det foreliggende grundlag, at man så modtager en eller anden form for kvittering / skrivelse om at sådan en sag eller vil blive påbegyndt behandling?

Det har jeg nemlig ikke modtaget fra start af, hvor jeg afleverede ansøgning herom. Jeg ansøgte om det d. 21/8 og det brev jeg har modtaget vedr. førtidspension er skrevet d. 22/10?

Synes ikke helt det hænger sammen, for i det brev har sb. skrevet at jeg d. 16/ 8 har givet udtryk for at jeg ønsker at kommunen alene skal tage stilling til om jeg er berettiget til førtidspension ud fra de sagsakter, der foreligger på nuværende tidspunkt.

Det har jeg så ikke bedt dem om at undersøge, Sb sagde dengang til mig at man ville gå i gang med ressourceprofilen, altså tilbage til d. 16/8 og det sket bare ikke.

Efterfølgende beder Sb om statusattest fra lægen, i okt., lang tid efter ansøgningen og den 25. okt. da jeg taler med Sb i telefon skal hun til møde med bl.a. en pensionskonsulent.

Er fortsat rundt på gulvet og noget siger mig at de 3 mdr's behandling først er begyndt d. 22.10 og ikke d. 16/8 ved mundtlig udtalelse om ftp. og heller ikke fra d. 21/ 8 ved skriftlig ansøgning. Dermed kan hun så trække den ud i det nye år, hvis det er sådan hun har gjort det, så jeg kommer under nye regler???

Sb. skriver også i brevet af 22/10 at hører man ikke fra mig inden 8 dage, så vil ansøgningen blive behandlet på det foreliggende grundlag. Og hvornår begynder denne behandling så? Er det der de 3 mdr. begynder? eller er det først når sagen bliver forelagt pensions udvalget?

Når det er en §17, på det foreliggende, skal sagen så sendes til teamet før det kommer til pensions udvalget? Ved teamet, kan der ikke gives afslag vel?

Undskyld jeg spøger igen, men synes hele min sag er noget rod og bliver snot forvirret, jo mere ged der kommer
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 02:33   #52
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jow de skal meddele dig hvornår din sag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension...

Når du har søgt en §17 på det foreliggende grundlag...så skal sagen overgå i umiddelbart tilknytning til din ansøgning...

Hvis der ikke er sket noget...så skal du klage over dette...man kan starte med at klage til chefen for den afd din sagsbehandler sidder i....og hjælper dette ikke...ja så klager man til borgmesteren...

Jow når man har søgt en §17 på det foreliggende grundlag....så ryger den direkte til det nævn der kan afgøre om du skal have en førtidspension...

Tror det var de fleste af dine spørgsmål...

Der findes en afgørelse fra ankestyrelsen der siger klart og tydeligt at din sag skal over i umiddelbart tilknytning til din ansøgning....dette skal du meddele dem når og hvis du klager...

Her kommer lidt data

Citat:
Vejledning om førtidspension fra 1. januar 2003
12
En førtidspensionssag er påbegyndt den dato, hvor kommunen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, se bekendtgørelsens § 4, stk. 1. Tidspunktet for sagens overgang til behandling som en førtidspensionssag skal klart fremgå af sagen, og tidspunktet skal meddeles borgeren, da denne dato kan få central betydning bl.a. for udbetalingen. Se også punkt 33 »Frist for afgørelse«. Borgeren kan klage over kommunens afgørelse om, at sagen overgår eller ikke overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705

Citat:
Der skulle ikke foretages en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindelse med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen skulle derfor træffe afgørelsen om at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.
Kommunen burde have truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidligere tidspunkt end 3 uger efter ansøgers anmodning herom.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-07.aspx

Her til sidst en lille bøn til dig LS1980

Kan du ikke undlade at lave så mange indlæg lige efter hinanden...

Når du har lavet et...og hvis du skal tilføje mere herinde i samme tråd....

Så kan du bare trykke på rediger knappen ud for dit indlæg og så får du lov til at tilføje indhold til det første indlæg....

På den måde bliver det mere overskueligt og jeg slipper for at lægge en masse indlæg sammen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 03:25   #53
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Jow de skal meddele dig hvornår din sag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension...
Så er min sag nok slet ikke overgået til behandling endnu.

Kun det brev af. 22/10 hvor der står: Hører jeg ikke nærmere fra dig inden 8 dag, vil ansøgningen blive behandlet på det foreliggende og det er så 4 uge vi er inde på siden det blev skrevet af sb. Eller det er måske det brev som fortæller at sagen er påbegyndt? Tæller man så 3 mdr. herfra, altså fra d. 22/10?

I brevet skriver sb også, at hvis jeg har oplysninger eller akter har jeg 8 dage til at sende dem i. Der står åbenbart de rigtige ting som sb fortalte mig om d. 14/8 men brevet er bare blevet sendt lang tid efter. Så kan den da umuligt være blevet påbegyndt???

Sidst redigeret af LS1980; 14-11-2012 kl. 03:29.
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 04:31   #54
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, den er ikke ''påbegyndt'' før end du får brevet hvor der står, at sagen er overgået til reglerne om førtidspension.......når du får det brev, så starter de 3 mdr. Det vil også fremgå af dette brev, at der vil gå max 3 mdr. Datoen for begyndelse, vil lige ledes fremgå af dette brev - de 3 mdr påbegyndes når de har det i hænde og i forbindelse med, at de skriver til dig.....så det kan umuligt dateres tilbage til Oktober.

Har du ikke fået det brev, så gør som Web skriver - klag.

Dog vil jeg lige indskyde, at de KAN være lidt langsomme med at skrive at de har modtaget sagen fra din sagsbehandler, og at sagen overgår til reglerne om førtidspension. Der gik også længere tid inden jeg hørte noget. Så måske er det på trapperne.

Så hvis din sagsbehandler skriver til dig den 22 Oktober og fortæller, at du du har 8 dage inden hun sender det videre, så har hun formodenlig sendt det hele ind omkring d 31 Oktober/1 November. Jeg ved fra andre, at der er tryk på i øjeblikket, de sidder med RIGTIG mange sager grundet de nye regler der venter lige om hjørnet....

Mail evt din sagsbehandler og forhør dig, om hun HAR sendt din sag afsted. Så har du på skrift om hun har, eller ikke har, og kan lettere holde hende på ordet....


Sidst redigeret af Ninja; 14-11-2012 kl. 04:41.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 08:19   #55
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LS1980 Se meddelelser
Skal jeg forstå det sådan, at hvis Sb ringer i morgen eller en anden dag, så skal jeg ikke svare?
Sådan ville jeg gribe det an.

Som jeg skrev tidligere, så handler det om dokumentation.

Det din sb fortæller dig i telefonen kan du ikke dokumentere.

-------------------------------------------------------------------------------

For rigtig mange år siden var jeg kommet sent hjem fra en lægeundersøgelse, som kommunen havde bedt om, og var gået igang med aftensmaden, jeg havde min dengang 2-årige datter om benene, hun var lidt utilfreds fordi det trak ud med aftensmaden. Klokken har været ca. 17.30.

Mens jeg stod dér med gang i gryderne og en 2-årig om benene ringede min sb (det var torsdag og torsdag=længe åbent på kommunen).
Da jeg bagefter tænkte over samtalen kunne jeg kun få øje på et eneste formål med hendes opkald, nemlig at hun ville køre hetz på mig.

Næste dag købte jeg en nummerviser, og lige så snart jeg havde luret hendes telefonnummer af, så var det slut med at snakke i telefon med sb'ere.
Den oplevelse ville jeg simpelthen ikke udsætte mig selv for igen.

------------------------------------------------------------------------------------------

M.h.t. din pensionsansøgning skrev du:

"Synes ikke helt det hænger sammen, for i det brev har sb. skrevet at jeg d. 16/ 8 har givet udtryk for at jeg ønsker at kommunen alene skal tage stilling til om jeg er berettiget til førtidspension ud fra de sagsakter, der foreligger på nuværende tidspunkt."

Bortset fra, at der er fejl omkring datoen, så er det jo korrekt det hun skriver.

"§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension."
Min markering.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=142132

Problemet er "bare", at hun tilsyneladende ikke har ladt din sag overgå til behandling efter reglerne om pension.

Men, hvis du ender med, at få tilkendt pension på baggrund af din ansøgning, så vil det være med virkning fra 3 mdr. efter ansøgningstidspunktet, d.v.s. d. 16/11.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 09:55   #56
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Sådan ville jeg gribe det an.

Som jeg skrev tidligere, så handler det om dokumentation.

Det din sb fortæller dig i telefonen kan du ikke dokumentere.
Det bliver også ved skrift fremover, er færdig med telefonsamtaler med sb.
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 14:31   #57
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Da det tidspunkt skal fremgå af din sag...så kan du evt prøve at få en opdateret aktindsigt for at se om det står der...

Det er set før at borgerne ikke får at vide at deres sag er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension....men at sagen faktisk er overgået....og dette vil står i din sag hvis du søger aktindsigt...

Med hensyn til at tale i telefon med sin sagsbehandler....hvis man har fundet ud af at man ikke kan stole på det de siger....ja så skal man da bare sige dette når de ringer...

"Jeg kan tilsyneladende ikke stole på det du siger så fremover vil jeg gerne have at alt forgår på skrift så der findes dokumentation på det hele"

Hvis du finder ud af at din sag ikke er overgået...så skal du altså klage hen over hovedet på sagsbehandleren med det samme....

Som du selv kan se af den afgørelse jeg har lagt....hmm tror det var her i denne tråd jeg lagde den....så skal en sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension i umiddelbart tilknytning til din ansøgning...

Selv hvis de venter et par uger med at lade sagen overgå....ja så er det for sent...

Så tving dem til at overholde loven i din sag....

EDIT
Hæ hæ det var i denne tråd jeg havde lagt den afgørelse...ja man kan godt blive lidt forvirret når man svare så mange mennesker...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 15:09   #58
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Hvis du finder ud af at din sag ikke er overgået...så skal du altså klage hen over hovedet på sagsbehandleren med det samme....
Jeg klagede til jobcenterchefen i sidste uge over hele behandlingsforløbet og har i dag modtaget mail fra sb, at ressourceprofilen blev sendt igår og at jeg skulle have den i dag. Har dog ikke fået den så den burde komme i morgen. A post hvad betyder det? Skulle det gå hurtigere med det?

Jobcenterchefen er i disse dage igang med at besvare min klage og at jeg vil høre derfra om nogle dage.

Nu ser det jo ud til at ske noget

Tak for den hjælp i giver mig, dejligt med nogle velvidende mennesker
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2012, 23:39   #59
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Ressourceprofil modtaget

Posten kom sent i dag og nu har jeg modtaget min ressourceprofil..I den forbindelse er der nogle sætninger jeg ikke helt forstår hvad der menes med og måske i kan hjælpe mig

Til at starte med er der rigtigt mange stavefejl, tænker at dem skal der vel bare henvises til, så de bliver rettet?

Min alder under Visitation er gjort 11 år yngre så jeg kun er 21 år, det bør vel rettes?

Hvad betyder...og en eventuel tilknytning til arbejdsmarkedet forekommer utopisk inden for overskuelig fremtid?

Hvad betyder... Ved den objektive undersøgelse finder jeg hende intakt?

Hvordan skal denne forstås når sb. skriver Det er min vurdering at ..... ikke har boligmæssige begrænsninger?
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 00:23   #60
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LS1980 Se meddelelser
Posten kom sent i dag og nu har jeg modtaget min ressourceprofil..I den forbindelse er der nogle sætninger jeg ikke helt forstår hvad der menes med og måske i kan hjælpe mig

Til at starte med er der rigtigt mange stavefejl, tænker at dem skal der vel bare henvises til, så de bliver rettet?

Det behøver man ikke, min sagsbehandler kunne heller ikke stave - og i øvrigt heller ikke formulere sig specielt godt på skrift (men det gik an).

Min alder under Visitation er gjort 11 år yngre så jeg kun er 21 år, det bør vel rettes?
Ja, din fødselsdag bør være korrekt - læge mærke til om de refererer fra en periode da du var 21 år, inden dy gør yderligere

Hvad betyder...og en eventuel tilknytning til arbejdsmarkedet forekommer utopisk inden for overskuelig fremtid?
Det betyder at du ikke kan få en tilknytning til arbejdsmarked indenfor en overskuelig fremtid - underforstået, at det måske bliver muligt senere (alt efter om dine lægepapirer dømmer dig varigt ude og dermed udelukker at du nogen sinde vil komme på arbejdsmarked)

Hvad betyder... Ved den objektive undersøgelse finder jeg hende intakt?
Det betyder, at du ikke fejler noget synligt og derfor ser helt sund og rask ud

Hvordan skal denne forstås når sb. skriver Det er min vurdering at ..... ikke har boligmæssige begrænsninger?
Det betyder, at du har en stabil base og fx ikke er boligsøgende. Det kan også betyde at du er velfungerende på hjemmefronten (der står det samme i min ressourceprofil)

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Seriøst brug for en som ved noget om dette? Indiansummer Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 09-10-2013 10:17
Nogen der kan gennemskue dette? Razmo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 60 13-01-2009 23:51
Nogen der kender dette ?? søsser s Alt det andet 4 22-08-2008 15:28
Mon nogen kan bruge dette? Odenseaneren Et godt link! 0 01-05-2008 07:40
Er der en der ved noget om dette emne missepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 31-10-2007 00:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension