K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2011, 09:39   #1
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Enig!


Og her noget om den fortsatte debat om besparelser på specialområde - efter udlægning af område fra amter til kommuner:


"Jeg kan ikke argumentere imod, at udgifterne til specialområdet stiger. Det gør de også i København," siger Anne Vang (S) Børne- og ungdomsborgmester i København i Information den 3. april 2011:

"Jeg har den seneste tid besøgt en del af de københavnske specialskoler og specialinstitutioner, og hver gang bliver jeg dybt imponeret over det fantastiske stykke arbejde, speciallærere og specialpædagoger udfører hver dag. Altid med fokus på det, børnene kan — ikke det, de ikke kan.

Men mine besøg har også fået mig til at indse, at hovedparten af disse børn aldrig nogensinde ville kunne inkluderes i en almindelig folkeskole.

Andre kan godt — men det vil kræve ændringer i folkeskolen, som vi kender den i dag.

Derfor er der stort behov for nuancer i den landspolitiske debat, hvor politikere og eksperter kappes om at råbe ‘inklusion’ og ‘besparelsespotentiale’ uden rigtig at gøre sig klart, hvad der ligger i det."

http://www.information.dk/264430

Sidst redigeret af Katharina; 05-04-2011 kl. 09:54.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 18:34   #2
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Lars Løkke stod bag kommunalreformen fra januar 2007, som skulle have været en reform med nærhed for brugere og med besparelser for kommuner, men som kom til at betyde afprofessionalisering og fordyrelse af specialområde:

Hvad gik galt?

"Strukturreformen blev "styret fra toppen, hvor medarbejdere skulle have nye opgaver, nyt arbejdssted og nye kolleger fra den ene dag til den anden (jan. 2007 red.)," siger Jan G. i Politiken i dag:

http://blog.politiken.dk/madsen/2011...urra-rabe-vil/

Og regering har gennemført mange nye love i det hele taget for at detailstyre kommuner:

http://i.pol.dk/debat/kroniker/ECE12...g-og-kommuner/


"Dette har medført et enormt bureaukrati og kontrol ved helt nødvendigt at ansætte kolde hænder."

Og nu fyres så varme borgernære hænder i kommunerne landet over - efter regerings krav til kommuner om besparelser (ca. 11.000 sosu'er, lærere, pædagoger er sparet i kommuner - og nye besparelser venter red.).

http://blog.politiken.dk/madsen/2011...urra-rabe-vil/

http://i.pol.dk/erhverv/article1242968.ece

Sidst redigeret af Katharina; 05-04-2011 kl. 18:44.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 18:24   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Katharina jeg forstår ikke lige helt, hvor du vil hen med de indlæg, du har skrevet i denne tråd med links osv... ? Er der noget her, du vil debattere om?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 19:46   #4
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Jeg synes, vi skal passe på vores tradition for menneskerettigheder og velfærd og lighedsidealer og demokrati:

- fra Kanslergadeforlig mellem V, R, S fra 1933 til nu

- med udbygget flexicurity

- så sygdom, handicap, arbejdsløshed, skilsmisse

- ikke skal føles truende for den enkeltes eksistens og velfærd.


Ønsker vi denne model udbygget?

Eller ønsker vi modellen erstattet af en konkurrencestat, under indtryk af konkurrence med billig arbejdskraft fra Kina og Indien?

Og hvilken tone ønsker vi i debat?


Sproget er det stærkeste våben, så pas på tonen, siger Esther Larsen (V), som er formand for Det centrale Handicapråd, i kronik i Kristeligt Dagblad den 29. juni 2010, i kommentar til KLs gøgeungeretorik:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/art...-pas-paa-tonen

Det er jeg enig i!



Jeg mener, vi skal passe på samfundsværdier og naturværdier og menneskesyn med vægt på demokrati, lighed, solidaritet, velfærd, mindretalsbeskyttelse, menneskerettigheder og bæredygtighed i produktion:

- som kan passe på naturens miljø

- og passe på menneskers arbejdsmiljø

- og passe på velfærd og menneskerettigheder og demokrati

- modsat eks. den kinesiske samfundsmodel, som mangler de perspektiver af værdi med menneskerettigheder og bæredygtighed i produktion,

- som vores flexicuritymodel for demorkati og økonomi og velfærd godt kan rumme med den rigtige lovgivning


Det var der debat om i DR2 Deadline 2. Sektion den 18. april:

Lukketid for velfærdsstaten?

Er vi i al stilhed ved at lukke velfærdsstaten? Hvilken betydning har det for vores mennskesyn ? Og hvilke værdier skal vi bygge fremtidens samfund på?

http://www.dr.dk/DR2/2sektion/Deadline+2.+sektion.htm

Sidst redigeret af Katharina; 20-04-2011 kl. 21:25.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 22:24   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Prisværdigt du fortsætter....

Kære Katharina.

med at samle alle dine oplysninger som kræver en stor indsats og tankevirksomhed for at få bare den mindste forståelse frem i de medborgere der er raske og som "kigger" med her på k10.

Hvor mon vi er på vej hen?

Mange hilsner

Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2011, 14:24   #6
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Katharina.

Prisværdigt du fortsætter

med at samle alle dine oplysninger som kræver en stor indsats og tankevirksomhed for at få bare den mindste forståelse frem i de medborgere der er raske og som "kigger" med her på k10.

Hvor mon vi er på vej hen?

Mange hilsner

Peter

Kære Peter!

Tak for respons, som varmer!

Amternes gamle specialområde - med værdier for og vidensfelt om specialpædagogisk træning og genoptræning - er et velfærdsvidensfelt som er vigtigt at fastholde og udbygge - både i kommuner og i regioner og i nationale enheder - i samfund med vægt på demokrati og menneskerettigheder - med respekt for handicappedes og ikke handicappedes lige rettigheder!

"Under VKO er Danmark blevet lavet om til et langt mere lukket og aggressivt samfund, hvor der hele tiden har været nogen, der skulle skilles ud og fjernes fra resten. Først udlændinge, så pædagogerne, så de røde lejesvende, så lærerne, der sad for meget i rundkreds. Og smagsdommerne. (Og nu er også velfærd i kommuner lagt for had af regering og KL - med hetz mod arbejdsløse og syge og handiacppede - som får skyld for budgetunderskud - som rettelig skyldes skattelettelser til topskatteydere red.) VKO gjorde en stor indsats for at splitte folk, og det var jo, for at Fogh kunne føre sin kulturkamp – det var en forudsætning, at der var nogen, han kunne gøre til hadeobjekter," siger Villy Søvndal i Politiken den 16. april.

VK og LA "siger, at velfærden er en kolossal byrde, der gør os svage og ukonkurrencedygtige i forhold til resten af verden, men jeg tror, det er helt modsat.

Den velfærdskonstruktion, vi har skabt, har gjort os stærke, har været skånsom mod mennesket og samtidig også gjort os til et helt fantastisk produktivt samfund«, siger Villy Søvndal.

Det er jeg enig i!

http://politiken.dk/debat/ECE1257680...-danmark-igen/

Sidst redigeret af Katharina; 22-04-2011 kl. 16:10.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2011, 15:14   #7
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
"Under VKO er Danmark blevet lavet om til et langt mere lukket og aggressivt samfund, hvor der hele tiden har været nogen, der skulle skilles ud og fjernes fra resten. Først udlændinge, så pædagogerne, så de røde lejesvende, så lærerne, der sad for meget i rundkreds. Og smagsdommerne. (Og nu er også velfærd i kommuner lagt for had af regering og KL - med hetz mod arbejdsløse og syge og handiacppede - som får skyld for budgetunderskud - som rettelig skyldes skattelettelser til topskatteydere red.) VKO gjorde en stor indsats for at splitte folk, og det var jo, for at Fogh kunne føre sin kulturkamp – det var en forudsætning, at der var nogen, han kunne gøre til hadeobjekter," siger Villy Søvndal i Politiken den 16. april.
Som dansker med udlandsbaggrund opfatter man alle forandringer i det danske samfundet længe før de" rigtige" danskere gøre det. Man er mere opmærksom på livets nuancer.
Min prognose for Danmark fra 2001 ramte platten perfekt , og for VKO alt gik efter planen.
Jeg husker som i dag min samtale med min veninde kort efter VKO overtog magten, en samtale om livet i Danmark om 10 år, . Jeg var ved at brakke mig hvert eneste gang der jeg så Fogs fjæs i aviserne og på TV og gang på gang stillede jeg mig selv et retorisk spørgsmål: kan danskere virkeligt ikke se hvad de har i vente?

Willys opsummering er så sand som den kan være.
Idet at jeg tror ikke på Gud, vil jeg bare sige:
Lade os selv bevare Danmark, det er muligt at gøre det, men kun i fællesskab, uden had og uden syndebukke.

Vrøvler jeg? Hvis ja så det er nok på grund af varmen……
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gøgeunger kaldes vi..... phhmw Politik og Samfund 8 08-09-2013 03:01
Tonen skærpes..."Gøgeunger" phhmw Alt det andet 4 06-07-2010 10:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension